• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (mr happy)
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-29 23:54:58 följande:
    He he. Hur kan du veta det om du inte har läst mitt inlägg?
    Att det är svårt att få arbete att löna sig ovanför skiktgränserna behöver jag inte läsa dina inlägg för att inse.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-30 00:20:07 följande:
    Att öka momsen drabbar främst de som konsumerar mest. Det säger väl sig självt. Men nej, det är inget jag förespråkar, ej heller sd-förslaget.

Jag förespråkar att fler jobbar mer, vilket leder till mer intäkter och lägre utgifter. Högre välstånd.
    De som har minst utrymme (låginkomsttagare) drabbas hårdast av en generell momshöjning.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-04-30 00:25:30 följande:
    De som har minst utrymme (låginkomsttagare) drabbas hårdast av en generell momshöjning.
    Och vilka tjänar mest på en moms-sänkning?
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-30 00:30:48 följande:
    Och vilka tjänar mest på en moms-sänkning?
    De som har låga inkomster är relativt sett störst vinnare (deras inkomster kommer räcka längre) men självklart är höginkomsttagare också vinnare. Därför är progressiva skatter (exempelvis marginalskatt) ur ett fördelningspolitiskt perspektiv bättre än moms.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-04-30 00:40:15 följande:
    De som har låga inkomster är relativt sett störst vinnare (deras inkomster kommer räcka längre) men självklart är höginkomsttagare också vinnare. Därför är progressiva skatter (exempelvis marginalskatt) ur ett fördelningspolitiskt perspektiv bättre än moms.
    Bra att du erkänner att låginkomsttagare måste vara vinnarna vid en momssänkning ifall de är de stora förlorarna vid en höjning.

De skatter du kallar progressiva slår bara mot arbetare. Vad är poängen med det.
  • Anonym (Guttaperka)
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-30 00:21:59 följande:

Att det är svårt att få arbete att löna sig ovanför skiktgränserna behöver jag inte läsa dina inlägg för att inse.

Du kanske inte borde överge tanken på att läsa dig till kunskap så snabbt. Det finns mycket att lära för den som vågar göra mer än att bara argumentera utifrån sin egen känsla.
  • KillBill
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-30 00:54:13 följande:
    Bra att du erkänner att låginkomsttagare måste vara vinnarna vid en momssänkning ifall de är de stora förlorarna vid en höjning.

De skatter du kallar progressiva slår bara mot arbetare. Vad är poängen med det.

Den statliga skatten (den progressiva delen av löneskatten) drabbar bara arbetare i begränsad grad och för de arbetare som måste betala statlig skatt så handlar det om små belopp. Poängen med progressiv skatt är att de som tjänar mer får betala mer i skatt för att de som tjänar mindre ska få lägre skatt.  Tar man bort den statliga skatten så måste staten få in pengarna på något annat sätt och de kommer med stor sannolikhet mest drabba de som har lägst inkomster. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-27 08:31:07 följande:
    Andelen ligger mellan 10 och 15 procent och av de poliser och sjuksköterskor som eventuellt tjänar mer än 38 200 kr per månad
    Källa på det. Och en källa som visar precis det du påstår, denna gång.

Tack.

Annars så är runt var fjärde till var tredje inom de aktuella grupperna en mer rimlig gissning. Utifrån det du presenterat än så länge.
    KillBill skrev 2017-04-27 08:31:07 följande:
    Om vi tar bort statlig skatt för löntagare som tjänar kring 40 000 kronor per månad 

Sverige hade, när A lämnade över till SVMP, större intäkter än någonsin. Det behövs inte mer intäkter.

Det vi har är en utgiftskris som måste hanteras.
  • Flash Gordon
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-30 00:20:07 följande:
    Att öka momsen drabbar främst de som konsumerar mest. Det säger väl sig självt. Men nej, det är inget jag förespråkar, ej heller sd-förslaget.

Jag förespråkar att fler jobbar mer, vilket leder till mer intäkter och lägre utgifter. Högre välstånd.
    Du kan släppa det där med SD-förslaget eftersom det är en "icke sanningsenlig beskrivning" från signaturen ifråga.

DEN minsknignen skulle korrelera med msnkade konstader för invnadring co hbli en +/- noll-affär.

Och nej KB, detta är inte en inbjudan till att diskutera ditt favoritämne off topic i ännu en tråd.

• Anonym (mr happy)
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-30 01:51:29 följande:
    Du kanske inte borde överge tanken på att läsa dig till kunskap så snabbt. Det finns mycket att lära för den som vågar göra mer än att bara argumentera utifrån sin egen känsla.
    Okej, inga arguemnt idag heller alltså. Grattis.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?