Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Du sätter den statliga skatten i relation till alla skatter (moms, punktskatt, kapitalskatt, arbetsgivaravgifter osv.) och då ser den statliga skatten inte särskild hög ut. Sätter du den statliga skatten i relation till den totala direkta löneskatten (kommunal + statlig löneskatt) så utgör den statliga skatten ca 8% av totalen. Den statliga skatten utgör 56,8 miljarder (mer än kostnaden för hela det svenska försvaret) och jag förstår inte varför du vill förminska summan.
Att tankesmedjor på högersidan såsom Timbro vill ta bort den statliga skatten och presenterar egna beräkningar som gör det lönsamt är inte oväntat men det är väl ungefär som när alliansen sa att jobbskatteavdragen skulle bli lönsamt men där vi idag vet att det resulterade i utförsäljning av statliga tillgångar och ökad statsskuld.
För mig är det ganska enkelt. Ett slopande av den statliga skatten skulle för den som idag tjänar mellan 0 kr och 38 000 kronor inte ge någon skattesänkning alls medan höginkomsttagaren som tjänar 80 000 kronor skulle få en skattesänkning på 115 000 kr per år. Detta samtidigt som staten förlorade inkomster på nästan 60 miljarder (ett intäktsbortfall som antingen måste ersättas med andra skatter eller med besparingar). En sådan förändring skulle bara öka klyftorna i samhället och är därför inte av godo. .
Du sätter den statliga skatten i relation till alla skatter (moms, punktskatt, kapitalskatt, arbetsgivaravgifter osv.) och då ser den statliga skatten inte särskild hög ut. Sätter du den statliga skatten i relation till den totala direkta löneskatten (kommunal + statlig löneskatt) så utgör den statliga skatten ca 8% av totalen. Den statliga skatten utgör 56,8 miljarder (mer än kostnaden för hela det svenska försvaret) och jag förstår inte varför du vill förminska summan.
Att tankesmedjor på högersidan såsom Timbro vill ta bort den statliga skatten och presenterar egna beräkningar som gör det lönsamt är inte oväntat men det är väl ungefär som när alliansen sa att jobbskatteavdragen skulle bli lönsamt men där vi idag vet att det resulterade i utförsäljning av statliga tillgångar och ökad statsskuld.
För mig är det ganska enkelt. Ett slopande av den statliga skatten skulle för den som idag tjänar mellan 0 kr och 38 000 kronor inte ge någon skattesänkning alls medan höginkomsttagaren som tjänar 80 000 kronor skulle få en skattesänkning på 115 000 kr per år. Detta samtidigt som staten förlorade inkomster på nästan 60 miljarder (ett intäktsbortfall som antingen måste ersättas med andra skatter eller med besparingar). En sådan förändring skulle bara öka klyftorna i samhället och är därför inte av godo. .
Ska bli intressant att se om trenden att de rödgröna partierna vinner i opinion fortsätter obrutet fram till valet eller inte
I senaste Svensk Väljaropinion
De rödgröna partierna: 40,6 procent (+ 1,1 procentenheter)
Forna alliansen, exklusive KD som inte når upp till spärren,: 25,7 procent ( - 04 procentenheter)
De brunblå partierna, MSD: 34,9 procent ( - 08 procentenheter)
www.dn.se/nyheter/politik/lagt-stod-for-miljopartiet/
Jag tycker att det är mer rimligt att ställa statlig inkomstskatt i relation till total inkomstskatter och inte i relation till tullavgifter, moms och annat men ok?
Det är sant att den här regeringen till skillnad mot den förra regeringen genererar stora överkott men jag tycker att det skulle vara helt fel att slösa bort pengarna genom att sänka skatten för höginkomsttagare. Pengarna behövs för att satsa på vård, omsorg, skolan, polisen och på försvaret.
Det är inte Jobbskatteavdraget som resulterat i dagens stora överskott utan det är kombinationen av en expansiv politik och justeringen av vissa skatter t.ex. slopandet av rabatten på arbetsgivaravgifter för ungdomar (varje jobb som alliansen skapade med rabatten kostade 1,6 miljoner kronor per år..) som har gjort att Sveriges ekonomi är så god.
När du jämför skatterna så kan det vara bra att även jämföra vad man får kvar efter skatten. Den som tjänar 60 000 kr per månad får i handen nästan 200 000 kr per år än den som tjänar 30 000 kr per månad.
Det låter på dig som att det skulle vara svårt att bedriva företag i Sverige. Visse du att Sverige toppar Forbes lista över världens mest företagsvänliga länder?
www.industrinyheter.se/20161228/22785/sverige-varldens-mest-foretagsvanliga-land
Undrar vilka förbud som väntar om SD kommer in i ngn regering i Sverige.
I Österrike verkar det bli en massa konstiga förbud som de vill ha.
Tidigare ville de ju ett "utskällningsförbud" .... "barnutskällningsförbud" eller vad man ska kalla det på svenska.
"Bra-uppförsel-regler" i alla fall.
Det ska i alla fall vara förbjudet att skälla ut sina barn respektive att bråka med sina barn på gatorna eller offentliga platser vad jag har förstått.
Konkret ville man bland annat ändra "bullerlagen". Det kräver dock en ändring av polisstrafflagen.
Das Gesetz regelt zum Beispiel die Lärm- und Geruchsbelästigung, die Tierhaltung und die ?Wahrung des öffentlichen Anstandes?.
burgenland.orf.at/news/stories/2832847/
Nu vill man även ha ett lag som förbuder trängsel om man går på gatorna. "Rempelverbot". Mycket konstiga lagförslag tycker jag.
osterreich-nachrichten.eu/nachrichten/neues-gesetz-soll-rempelverbot-bringen
Mit einer ungewöhnlichen Forderung ging am Freitag die burgenländische FPÖ an die Öffentlichkeit: Mit dem "Rempelverbot" soll rücksichtsloses Verhalten unterbunden werden.
orf.at/stories/2389265/
Der burgenländische Landeshauptmannstellvertreter Johann Tschürtz (FPÖ) hat heute ein neues Polizeistrafgesetz mit einer Reihe zusätzlicher Verbote angekündigt. Unter anderem soll es ein ?Rempelverbot? geben. Darüber hinaus werde es verschärfte Regeln geben, um den öffentlichen Anstand zu wahren. Was mit öffentlichem Anstand gemeint ist, werde das neue Gesetz genau definieren.
Ett tiggeriförbud (som man tidigare ville ha) verkar enligt författningsdomstolen bryta mot författningen.
Konstiga lagförslag i alla fall ....
Jag tycker att det är mer rimligt att ställa statlig inkomstskatt i relation till total inkomstskatter och inte i relation till tullavgifter, moms och annat men ok?
Det är sant att den här regeringen till skillnad mot den förra regeringen genererar stora överkott men jag tycker att det skulle vara helt fel att slösa bort pengarna genom att sänka skatten för höginkomsttagare. Pengarna behövs för att satsa på vård, omsorg, skolan, polisen och på försvaret.
Det är inte Jobbskatteavdraget som resulterat i dagens stora överskott utan det är kombinationen av en expansiv politik och justeringen av vissa skatter t.ex. slopandet av rabatten på arbetsgivaravgifter för ungdomar (varje jobb som alliansen skapade med rabatten kostade 1,6 miljoner kronor per år..) som har gjort att Sveriges ekonomi är så god.
När du jämför skatterna så kan det vara bra att även jämföra vad man får kvar efter skatten. Den som tjänar 60 000 kr per månad får i handen nästan 200 000 kr per år än den som tjänar 30 000 kr per månad.
Det låter på dig som att det skulle vara svårt att bedriva företag i Sverige. Visse du att Sverige toppar Forbes lista över världens mest företagsvänliga länder?
www.industrinyheter.se/20161228/22785/sverige-varldens-mest-foretagsvanliga-land
Intressant att det fortfarande finns folk som tror att jobbskatteavdraget har förbättrat Sveriges ekonomi. Idag har ju tom moderaterna svängt och börjat backa från grundidén med jobbskatteavdrag/arbetslinjen och har nu anammat socialdemokraternas politik och kommer ge pensionärer (som inte jobbar) sänkt skatt.
Ska vi hålla oss till fakta så resulterade alliansens politik i stora underskott i statsbudgeten och underskotten blev bara större ju fler jobbskatteavdrag som genomfördes. När du tittar på grafen nedan så ska du betänka att alliansen under sin tid vid makten sålde statliga bolag för 160 miljarder kronor och hade de inte gjort detta så hade underskotten alltså varit ännu större..