• ellinoras

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Hej alla familjelivare, hoppas att ni kan hjälpa mig lite med detta!

Jag och min sambo har slutat med preventivmedel och hoppas bli gravida. Det har bara gått två månader och jag är egentligen inte orolig att vi inte skulle kunna få barn eller så. Men de två gånger jag har fått mens, och alla gånger jag har testat negativt, har jag blivit så väldigt ledsen. För på något vis har jag ju så klart fått för mig att jag blivit gravid...Jag tänker på detta hela tiden, letar graviditetstecken och har mig. Älskar att kolla på mammakläder och barnkläder etc etc. Men, egentligen skulle det vara mycket bättre om jag bara kunde njuta av vår sista barnfria tid, och bara låta det hända när det händer. Hur gör man för att inte tänka på det hela tiden? Någon med tips och erfarenhet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-10 14:34
    Tack alla som har svarat för att ni är så snälla och fina!

• Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!
  • ellinoras

Jag är i vecka 7+2. Det är alltså tidigt än så länge. På vulet fick jag se en liten fosterklump med ett hjärta som slog :) Det var väldigt fint. Läkaren sa också att allt sitter på rätt ställe och så.

Ja fy, det är svårt med denna oro tycker jag. Det vore så klart bättre att inte tänka så mycket på det men hur ska det gå till när man mår illa hela tiden, känner hur det drar i livmodern och magen putar. Det går inte! Då är nog en dag i taget en mer realistisk filosofi. Jag tar med mig det!

• pandoraDiem
    ellinoras skrev 2018-03-15 06:23:13 följande:

Jag är i vecka 7+2. Det är alltså tidigt än så länge. På vulet fick jag se en liten fosterklump med ett hjärta som slog :) Det var väldigt fint. Läkaren sa också att allt sitter på rätt ställe och så.

Ja fy, det är svårt med denna oro tycker jag. Det vore så klart bättre att inte tänka så mycket på det men hur ska det gå till när man mår illa hela tiden, känner hur det drar i livmodern och magen putar. Det går inte! Då är nog en dag i taget en mer realistisk filosofi. Jag tar med mig det!

Hur går det för dig? Här rullar tiden på, ska avsluta min sista kurs nu till veckan sen blir det mindre pluggande och förhoppningsvis tid till lite mental förberedelse på vad som ska komma :)
  • ellinoras

Hej! Jo, det verkar faktiskt som att det går bra :) Jag kollades igen förra fredagen och då såg allt fint ut, nu är det 11+5 och inga tecken på att det inte fortsätter så. Det är verkligen en stor glädje, jag känner mig mycket mindre orolig nu. Skönt också att inte vara trött och illamående hela tiden!

Det låter skönt, då hinner du vara lite ledig innan det är dags? Vilken vecka är du i nu? Kram

• pandoraDiem

Vad skönt att höra att allt verkar gå bra! Och att slippa illamående :) blir det rutinultraljud nästa gång eller ska ni göra nåt mellan?

Ja det blir nog några veckor av relativt lugn och ro innan det är dags för mig. Är i v. 36 nu, känns fortfarande helt overkligt så behöver nog nån vecka att inse att detta faktiskt händer :)

• ellinoras

Då hoppas jag att du får en härlig och vilosam tid innam du blir tvåbarnsmamma! (Såå häftigt och underbart)

Vi gjorde kub i fedags, allt såg bra ut. Det mesta av oron har försvunnit nu, det känns mest bara fint och härligt nu. Nästa koll blir rul om en dryg månad. Det börjar bli dags att köpa lite nya kläder :)

• Mullbär

Är i princip samma situation, men jag förstår inte varför alla här verkar så besatta av att ta så många tester? Jag tycker det låter stressande. Vet inte riktigt hur man ska låta bli att tänka på det, man är ju så medveten om att man VILL och att man FÖRSÖKER. Men som du skrev, unga o precis börjat, så det är ju ingen brådska och borde inte vara en stress. 

• ellinoras
    Mullbär skrev 2018-04-27 01:56:38 följande:

Hoppsan observerade inte att det var en gammal tråd 

Den är gammal, nu har barnen kommit och fler är på väg ;) Men läs igenom du, jag tror att det finns massa bra tips och tankar. Hoppas allt går bra för dig!
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2018-04-23 11:22:37 följande:

Då hoppas jag att du får en härlig och vilosam tid innam du blir tvåbarnsmamma! (Såå häftigt och underbart)

Vi gjorde kub i fedags, allt såg bra ut. Det mesta av oron har försvunnit nu, det känns mest bara fint och härligt nu. Nästa koll blir rul om en dryg månad. Det börjar bli dags att köpa lite nya kläder :)

Åh vad härligt att allt såg bra ut! Och att lite oro släppt. Ja tänk, snart är vi båda tvåbarnsmammor :) det hade jag verkligen inte kunnat föreställa mig för 3 år sen när tankarna låg på ivf eller adoption.
  • Mullbär
    ellinoras skrev 2018-04-27 09:26:42 följande:
    Den är gammal, nu har barnen kommit och fler är på väg ;) Men läs igenom du, jag tror att det finns massa bra tips och tankar. Hoppas allt går bra för dig!
    Vad härligt ! Hjärta Det ska jag göra Glad
Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!