• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-02 18:43:21 följande:
    Vi tänkte oss också radhus, vi var faktiskt och kollade på ett nu innan vi bokade resan men tackade nej. Kan även tänka mig en lägenhet igen men i så fall får det bli en som är billigare än den vi har nu.
    Hehe innan bodde vi i en liten etta i fyra år, kan säga att det inte är att rekommendera. Nu bor vi i en trea och trivs super bra, skulle bara vilka få ner kostnaden något, just nu betalar vi nästan 9000 för en trea vilket jag tycker är för dyrt, vi får se hur vi göra, kanske inte som är aktuellt just nu men hittar vi något passande flyttar vi direkt. =)

Hoppas allt är bra med dig nu efter valborg. Kram
    Okej =) 
    Ja.. kanske lägenhet igen, men isåfall en "föralltid"-lägenhet, helst en fyra.. Och nånstans där ljudisoleringen är bättre än här ;) 
    Oj! vi hoppade över etta. jag vägrade haha. Vi delade ett litet rum på 9kvadratmeter hemma hos sambons mamma innan vi flyttade hemifrån. Förfärligt. Så våra 69 kvadrat nu är rena himmelriket =) 
    Oj, det låter väldigt mycket! Bodde ni i hyres? 
    ja, men det låter ju bra. Klart om man hittar något jättebra så är det ju bara slå till om det ligger inom budget =)

Det är okej, ont ont, o väntar på mensen som inte verkar komma än.. Enligt min ena app är jag 5 dagar över tiden, men enligt de andra ska jag ha äl nu i dagarna och mens om lite mer än 2 v.. Får se om nån av dem stämmer.. haha 
    hoppas allt är bra med dig med =) 

kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-03 00:23:05 följande:
    Okej =) 
    Ja.. kanske lägenhet igen, men isåfall en "föralltid"-lägenhet, helst en fyra.. Och nånstans där ljudisoleringen är bättre än här ;) 
    Oj! vi hoppade över etta. jag vägrade haha. Vi delade ett litet rum på 9kvadratmeter hemma hos sambons mamma innan vi flyttade hemifrån. Förfärligt. Så våra 69 kvadrat nu är rena himmelriket =) 
    Oj, det låter väldigt mycket! Bodde ni i hyres? 
    ja, men det låter ju bra. Klart om man hittar något jättebra så är det ju bara slå till om det ligger inom budget =)

Det är okej, ont ont, o väntar på mensen som inte verkar komma än.. Enligt min ena app är jag 5 dagar över tiden, men enligt de andra ska jag ha äl nu i dagarna och mens om lite mer än 2 v.. Får se om nån av dem stämmer.. haha 
    hoppas allt är bra med dig med =) 

kram
    Hehe, har ni också dåligt ljudisolering, det är det jobbigaste i denna lägenheten, på helgerna har grannarna fester och det kan vara riktigt störigt.
    Ja att bo i en etta är inte det enklaste jag gjort, det var min första lägenhet och jag köpte den när vi precis hade träffats, det slutade med att han flyttade in och där stannade vi i fyra år.
    Jag har troligtvis haft ägglossning i helgen, hade ont på höger sida och dagen efter kom älflytningar,  tur man har en kropp som tydligt markerar när det är dags för mys. =)
    Hoppas snart att din mens drar igång, jobbigt med denna väntan..
    Nu ska jag jobba mitt sista pass innan jag går på ledighet, hela veckan faktiskt.
    Skönt att vara ledig nu när vi ska till läkaren på onsdag, får vi tråkiga besked kan jag vara hemma i lugn och ro och gråta ut, får vi positiva besked kan vi fira och ta allt med ro, jag hoppas på det sista...

Ha nu en fin dag, i Skåne skiner solen!! Kram
  • Emma 871

Hej alla.

Jag och min sambo går på sopihahemmet för fertilitetsutredning och vi är klara nu för remiss till ivf. Visade sig att jag har stopp i mina äggledarna, ärrbildningar så kan inte bli gravid naturlig väg..

Fick reda på det i torsdags, telefontid på tisdag till läkaren.

Men sopihahemmet är tyvärr inte landstings anslutna till själva ivf "görandet "så blir på Huddinge, st. Göran eller fertilitetscentrum.

4-6 månades väntetid..

Lycka till alla

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-03 08:53:22 följande:
    Hehe, har ni också dåligt ljudisolering, det är det jobbigaste i denna lägenheten, på helgerna har grannarna fester och det kan vara riktigt störigt.
    Ja att bo i en etta är inte det enklaste jag gjort, det var min första lägenhet och jag köpte den när vi precis hade träffats, det slutade med att han flyttade in och där stannade vi i fyra år.
    Jag har troligtvis haft ägglossning i helgen, hade ont på höger sida och dagen efter kom älflytningar,  tur man har en kropp som tydligt markerar när det är dags för mys. =)
    Hoppas snart att din mens drar igång, jobbigt med denna väntan..
    Nu ska jag jobba mitt sista pass innan jag går på ledighet, hela veckan faktiskt.
    Skönt att vara ledig nu när vi ska till läkaren på onsdag, får vi tråkiga besked kan jag vara hemma i lugn och ro och gråta ut, får vi positiva besked kan vi fira och ta allt med ro, jag hoppas på det sista...

Ha nu en fin dag, i Skåne skiner solen!! Kram
    Ja.. hehe. Dock hör vi mest de grannarna över oss, o inte de brevid eller under, vad jag lagt märke till i alla fall. En gång har jag faktiskt fått be grannen snett under o sänka musiken. Han spelade så högt att det lät som vi hade högsta volym inne hos oss :p o det var tyvärr ingen bra musk :'D

Ja okej =) 
    Åh, vad bra! o härligt att kroppen säger till! Innan jag blev oregelbunden var min kropp som en klocka och alla tecken på äl osv. Nu litar jag inte på den alls längre :O 

Ja.. skulle vara perfekt o få undersökningen på fredag nästa vecka, då är jag ledig typ fem dagar efter, o eftersom jag hade väldigt ont tre dagar efter senast så skulle det va skönt o få göra den när jag ändå är ledig efter =) 

Åh, så skönt med ledigt, speciellt i samband med läkarbesök! Håller tummarna för er =) 

Härligt med sol, här är det trist o grått. Ska handla lite inför middag med kollegorna imorgon och ikväll kommer sambons kompis över o käkar =) 

kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-02 18:50:15 följande:

Ja det tycker jag verkligen du ska ge en chans, finns kanske stugor att hyra? Det är nästan mysigare. =)

Jag körde med ältest i början och dag 17 är min magiska siffra kom jag fram till, hehe.

Misstänker att jag har ägglossning nu, igår fick jag ont i magen på höger sida och sen kom älflytningarna, det är ett gott tecken och idag är jag på dag 18 ungefär =)

Ni då? Använder ni ägglossningstest? Jag provande en månad med sådana som ska jag utslag med streck, men de var ju helt värdelösa sen köpte jag de digitala och där får man klara besked direkt, dessutom blev man glad när man såg den glada gubben, hehe..

Valborg har varit lugn, jag har mest jobbat och tagit det lugnt. Nu ska vi ha filmkväll jag och sambon min, kramar

Ja men visst! Det får vi överväga i sommar :)

hhur har helgen varit? Håller tummar och tår för att ni lyckades i helgen ;)

Vi har kört med ältest. Jag körde först med stickor mrn det kändes helt hopplöst, värdelösa! Mitt teststreck blev då aldrig lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. min läkare på fertilitetskliniken rekommenderade cd digital (dden med rosa på förpa) och den är ju mycket mer användarvänlig. Och precis som du säger så blir man ju glad av den glada gubben :) men sen ska det ju finnas ännu en sort, som mäter två hormon och visar 4 fertila dagar. Har du provat den?

Nu tänktr jag dock ta paus från ältest ett par månader när sambon ändå är bortrest. Både ekonomiskt och skönt att få lite "paus" från hetsen. Mitt magiska datum har också varit 17 de två srnaste månaderna ;)

Tänkte höra med dig. Vad säger du om rosenrot och fertilitet?

Önskar dig en härlig dag! Kramar
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-03 00:19:35 följande:

Ja, jag är nöjd. Läkaren vi har är bra och jag känner mig väldigt trygg med henne, eftersom det ändå är en rätt utsatt situation, speciellt i samband med de gynekologiska undersökningarna. Och det känns så bra att de verkligen bryr sig, ska ju göra om livmoderundersökningen som gjordes i samband med spolningen och då kom läkaren o sköterskan fram till att jag ska få nål i armen med lugnande, eftersom jag fick så himla ont. Jag behövde inte be om det själv. Det känns bra. 

Ja, den ska vara landstingsknuten som jag förstått det =)

Vad skönt!! Jätteviktigt med en läkare man känner förtroende för i denna utsatta situation som vi befinner oss i. Var det självklart för din läkare att du skulle göra spolning? Min läkare har nämligen inte pratat så mycket om det, för hon tycker allt ser så bra ut. vet du av vilken anledning som du spolades?

Kramar
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-04 07:05:13 följande:
    Vad skönt!! Jätteviktigt med en läkare man känner förtroende för i denna utsatta situation som vi befinner oss i. Var det självklart för din läkare att du skulle göra spolning? Min läkare har nämligen inte pratat så mycket om det, för hon tycker allt ser så bra ut. vet du av vilken anledning som du spolades?

Kramar
    Ja, det gör stressen en aning mindre ändå =) 
    Nej, det är inte riktigt klart för mig av vilken anledning, trodde det var en standardundersökning.. Första gången vi var där på inledande besöket berättade hon om vilka prover o undersökningar som skulle göras. Sambon skulle lämna spermaprov, jag skulle lämna blodprover på mensdag 3 och göra undersökning av livmoder+spolning mellan det att mensen var slut och eventuell ägglossning. Livmodern fyller de ju med nått vatten för o kunna se livmoderväggarna bättre.. Så nu bara väntan på att få göra den hemskheten igen.. Vill bara få det överstökat :O

Som jag förstår det kan man inte se med bara ögonen om det är tilltäppt i äggledarna, då de är tunna som sytrådar, varav man gör spolningen för att utesluta att det är stopp. Därför jag trodde det var standard, men verkar alltså inte så?
    kram 
  • HannaMaria
    Dance dance dance skrev 2015-05-01 18:12:37 följande:
    Välkommen!

Jag bor också i Sthlm. Fick du göra spolningen på Karolinska eller hur funkar det?
    Tack! :)

Nej jag fick göra spolning hos gyn där jag gjort själva utredningen. 
  • HannaMaria
    varningsljus skrev 2015-05-01 20:30:32 följande:
    Välkommen!

Bor också i Sthlm. Vilken klinik går du hos?
    Tack! :)

Jag gör utredningen via landstinget hos Cevita Care/Gyn Stockholm 
  • HannaMaria
    Tess1984 skrev 2015-05-02 18:56:47 följande:
    Hej, välkommen hit, jobbigt med denna väntan och ovisshet, skönt att något händer i alla fall, vet du hur lång väntan det är till IVF?

Jag har hört att det är slumpen som avgör om man ska bli gravid på 1 eller 14 försöket, tar det längre tid är det ofta bara otur, om då det inte är något fel på mannen eller kvinnan. Nu håller vi tummarna =)

Kram till dig
    Tack för dina peppande ord! :)

Ja ovissheten är det värsta! Enligt Karolinskas hemsida är väntetiden 4-6 månader. Det låter inte så mycket! Jag kan dock tänka mig att väntetiderna blir längre nu när sommaren kommer. 

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning