• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-30 15:46:58 följande:

Du är så duktig, bara kämpa på. Det kommer bli en bra sommar med allt spännande ni har framför er. Gillar ni att campa? Jag och sambon brukar åka iväg och paddla med övernattning, det är super mysigt. Får man både motion, vacker natur och en mysig upplevelse, vi hade tält och hela kittet med oss.

Jag borde ha ägglossning nu i helgen, fast jag har inga känningar av den alls, så jag vet inte, tror jag är på dag 16 och sist jag tog ägglossningstest fick jag utslag på dag 17, sambon trodde han skulle vara bortrest denne helgen men han hade tydligen sett fel i kalendern så vi vet precis vad vi ska göra denne helgen, hehe.

Imorgon ska vi förvisso vara barnpassare och hela natten, så vi får se hur det går. hehe. Annars ska jag bara jobba, det blir en lugn valborg för min del.

Ha det så mysigt hos föräldrarna

Kramar i massor

Du är så duktig, bara kämpa på. Det kommer bli en bra sommar med allt spännande ni har framför er. Gillar ni att campa? Jag och sambon brukar åka iväg och paddla med övernattning, det är super mysigt. Får man både motion, vacker natur och en mysig upplevelse, vi hade tält och hela kittet med oss.

Jag borde ha ägglossning nu i helgen, fast jag har inga känningar av den alls, så jag vet inte, tror jag är på dag 16 och sist jag tog ägglossningstest fick jag utslag på dag 17, sambon trodde han skulle vara bortrest denne helgen men han hade tydligen sett fel i kalendern så vi vet precis vad vi ska göra denne helgen, hehe.

Imorgon ska vi förvisso vara barnpassare och hela natten, så vi får se hur det går. hehe. Annars ska jag bara jobba, det blir en lugn valborg för min del.

Kramar i massor

Tyvärr inte jag. Har jättesvårt för tält. Sambon älskar att vandra och så. Jag får kanske ge det en chans i sommar. Det låter ju mysigt nör du beskriver det.

Hehehe! Det förstår jag. Brukar du köra med ältest? Kan rekommendera cb digital om du inte har provat dem. Så tydliga och bra! Stickor tycker jag är völsigt svårlästa.

Hoppas du får en mysig helg.

Många kramar
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-01 21:21:51 följande:

Ni som bor i sthlm vilken klinik går ni på? :)

Fertilitetscentrum. Du då? :)
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-01 23:26:10 följande:
    Fertilitetscentrum. Du då? :)
    okej =) 
    sophiahemmets fertilitetsmottagning =)
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-02 01:28:44 följande:

okej =) 

sophiahemmets fertilitetsmottagning =)

OkeJ. Är du nöjd med den? Är den landstingsknuten?
  • Tess1984
    mickaa skrev 2015-05-01 00:32:07 följande:
    Okej. Långt att åka? Jo ja har ätit p piller för det nu i 7 år typ. Men eftersom barn ska till så får jag extra hormontillskott skulle jag tro typ hormonstimulerande eller vad nu läkaren tycker. Ja tar blodprovet på hormonnivån av manligkönshormon o 4 andra . Men de blir nog bra?
    Tar ungefär en timme med bil skulle jag tro och 50min med tåg, så inte alls farligt. Hoppas vi slipper det och blir gravida snart istället. =)
    Ja absolut, chansen att bli gravid blir ju betydligt större när man får *hjälphormoner*, särskilt när man kanske redan har obalanser i hormonerna.
    Nu visar mina prover helt normala så jag vet inte alls vad läkaren kommer rekommendera oss om nu inte sambons spermier är friska för då är ju IVF det bästa alternativet, nu gör vi vad vi kan själva, dricker ingen alkohol, tänker på vad vi äter och motionerar, tyvärr snusar sambon och han har väldigt svårt att sluta, man tror ju att snus kan påverka spermier negativt.
    Hur lever nu för övrigt?

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-01 16:22:50 följande:
    Okej :) ja detär ju det!

Vi bor i lägenhet. Nästa flytt blir hus eller radhus tror jag:) dock blir det om kanske 3-5 år. Bor i tvåa men så pass stort att det funkar tills bäbis är typ 3 :)

Ni då?

Kram
    Vi tänkte oss också radhus, vi var faktiskt och kollade på ett nu innan vi bokade resan men tackade nej. Kan även tänka mig en lägenhet igen men i så fall får det bli en som är billigare än den vi har nu.
    Hehe innan bodde vi i en liten etta i fyra år, kan säga att det inte är att rekommendera. Nu bor vi i en trea och trivs super bra, skulle bara vilka få ner kostnaden något, just nu betalar vi nästan 9000 för en trea vilket jag tycker är för dyrt, vi får se hur vi göra, kanske inte som är aktuellt just nu men hittar vi något passande flyttar vi direkt. =)

Hoppas allt är bra med dig nu efter valborg. Kram
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-01 23:25:25 följande:

Kramar i massor

Tyvärr inte jag. Har jättesvårt för tält. Sambon älskar att vandra och så. Jag får kanske ge det en chans i sommar. Det låter ju mysigt nör du beskriver det.

Hehehe! Det förstår jag. Brukar du köra med ältest? Kan rekommendera cb digital om du inte har provat dem. Så tydliga och bra! Stickor tycker jag är völsigt svårlästa.

Hoppas du får en mysig helg.

Många kramar
    Ja det tycker jag verkligen du ska ge en chans, finns kanske stugor att hyra? Det är nästan mysigare. =)

Jag körde med ältest i början och dag 17 är min magiska siffra kom jag fram till, hehe.
    Misstänker att jag har ägglossning nu, igår fick jag ont i magen på höger sida och sen kom älflytningarna, det är ett gott tecken och idag är jag på dag 18 ungefär =)
    Ni då? Använder ni ägglossningstest? Jag provande en månad med sådana som ska jag utslag med streck, men de var ju helt värdelösa sen köpte jag de digitala och där får man klara besked direkt, dessutom blev man glad när man såg den glada gubben, hehe..

Valborg har varit lugn, jag har mest jobbat och tagit det lugnt. Nu ska vi ha filmkväll jag och sambon min, kramar
  • Tess1984
    HannaMaria skrev 2015-05-01 15:52:22 följande:

Hej,

Ny i denna tråd (och här på FamiljeLiv).

Jag och min man är precis i slutet av vår utredning. Jag har genomgått undersökning, äggledarspolning och provtagning och maken har lämnat ett spermaprov. Vi har fått beskedet att det ser bra ut även om min mans prov låg på gränsen men ändå strax över vad som räknas som OK. Men som läkaren sa så kan det finnas orsaker som inte syns.

Nu har vi lämnat några sista blodprover (HIV, röda hund o.s.v.) för att sedan få en remiss till Karolinska och förhoppningsvis IVF så snart som möjligt. Blir tokig av detta!

Jag kan lägga till att vi har försökt drygt ett år.

Hej, välkommen hit, jobbigt med denna väntan och ovisshet, skönt att något händer i alla fall, vet du hur lång väntan det är till IVF?

Jag har hört att det är slumpen som avgör om man ska bli gravid på 1 eller 14 försöket, tar det längre tid är det ofta bara otur, om då det inte är något fel på mannen eller kvinnan. Nu håller vi tummarna =)

Kram till dig
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-02 17:11:29 följande:
    OkeJ. Är du nöjd med den? Är den landstingsknuten?
    Ja, jag är nöjd. Läkaren vi har är bra och jag känner mig väldigt trygg med henne, eftersom det ändå är en rätt utsatt situation, speciellt i samband med de gynekologiska undersökningarna. Och det känns så bra att de verkligen bryr sig, ska ju göra om livmoderundersökningen som gjordes i samband med spolningen och då kom läkaren o sköterskan fram till att jag ska få nål i armen med lugnande, eftersom jag fick så himla ont. Jag behövde inte be om det själv. Det känns bra. 

Ja, den ska vara landstingsknuten som jag förstått det =)
Svar på tråden Fertilitetsutredning