• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-04 23:10:15 följande:
    Ja det vart riktigt trevligt o alla gillade maten :) gjorde toast med skinkröra på pepparrot o creme fraiche, lövbiffrullar med chevreost o sparris med ugnsrostad potatis, morot o palsternacka o frozen cheesecake till efterrätt :)

Ja.. Jag hoppas verkligen mensen kommer nu. Eftersom De måste boka tid på operation för att jag ska kunna få lugnande i armen kan det ju ta tid,så ju förr mensen kommer desto bättRe.. :o

Så skönt att du inte har så stora problem med din mens! Vad glad jag blir att du slipper :)

Oh! Juste! Det är ju snart!!

Mys:) här blir det lite film tror jag. Försöka hitta någon mer som.är ledig imorgon o har lust o ta en sväng på stan :)

Kramar
    Åh så mycket gott. =)
    Ingen mens på gång? allt kommer gå bra när du får lugnande i armen, jag märke av min direkt när jag låg inne på sjukhuset, kände mig helt lugn och avslappnad.=)
    Hoppas du hittade någon att mysa på stan med idag och jag håller tummarna för att din mens snart drar igång. Kramar i massor
  • HannaMaria
    Dance dance dance skrev 2015-05-05 01:13:00 följande:
    Men visst är det så att vårdgarantin på tre månader gäller? Jag är inte så väl insatt i hur det funkar men min gyn tipsade om vårdgarantin om det blev så att remissen drog ut på tiden. Det borde väl gälla för oss med tänker jag, även om vi inte är akut sjuka i den meningen.
    Jo man kan välja att utnyttja vårdgarantin men då kan man hamna var som helst i Sverige vilket kan vara besvärligt rent praktiskt tänker jag. Jag ringer nog om en månad och kollar hur det ser ut med väntetiden. Om kön har blivit längre än 4-6 månader kommer jag nog välja att utnyttja vårdgarantin och hoppas på att hamna ganska nära! :)
  • HannaMaria
    Tess1984 skrev 2015-05-04 20:22:23 följande:
    Ja det kan nog vara så att under sommaren tar allt längre tid, fler ska ju ha semester och sånt.
    Vi var på första mötet i mars och vi är inte klara ännu, har läkartid på onsdag och då får vi förhoppningsvis veta mer, tror det sista jag ska göra är spolningen, sen får vi se om vi får någon behandling, allt känns så ovisst men ändå spännande, på något sätt kommer vi få våra barn, så är det bara. =)

Kram
    Jag håller tummarna för att det går bra för er! Spolningen var lite småobehaglig men inga större konstigheter (gjorde inte direkt ont). Det är nog bra att slappna av vilket jag inte lyckades så bra med. :P

Klart vi får våra barn! :) Kram
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-05 06:44:21 följande:
    Okej. Konstigt att det skiljer sig så. Nej mi läkare har pratat om det völdigt lite. Hon menar på att allt ser så bra ut på mig i övrigt och att spolning görs främst om man haft några infektioner etc. Och det har ju inte jag haft. Jag ska ändå ta upp frågan under vårt nästa besök. Hur länge har ni försökt att bli gravida? Varför måste du göra om spolningen?

Kramar
    Ja.. det är märkligt! Okej. 
    Vi har egentligen bara försökt ca 9 månader. Fick remiss efter 6 månader på grund av att jag troligen har endometrios (obekräftad, trots 2 operationer) och såna fruktansvärda smärtor, i perioder har jag ont varje dag i menscykeln och vid ägglossning/mens får jag ibland så pass ont att jag tror jag ska dö, om jag inte behandlar och håller ägglossning/mens borta, vilket ju inte fungerar att göra om man vill bli med barn. Hur länge har ni försökt? 

Jag är inte riktigt säker. Själva spolningen behöver inte göras, men de ska göra om livmoderundersökningen, och det går egentligent till på typ samma sätt (gjorde i samband med spolningen), att de stoppar in katetern och sprutar in om det var sockervatten (?) i livmodern för att den ska "blåsas" upp så de ska kunna se slemhinnan o livmoderväggarna. Jag tror det var något med slemhinnan de skulle kolla, men var så borta pga att jag hade så ont, så fattade inte riktigt varför. Sa att de fick göra igen bara jag slapp få ont då. Så nål i armen med lugnande nästa gång. Och nu bara vänta vänta vänta på att mensen ska komma igen..

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-05 07:24:46 följande:
    Åh så mycket gott. =)
    Ingen mens på gång? allt kommer gå bra när du får lugnande i armen, jag märke av min direkt när jag låg inne på sjukhuset, kände mig helt lugn och avslappnad.=)
    Hoppas du hittade någon att mysa på stan med idag och jag håller tummarna för att din mens snart drar igång. Kramar i massor
    Ja, det var riktigt kul =) 

Nej ingenting än verkar det som. Haft känningar o ont i över en vecka nu. Får se. kanske är en äl eller tom äl.. (?) 
    Ja.. lite orolig o somna bara haha. När jag opererades första gången fick jag lugnande i armen och somnade på det innan jag ens fick sömnmedlet haha. Lär ju inte va samma dos nu dock som tur e =) 

Lyckades lura med mig sambon som shoppingsällskar i utbyte mot att jag bjöd på mat haha =) så nu blir det ännu mera plantering här hemma! 

många kramar
  • Dance dance dance
    HannaMaria skrev 2015-05-05 18:19:36 följande:
    Jo man kan välja att utnyttja vårdgarantin men då kan man hamna var som helst i Sverige vilket kan vara besvärligt rent praktiskt tänker jag. Jag ringer nog om en månad och kollar hur det ser ut med väntetiden. Om kön har blivit längre än 4-6 månader kommer jag nog välja att utnyttja vårdgarantin och hoppas på att hamna ganska nära! :)
    Aha! Jag trodde att man ändå hamnade inom länet. Vilket ju iofs också kan vara rätt långt bort (särskilt om man inte har bil), men det skulle ju vara enklare åtminstone.
  • Tess1984

Usch nu börjar jag bli lite smånervös, idag kl 11:20 ska vi träffa vår läkare, mest orolig för vad vi kommer få höra, kommer jag vara glad eller ledsen resten av dagen eller ett tag framöver? orkar inte må mer dåligt över detta.
    Återkommer sen, kram till er tjejer

• Tess1984

Hej igen, nu är vi hemma igen från läkaren och jag känner mig otroligt lättnad.
    Sambon hade super spermier och jag såg bra ut, nu har jag bara spolningen kvar som ska göras direkt efter nästa mens.
    Läkaren pratade även om att ge mig äggstimulerande när vi kommer hem från resan, men han gav oss goda prognoser om att lyckas, vi har ju trots allt blivit gravida innan så det borde gå igen med eller utan hjälp, han pratade även om IVF men under tiden kan man prova ägglossningsstimulerande för att hjälpa till lite extra.
    Ha en bra dag tjejer, solen skiner nere i Skåne. =)
    Kramar i massor

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-06 14:07:39 följande:

Hej igen, nu är vi hemma igen från läkaren och jag känner mig otroligt lättnad.
    Sambon hade super spermier och jag såg bra ut, nu har jag bara spolningen kvar som ska göras direkt efter nästa mens.
    Läkaren pratade även om att ge mig äggstimulerande när vi kommer hem från resan, men han gav oss goda prognoser om att lyckas, vi har ju trots allt blivit gravida innan så det borde gå igen med eller utan hjälp, han pratade även om IVF men under tiden kan man prova ägglossningsstimulerande för att hjälpa till lite extra.
    Ha en bra dag tjejer, solen skiner nere i Skåne. =)
    Kramar i massor

Vad härligt att det gick bra! Och vad skönt med en läkare som är så positiv =) Hoppas spolningen går smärtfritt för dig! 

Skönt med sol, här skiner den med, äntligen!

kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-06 14:48:08 följande:
    Vad härligt att det gick bra! Och vad skönt med en läkare som är så positiv =) Hoppas spolningen går smärtfritt för dig! 

Skönt med sol, här skiner den med, äntligen!

kram
    Ja det känns faktiskt mycket bra, nu ska vi bara bli gravida nu också fast att allt ser bra ut, men det finns ju hjälpa att få och det inte skulle ta sig.
    Jag fick även göra cellprov idag också, det kändes nästan ingenting, lite obehagligt bara sen var det lite generade för där fanns 3 karlar i rummet när jag blev undersökt, hehe man känner sig helt utblottad när man ligger där, man vill bara att det ska gå undan, =)
    Hur är det med dig?
    Kram

Svar på tråden Fertilitetsutredning