• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-11 07:58:12 följande:
    så klart att det kommer gå bra! Det är jag övertygad om.

Hur går det för din syster? vilken spännande väntan :)

Ja det känns som jag bara vill lägga locket på ett tag. Inte alls fokusera på att bli gravid, det känns som att det har tagit över hela livet.

Helgen har varit lugn. Flera långpromenader med hunden och god mat, fika med vänner.

Vad har du hittat på? Härligt att ha resan att se framemot. Spännande med USA också, jag har aldrig varit där.

Ha en härlig dag! Kramar
    Hej =)

Syrran har inte fått än, väntar på sms från henne nu där jag frågat hur det går men inget svar, planen är att jag ska vara med men denna veckan är jag bara ledig imorgon, hoppas bebisen kommer då.

Samma här, allt känns så mycket värre nu när mensen närmar sig, svårt att fokusera på annat, vet ej varför. Vill ha bebis nu, känner mig lite deppig idag, nu är det bara jag kvar av alla vänner som inte har barn, alla hör av sig till mig nu när syrran väntar barn och frågar hur allt går, önskar att den frågan var till mig varje gång man får sms, varje människor man träffar just nu, vänner, bekanta, ytliga  kommer frågan om barn på tal, det är babyboom bland alla mina vänner just nu känns det som, vill bara krypa ner i sängen och inte träffa människor, mina vänner pratar om grill och poolparty i sommar och jag vet att alla kommer sitta där med sina bebisar och magar i vädret, känner bara ångest....
    Nej nu tänker jag för mycket, ska inte vara bitter mer, vet att det är hormonerna i kroppen som ställer till det just nu.

Annars har jag haft e bra helg, träffat kusinen och tränat, älskar ensamheten i skogen, få träna och få tankarna på annat håll.

Bra att du fokuserar på annat, snart har vi också våra bebisar.
    Händer annars för spännande i veckan?

Kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-10 23:09:44 följande:
    Jo brukar va så =) dag 37 nu.. börjar bli mer än less på o bara vänta.. haha

okej =) härligt! Åh, bubbelbad låter inte helt fel! 

Okej! Nej fick ingenting hem. Ringde på tredje mensdagen, för fick under helgen (man ska ju ringa på dag 1). Sen fick jag tiden och så åkte jag bara dit. Ingen lapp. Fick info hur det skulle gå till när jag väl var på plats. 
    Jo, fick ont av cellprovet. Blödde en del också, trots att hon sa att det endast skulle blöda lite lite. 

Åh detsamma! Blir en vaken natt till med jobb, sen är jag ledig två nätter =) 

kramar
    Lycka nu till idag om du ringer läkaren, håller tummarna.
    Idag är jag bitter, ska försöka tänka på annat, märker av min PMS nu, mensen dyker upp inom några dagar, sitter här och gråter och vet ej varför, jäkla hormoner =(
    Ha en fin dag, nu ska jag jobba.

Kram
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-11 08:00:03 följande:
    Okej. Har det dykt upp någon mens ännu? Mina har legat runt 40 dagar i snitt. Men nu de senaste månaderna har de legat på ca 30 dagar.

Kram!
    Ingen mens än. Dag 38 nu.. Får se när det kommer. Känningarna jag hade förra o förrförra veckan kan ju vart äl/tom äl, så kanske mensen kommer om ca 2 v... Får se =) 

Okej. Skönt med någorlunda regelbundet iallafall!

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-11 08:18:11 följande:
    Lycka nu till idag om du ringer läkaren, håller tummarna.
    Idag är jag bitter, ska försöka tänka på annat, märker av min PMS nu, mensen dyker upp inom några dagar, sitter här och gråter och vet ej varför, jäkla hormoner =(
    Ha en fin dag, nu ska jag jobba.

Kram
    Tack! 
    Kom ihåg att ringa idag, kunde inte få provsvaren men hon kunde se att de kommit, så ska ta med läkaren när jag e där för livmoderundersökningen. Livmoderundersökningen ska göras igen för att de inte kunde se ordentligt senast och det var som jag förstod det kvar något i livmodern (mest troligen slemhinna från mensen som inte blödit ut). Får se vad de ser nästa gång.. :O 

Åhej usch. Det låter inge kul :/ Hoppas det går över snart! Galet vad man ska behöva stå ut med bara för att man råkar vara kvinna, med allt vad hormoner o humörsvängningar osv innebär... Huuu. 

många kramar
  • Missilence

Hej allihopa! Var en stund sen jag var inne här nu :o

Vi har fått svar nu och min sambo har en kromosomavvikelse som inte påverkar hälsan men det påverkar uppenbarligen spermaproduktionen... Vet inte om vi kommer kunna få barn, om vi måste göra det via spermadonation eller om det går naturligt tillslut...

Det är jobbig stämning här hemma nu för det är så svårt å veta vad man ska säga när vi inte vet hur läget är/blir.....

• Tess1984
    Missilence skrev 2015-05-11 17:10:10 följande:

Hej allihopa! Var en stund sen jag var inne här nu :o

Vi har fått svar nu och min sambo har en kromosomavvikelse som inte påverkar hälsan men det påverkar uppenbarligen spermaproduktionen... Vet inte om vi kommer kunna få barn, om vi måste göra det via spermadonation eller om det går naturligt tillslut...

Det är jobbig stämning här hemma nu för det är så svårt å veta vad man ska säga när vi inte vet hur läget är/blir.....

Hej, vad tråkigt att höra, vilket tufft besked. =(
    Hoppas att ni snart får mer besked om hur ni ska göra för att få ert barn, har ni fått läkartid där ni kan diskutera olika behandlingsformer? Hoppas ni snart får mer svar, måste ju vara en jobbig väntan, men jag håller alla tummarna för er.
    Sänder en varm och go kram.

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-11 11:27:26 följande:
    Tack! 
    Kom ihåg att ringa idag, kunde inte få provsvaren men hon kunde se att de kommit, så ska ta med läkaren när jag e där för livmoderundersökningen. Livmoderundersökningen ska göras igen för att de inte kunde se ordentligt senast och det var som jag förstod det kvar något i livmodern (mest troligen slemhinna från mensen som inte blödit ut). Får se vad de ser nästa gång.. :O 

Åhej usch. Det låter inge kul :/ Hoppas det går över snart! Galet vad man ska behöva stå ut med bara för att man råkar vara kvinna, med allt vad hormoner o humörsvängningar osv innebär... Huuu. 

många kramar
    Ja denna PMS är inget att leka med, blev moster inatt, blandade känslor, både lycka och avund, men mest lycka.
    Hoppas nu snart vi båda får mens, så får vi göra det sista. Om allt går som det ska kommer jag troligtvis få äggstimulerande efter vår resa, vore väl underbart att fira med en liten bebis efter vår roadtrip. =)

Håller tummarna för oss nu =)

Kram till dig
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-12 08:27:56 följande:
    Ja denna PMS är inget att leka med, blev moster inatt, blandade känslor, både lycka och avund, men mest lycka.
    Hoppas nu snart vi båda får mens, så får vi göra det sista. Om allt går som det ska kommer jag troligtvis få äggstimulerande efter vår resa, vore väl underbart att fira med en liten bebis efter vår roadtrip. =)

Håller tummarna för oss nu =)

Kram till dig

Nä det kan jag tänka mig! 
    Åh härligt ändå =) längtar tills jag själv får syskonbarn, men hoppas att det dröjer haha. Äldsta syskonet är bara 17 o yngsta är 6 =) 

Ja! Hoppas det går fort!! 

Och att det går fort när behandlingen väl kommer igång =)

Fick mina svar angående sköldkörteln igår i allafall, och den har blivit sämre :/ men hade lägsta dosen på medicin så läkaren tyckte inte det var konstigt. Fått höja nu, men han räknar med att jag kommer behöva iallfall två höjningar till. Måste gå långsamt annars kan man få hjärtproblem. Men binjurarna mår bra i alla fall! =) På gränsen till bvitaminbrist så ska äta tillskott, och mest troligen glutenintolerant men det är ju bara fortsätta med glutenfritt =) 

Hoppas du får en fin dag!

många kramar

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-12 14:29:11 följande:

Nä det kan jag tänka mig! 
    Åh härligt ändå =) längtar tills jag själv får syskonbarn, men hoppas att det dröjer haha. Äldsta syskonet är bara 17 o yngsta är 6 =) 

Ja! Hoppas det går fort!! 

Och att det går fort när behandlingen väl kommer igång =)

Fick mina svar angående sköldkörteln igår i allafall, och den har blivit sämre :/ men hade lägsta dosen på medicin så läkaren tyckte inte det var konstigt. Fått höja nu, men han räknar med att jag kommer behöva iallfall två höjningar till. Måste gå långsamt annars kan man få hjärtproblem. Men binjurarna mår bra i alla fall! =) På gränsen till bvitaminbrist så ska äta tillskott, och mest troligen glutenintolerant men det är ju bara fortsätta med glutenfritt =) 

Hoppas du får en fin dag!

många kramar

Japp, det känns bättre och bättre nu, ska bli kul att träffa det lilla livet, =)
    Jag har också småsyskon, jag har ju min tvilling sen har jag min lillasyster på 13 år, eller hon blir 14 imorgon. Jag har alltid varit en extra mamma till henne men nu är vi typ bästa vänner, hihi.

Nej vad tråkigt men hoppas snart att dina värden är bra, hur långt mellan kommer du göra höjningarna?

Har du läkaren förresten nämnt något om älstimulerande när du gjort spolningen?
    Har för mig att du skrivit om det tidigare men har i så fall glömt :P

Ha en fin dag du också, många kramar

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-12 15:28:46 följande:

Japp, det känns bättre och bättre nu, ska bli kul att träffa det lilla livet, =)

Jag har också småsyskon, jag har ju min tvilling sen har jag min lillasyster på 13 år, eller hon blir 14 imorgon. Jag har alltid varit en extra mamma till henne men nu är vi typ bästa vänner, hihi.

Nej vad tråkigt men hoppas snart att dina värden är bra, hur långt mellan kommer du göra höjningarna?

Har du läkaren förresten nämnt något om älstimulerande när du gjort spolningen?

Har för mig att du skrivit om det tidigare men har i så fall glömt :P

Ha en fin dag du också, många kramar

Skönt :)

Okej! Mysigt med syskon! Jag har sex st haha. Alla yngre :)

Ja ä. Superstörigt. Trodde verkligen värdena skullr vara bättre... Troligen nästa höjning efter nästa provtagning om 4 v. Man får tydligen inte höja levaxinet för fort, för man kan få hjärtproblem :/

Ja. Eller hon nämnde äl-stimulerandre redan från början eftersom jag troligen har dåligt med ägglossningar. Tyvärr måste mitt tsh-värde (sköldkörteln) ner innan jag får bli gravid, men jag hoppas det går fort. Ska inte ner jättemycket innan jag blir godkänd iallafall... Men så fort jag får svar från utredningen så vet vi ju vad för behandling som blir aktuell så fort jag är godkänd :)

Kram!
Svar på tråden Fertilitetsutredning