• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • velicious01
    chbw skrev 2015-05-22 01:05:52 följande:

Hej! =) 

jag behandlar också mina sköldkörtelvärden, fick pga utredningen reda på att jag har hashimotos och en lätt underfunktion tillsammans med pcos och endometrios.. 

Skönt att det verkar bero på sköldkörteln, det går ju förhoppningsvis hyfsat fort att behandla!

Jag behövde inte ens be om spolningen. Jag trodde det var något alla gjorde under utredning, eftersom det ju kan va bra o veta om det är stopp i äggledarna. Är det stopp spelar det ju ingen roll hur bra äl man än har (!) men tydligen får inte alla det? 

På måndag ska vi få veta vad för behandling vi får, troligen ägglossnignshjälp då jag verkar ha dåligt med sånt. Men som jag förstod det får jag isåfall sprutor. Det nämnde hon redan första besöket att jag troligen skulle få om det "bara" är dåligt med ägglossningar. Vet en del som får äl-hjälp trots att de verkar ha äl också.. konstigt att riktlinjerna inte är samma överallt.. hmm

Tack snälla för svar :) så härligt att kunna bolla lite tankar om de här med nån. Har bara berättat för 2-3 vänner men dom är inte i samma sits o tips som tänk inte på de dyker ofta upp ;)

Så du har endo och pco? Hur funkar de om man är i bebbe verkstan? Tänkte om du får värktabletter då? Läst på en del om endo o tycker mycket passar in på mig men inga läkare som tar en på allvar....bra att du får hjälp med äl. Håller tummar o tår att ni snart får ert plus! :)

Hoppas så att de "bara " är hypotyreos. Men vill ju göra dendär spolningen för o kolla att allt ser ok ut o kanske pergo med.

Nä min gyn verka inge bra tyvärr. Slarvig med. Vet inte om jag ska byta gyn?
  • velicious01
    Tess1984 skrev 2015-05-22 10:05:02 följande:

Hej

Klart du är så välkommen så =)

Frågan angående spolning tror jag det ingår automatiskt i vår utredning, jag har två graviditeter bakom mig som slutat i missfall så någon fungerade äggledare borde jag ju ha men ändå ska spolingen göras, hade jag varit dig hade jag frågat läkaren igen, tycker det är lite konstigt att dom inte erbjuder dig spolning när de flesta brukar få det. Hur länge har ni försökt skaffa barn?

Kram till dig

Ja märkligt är de verkligen. Verka som alla får göra spolning men här kollade gyn konstigt på mig när jag frågade o sa att nä du har ju äl (provsvar). Sen fick jag bara ta 1 prov o andra gör vell minst 2? :)

vi har försökt i 3 år nu men med 1 års paus för har ont vid mens o stod inte ut mer med smärtan. (misstänker endo)
  • Tess1984

Hej Tjejer

Allt gick bra idag, fripassage i båda äggledarna. Spolningen gick också bra, tyckte inte alls det gjorde ont. Spände till något när hon tryckte in slangen, sen själva spolningen kände jag inte alls, är så lättnad att allt är över nu.
    Nu blir det förmodligen ägglossningstimulerade efter sommaren, fick inte läkartid förrän i augusti men hon skulle skriva en lapp till honom angående vår behandlingen, kanske drar vi igång nu med allt nu efter vår resa.

Hoppas allt är bra med er tjejer. Kramar till er

• chbw
    velicious01 skrev 2015-05-26 01:28:24 följande:
    Tack snälla för svar :) så härligt att kunna bolla lite tankar om de här med nån. Har bara berättat för 2-3 vänner men dom är inte i samma sits o tips som tänk inte på de dyker ofta upp ;)

Så du har endo och pco? Hur funkar de om man är i bebbe verkstan? Tänkte om du får värktabletter då? Läst på en del om endo o tycker mycket passar in på mig men inga läkare som tar en på allvar....bra att du får hjälp med äl. Håller tummar o tår att ni snart får ert plus! :)

Hoppas så att de "bara " är hypotyreos. Men vill ju göra dendär spolningen för o kolla att allt ser ok ut o kanske pergo med.

Nä min gyn verka inge bra tyvärr. Slarvig med. Vet inte om jag ska byta gyn?
    Ja, det är så skönt att  som du säger, bolla med någon i samma sits =) 

Yes, endo och pco-s. Jag har opiater vid behov, som jag tar när jag får för ont av endon, den ena får jag bara ta vid mens då jag bevisligen inte är gravid, för den kan skada eventuell graviditet. Men den andra kan jag ta annars med. Försöker undvika så mycket som möjligt ändå dock. Målet är ju att bli gravid så snabbt som möjligt pga smärtan, så jag slipper gå utan behandling för länge, eftersom endon kan bli värre. Har gått utan behandling i drygt elva månader.. :/ 
    Jag tycker du ska ta tag i o verkligen kolla upp om det är endo, för det behöver behandlas (om man inte är gravid/i vevan att bli gravid såklart). Tyvärr är snittiden 6-10 år på att få diagnos.. För många har det blivit ett krig varje dag för att få den hjälp man har rätt till tyvärr :( jag hade tur o hamnade hos en bra läkare när jag fattade att det inte var rätt o ha så ont som jag har. Var 19 då o hade haft svåra smärtor sen jag var 14.. 
    Pco-s en gör att jag troligen har dåligt med ägglossningar. Även underfunktionen av sköldkörteln stör ut ägglossningen, så jag måste vänta in levaxinet och när ämensomsättningen kommer igång igen kommer förhoppnignsvis äl igång ordentligt igen, annars får jag ägglossningssprutor. 

Behandlade du med levaxin? vad låg dina sköldkörtelvärden på? har du även fått kolla tpo-antikroppar? 
    Spolningen tycker jag borde vara standard i en fertilitetsutredning. Spelar ingen roll hur bra ägg man har o ägglossningar osv om inte ägget kan passera i äggledaren ju. Helknäppt.. 

Okej. Tråkigt att det känns så. Om du inte känner att den läkare du träffar är bra tycker jag definitivt du ska byta!

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-26 11:23:24 följande:

Hej Tjejer

Allt gick bra idag, fripassage i båda äggledarna. Spolningen gick också bra, tyckte inte alls det gjorde ont. Spände till något när hon tryckte in slangen, sen själva spolningen kände jag inte alls, är så lättnad att allt är över nu.
    Nu blir det förmodligen ägglossningstimulerade efter sommaren, fick inte läkartid förrän i augusti men hon skulle skriva en lapp till honom angående vår behandlingen, kanske drar vi igång nu med allt nu efter vår resa.

Hoppas allt är bra med er tjejer. Kramar till er

Hej!

Så skönt att det gick bra! och att du inte fick ont!! =) 
    Håller tummarna att allt går bra nu med stimuleringen sen och att er resa blir fantastisk!!

många kramar!

• varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-25 21:41:47 följande:

Hej

Ja mår just nu skit, du kan läsa vad jag skrivit ovan, jag ser framemot resan men innan dess blir det en jobbig begravning. Imorgon ska jag spolas 08:30, just nu är jag inte alls orolig, har haft tankarna på andra håll....

Hur är det med dig?

Nu ska jag víla efter en jobbig dag, har huvudvärk =(

Ha en bra kväll, kramar i massor

Hör av mig imorgon om hur det gått, kramar

Hej!! Men usch, jag läste! Beklagar verkligen sorgen. Livet är så orättvist! Hoppas du är OK och att du har människor runt omkring dig som kan stötta och trösta.

Skönt att spolningen gick bra. Nu har ni ju verkligen alla förutsättningar för att få er lilla bebis!

Jag mår bra, förutom min PMS. Ska ha mens i dagarna.

Skickar massor med varma kramar till dig
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-26 20:48:38 följande:
    Hej!! Men usch, jag läste! Beklagar verkligen sorgen. Livet är så orättvist! Hoppas du är OK och att du har människor runt omkring dig som kan stötta och trösta.

Skönt att spolningen gick bra. Nu har ni ju verkligen alla förutsättningar för att få er lilla bebis!

Jag mår bra, förutom min PMS. Ska ha mens i dagarna.

Skickar massor med varma kramar till dig
    Ja, nu har jag mist två unga kusiner i den åldern plus en vän för många år sedan, de har inte ens blivit 30 =(
    Nu måste jag vara stark för mina närmaste som sörjer mest, går runt med en klump i magen hela tiden, det är personer som alltid stöttat mig genom livet, men hur tröstar man någon som mist sin bror, son och barnbarn!!? =(

Skönt att allt är över med fertilitetsutredningen i alla fall, nu vet jag att det ordnar sig till slut och tiden får avgöra när vi blir gravida igen. Nu ska jag och sambon njuta av en underbar semester.
    Hur är det med dig?  PMS är inge vidare.
    Denna månaden kommer vi skydda oss och inte bli gravida, dels nu innan vi resor och jag orkar inte oroa mig över en graviditet när jag är på semester, nu de senaste månaderna har jag varit livrädd över att jag inte blir gravid men sen när jag väl är gravid kommer jag vara livrädd över missfall.
    När vi kommer hem från semester kommer vi ändå få hjälp och det är jag
    tacksam för.

Nu ska jag jobba, ha en bra dag. kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-26 12:54:40 följande:

Hej!

Så skönt att det gick bra! och att du inte fick ont!! =) 
    Håller tummarna att allt går bra nu med stimuleringen sen och att er resa blir fantastisk!!

många kramar!

Hej

Ja nu är allt över, känns hur skönt som helst. Denna månaden kommer vi skydda oss och inte försöka bli gravida, nu ska jag njuta av en semester som vi drar på om några veckor. När vi kommer hem kommer vi säkerligen bli gravida.

Hur är det med dig? Du känner nog dig också lättnad. =)
    Nu ska du bara få ordning på medicineringen men jag är säker på att det snart ordnar sig. Jag håller alla tummarna jag kan.
    Kan även berätta att jag ska köpa en symaskin av min kompis på torsdag, blev lite inspirerad av alla din söta kläder.

Ha en fin dag, nu ska jag jobba. kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning