• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-19 20:11:53 följande:
    Tess1984 skrev 2015-05-19 12:16:24 följande:

Glömde svara angående smärtstillande, jag skulle bara ta något jag hade hemma. typ alvedon, panodil eller något. Var inte så nog enligt henne jag pratade med i telefon =/
    Vi får se hur det går, vi får hoppas på det bästa helt enkelt.

Kramar

Ja. blev helt chockad. trodde jag skulle få tid nästa vecka! :o det ska jag göra! 
    ja, jag hoppas det =) 
    ja typiskt att du inte fick snabbare tid :/ men det är sista undersökningen va? =) så du är väl "klar" för behandling sen? =) 

ja okej. blev också rekommenderad alvedon. Skrattade henne nästan i örat. fick lov o ta citodon om jag ville, men tog alvedon och orudis då jag inte fick i mig mat innan (mår så illa om jag inte äter i samband med citodonet).. Men jag är som sagt väldigt känslig vid alla undersökningar i de områdena.. haha. 
    Håller tummarna att du slipper ont! =) 

åh härligt med storkok! vad ska du laga? 
    Jag ska nog sy lite mer, eller i alla fall klippa tyg haha =)

stoor kram
    Hej =)
    Ja jag tror det är sista undersökningen nu innan vi drar igång med behandling men innan dess ska jag hinna med en fantastisk resa. =)

Haha, min sambo har någon sådan värsting pilla som han brukar ta när han har ont i ryggen (diskbråck, vågar man ta den tro? Tramadol tror jag den heter.

Idag har jag lagat köttgryta, riktigt gott och sen åt jag min hemlagade rabarberkräm till efterrätt som jag lagade igår, fick rabarber av en kund i helgen som hon plockat i hennes koloni, så gulligt gjort.
    Hann med en runda till skogen också för lite träning med syrran, hennes bebis och vovven, jätte mysigt.

Hur går det med dina värden förresten, har du fått ner värdena till normala nivåer?

Lycka nu till imorgon, kommer tänka på dig. Väntar med spänning imorgon hur det gått, kramar i massor
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-19 20:39:23 följande:
    Hej =)
    Ja jag tror det är sista undersökningen nu innan vi drar igång med behandling men innan dess ska jag hinna med en fantastisk resa. =)

Haha, min sambo har någon sådan värsting pilla som han brukar ta när han har ont i ryggen (diskbråck, vågar man ta den tro? Tramadol tror jag den heter.

Idag har jag lagat köttgryta, riktigt gott och sen åt jag min hemlagade rabarberkräm till efterrätt som jag lagade igår, fick rabarber av en kund i helgen som hon plockat i hennes koloni, så gulligt gjort.
    Hann med en runda till skogen också för lite träning med syrran, hennes bebis och vovven, jätte mysigt.

Hur går det med dina värden förresten, har du fått ner värdena till normala nivåer?

Lycka nu till imorgon, kommer tänka på dig. Väntar med spänning imorgon hur det gått, kramar i massor
    Okej =) ooh snart resa! du får berätta hur det var efter! :D

haha okej! jag har tramadol mot min endometrios, får bara ta vid mens då de kan skada eventuell graviditet. Blir snurrig och antingen jättetrött eller jättepigg haha. Men för mig hjälper de mot smärtan om jag tar de i tid =) Tog efter undersökningen förra gången, o då gjorde de ingen nytta, men tror det hade hjälpt om jag tog innan =)

Åååh så gott! Sugen på o göra köttgryta, men har aldrig gjort tidigare.. haha. Ska försöka mig på nån gång :D verkligen gulligt! inte ätit rabarber sen jag var liten.. kanske dags o köpa hem några =)
    Låter mysigt! 

Ingen aning än, ska ta nya prover v 24 när jag ätit högre dos i 4 v, så får se då =) 

Tack! sitter superrastlös. Startade en tvätt bara för o ha nått o göra haha. Ska åka 730. Och jag brukar aldrig känna hunger, men bara för att jag inte får äta nu så e jag hungrig.. :p 

många kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-19 20:39:23 följande:

Hej =)

Har fått göra undersökningen Nu. Läkaren sa att min livmoder såg jättefin ut!! :) så då är det mest troligen så att jag har dåligt med ägglossningar! :) nu ska vi bara få svar på blodproverna o sambons prov, så hoppas vi får återbesök snabbt! :o

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-20 10:02:38 följande:
    Har fått göra undersökningen Nu. Läkaren sa att min livmoder såg jättefin ut!! :) så då är det mest troligen så att jag har dåligt med ägglossningar! :) nu ska vi bara få svar på blodproverna o sambons prov, så hoppas vi får återbesök snabbt! :o

Kram
    Hej =)
    Åh grattis, vad skönt att höra, hur kändes det? Kändes det bättre nu när du fick bättre smärtstillande?
    Hoppas du får återbesök snart, jobbigt att genomlida denna väntan på alla provsvar, längtar tills min undersökning är klar också, sen är allt över sen får man bara hoppas att behandlingen hjälper också.

*kramar i massor till dig*

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-20 11:33:49 följande:
    Hej =)
    Åh grattis, vad skönt att höra, hur kändes det? Kändes det bättre nu när du fick bättre smärtstillande?
    Hoppas du får återbesök snart, jobbigt att genomlida denna väntan på alla provsvar, längtar tills min undersökning är klar också, sen är allt över sen får man bara hoppas att behandlingen hjälper också.

*kramar i massor till dig*
    Jaaa, så skönt. Ja det kändes mycket bättre. Gjorde ont i början, men då fick jag mer smärtstillande, så kändes det inget alls =) lite ömt efteråt, men hoppas att det inte blir värre. 
    Vi fick återbesök redan på måndag morgon! Då ska vi få veta hur sambons provsvar o mina blodprover ser ut, och sen bestämma hur vi behandlar! Börjar äntligen se slutet på baletten, och början på att äntligen få en riktig chans till bäbis =) 

Nu ska jag äta lite sen sova några timmar =) Sen ska jag leta fram ett tyg som gömt sig :D

massor med kramar tillbaks! :)
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-17 20:19:00 följande:

Men tipsa henne gärna om dropparna, de flesta hälsokostbutiker säljer de säkert eller på nätet. Har man ångest eller får panik på planet minskar dropparna den värsta ångesten. Jag är inte jätteflyg rädd men jag tar dropparna i förebyggande syfte, när jag väl är på planet brukar jag försöka släppa kontrollen och försöka slappa av, man får ta sig en jäkel och försöka somna. hehe.

Min syster vovve är också ett år, han är något busig men ändå väldigt lugn, igår när jag skulle ta han på den sista kvällspromenaden fick jag nästan tvinga honom ut, hehe. världens lataste husky, annars brukar de ha massa spring i benen. =)

Jag gillar att baka man jag älskar nog att laga mat mer, desserter är också en favorit. =)

Äter sällan bröd hemma, men skulle nog vilka prova baka surdegsbröd någon gång. Är det mycket jobb med det?

Händer annars i veckan förutom jobb? =)

KRAM

Hej! Js men det ska jag göra. Vet du om man blir dåsig/ttrött av dem? Hon har nämligen tagit lugnande vid något tillfälle och hon vill inte göra det fler gånger för att hon blev så trött och borta...

Låter som är lugnare tonåring än den jag har hemma

jjo men det är wb del jobb med surdegsbröd men lätt värt det! Sjukt gott och kul att baka

Mest jobb i veckan och imorgon kommer äntligen min sambo hem efter nästan två veckor bortrest. Vad har du gjort i veckan?

kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-20 12:07:22 följande:
    Jaaa, så skönt. Ja det kändes mycket bättre. Gjorde ont i början, men då fick jag mer smärtstillande, så kändes det inget alls =) lite ömt efteråt, men hoppas att det inte blir värre. 
    Vi fick återbesök redan på måndag morgon! Då ska vi få veta hur sambons provsvar o mina blodprover ser ut, och sen bestämma hur vi behandlar! Börjar äntligen se slutet på baletten, och början på att äntligen få en riktig chans till bäbis =) 

Nu ska jag äta lite sen sova några timmar =) Sen ska jag leta fram ett tyg som gömt sig :D

massor med kramar tillbaks! :)
    Vad härligt att höra och det måste ju kännas skönt att veta att allt ser bra ut nu, längtar tills mitt också är över, jobbigt med denna oro. Fast jag har ju varit gravid tidigare så något rätt borde ju det vara där nere. =)
    Ja bebisen kommer ska du se, nu när allt faller på plats. Ibland kan lite äggloggningsstimulerande vara avgörande, vi får vara glada att det finns hjälp att få och de flesta lyckas ju med dagens vetenskap.

Åh vad skoj, min vän håller på att sticka en mössa och klänning till syrrans bebis till mig, längtar tills den är klar, den kommer passa henne perfekt.
    Det känns faktiskt riktigt bra att vara moster, mycket bättre än jag trodde, allt är ju så känsligt när man längtat efter en liten bebis själv, men när man håller henne i armarna känner jag bara kärlek, riktigt bra känsla mycket bättre än att känna sig bitter...ha nu en fin dag och lycka till med tyget, vore kul att se resultatet sen =)

Kram till dig

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-20 20:17:38 följande:
    Hej! Js men det ska jag göra. Vet du om man blir dåsig/ttrött av dem? Hon har nämligen tagit lugnande vid något tillfälle och hon vill inte göra det fler gånger för att hon blev så trött och borta...

Låter som är lugnare tonåring än den jag har hemma

jjo men det är wb del jobb med surdegsbröd men lätt värt det! Sjukt gott och kul att baka

Mest jobb i veckan och imorgon kommer äntligen min sambo hem efter nästan två veckor bortrest. Vad har du gjort i veckan?

kramar
    Hej. Nej man påverkas inte alls negativt av dropparna, helt biverkningsfritt och man blir inte alls beroende heller. Hon ska ju snart flyga, be henne kolla upp cool down också, den är också jätte bra utan några alls biverkningar.
    http://www.naturbiblioteket.se/CoolDown.html

Denna veckan har vi fixat lite med resan, igår bokade vi vår bil mustang cabbe, hehe lyxigt värre. Har även kollat upp med reseförsäkringar och varit nere i källaren och tagit upp resväskor och sommarkläder. Denna gången tänker vi packa smart och inte ta med allt för mycket, bättre att man tvättat på plats i stället, många hotell har tvättmaskiner som man kan använda.

I veckan har jag även premiäråkt med mina inlines, tränat i skogen, städat i garderoberna och varit hemma hos syrran, så mysigt att träffa bebisen, saknar henne redan.

Hur mår du? Hur har din vecka varit?

Ha en bra dag, kramar i massor
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-21 08:41:02 följande:
    Vad härligt att höra och det måste ju kännas skönt att veta att allt ser bra ut nu, längtar tills mitt också är över, jobbigt med denna oro. Fast jag har ju varit gravid tidigare så något rätt borde ju det vara där nere. =)
    Ja bebisen kommer ska du se, nu när allt faller på plats. Ibland kan lite äggloggningsstimulerande vara avgörande, vi får vara glada att det finns hjälp att få och de flesta lyckas ju med dagens vetenskap.

Åh vad skoj, min vän håller på att sticka en mössa och klänning till syrrans bebis till mig, längtar tills den är klar, den kommer passa henne perfekt.
    Det känns faktiskt riktigt bra att vara moster, mycket bättre än jag trodde, allt är ju så känsligt när man längtat efter en liten bebis själv, men när man håller henne i armarna känner jag bara kärlek, riktigt bra känsla mycket bättre än att känna sig bitter...ha nu en fin dag och lycka till med tyget, vore kul att se resultatet sen =)

Kram till dig
    Ja. det var såååå skönt. Så nu på måndag får vi veta hur vi går vidare! jobbar hela helgen, så kommer va sysselsatt tills dess o slipper tänka så mycket på det =) Var det på torsdag du skulle göra spolningen?? =) 
    Ja.. såsmåningom =) jag bara hoppas såsmåning om är snart! ja, det är så fantastiskt att man faktiskt kan få hjälp numer! 

Åh kul! jag funderar på o lära mig virka/sticka bättre. Just nu kan jag bara virka o sticka rakt haha. Skulle vara kul o kunna göra egna sockor o mössor o tröjor o så. Mina bästa sockor har min farmor gjort, så skulle va underbart o få göra samma sak för mina barn =) 
    Så härligt att det känns bra! Snart har du din bäbis också, som då har en äldre kusin att leka med :)

Här är det jag sydde senast, och en bild på alla byxor jag knåpat ihop. Igår skar jag ut massa tyg så jag kan sy ännu fler, haha. På måndag ska jag beställa lite mer tyg o mudd också, så jag kan göra klart byxorna som inte har mudd =)

många kramar.:)
  • velicious01
    Hej!

Hoppar in här jag med om jag får? :)
    vi (26 o 27 år) började utredning i Februari. Fick på första besöket primolut nor för oregelbunden mens och spottings.
    Fick ta prover när tant röd kom igång och fick våra provsvar för 3 v ca.mannens prover såg bra ut..men mitt var inte så bra.
    Prolaktin värde verkade vara på gränsen till dåligt och mitt sköldkörtelvärde var inte heller bra, så har höjt min dos från 75 till 100 och hoppas att det ska bli bättre ÄL och mer regelbunden cykel och att det dyker upp ett fint plus :) min gyn trodde att vi inte fått plus just för mina dåliga sköldkörtel värden. känns skönt att det inte va nått värre iaf :)

Men en fråga till er. Fick ni tjata till er en äl-spolning och pergotime? Jag frågade om detta men fick svar att nehe spolning kan göra att det blir inflammation eller nått sånt och pergotime behövs inte för jag hade "bra" äl o.sv Så det är alltså inget man måste göra eller?
Svar på tråden Fertilitetsutredning