• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-31 08:38:56 följande:
    Hur var showen? Lät spännande =)

Nu blöder jag tack och lov inte mer och nu har jag förmodligen ägglossning på gång också. Är på dag 17 och brukar ha äl smärta och flytningar under dessa dagar. Känner att något är på gång och har annorlunda flytningar.
    Denna månaden tänkte vi inte bli gravida, skönt att slippa tänka på det och bara ha resan framför sig.

När ska du ta nästa prov på sköldkörteln?

Hehe låter som något liknande i alla fall, läkaren sa att jag absolut inte fick ta pregotime utan kontroller, han berättade att en kvinna nyligen hade blivit gravid med trillingar av pergotime, hehe.
    Tror man börjar med tabletterna några dagar efter mens, sen någon vecka efter får man ultra för att se hur det ser ut, chansen/risken är ju stor att det blir fler. =)
    Tror jag skulle få tre kurer på pergotime innan annan behandling diskuteras.
    IVF är också ett alternativ men jag vill prova de lättare vägen först, vi har ju trots allt graviditeter bakom oss så det borde ju funka igen kan man tycka.

Nu är snart denna helgen också över, hoppas du får en trevlig söndag. Kramar
    Showen är nästa söndag så kan berätta då :D

okej skönt! o vad skönt att bara få tänka på resan och inte stressa över annat! =) 

jag tror att det är om två veckor, inte helt hundra. Men borde vara då. Ska försöka ringa imorgon eller på tisdag och be att få ta d-vitamin också. 

ja okej =) haha galet! två åt gången räcker gott o väl ;) det är ju bra att de kontrollerar så man inte råkar få många ägg. en del blir ju överstimulerade o släpper flera ägg. 
    låter i alla fall som att pergo-behandlingen är lik sprutbehandlingen =) 
    Håller tummarna att det fixar sig med pergo för er nu! =) 

tack o detsamma till dig!! många kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-27 08:32:20 följande:

Ja, nu har jag mist två unga kusiner i den åldern plus en vän för många år sedan, de har inte ens blivit 30 =(

Nu måste jag vara stark för mina närmaste som sörjer mest, går runt med en klump i magen hela tiden, det är personer som alltid stöttat mig genom livet, men hur tröstar man någon som mist sin bror, son och barnbarn!!? =(

Skönt att allt är över med fertilitetsutredningen i alla fall, nu vet jag att det ordnar sig till slut och tiden får avgöra när vi blir gravida igen. Nu ska jag och sambon njuta av en underbar semester.

Hur är det med dig?  PMS är inge vidare.

Denna månaden kommer vi skydda oss och inte bli gravida, dels nu innan vi resor och jag orkar inte oroa mig över en graviditet när jag är på semester, nu de senaste månaderna har jag varit livrädd över att jag inte blir gravid men sen när jag väl är gravid kommer jag vara livrädd över missfall.

När vi kommer hem från semester kommer vi ändå få hjälp och det är jag

tacksam för.

Nu ska jag jobba, ha en bra dag. kramar

Hej! Det var ett tag sen jag var inne här... hur mår du nu?

Usch vsd tråkigt att höra om det du har i bagaget. Man dskska verkligen inte ta livet för givet... men tänk vad ofta man gör det. Det är ofta först när något tragiskt händer, nära inpå en som man får sig en tankeställare.

hur har din helg varit?

Jag fick min mens häromdagen, är väl på sluttampen nu. Det enda positiva med det är att det äntligen verkar som att den börjar bli hyfsat regelbunden. Har haft cyklar på 30-31 dagar de tre senaste månaderna. Skönt! Åt ingen pergotime förra cykeln och kommer inte att göra det denna heller då min sambo ändå är bortrest.

hur går det för dig med allt?

Många kramar
  • Fortuna

Hej!

Hittade denna tråd och kände att den nog skulle passa mig, och hoppas att jag får vara delaktig i den! :) Skulle kännas skönt att kunna ta del av andras erfarenheter i denna situation! :)

Jag och min sambo har försökt skaffa barn i drygt 14 månader nu utan resultat. Jag har väldigt glesa menstruationer (haft mens 3 ggr sedan P-pillerstopp för 14 månader sedan) så har börjat fundera i bankerna om pco. Hade dock regelbunden menstruation innan jag började med p-piller (vad jag kommer ihåg! :) ) Har precis fått tid till vårt första samtal inne på sjukhuset för utredning... känns både spännande och nervöst!

• chbw
    Fortuna skrev 2015-05-31 19:30:06 följande:

Hej!

Hittade denna tråd och kände att den nog skulle passa mig, och hoppas att jag får vara delaktig i den! :) Skulle kännas skönt att kunna ta del av andras erfarenheter i denna situation! :)

Jag och min sambo har försökt skaffa barn i drygt 14 månader nu utan resultat. Jag har väldigt glesa menstruationer (haft mens 3 ggr sedan P-pillerstopp för 14 månader sedan) så har börjat fundera i bankerna om pco. Hade dock regelbunden menstruation innan jag började med p-piller (vad jag kommer ihåg! :) ) Har precis fått tid till vårt första samtal inne på sjukhuset för utredning... känns både spännande och nervöst!

hej =) 

Skönt att ni fått tid att kolla upp =) låter ju som pco när du beskriver, men kroppen kan ju ta tid på sig att komma tillbaks efter piller. tycker dock det verkar väldigt lång tid för det med fjorton månader.. Hoppas ni får bra/snabba svar från sjukvården =) 
    kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-31 14:07:44 följande:
    Showen är nästa söndag så kan berätta då :D

okej skönt! o vad skönt att bara få tänka på resan och inte stressa över annat! =) 

jag tror att det är om två veckor, inte helt hundra. Men borde vara då. Ska försöka ringa imorgon eller på tisdag och be att få ta d-vitamin också. 

ja okej =) haha galet! två åt gången räcker gott o väl ;) det är ju bra att de kontrollerar så man inte råkar få många ägg. en del blir ju överstimulerade o släpper flera ägg. 
    låter i alla fall som att pergo-behandlingen är lik sprutbehandlingen =) 
    Håller tummarna att det fixar sig med pergo för er nu! =) 

tack o detsamma till dig!! många kramar
    Sorry, hehe får du återkomma med det nästa helg. =)

D-vitaminprov är aldrig fel att ta, har flera kunder i veckan som kommer till mig med lappar som läkaren skrivit ut om att de ska köpa d-vitamin. Det är jätte vanligt med d-vitaminbrist idag mer än man tidigare trott, jag brukar ta d-vitamin i omgångar men har i regel uppehåll nu under sommaren.

Nu har jag ägglossning, känner det och denna gången tror jag att jag släpper från högra sidan, förra månaden var det på vänster sida, hehe.
    Undras hur det känns när man tar ägglossningsstimulerade då? hehe
    Jag håller tummarna för er också, nu ska jag njuta av en fin sommar, har bestämt mig för att inte försöka tänka på detta mer utan leva livet och njuta mer istället, får sig alltid en tanke ställare när man råkar ut för saker och ting, allt kan hända och man får försöka följa strömmen så gott det går.

Ha en fin dag, kramar i massor
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-31 14:44:40 följande:
    Hej! Det var ett tag sen jag var inne här... hur mår du nu?

Usch vsd tråkigt att höra om det du har i bagaget. Man dskska verkligen inte ta livet för givet... men tänk vad ofta man gör det. Det är ofta först när något tragiskt händer, nära inpå en som man får sig en tankeställare.

hur har din helg varit?

Jag fick min mens häromdagen, är väl på sluttampen nu. Det enda positiva med det är att det äntligen verkar som att den börjar bli hyfsat regelbunden. Har haft cyklar på 30-31 dagar de tre senaste månaderna. Skönt! Åt ingen pergotime förra cykeln och kommer inte att göra det denna heller då min sambo ändå är bortrest.

hur går det för dig med allt?

Många kramar
    Hej

Nu mår jag bättre, men allt är så sorgligt..tänker på alla nära och kära som sörjer. Tänder ljus varje dag för min kusin och hoppas han har det bra upp i himlen, nästa vecka väntas en jobbig begravning...
    Har börjat få lite magproblem men det är nog all stress och oro, har aldrig magproblem annars, min syster är lite nedstämt nu efter förlossningen så nu mår jag dåligt för hennes skull också, är otroligt empatisk och har svårt att se andra må dåligt. Nu ska jag snart iväg och ta en promenad med hennes hund så jag får annat på tankarna.

Min helg har varit bra, mest jobbat men där får man annat på tankarna.
    Sambon överraskade mig med tvårätters i helgen, så gulligt eftersom han vet hur jag mår.
    Han serverade mig hela kvällen jag behövde inte göra något, sånt uppskattas när man inte mår så bra.
    Nu när min kusin fick beskedet åkte jag direkt upp till henne med mat både till henne och hennes barn.

Hur är det med dig? Vad har du gjort i helgen? Hjärta

Nej inget denna månaden heller? Vad jobbigt för er, vilken jobbig väntan? Hur blir det nu i sommar under semestertiderna?
    Jag har varit och blivit spolad nu, allt så bra ut och nu är det konstaterat att det inte finns några fel på någon av oss, så läkaren tyckte att vi skulle sätta igång med pergotime i augusti, vilket jag tycker känns bra. Funkar inte pergotime sätts vi i IVF kö, men läkaren sa att vi har goda chanser att lyckas på naturlig väg.
    Hur många kurer pergotime kommer du få?

Hoppas allt är bra med dig och jag hoppas vi hörs snart igen =)
    Massor av kramar till dig

• Tess1984
    Fortuna skrev 2015-05-31 19:30:06 följande:

Hej!

Hej, självklart får du vara med. Skönt att prata av sig och dela tankar med någon som går igenom samma. känns även spännande att följa varandras resa till bebis.

Vad skönt att allt är igång för er, när har ni blivit kallade?
    Hoppas snart din mens blir stabilare, hört att för vissa kan det ta ett tag innan mensen kommer igång och blir som vanligt igen, tur finns det hjälp att få....
    Lycka nu  till...kramar
  • Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-01 08:14:27 följande:

Hej, självklart får du vara med. Skönt att prata av sig och dela tankar med någon som går igenom samma. känns även spännande att följa varandras resa till bebis.

Vad skönt att allt är igång för er, när har ni blivit kallade?

Hoppas snart din mens blir stabilare, hört att för vissa kan det ta ett tag innan mensen kommer igång och blir som vanligt igen, tur finns det hjälp att få....

Lycka nu  till...kramar

Ja det vore spännande! Längtan och viljan att få en liten är ju så stor, kan ibland vara jobbig att hantera. Men försöker att inte tänka för mycket...

Vi ska in på första besöket på torsdag, så då får vi väl med remisser för blodprov och spermaprov. Ja det är ju så att det kan ta lång tid, är ju det som är så jobbigt när man väl har bestämt sig för att försöka =/ men min barnmorska tyckte det kunde vara läge att undersöka saken nu iaf. Ja det är verkligen tur att hjälp finns! Så vi kommer nog få oss en liten till slut allihopa :)

Hut går det för er och vart ligger ni till i utredningen?

Kramar!
  • Fortuna
    chbw skrev 2015-05-31 22:34:46 följande:

hej =) 

Skönt att ni fått tid att kolla upp =) låter ju som pco när du beskriver, men kroppen kan ju ta tid på sig att komma tillbaks efter piller. tycker dock det verkar väldigt lång tid för det med fjorton månader.. Hoppas ni får bra/snabba svar från sjukvården =) 

kram

Ja det känns som ett steg i rätt riktning! :) det känns ju dock som allt tar så lång tid när man väntar... Men hoppas det rullar på nu när vi väl startar. Ja lite lång tid :/ ja det hoppas vi! :)

Hur går allt för er? Kram!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-06-01 07:34:10 följande:

Sorry, hehe får du återkomma med det nästa helg. =)

D-vitaminprov är aldrig fel att ta, har flera kunder i veckan som kommer till mig med lappar som läkaren skrivit ut om att de ska köpa d-vitamin. Det är jätte vanligt med d-vitaminbrist idag mer än man tidigare trott, jag brukar ta d-vitamin i omgångar men har i regel uppehåll nu under sommaren.

Nu har jag ägglossning, känner det och denna gången tror jag att jag släpper från högra sidan, förra månaden var det på vänster sida, hehe.

Undras hur det känns när man tar ägglossningsstimulerade då? hehe

Jag håller tummarna för er också, nu ska jag njuta av en fin sommar, har bestämt mig för att inte försöka tänka på detta mer utan leva livet och njuta mer istället, får sig alltid en tanke ställare när man råkar ut för saker och ting, allt kan hända och man får försöka följa strömmen så gott det går.

Ha en fin dag, kramar i massor

Det ska jag göra :)

Ja. Jag läste nånstans att det rekommenderas (i Skandinavien) att äta dvitamintillskott iallafallpå vinterhalvåret. Kan va skönt o veta var nivåerna ligger :)

Okej! :) ja man kan undra! Både spännandeoch läskigt att se hur kroppen reagerar på det..

Låter skönt! Kanske en bra grej. Försöka slsppna av lite o släppa på ångesten kring det. Tror inte det hjälper ägglossningen på något sätt, men psyket mår nog bättre i alla fall :)

Detsamma till dig! Du var ledig i veckan va? Eller var det förra veckan? Många kramar!
Svar på tråden Fertilitetsutredning