• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-04 19:43:34 följande:

Hej

Skrev precis ett inlägg till dig som försvann, skriver igen men blir något kortare.

Ja det är tur att man har en stötande hand i dessa tuffa tiden. Min sambo är en klippa fast att vi kanske tar detta på lika sätt, han är mer lugn och tar allt med ro medans jag oroar och älter men det är tur att någon av oss är lite mer på ytan och peppar när man är lite låg. Jag har en bra period nu och mår oftast sämre när mensen närmar sig, både PMS och längtan efter barn.

Jag är 31 och min sambo är 34, vi är unga än i alla fall =)

Händer annars i helgen? Kram

Det sär samma här :P jag är mer orolig och tänker mycket, medans sambon är lugn och tänker att vi tar det ett steg i taget. Men det är väl som sagt skönt att den ena kan lugna den som är mer orolig :) ja herregud, vi är ju inte gamla så det har vi ju på vår sida! :)

i helgen blir det lite kalas och studentfirande! :) för dig?

Kram!
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-05 08:14:20 följande:

Förstår att det måste kännas jobbigt. lider med er och fick ont i magen när jag läste ditt inlägg. =(

När kommer ni att få svar på alla prover? Har ni fått ny läkartid?

Det kan säkert det röra sig om en inflammation, i så fall behandlas man med antibiotika skulle jag tro? Hoppas ni snart får alla era svar och att ni kan gå vidare till rätt behandling, möjligheter finns så ge inte upp, fick ni någon samtalskontakt? Kurator?

Tänker på er!! Kramar

Troligtvis får vi inga nya besked förrän i slutet av aug eftersom kliniken stänger snart för sommaren. Det känns för jävligt! Vi fick ett telefonnummer till en kurator, får se om vi tar kontakt med henne.

Min man ringde till läkaren idag och berättade att han har ont i pungen så han ska få kallelse till urologen.

Jag ber om ett mirakel!!!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-06-05 08:21:29 följande:
    Vad är dina tecken på ägglossning? Jag får sådana slemmiga flytningar, ont antingen på vänster eller höger sida beroende på vart ägget släpps, sen får jag ökad lust de dagarna men jag vet inte exakt vilken dag ägglossningen sker eftersom jag upplever dessa symtom flera dagar i sträck.
    Kanske bra att man känner kroppen så här väl men även jobbigt för man blir så besatt dagarna efter ägglossning och fram till mens.
    Ska bli skönt att slippa analysera denna månaden eftersom jag vet att jag inte är gravid.

Ha en en mysig helg, massa kramar
    Jag får som trådiga flytningar och ont. Eller så hade jag förut när mensen var regelbunden. Nu har jag haft det lite då och då. Och nu ett par dagar i streck. Så kan inte riktigt tyda, men förut var det tydligt... 

Ja, det är som du säger både bra och dåligt. Jag kan ju int lita på det längre, så försöker att inte tänka så mycket på det... 
    Jag kan tänka mig det! O nu närmar sig ju er resa! Så spännande =) 

detsamma till dig! kramar
  • chbw
    Fortuna skrev 2015-06-05 13:54:00 följande:
    Tack för tipsen! :) ja vi har nog tänkt att båda ska vara med alla gånger :) om det går såklart! Vi har iaf fått remiss för provtagning nu. Dock får vi vänta på nästa besök till efter sommaren/semestrar (vilket jag nog hade ställt in mig på). Men jag tänker att då kan jag ta sommaren till att bara ha en skön semester, och försöka att inte tänka så mycket på det :)

Kram!
    Var så lite! =) vad skönt! ja, typiskt att de har sommarstängt.. haha. Men då får man väl kanske en chans att ladda om och tanka energi också =) 

kram! 
  • Tess1984
    Fortuna skrev 2015-06-05 13:57:34 följande:
    Det sär samma här :P jag är mer orolig och tänker mycket, medans sambon är lugn och tänker att vi tar det ett steg i taget. Men det är väl som sagt skönt att den ena kan lugna den som är mer orolig :) ja herregud, vi är ju inte gamla så det har vi ju på vår sida! :)

i helgen blir det lite kalas och studentfirande! :) för dig?

Kram!
    Hehe, ja så försöker jag också tänka.

Jag firande en student igår men det blev ganska lugnt, inte som när jag tog studenten för 12 år sedan, herregud vilken fest..bästa dagen i mitt liv. =)

Idag ska vi hem till ett par goda vänner och grilla, hoppas vädret snart spricker upp igen och att regnet försvinner.

Vart bodde ni? Ber om ursäkt om jag ställt frågan innan. =)

Hoppas du hade en trevlig studentfirande igår. Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-06-05 17:19:13 följande:
    Jag får som trådiga flytningar och ont. Eller så hade jag förut när mensen var regelbunden. Nu har jag haft det lite då och då. Och nu ett par dagar i streck. Så kan inte riktigt tyda, men förut var det tydligt... 

Ja, det är som du säger både bra och dåligt. Jag kan ju int lita på det längre, så försöker att inte tänka så mycket på det... 
    Jag kan tänka mig det! O nu närmar sig ju er resa! Så spännande =) 

detsamma till dig! kramar
    Menar du att du har sådana trådiga flytningar flera dagar i rad och lite då och då under hela cykeln? Jag har bara mina ett par dagar och det är i mitten av cykeln, vilket jag tolkar som ägglossning. Innan och efter ägglossning har jag mjölkiga flytningar.

Nu försöker jag inte tolka kroppen hela tiden för man blir ju galen till slut, den får sköta sitt jobb själv helt enkelt. =)

Ja nu resor vi snart, nu har jag shoppat lite inför resan, lite sådana småprylar man behöver. Nu har jag bara lite sommarklänningar kvar på listan.
    Sen lär man nog shoppa lite i USA också, de har fina outletsbutiker där.

Hoppas du får en underbar helg, ha så skoj imorgon. kram
  • Tess1984
    999 skrev 2015-06-05 14:41:01 följande:
    Troligtvis får vi inga nya besked förrän i slutet av aug eftersom kliniken stänger snart för sommaren. Det känns för jävligt! Vi fick ett telefonnummer till en kurator, får se om vi tar kontakt med henne.

Min man ringde till läkaren idag och berättade att han har ont i pungen så han ska få kallelse till urologen.

Jag ber om ett mirakel!!!
    Tycker så synd om er, men ge inte upp hopp finns alltid, idag finns så många fina metoder där man kan lyckas.
    Kurator kan rekommenderas, ta all chans till hjälp ni bara kan.

Jag ber också om ett mirakel för er Hjärta stor styrkekram

• 999
    Tess1984 skrev 2015-06-06 09:14:29 följande:

Tycker så synd om er, men ge inte upp hopp finns alltid, idag finns så många fina metoder där man kan lyckas.

Kurator kan rekommenderas, ta all chans till hjälp ni bara kan.

Jag ber också om ett mirakel för er stor styrkekram

Tack snälla för dina uppmuntrande ord! Det löser sig säkert, antingen med eller utan barn. Livet kommer bli bättre än vad det känns just nu i alla fall. Chocken har lagt sig nu tror jag och jag känner att det är lättare att acceptera beskedet nu. Eller så är det min hjärna som stängt av som en försvarsmekanism för att jag inte orkar ta itu med det. Jag vet inte hur jag ska förklara... Men jag känner mig tom.

Känner varken sorg, eller glädje. Jag bara är. Och det är skönt, att slippa ångesten som jag kände samma dag och dagen efter beskedet kom. Då ville jag dö.
  • Tess1984
    999 skrev 2015-06-06 10:11:44 följande:
    Tack snälla för dina uppmuntrande ord! Det löser sig säkert, antingen med eller utan barn. Livet kommer bli bättre än vad det känns just nu i alla fall. Chocken har lagt sig nu tror jag och jag känner att det är lättare att acceptera beskedet nu. Eller så är det min hjärna som stängt av som en försvarsmekanism för att jag inte orkar ta itu med det. Jag vet inte hur jag ska förklara... Men jag känner mig tom.

Känner varken sorg, eller glädje. Jag bara är. Och det är skönt, att slippa ångesten som jag kände samma dag och dagen efter beskedet kom. Då ville jag dö.
    Vad skönt att höra att chocken lagt sig lite, vilken pers...men på ett eller annat sätt har ni stor chans att få barn, försök att se det så fast att det kan kännas mörkt ibland. Försök andas, ta dag för dag. Lev livet i sommar, hitta på minnesvärda ögonblick i sommar, ta hand om varandra, gråt och krama om varandra.

Hur tar din sambo det?

Sänder er massa kramar
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-06 12:03:13 följande:

Vad skönt att höra att chocken lagt sig lite, vilken pers...men på ett eller annat sätt har ni stor chans att få barn, försök att se det så fast att det kan kännas mörkt ibland. Försök andas, ta dag för dag. Lev livet i sommar, hitta på minnesvärda ögonblick i sommar, ta hand om varandra, gråt och krama om varandra.

Hur tar din sambo det?

Sänder er massa kramar

Min man är förkrossad, han känner sig liten. Antar att han har skuldkänslor också, över att han är anledningen till att vi inte kan få barn. Även fast jag försöker få han att förstå att det spelar ingen roll vem felet ligger hos, vi är två, tillsammans, om det. Det är vi som inte kan få barn.

Han har till och med i chockens hetta sagt att "Om du vill lämna mig och hitta någon annan att skaffa barn med så förstår jag det". Men jag kommer aldrig lämna honom! Om jag inte kan få barn tillsammans med honom så vill jag inte ha barn alls eller med någon annan.

Vi ska försöka göra denna sommaren så bra som möjligt. Som sagt, just nu känner jag ingenting. Jag googlar mycket och läser olika studier om sådana fall, försöker hitta andra par i samma situation för att se om vi har en chans överhuvudtaget... Jag blir lite orolig över att jag inte tar det så hårt, de första två dagarna trodde jag att jag skulle dö men både igår och idag känner jag mig lugn och mer eller mindre som vanligt, förutom att det snurrar runt i huvudet hela tiden. Men som sagt, kanske kroppens sätt att försvara sig och stänga av. Precis som att man kan svimma av svår chock eller ångest för att kroppen inte pallar trycket och då "startar om" systemet liksom.
Svar på tråden Fertilitetsutredning