• Fortuna

Fertilitetsutredning

Hej!

Hittade denna tråd och kände att den nog skulle passa mig, och hoppas att jag får vara delaktig i den! :) Skulle kännas skönt att kunna ta del av andras erfarenheter i denna situation! :)

Jag och min sambo har försökt skaffa barn i drygt 14 månader nu utan resultat. Jag har väldigt glesa menstruationer (haft mens 3 ggr sedan P-pillerstopp för 14 månader sedan) så har börjat fundera i bankerna om pco. Hade dock regelbunden menstruation innan jag började med p-piller (vad jag kommer ihåg! :) ) Har precis fått tid till vårt första samtal inne på sjukhuset för utredning... känns både spännande och nervöst!

• Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-01 08:14:27 följande:

Hej, självklart får du vara med. Skönt att prata av sig och dela tankar med någon som går igenom samma. känns även spännande att följa varandras resa till bebis.

Vad skönt att allt är igång för er, när har ni blivit kallade?

Hoppas snart din mens blir stabilare, hört att för vissa kan det ta ett tag innan mensen kommer igång och blir som vanligt igen, tur finns det hjälp att få....

Lycka nu  till...kramar

Ja det vore spännande! Längtan och viljan att få en liten är ju så stor, kan ibland vara jobbig att hantera. Men försöker att inte tänka för mycket...

Vi ska in på första besöket på torsdag, så då får vi väl med remisser för blodprov och spermaprov. Ja det är ju så att det kan ta lång tid, är ju det som är så jobbigt när man väl har bestämt sig för att försöka =/ men min barnmorska tyckte det kunde vara läge att undersöka saken nu iaf. Ja det är verkligen tur att hjälp finns! Så vi kommer nog få oss en liten till slut allihopa :)

Hut går det för er och vart ligger ni till i utredningen?

Kramar!
  • Fortuna
    chbw skrev 2015-05-31 22:34:46 följande:

hej =) 

Skönt att ni fått tid att kolla upp =) låter ju som pco när du beskriver, men kroppen kan ju ta tid på sig att komma tillbaks efter piller. tycker dock det verkar väldigt lång tid för det med fjorton månader.. Hoppas ni får bra/snabba svar från sjukvården =) 

kram

Ja det känns som ett steg i rätt riktning! :) det känns ju dock som allt tar så lång tid när man väntar... Men hoppas det rullar på nu när vi väl startar. Ja lite lång tid :/ ja det hoppas vi! :)

Hur går allt för er? Kram!
  • Fortuna
    chbw skrev 2015-06-01 13:04:43 följande:

Ja. Det känns ju som.allt tar dubbelt så lång tid!

Vi är klara med utredningen. Hos sambon såg allt bra ut och hos mig såg allt utom ägglossningen bra ut. Har jag tur får jag ägglossningar igen när sköldkörteln mår bättre. Om inte är det pga pcos-en o då ska jag få äl-sprutor :) så nu är det egentligen bara att vänta på att levaxinet ska ge rätt effekt o hamna på rätt dos.. Trist o vänta in dock :o

Kram

Okej! Men skönt att veta hur allt ligger till så man kan fortsätta därifrån. Det hoppas vi på att ägglossningen kommer igång! :) ja, vänta blir man bra på! Eller så får man sämre tålamod kanske :P

Har ni några tips att ge till mig som är precis i början av utredningen? Kramar
  • Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-01 22:04:04 följande:

Ja jag känner igen det där man att hantera längtan efter en liten, jag mår dåligt i perioder men försöker blicka framåt och vara positiv men det är lättare sagt än gjort ibland. =)

Vi är klara med utredningen nu, inget fel på någon av oss...nu ska vi få pergotime i höst eftersom läkaren ansåg att det var bäst för oss just nu, funkar inte det blir det IVF men vi har två graviditeter bakom oss som slutat i missfall så någon gång borde det funka igen tycker man.

Är gamla är du och din kille? Lycka till på torsdag =)

Kramar

Ja jag precis :) försöker verkligen vara positiv! Men när dom tunga stunderna kommer är det tufft, men har en fantastisk sambo!

Okej! Skönt att komma igång iaf! Så håller vi alla tummar och tår :) jag är 25 och min sambo är 27! Hur gamla är ni? :)

Kram kram
  • Fortuna
    chbw skrev 2015-06-02 13:31:12 följande:

Jo, det är skönt. Men en är så otålig haha =) ja precis. haha =) 

Oj. hmm. Försök att få till så partnern kan vara med på alla delar, även de där bara du ska undersökas. Min sambo var tvungen o jobba båda gångerna jag gjorde spolningen, och jag hade nog behövt ha honom med eftersom jag fick så ont första gången, och andra var jag bara rädd/nojig eftersom jag fick pvk och smärtstillande/lugnande direkt i blodet. Ni kanske redan bestämt att ni båda ska vara med på alla delar =) Men det är mitt tips. Och så kanske att det kan ta tid, men det kommer ett svar och det finns hjälp att få! =)

kram

Tack för tipsen! :) ja vi har nog tänkt att båda ska vara med alla gånger :) om det går såklart! Vi har iaf fått remiss för provtagning nu. Dock får vi vänta på nästa besök till efter sommaren/semestrar (vilket jag nog hade ställt in mig på). Men jag tänker att då kan jag ta sommaren till att bara ha en skön semester, och försöka att inte tänka så mycket på det :)

Kram!
  • Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-04 19:43:34 följande:

Hej

Skrev precis ett inlägg till dig som försvann, skriver igen men blir något kortare.

Ja det är tur att man har en stötande hand i dessa tuffa tiden. Min sambo är en klippa fast att vi kanske tar detta på lika sätt, han är mer lugn och tar allt med ro medans jag oroar och älter men det är tur att någon av oss är lite mer på ytan och peppar när man är lite låg. Jag har en bra period nu och mår oftast sämre när mensen närmar sig, både PMS och längtan efter barn.

Jag är 31 och min sambo är 34, vi är unga än i alla fall =)

Händer annars i helgen? Kram

Det sär samma här :P jag är mer orolig och tänker mycket, medans sambon är lugn och tänker att vi tar det ett steg i taget. Men det är väl som sagt skönt att den ena kan lugna den som är mer orolig :) ja herregud, vi är ju inte gamla så det har vi ju på vår sida! :)

i helgen blir det lite kalas och studentfirande! :) för dig?

Kram!
  • Fortuna
    chbw skrev 2015-06-05 17:20:49 följande:

Var så lite! =) vad skönt! ja, typiskt att de har sommarstängt.. haha. Men då får man väl kanske en chans att ladda om och tanka energi också =) 

kram! 

Precis! Jag hoppas på det :)

Kram
  • Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-06 09:03:46 följande:

Hehe, ja så försöker jag också tänka.

Jag firande en student igår men det blev ganska lugnt, inte som när jag tog studenten för 12 år sedan, herregud vilken fest..bästa dagen i mitt liv. =)

Idag ska vi hem till ett par goda vänner och grilla, hoppas vädret snart spricker upp igen och att regnet försvinner.

Vart bodde ni? Ber om ursäkt om jag ställt frågan innan. =)

Hoppas du hade en trevlig studentfirande igår. Kram

Ja att ta studenten var verkligen hur kul som helst! :)

Nej det har du inte frågat! Jag bor i Västergötland! Och du? :)

Detsamma! Och att grillningen blev bra och att vädret höll sig på sin bästa sida! :)

Kram!
  • Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-08 07:52:14 följande:

Jag bor nere i Skåne =)

Vi grillade också i helgen och hade utomhuslekar, nu är sommaren äntligen här känns det som. Nu hoppas vi att vädret håller i sig så att man kan vara ute så mycket som möjligt i sommar.

Blev det en bra helg för dig också? kram

Okej! :)

Ja nu känns det som att det finns hopp om en sommar :P jag satt och kollade på resor häromdagen om drömde mig bort, haha. Ja tack, helgen var bra. Lugnt och skönt :) din?

Ska ni göra nåt kul på midsommar? :)

Ska nog förresten ta mina prover snart som jag fick med från sjukhuset, lika bra att ha det gjort även om vi inte får svaren än!

Kram kram
  • Fortuna
    Tess1984 skrev 2015-06-08 22:32:09 följande:

Vart hittade du för spännande resor? Jag älskar att resa och resor gärna flera gånger om året, hihi men det är ju pengarna som ska till..

Min helg var suverän måste jag säga, både studentfest och grillfest med goda vänner gjorde helgen minnesvärd. =)

Vi har faktiskt inte bestämt midsommar än men antagligen åker jag upp och campar med familjen, sambon vill fira med hans bror och några vänner men det är bara barnfamiljer där och det är jag inte särskilt intresserad av. Vi får se hur vi göra, vi åker ju till USA på måndagen så vi kommer även packa och fixa det sista inför resan den helgen. Själv då?

Sorry, men vilka prover skulle du ta?

Nu ska jag snart sova=)

Natti natti

Jag är sugen på Grekland! Men vi får se :) då kansk du har några bra resetips?! :D åh USA! Låter spännande :) vi ska på lite fest för några vänner, blir en del folk så ska bli roligt :)

Proverna är typ standard för att utesluta några blodsjukdomar. Sen är det en del prover på hormoner, bland annat tsh, prolaktin mm. Har ju förstått av att läsa här på FL att tsh ska ligga lite lägre om man önskar bli gravid?

Förlåt för sent svar!

Kram :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning