• 999

Fertilitetsutredning

Hej, får jag hoppa in här? Min man och jag har precis blivit kallade på vårt första utredningssamtal och kommer då få besked på spermie- resp. blodprov som vi lämnat. Är så nervös! Vad sker under första utredningssamtalet? Kan någon berätta lite?

• 999
    chbw skrev 2015-05-29 18:47:58 följande:

Hej!

Det vi fick göra under första samtalet var att gå igenom anamnes (sjukdomshistoria) och berätta lite hur vi levde, hur länge vi försökt, om vi visste om några faktorer som kunde påverka sen innan och läkaren berättade hur utredningen skulle gå till, (att jag skulle ta blodprover, sambon skulle lämna spermaprov och jag skulle göra spolning/kik på livmodern). Och så kikade hon med vul på mig också, för att få en bild av hur äggstockarna såg ut bl.a. Hon berättade också kort om vad för hjälp vi kunde få om det skulle visa sig att vi behöver hjälp. Vilket vi nu antagligen kommer behöva, men först måste ämnesomsättningen igång ordentligt =)

lycka till på samtalet! :)

Åh tack för hjälpen! Då har jag lite mer koll. Vi fick lämna blod- och spermaprov för tre veckor sedan, innan vårt första utredningssamtal. Är så nervös inför provsvaren! Av vilken anledning behöver ni hjälp?

Om det är fler som vill berätta om ert första utredningssamtal så får ni gärna göra det...
  • 999

Igår var vi på vårt första utredningssamtal och fick svar på mitt blodprov och mannens spermaprov. Visade sig att inga spermier hittades i spermaprovet. Inte en enda! Vår värld har slagits i spillror! Någon mer här som fått samma besked? Jag behöver höra att det kan bli bra ändå! Mitt blodprov var bra i alla fall. Mannens testiklar är något mindre än "normalt" enligt läkaren, vet inte hur stor betydelse det har?

• 999

Jag mår så dåligt så jag i princip tappat all livsglädje. Känner ingen mening med att leva längre om vi inte kan få barn ihop. Just nu känns det så. Igår fick jag ta lugnande tabletter för att stå ut med ångesten och kunna sova en blund. Det kunde jag inte i alla fall. Och drömde bara om massa bebisar.

Han fick lämna blodprover för att kolla om avsaknaden av spermier beror på hormoner eller kromosomfel. Beroende på vad det visar så går man i så fall vidare för att se om man hittar spermier i testiklarna ändå. I så fall kan det kanske funka med IVF. Men på läkarna verkade det som att chanserna för oss att få barn tillsammans inte är speciellt stora. Han ska även lämna nytt spermaprov.

Han säger att han haft ont i testiklarna från och till under en längre tid men att han glömde ta upp det igår. Och att han är väldigt öm där nu. Han ska ringa dit imorgon och berätta det. Kanske är någon inflammation som stör spermieproduktionen?

Allt känns bäcksvart just nu.

• 999
    Tess1984 skrev 2015-06-05 08:14:20 följande:

Förstår att det måste kännas jobbigt. lider med er och fick ont i magen när jag läste ditt inlägg. =(

När kommer ni att få svar på alla prover? Har ni fått ny läkartid?

Det kan säkert det röra sig om en inflammation, i så fall behandlas man med antibiotika skulle jag tro? Hoppas ni snart får alla era svar och att ni kan gå vidare till rätt behandling, möjligheter finns så ge inte upp, fick ni någon samtalskontakt? Kurator?

Tänker på er!! Kramar

Troligtvis får vi inga nya besked förrän i slutet av aug eftersom kliniken stänger snart för sommaren. Det känns för jävligt! Vi fick ett telefonnummer till en kurator, får se om vi tar kontakt med henne.

Min man ringde till läkaren idag och berättade att han har ont i pungen så han ska få kallelse till urologen.

Jag ber om ett mirakel!!!
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-06 09:14:29 följande:

Tycker så synd om er, men ge inte upp hopp finns alltid, idag finns så många fina metoder där man kan lyckas.

Kurator kan rekommenderas, ta all chans till hjälp ni bara kan.

Jag ber också om ett mirakel för er stor styrkekram

Tack snälla för dina uppmuntrande ord! Det löser sig säkert, antingen med eller utan barn. Livet kommer bli bättre än vad det känns just nu i alla fall. Chocken har lagt sig nu tror jag och jag känner att det är lättare att acceptera beskedet nu. Eller så är det min hjärna som stängt av som en försvarsmekanism för att jag inte orkar ta itu med det. Jag vet inte hur jag ska förklara... Men jag känner mig tom.

Känner varken sorg, eller glädje. Jag bara är. Och det är skönt, att slippa ångesten som jag kände samma dag och dagen efter beskedet kom. Då ville jag dö.
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-06 12:03:13 följande:

Vad skönt att höra att chocken lagt sig lite, vilken pers...men på ett eller annat sätt har ni stor chans att få barn, försök att se det så fast att det kan kännas mörkt ibland. Försök andas, ta dag för dag. Lev livet i sommar, hitta på minnesvärda ögonblick i sommar, ta hand om varandra, gråt och krama om varandra.

Hur tar din sambo det?

Sänder er massa kramar

Min man är förkrossad, han känner sig liten. Antar att han har skuldkänslor också, över att han är anledningen till att vi inte kan få barn. Även fast jag försöker få han att förstå att det spelar ingen roll vem felet ligger hos, vi är två, tillsammans, om det. Det är vi som inte kan få barn.

Han har till och med i chockens hetta sagt att "Om du vill lämna mig och hitta någon annan att skaffa barn med så förstår jag det". Men jag kommer aldrig lämna honom! Om jag inte kan få barn tillsammans med honom så vill jag inte ha barn alls eller med någon annan.

Vi ska försöka göra denna sommaren så bra som möjligt. Som sagt, just nu känner jag ingenting. Jag googlar mycket och läser olika studier om sådana fall, försöker hitta andra par i samma situation för att se om vi har en chans överhuvudtaget... Jag blir lite orolig över att jag inte tar det så hårt, de första två dagarna trodde jag att jag skulle dö men både igår och idag känner jag mig lugn och mer eller mindre som vanligt, förutom att det snurrar runt i huvudet hela tiden. Men som sagt, kanske kroppens sätt att försvara sig och stänga av. Precis som att man kan svimma av svår chock eller ångest för att kroppen inte pallar trycket och då "startar om" systemet liksom.
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-08 07:58:38 följande:

Åh jag lider med er, kan inte ens tänka hur jag hade mått om jag fått samma besked. Jag hoppas innerligt att det snart löser sig för er.

Vet ej om det kan hjälpa i ert fall men jag ger min sambo tillskott på zink, selen, folsyra, evitamin samt cvitamin i starka doser i omgångar.

Sänder massa styrka och kärlek.

Hur starka doser då? Min man har ätit multivitamin från Apoteket fram till nu men det är ju låga doser så igår köpte vi zink, folsyra och selen i starkare doser i hopp om att det kan göra någon skillnad! Vi gör allt vi kan för att få ett bättre resultat på nästa spermaprov.
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-08 22:37:38 följande:

Ja multivitaminer brukar ha lägre nivåer än om man tar vitaminera separat.

C-vitamin 1000mg, zink, 25mg, selen 100 mikrogram, stark e-vitamin minns ej styrkan för burken är slut...sen har vi även tillsammans ätit stark d-vitamin men vi håller upp nu under sommar månaderna.

När ska han ta nästa prov?

Min man har käkat multivitamin i princip sedan vi började försöka bli med barn för över ett år sedan. Men nu precis har han börjat äta sammanlagt ca 60 mg zink, 800 mikrogr folsyra och 200 mikrogr selen varje dag. Vi hoppas att det ska göra under på nästa spermaprov, bokstavligen. Han ska lämna det i augusti när kliniken öppnar igen. De stänger för sommaren om några dagar.
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-09 20:37:17 följande:

Håller tummarna för er nu under sommaren, skulle han träffa en annan läkare innan nya spermaprovet lämnas i augusti? När i så fall??

Tänker på er...kramar

Tack snälla du! Han ska träffa en urolog snart hoppas vi, men det har egentligen inte så mycket med utredningen att göra utan det är för att han från och till haft ont i testikeln så läkaren tyckte att det är bra att han får kolla upp det också. Men förhoppningsvis får vi svar på hans hormonprov nu i veckan. Kromosomprovet dröjer till efter sommaren.

Hur går det för er? Hur långt har ni kommit i er utredning?
  • 999
    Tess1984 skrev 2015-06-09 23:10:20 följande:

Jobbigt att allt ska ta sådan tid, väntan och ovissheten måste vara fruktansvärd men förhoppningsvis löser sig allt fort och ni får rätt behandling.

Vi är klara med utredningen, inga fel hittades och läkaren tyckte vi skulle börja prova ägglossningsstimulerande efter sommaren. Jag har lite oregelbunden cykel så det kan säkert underlätta lite.

Om inget sker där blir vi satta i IVF, men vi har försökt sen december 2011, kanske inte fullt ut månad för månad men jag har längtan efter en liten så länge och det tar på krafterna. Under resans lopp har vi haft två konstaterade missfall men nu har det gått över ett år utan resultat. Misstänker att jag haft tre missfall. Nu tar vi nya tag och hoppas på det bästa.

kramar i massor

Jag håller tummarna för er! Så tråkigt med upprepade missfall...
Svar på tråden Fertilitetsutredning