• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-06 20:31:21 följande:
    Ja det känns faktiskt mycket bra, nu ska vi bara bli gravida nu också fast att allt ser bra ut, men det finns ju hjälpa att få och det inte skulle ta sig.
    Jag fick även göra cellprov idag också, det kändes nästan ingenting, lite obehagligt bara sen var det lite generade för där fanns 3 karlar i rummet när jag blev undersökt, hehe man känner sig helt utblottad när man ligger där, man vill bara att det ska gå undan, =)
    Hur är det med dig?
    Kram
    Håller tummarna för er! Ja, du nämnde ägglossningshjälp? sa de hur isåfall? om det är spruta eller tablettform? =) 

oj då haha. skönt att du inte kände så mycket av det =) 
    ja verkligen! 

det är okej. Lite orolig för mina blodprover kirng sköldkörteln och binjurarna, tog proverna förra veckan och läkaren skulle ringa mig med provsvaren, men i måndags fick jag kallelse att gå dit på läkarbesök istället för att diskutera dem... ._. 

fortfarande ingen mens, men ont så funderar på om det är en äl eller om tom äl på g och att mensen isåfall kommer om ca 2 veckor.. Får se med tiden helt enkelt. Blä vill bara ha det överstökat.. ._. Har varit toppenväder här iallafall idag, sol o skönt. O mina frön växer så måste snart plantera om =) själv? 

kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-07 00:23:52 följande:
    Håller tummarna för er! Ja, du nämnde ägglossningshjälp? sa de hur isåfall? om det är spruta eller tablettform? =) 

oj då haha. skönt att du inte kände så mycket av det =) 
    ja verkligen! 

det är okej. Lite orolig för mina blodprover kirng sköldkörteln och binjurarna, tog proverna förra veckan och läkaren skulle ringa mig med provsvaren, men i måndags fick jag kallelse att gå dit på läkarbesök istället för att diskutera dem... ._. 

fortfarande ingen mens, men ont så funderar på om det är en äl eller om tom äl på g och att mensen isåfall kommer om ca 2 veckor.. Får se med tiden helt enkelt. Blä vill bara ha det överstökat.. ._. Har varit toppenväder här iallafall idag, sol o skönt. O mina frön växer så måste snart plantera om =) själv? 

kram
    Nej tyvärr nämnde han inget om ägglossningshjälpen, men jag skulle tro i pillerform, men han pratade om att det blir ultraljud vid ägglossning för att se att man inte släpper för många ägg, vi får väl se hur det blir med det. Spännande i alla fall.

Har ni inte fått reda på era prover än, inte ens din sambons?
    När har du ditt läkarbesök?  Hoppas dina prover är bra.

Nu när vi var hos läkaren kunde jag känna vilken sida jag haft ägglossning på, förra veckan misstänker jag att jag hade äl, började få ont på väster sida nere i ryggen, plus att jag fick älflygningar och nu när jag var hos läkaren såg han att ägget hade släppt från vänster sida.
    Innan mens brukar ja ha som mer mensvärk över hela magen och vid äl har ja mer ont på antingen vänster sida eller höger, men det är inget jag behöver smärtstillande för. Vilken dag på din cykel är du idag? Hoppas din mens snart kommer igång, kramar...
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-07 21:13:11 följande:
    Nej tyvärr nämnde han inget om ägglossningshjälpen, men jag skulle tro i pillerform, men han pratade om att det blir ultraljud vid ägglossning för att se att man inte släpper för många ägg, vi får väl se hur det blir med det. Spännande i alla fall.

Har ni inte fått reda på era prover än, inte ens din sambons?
    När har du ditt läkarbesök?  Hoppas dina prover är bra.

Nu när vi var hos läkaren kunde jag känna vilken sida jag haft ägglossning på, förra veckan misstänker jag att jag hade äl, började få ont på väster sida nere i ryggen, plus att jag fick älflygningar och nu när jag var hos läkaren såg han att ägget hade släppt från vänster sida.
    Innan mens brukar ja ha som mer mensvärk över hela magen och vid äl har ja mer ont på antingen vänster sida eller höger, men det är inget jag behöver smärtstillande för. Vilken dag på din cykel är du idag? Hoppas din mens snart kommer igång, kramar...
    Okej =) Ja. risken är ju att det blir fler. Hoppas på två ägg här, haha. Men jag kommer få spruta som jag förstod det, om det blir äl-hjälp =)

Nej ingenting än. Inget läkarbesök bokat. Först måste jag göra sista undersökningen. Tror vi bokar ett återbesök då, Så har liksom inget datum att förhålla mig till. Superstörigt. Det enda jag egentligen vet är att mina äggledare inte är tilltäppta, och att jag har pcos, fel på sköldkörteln samt troligen endometrios. Och vad det verkar som dåligt med ägglossningar. Hu. Vill bara ha alla svar nu!

Okej! Häftigt att det går o koppla ihop! Jag har ju trott att jag haft ägglossning då jag haft rejält ont ca 2 v innan mens, förutom det vanliga mildare onda som kommer o går, och älflytningar, men tydligen kan det vart tomma ägglossningar. Så förvirrande alltihopa haha. 

Nu är jag på cykeldag 34. Verkar som en lång cykel denna gång.. :/ så less på att bara vänta o vänta. de senaste har varit hyfsat korta, 30 och 37 dagar. Har jag tur kommer mensen snart, men den kan lika gärna vänta på sig länge, då min längsta cykel vart 81 dagar :/ Hur långa cykler var det du hade? 

kram
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-06 14:07:39 följande:

Hej igen, nu är vi hemma igen från läkaren och jag känner mig otroligt lättnad.

Sambon hade super spermier och jag såg bra ut, nu har jag bara spolningen kvar som ska göras direkt efter nästa mens.

Läkaren pratade även om att ge mig äggstimulerande när vi kommer hem från resan, men han gav oss goda prognoser om att lyckas, vi har ju trots allt blivit gravida innan så det borde gå igen med eller utan hjälp, han pratade även om IVF men under tiden kan man prova ägglossningsstimulerande för att hjälpa till lite extra.

Ha en bra dag tjejer, solen skiner nere i Skåne. =)

Kramar i massor

Hej!

ååh vad hörligt att allt gick bra! Och skönt med en positiv läkare :)

Kram på dig
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-05-05 19:54:32 följande:

Ja.. det är märkligt! Okej. 

Vi har egentligen bara försökt ca 9 månader. Fick remiss efter 6 månader på grund av att jag troligen har endometrios (obekräftad, trots 2 operationer) och såna fruktansvärda smärtor, i perioder har jag ont varje dag i menscykeln och vid ägglossning/mens får jag ibland så pass ont att jag tror jag ska dö, om jag inte behandlar och håller ägglossning/mens borta, vilket ju inte fungerar att göra om man vill bli med barn. Hur länge har ni försökt? 

Jag är inte riktigt säker. Själva spolningen behöver inte göras, men de ska göra om livmoderundersökningen, och det går egentligent till på typ samma sätt (gjorde i samband med spolningen), att de stoppar in katetern och sprutar in om det var sockervatten (?) i livmodern för att den ska "blåsas" upp så de ska kunna se slemhinnan o livmoderväggarna. Jag tror det var något med slemhinnan de skulle kolla, men var så borta pga att jag hade så ont, så fattade inte riktigt varför. Sa att de fick göra igen bara jag slapp få ont då. Så nål i armen med lugnande nästa gång. Och nu bara vänta vänta vänta på att mensen ska komma igen..

kram

Okej... usch vsd jobbigt med sådana menssmärtor. Ska ni göra nya undersökningar i samband med mens? Hur långa cykler brukar du ha?

Vi har försökt i ca 11 månader.

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-07 23:13:26 följande:
    Okej =) Ja. risken är ju att det blir fler. Hoppas på två ägg här, haha. Men jag kommer få spruta som jag förstod det, om det blir äl-hjälp =)

Nej ingenting än. Inget läkarbesök bokat. Först måste jag göra sista undersökningen. Tror vi bokar ett återbesök då, Så har liksom inget datum att förhålla mig till. Superstörigt. Det enda jag egentligen vet är att mina äggledare inte är tilltäppta, och att jag har pcos, fel på sköldkörteln samt troligen endometrios. Och vad det verkar som dåligt med ägglossningar. Hu. Vill bara ha alla svar nu!

Okej! Häftigt att det går o koppla ihop! Jag har ju trott att jag haft ägglossning då jag haft rejält ont ca 2 v innan mens, förutom det vanliga mildare onda som kommer o går, och älflytningar, men tydligen kan det vart tomma ägglossningar. Så förvirrande alltihopa haha. 

Nu är jag på cykeldag 34. Verkar som en lång cykel denna gång.. :/ så less på att bara vänta o vänta. de senaste har varit hyfsat korta, 30 och 37 dagar. Har jag tur kommer mensen snart, men den kan lika gärna vänta på sig länge, då min längsta cykel vart 81 dagar :/ Hur långa cykler var det du hade? 

kram
    Undrar vad det är för skillnad på äl-spruta eller piller? Är ganska säker på att mamma fick spruta på 80-talet och vi blev ju två. hehe =)

Förstår att du vill ha alla svar, tar på psyket att bara vänta, nu börjar jag bli lite orolig för spolningen, rädd att de ska hitta något fel där men borde se bra ut med tanke på våra förra graviditeter. Nu är det bara till att hålla tummarna och hoppas på det bästa. =)
    Förresten kollade de på livmodern och äggstockarna samtidigt som man spolar? Eller det är bara äggstockarna och så kollar man livmodern vid ett annat tillfälle?

Glömde berätta det igår att vi fick ju aldrig brevet från sambons provsvar, men läkaren hade visst skickat iväg dem till oss, brevet måste ha kommit fel eller något, så där gick man flera veckor och oroade sig i onödan.

Min mens har kommit det senaste året på allt från dag 28 till 39, värsta är ju att man tror varje gång att man är gravid när mensen går över dag 35, då börjar man få upp hopp men sen kommer den förbaskade mensen ändå, man blir galen.
    Jobbigt för dig att du har sådana långa cyklar, hur ofta kan det gå 80 dagar mellan? Hoppas snart ni får alla provsvar, så här länge ska man ju inte behöva vänta, håller tummarna för er.
    Trevlig helg, kramar

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-08 08:11:25 följande:
    Hej!

ååh vad hörligt att allt gick bra! Och skönt med en positiv läkare :)

Kram på dig
    Tack =)
    Hur är det med dig? Gick kursen bra?
    Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-05 07:20:54 följande:

Japp det stämmer att jag jobbar i en hälsokostbutik. =)

Jag har ätit rosenrot i omgångar när jag känt mig lite låg och trött.

Annars kan man ta från mensen första dag fram till äl, både rosenrot och bidrottninggele, har provat några månaden men sen gett upp.

Nu tar jag lite vanliga kosttillskott som vissa vitaminer, sambon ger jag också.

Jag får alltid i mig nyttig man men sambon är mer slarvig, försöker göra smoothies på morgonen med mycket bär och frukt till både mig och sambon.

I veckan ska jag inte göra så mycket, har planerat in några dagar med lite vänner, väntar även på att syrrans förlossning ska dra igång, där jag troligtvis ska vara med, om jag inte jobbar. I helgen är jag ledig så jag hoppas på fint vänder, kanske åker in till stan och shoppar lite, behöver lite mer sommarklänningar när vi snart åker till USA. Själv då?

Åh hotellfrukost vad avundsjuk jag blir, det är det bästa jag vet att äta hotellfrukost, så mycket gott att välja mellan.

Låter spännande med kurs i norrland, tar du flyget upp dit eller finns det andra förbindelser?

Ha en bra dag, kramar

Spännande! Såg att du varit på ert läkarbesök och aTt allt gick fint, underbart!

Låter som en mysig vecka. Har din syster fått bebis ännu? När åker ni till Usa?

Jag tar flyget till Norrland. Det är smidigast så ;)

Kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-05-08 08:34:44 följande:

Tack =)

Hur är det med dig? Gick kursen bra?

Kramar

Jag mår sådär faktiskt. Har nog en lite dålig period... ska försöka rycka upp mig lite. Kursen gick fint. Jag kom hem igår.

Hur mår du?

Kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-08 09:21:13 följande:
    Spännande! Såg att du varit på ert läkarbesök och aTt allt gick fint, underbart!

Låter som en mysig vecka. Har din syster fått bebis ännu? När åker ni till Usa?

Jag tar flyget till Norrland. Det är smidigast så ;)

Kramar
    Ja det känns faktiskt jätte bra, nu har jag bara spolningen kvar som jag är lite nervös över men jag tror det kommer gå bra, jag går på magkänslan. =)

Nej ingen bebis än, men jag tror imorgon hehe, håller mig hemma nu och nära syrran, vi kan ju åka in vilken minut som helst.

Vi åker till USA den 22 Juni, så det är knappt en månad snart innan vi åker, gud som jag längtar, kommer bli helt fantastiskt, idag tänkte vi boka bilen vi ska ha under hela resan och fixa visum.

Vad tråkigt att du känner dig nere, men du allt kommer bli bra...kämpa på och det är inte fel att känna så nere ibland, man mår skit i perioder men till slut så blir man glad igen och får massa hopp.....

Vad händer annars i helgen?

Hoppas du mår bättre senare idag, skickar en stor kram till dig.

Svar på tråden Fertilitetsutredning