• HannaMaria

Fertilitetsutredning

Hej,

Ny i denna tråd (och här på FamiljeLiv).

Jag och min man är precis i slutet av vår utredning. Jag har genomgått undersökning, äggledarspolning och provtagning och maken har lämnat ett spermaprov. Vi har fått beskedet att det ser bra ut även om min mans prov låg på gränsen men ändå strax över vad som räknas som OK. Men som läkaren sa så kan det finnas orsaker som inte syns.

Nu har vi lämnat några sista blodprover (HIV, röda hund o.s.v.) för att sedan få en remiss till Karolinska och förhoppningsvis IVF så snart som möjligt. Blir tokig av detta!

Jag kan lägga till att vi har försökt drygt ett år.

• HannaMaria
    Dance dance dance skrev 2015-05-01 18:12:37 följande:
    Välkommen!

Jag bor också i Sthlm. Fick du göra spolningen på Karolinska eller hur funkar det?
    Tack! :)

Nej jag fick göra spolning hos gyn där jag gjort själva utredningen. 
  • HannaMaria
    varningsljus skrev 2015-05-01 20:30:32 följande:
    Välkommen!

Bor också i Sthlm. Vilken klinik går du hos?
    Tack! :)

Jag gör utredningen via landstinget hos Cevita Care/Gyn Stockholm 
  • HannaMaria
    Tess1984 skrev 2015-05-02 18:56:47 följande:
    Hej, välkommen hit, jobbigt med denna väntan och ovisshet, skönt att något händer i alla fall, vet du hur lång väntan det är till IVF?

Jag har hört att det är slumpen som avgör om man ska bli gravid på 1 eller 14 försöket, tar det längre tid är det ofta bara otur, om då det inte är något fel på mannen eller kvinnan. Nu håller vi tummarna =)

Kram till dig
    Tack för dina peppande ord! :)

Ja ovissheten är det värsta! Enligt Karolinskas hemsida är väntetiden 4-6 månader. Det låter inte så mycket! Jag kan dock tänka mig att väntetiderna blir längre nu när sommaren kommer. 

Kram
  • HannaMaria
    Dance dance dance skrev 2015-05-05 01:13:00 följande:
    Men visst är det så att vårdgarantin på tre månader gäller? Jag är inte så väl insatt i hur det funkar men min gyn tipsade om vårdgarantin om det blev så att remissen drog ut på tiden. Det borde väl gälla för oss med tänker jag, även om vi inte är akut sjuka i den meningen.
    Jo man kan välja att utnyttja vårdgarantin men då kan man hamna var som helst i Sverige vilket kan vara besvärligt rent praktiskt tänker jag. Jag ringer nog om en månad och kollar hur det ser ut med väntetiden. Om kön har blivit längre än 4-6 månader kommer jag nog välja att utnyttja vårdgarantin och hoppas på att hamna ganska nära! :)
  • HannaMaria
    Tess1984 skrev 2015-05-04 20:22:23 följande:
    Ja det kan nog vara så att under sommaren tar allt längre tid, fler ska ju ha semester och sånt.
    Vi var på första mötet i mars och vi är inte klara ännu, har läkartid på onsdag och då får vi förhoppningsvis veta mer, tror det sista jag ska göra är spolningen, sen får vi se om vi får någon behandling, allt känns så ovisst men ändå spännande, på något sätt kommer vi få våra barn, så är det bara. =)

Kram
    Jag håller tummarna för att det går bra för er! Spolningen var lite småobehaglig men inga större konstigheter (gjorde inte direkt ont). Det är nog bra att slappna av vilket jag inte lyckades så bra med. :P

Klart vi får våra barn! :) Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning