• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-19 20:40:47 följande:
    Tack!! Jag hoppas också det ????

Jag tyckte mig känna mer magont och faktiskt lite illamående denna gången. Sen direkt efter äl började mina bröst ömma och det gör de fortfarande. Iofs så ömmar mina bröst i samband med äl ibland ändå.

Det låter som en bra helg. Jag har tagit det väldigt lugnt, myst med sambon och tagit långa promenader med hunden.

Vart bor du förresten? Helt OK om du inte vill svara på det

Ha en skön kväll!

Kramar
    Åh vad bra, håller tummarna för er, =)
    Vad har ni för hund? Jag bor i Helsingborg nere i Skåne. =)
    Vart bor ni? Jag har ingen hund själv men jag passar ofta min systers hund, det är en siberian husky, han är helt underbar den vovven, kan sakna honom om jag inte träffat honom på några dagar, han är bara lite väl busig ibland och äter allt han kommer åt, sist åt han upp mina öronproppar som jag lagt på nattduksbordet. hehe hur äckligt är inte det, hehe. =)

Ha en fin kväll själv, nu ska jag fortsätta min seriemaraton. =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-19 20:25:04 följande:

Men då får du säkert svaren vid nästa undersökning, hoppas att det går snabbt. Fy vad jobbigt för dig, kan du inte be om något mer smärtstillande, borde ju finnas något som är bättre än de du haft tidigare, inte meningen att du ska lida på det viset. Tyvärr är jag ingen expert på mediciner men du kanske skulle kunna tala om innan hur ont du brukar ha vid liknande undersökningar.

Hur var det med in mensvärk förresten, hade du mycket mensvärk? Jag tycker mig sen jag började äta magnesiumtillskott fått minskad mensvärk. Brukar ta det några dagar innan mens och det lugnar även mitt humör lite, kan ju alltid behövas. =)

Just nu ser jag outlander och true blood, älskar outlander, vacker serie med romantik och intriger, true blood är jag inte riktigt lika nöjd men än men den kan kanske bli bättre. =)

Några serier du följer?

Ha en fin kväll, kramar i massor

Jag hoppas det iallafall :)

Men då får du säkert svaren vid nästa undersökning, hoppas att det går snabbt. Fy vad jobbigt för dig, kan du inte be om något mer smärtstillande, borde ju finnas något som är bättre än de du haft tidigare, inte meningen att du ska lida på det viset. Tyvärr är jag ingen expert på mediciner men du kanske skulle kunna tala om innan hur ont du brukar ha vid liknande undersökningar.

Hur var det med in mensvärk förresten, hade du mycket mensvärk? Jag tycker mig sen jag började äta magnesiumtillskott fått minskad mensvärk. Brukar ta det några dagar innan mens och det lugnar även mitt humör lite, kan ju alltid behövas. =)

Just nu ser jag outlander och true blood, älskar outlander, vacker serie med romantik och intriger, true blood är jag inte riktigt lika nöjd men än men den kan kanske bli bättre. =)

Några serier du följer?

Ja jag hoppas det.. :) jo jag ska påtala att jag hade ont tre dagar o att tramadolen jag hade hemma inte hjälpte. Lugnande får jag i armen kanske hjälper också. Får fråga när jag bokar tiden. De var tydliga med att jag ska slippa ont nästa gång iallafall :)

Jo. Jag har ju det. När det är som värst har jag trott jag ska dö för att det gör så ont. Gjort titthål två gånger men inte kunnat bekräfta endometrios, men behandlas som det då jag har alla symtom. Oftast har jag ju mensvärk även nät jag inte har mens. Nästan varje dag mer eller mindre. Just nu en bättre period så får bara det ondaste vid mens och så mild värk annars så tänker inte på det :) haft samma problem sen jag var 14 o hadeförsta mensen men blev bortviftad att det gör ont. Fick veta när jag var 19 att det inte var vanligt att ha så ont att man spyr/får sänkt medvetandegrad/tror man ska dö. Haft tur med bra läkare som hjälpt bra, även om det tog tid :)

Okej! Jag har faktiskt outlanders på bok.min Kollega tipsade om den! Inte läst än men ska läsa innan jag ser serien ;)

True blood tyckte jag var bra men den spårade totalt såhär inte orkat se klart :p

Följer massaaaaa serier haha. Bland annat greys anatomy, bones, criminal minds, new girl, vampire diaries, once upon a time och massa mer :) gillar fantasy o kriminalserie. O sjukhus haha :)

Detsamma ! O en bra början på veckan imorgon! Många kramar :)

(ber om ursäkt för eventuella stavfel/konstiga orD. Och random stora bokstäver här o däR. Har ny telefon som lever sitt egna liv när jag skriver haha

Hoppas på o lära mig snart :p)
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-19 22:02:04 följande:
    Jag hoppas det iallafall :)

Några serier du följer?

Ja jag hoppas det.. :) jo jag ska påtala att jag hade ont tre dagar o att tramadolen jag hade hemma inte hjälpte. Lugnande får jag i armen kanske hjälper också. Får fråga när jag bokar tiden. De var tydliga med att jag ska slippa ont nästa gång iallafall :)

Jo. Jag har ju det. När det är som värst har jag trott jag ska dö för att det gör så ont. Gjort titthål två gånger men inte kunnat bekräfta endometrios, men behandlas som det då jag har alla symtom. Oftast har jag ju mensvärk även nät jag inte har mens. Nästan varje dag mer eller mindre. Just nu en bättre period så får bara det ondaste vid mens och så mild värk annars så tänker inte på det :) haft samma problem sen jag var 14 o hadeförsta mensen men blev bortviftad att det gör ont. Fick veta när jag var 19 att det inte var vanligt att ha så ont att man spyr/får sänkt medvetandegrad/tror man ska dö. Haft tur med bra läkare som hjälpt bra, även om det tog tid :)

Okej! Jag har faktiskt outlanders på bok.min Kollega tipsade om den! Inte läst än men ska läsa innan jag ser serien ;)

True blood tyckte jag var bra men den spårade totalt såhär inte orkat se klart :p

Följer massaaaaa serier haha. Bland annat greys anatomy, bones, criminal minds, new girl, vampire diaries, once upon a time och massa mer :) gillar fantasy o kriminalserie. O sjukhus haha :)

Detsamma ! O en bra början på veckan imorgon! Många kramar :)

(ber om ursäkt för eventuella stavfel/konstiga orD. Och random stora bokstäver här o däR. Har ny telefon som lever sitt egna liv när jag skriver haha

Hoppas på o lära mig snart :p)
    aj aj aj, då ska jag inte klaga. Jag har typ aldrig mensvärk, jag kan känna av att mensen är på väg några dagar innan, lite molvärk och sen när mensen väl kommer igång har jag ont första dagen men behöver aldrig smärtstillande, utan jag klarar mig på magnesium och vetekudde, men den använder jag också för att jag är så frusen, magnesium vore kanske något för dig att prova? Kan ju vara värt i alla fall, i så fall ska det vara magnesiumcitrat med 250mg magnesium.

Hehe, jag var ingen tvserienörd innan men nu har jag blivit, kan ju vara för att jag blivit mindre social nu när jag mått lite kasst, man kommer in i en helt annan värld och tänker inte lika mycket på sin barnlängtan.
    Jag följer också vampire diaries, är inne på 6 säsongen. Damon är en riktigt hunk och han har en härlig humor. =)
    Igår började jag titta på en ny tv-serie på netflix som heter daredevil, handlar om en blindman som bekämpar skurkar i en stad, har bara sett två avsnitt men jag har redan fastnat.

Jag har läst första boken av outlander, eller på ljudbok, den är riktigt bra.
    Serien går på viaplay om du är intresserad sen. =)

Nu ska jag snart iväg och äta frukost med syrran och ett annat gäng. Ha en fin dag. Kramar.

• Tess1984
    Lite peppande ord så här på morgonen
    Vad ska ni hitta på i veckan? Behöver komma ifrån alla  mina barnlängtankänslor lite.
    Jag tänkte åka iväg och rida imorgon, solen skiner som bara den i Skåne och vi har ett stall inte långt ifrån där man kan hyra hästar. Blir lite som meditation. Ha en fin dag tjejer...

• varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-19 20:54:18 följande:

Åh vad bra, håller tummarna för er, =)

Vad har ni för hund? Jag bor i Helsingborg nere i Skåne. =)

Vart bor ni? Jag har ingen hund själv men jag passar ofta min systers hund, det är en siberian husky, han är helt underbar den vovven, kan sakna honom om jag inte träffat honom på några dagar, han är bara lite väl busig ibland och äter allt han kommer åt, sist åt han upp mina öronproppar som jag lagt på nattduksbordet. hehe hur äckligt är inte det, hehe. =)

Ha en fin kväll själv, nu ska jag fortsätta min seriemaraton. =)

Vi har en amstaffkille på snart 11 månader. Han är helt underbar nen otroligt krävande speciellt nu när han är unghund ibland sliter man sitt hår.. han käkar också allt möjligt, bla tuggummin som han hittar ute. BLä! Hoppas verkligen att det är övergående...

Det är ju toppen med en hund som du kan låna lite när du vill och har tid. djur ger otroligt myxket positivt tycker jag!

Vi bor i Stockholm, strax norr om stan.

Ha en fin dag. Hoppas solen skiner i Skåne också
  • odie
    frkvilljunu skrev 2015-04-19 16:45:58 följande:

Hoppar in här!

Börjar utredning i maj men vet redan att mannen inte har tillräcklig produktion pga XXY.

Tycker jag försökt läsa allt överallt om vad för prover och undersökningar som väntar mig men känner mig ändå osäker.

Antar att första besöket bara kommer va info och samtal

Hej! Min man är också XXY och fick precis svaret efter biopsin att han inte kan bli pappa så nu idag ska vi gå vidare med donerade spermier. Jag hoppas att ni får positivare besked, men vi har börjat leva med tanken på ett delvis donerat barn och känner oss förväntansfulla! :) Hur länge har ni försökt och när fick din man veta att han hade XXY? Vi fick reda på det under vår utredning.

Lycka till nu i maj! :)
  • frkvilljunu

Min man har en son sedan tidigare därför vi vet redan.

Så vi kommer oxå använda donator så utredningen kommer ju va att se hur mina förutsättningar ser ut.

Tiden går så sakta nu vill bara komma igång och e rädd att det kommer dra ut på tiden när sommaren kommer och kan tänka mig sjukvården blir seg pga semestrar och dylikt..

Men som någon skrev får försöka skingra tankarna lite med att sysselsätta mig med annat så länge.

Det kommer ju bli vår tur en dag

• Annasofia01
    varningsljus skrev 2015-04-19 13:23:08 följande:

Vilken solskenshistoria ! <3 underbart! Nu blev jag lite hoppfull igen. Jag har tagit min första pergotime-kur och hade äl i början av veckan. Fick bara till mys på söndagen då jag var bortrest på jobb när jag fick positivt ältest. Hoppas innerligt att vi lyckats ändå!

Hur långt gången är du?

Och på min första kur fick jag inte ens ägglossning enligt blodprov . Fast åå andra tog det sig och man kunde sw på blodprovet att jag haft ägglossning . Jag plussade tidigt redan 6 dagar innan beräknad mens .

Gick in i vecka 16 idag så bara två veckor kvar till ultraljud :). Kan säga att vi också bara hade se en gång på andra kuren lite mer påtvingad från min sida för sex Är inte speciellt kul när man blir besviken varje månad och bara hoppas men sen att de ändå inte tar sig. Så ja sa att de var min sista kur pergotime på ett tag när jag tog andra kuren. Hade ju som sagt typ gett upp och inte lätt att äta pergotime mådde verkligen jätte dåligt av tabletterna .
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-20 07:31:22 följande:
    aj aj aj, då ska jag inte klaga. Jag har typ aldrig mensvärk, jag kan känna av att mensen är på väg några dagar innan, lite molvärk och sen när mensen väl kommer igång har jag ont första dagen men behöver aldrig smärtstillande, utan jag klarar mig på magnesium och vetekudde, men den använder jag också för att jag är så frusen, magnesium vore kanske något för dig att prova? Kan ju vara värt i alla fall, i så fall ska det vara magnesiumcitrat med 250mg magnesium.

Hehe, jag var ingen tvserienörd innan men nu har jag blivit, kan ju vara för att jag blivit mindre social nu när jag mått lite kasst, man kommer in i en helt annan värld och tänker inte lika mycket på sin barnlängtan.
    Jag följer också vampire diaries, är inne på 6 säsongen. Damon är en riktigt hunk och han har en härlig humor. =)
    Igår började jag titta på en ny tv-serie på netflix som heter daredevil, handlar om en blindman som bekämpar skurkar i en stad, har bara sett två avsnitt men jag har redan fastnat.

Jag har läst första boken av outlander, eller på ljudbok, den är riktigt bra.
    Serien går på viaplay om du är intresserad sen. =)

Nu ska jag snart iväg och äta frukost med syrran och ett annat gäng. Ha en fin dag. Kramar.
    klart du ska få klaga om du behöver =)  Värme kör jag jämt på! älskar värme. Bra för resten av kroppen också =) vi försöker få tag på ett badkar till badrummet haha. har bara dusch just nu tyvärr :p Käkade magnesium förut, men glömde liksom av mig. Kanske lättare att komma ihåg nu när jag äter levaxin varje dag. Har ju en del magnesium kvar så kanske kan ta och testa igen =) 

okej =) jag har följt en del serier senjag gick på högstadiet, men då var det bara greys anatomy o criminal minds. Blivit mer nu när det är lättare att se via dator o så, och när man kan anpassa själv när man har tid. Eftersom jag tränade nästan varje vardag i gymnasiet så hade jag ju aldrig tid o se på tv =) 
    Åh. jaaa damon haha. Älskar den karaktären!! =) 

okej! ska ta tag i boken när jag läst ut den jag håller på med nu, östermalmsmorden! 

okej, mysigt! Idag är jag ledig och ska försöka sy lite. Håller på o lär mig sy bäbiskläder o typ dregglisar o sånt, så lika bar o öva nu så jag kan ha lite plagg sen för framtida bäbis! =) 

stor kram! 
  • varningsljus
    Annasofia01 skrev 2015-04-20 09:21:55 följande:

Och på min första kur fick jag inte ens ägglossning enligt blodprov . Fast åå andra tog det sig och man kunde sw på blodprovet att jag haft ägglossning . Jag plussade tidigt redan 6 dagar innan beräknad mens .

Gick in i vecka 16 idag så bara två veckor kvar till ultraljud :). Kan säga att vi också bara hade se en gång på andra kuren lite mer påtvingad från min sida för sex Är inte speciellt kul när man blir besviken varje månad och bara hoppas men sen att de ändå inte tar sig. Så ja sa att de var min sista kur pergotime på ett tag när jag tog andra kuren. Hade ju som sagt typ gett upp och inte lätt att äta pergotime mådde verkligen jätte dåligt av tabletterna .

Okej.. kommer du ihåg när i förhållande till äl som ni hade sex?

Vi fick till det två dagar innan äl.

Oj det var tidigt pluss! Hur kom det sig att du testade så tidigt, hade du några speciella symptom?

Jag brukar alltid testa flers dagar innan bim men jag blir alltid lika besviken så denna gången har jag lovat mig själv att inte testa innan bim. Räcker med att bli besviken en gång, när mensen kommer... Usch nu låter jag pessimistisk men idag känns allt lite trist...

Åh vad spännande med ultraljud!! Snart dags hur mår du i övrigt och så?

Jag kände inte av pergotime alls mycket. Tyckte mig ha lite mer magobt vid äl och lite illamående, annars inget.

KRAM PÅ DIG!
Svar på tråden Fertilitetsutredning