• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-03-29 20:07:37 följande:

Tack! Jo det är rätt frustrerande. Okej! Jag håller tunnarna för er =) =)

Hej Tess1984!

Jag har helt missat ditt inlägg här.

Hur går det för dig? Såg att du fått din mens denna månaden. Man blir lika besviken varje

gång.

Jag har ätit min första kur pergotime nu. Var på återbesök hos kliniken i onsdags förra veckan och då kunde hon se en äggblåsa på VUL som var 12,5 mm.

Fick positivt på ÄLtest i måndags (glad gubbe med cb) och typiskt nog satt jag på ett hotellrum 60 mil bort från karln just då. Vi fick till lite mys i söndags så vi får se om ddt kan räcka *hoppas*

Som jag har förstått kan man äts pergotime både för att få igång äl och att göra cykeln mer regelbunden. Jag har haft cyklar på runt 40 dagar. Nu med pergotime hade jag äl på dag

17-18.

Kramar
  • varningsljus

Men kära nån!! Allt blev pannkaka. Mina inlägg skickades ju hur många ggr som helst och citerade dessutom fel inlägg. Sorry! Jag kan inte ta bort dem?

• odie

Hej! 

Har precis avslutat 12 månaders (Många månader av väntan, fulla med hopp och oro) fertilitetsutredning innan det hade vi försökt få barn i sju år. För en vecka sedan fick vi svaret på varför vi inte kan få barn, min man är helt steril och kommer aldrig att kunna bli genetiskt pappa.

Vi ska nu börja med IVF förhoppningsvis redan innan sommaren med förmodligen någon gång i augusti, vi kommer då att använda oss av donerade spermier.

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-16 08:44:35 följande:

Ja detta är så jobbigt =(

Funderar om man inte skulle ringa. men jag vet inte vart jag ska ringa och vem man ska prata med. Varje månad får man hopp om att lyckas bli gravid, men alltid hoppar man mellan hopp och besvikelser, detta tär verkligen på mitt psyke.

Vet att jag kommer må bättre imorgon, då får man upp nya förhoppningar inför kommande ägglossning, ber varje dag för att vi snart ska lyckas....

Allt bra med dig?

Kan du inte boka telefontid med läkaren som utreder?

Ja. Det är rent ut sagt förjävligt att bara vänta o hoppas för att sen bli besviken igen :(

Jo. Rätt ont i kroppen. Inne i en sämre period tror jag. Men oron/längtan tär nog en del. Rädd för vad de ska säga om min livmoder. Typ att den är "hostade" (vet inte vad det heter på svenska..) och inte klarar att behålla en graviditet.. Usch. Hatar att vara vänta...

I övrigt är det ok. Går ner i tid på jobbet nästa vecka så kommer orka med livet också :)

Kram
  • varningsljus
    odie skrev 2015-04-16 17:06:46 följande:

Hej! 

Har precis avslutat 12 månaders (Många månader av väntan, fulla med hopp och oro) fertilitetsutredning innan det hade vi försökt få barn i sju år. För en vecka sedan fick vi svaret på varför vi inte kan få barn, min man är helt steril och kommer aldrig att kunna bli genetiskt pappa.

Vi ska nu börja med IVF förhoppningsvis redan innan sommaren med förmodligen någon gång i augusti, vi kommer då att använda oss av donerade spermier.

Vad tråkigt att höra. Jag beklagar verkligen. Hoppas ni är OK och att ni snart får tid för IVF.

Många kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-16 16:53:47 följande:
    Hej Tess1984!

Jag har helt missat ditt inlägg här.

Hur går det för dig? Såg att du fått din mens denna månaden. Man blir lika besviken varje

gång.

Jag har ätit min första kur pergotime nu. Var på återbesök hos kliniken i onsdags förra veckan och då kunde hon se en äggblåsa på VUL som var 12,5 mm.

Fick positivt på ÄLtest i måndags (glad gubbe med cb) och typiskt nog satt jag på ett hotellrum 60 mil bort från karln just då. Vi fick till lite mys i söndags så vi får se om ddt kan räcka *hoppas*

Som jag har förstått kan man äts pergotime både för att få igång äl och att göra cykeln mer regelbunden. Jag har haft cyklar på runt 40 dagar. Nu med pergotime hade jag äl på dag

17-18.

Kramar
    Hej

Japp mensen kom igår, nu tar vi nya tag igen. Vi ska till läkaren den 6 maj och får veta mer då, vad bra att man kan äta pregotime både vid utebliven ägglossning och oregelbunden mens, min kan komma allt från dag 28 till 39. Ska fråga om inte läkaren kan skriva ut det.
    Hur länge har ni försökt få barn? Hoppas nu du blev gravid denna gången, håller tummarna för er. =)

Kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-16 17:22:56 följande:
    Kan du inte boka telefontid med läkaren som utreder?

Ja. Det är rent ut sagt förjävligt att bara vänta o hoppas för att sen bli besviken igen :(

Jo. Rätt ont i kroppen. Inne i en sämre period tror jag. Men oron/längtan tär nog en del. Rädd för vad de ska säga om min livmoder. Typ att den är "hostade" (vet inte vad det heter på svenska..) och inte klarar att behålla en graviditet.. Usch. Hatar att vara vänta...

I övrigt är det ok. Går ner i tid på jobbet nästa vecka så kommer orka med livet också :)

Kram
    Ja det kanske man kan, eller så står jag ut med väntan, vi ska ju snart träffa läkare. Nu ska jag försöka tänka mer på vår resa och lägga det åt sidan lite, det får bli som det blir helt enkelt.
    Förstår också din jobbiga väntan, man oroar sig hela tiden. Hoppas verkligen att allt ser bra ut.
    Jag är lite orolig över spolningen också, barnmorskan sa att man kunde få sammanväxningar i äggstockarna efter blindtarmsoperationen, men att det skulle mycket till.. lär vara nervös som bara den innan den behandlingen.

Kram till dig också.
  • Tess1984
    odie skrev 2015-04-16 17:06:46 följande:

Hej! 

Åh fy vilket jobbigt besked och vilken lång väntan =( beklagar verkligen, all lycka till er med donerade spermier, håller alla tummarna.
    Kram
  • odie
    Tess1984 skrev 2015-04-16 18:56:12 följande:
    Åh fy vilket jobbigt besked och vilken lång väntan =( beklagar verkligen, all lycka till er med donerade spermier, håller alla tummarna.
    Kram
    Tack, ja det har varit otroligt jobbigt, men för första gången på mycket länge kände jag att det är på väg att vända till något positivt.. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit i utredning och försök?
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-16 18:49:31 följande:

Hej

Japp mensen kom igår, nu tar vi nya tag igen. Vi ska till läkaren den 6 maj och får veta mer då, vad bra att man kan äta pregotime både vid utebliven ägglossning och oregelbunden mens, min kan komma allt från dag 28 till 39. Ska fråga om inte läkaren kan skriva ut det.

Hur länge har ni försökt få barn? Hoppas nu du blev gravid denna gången, håller tummarna för er. =)

Kramar

Hej igen!

Okej... kanske ska du diskutera pergotime med läkaren då? Jag har ju väldigt oregelbunden mens också. På sistone har jag legat på runt 40dagars cykel men den kan pendla mellan det och 28 dagar. Låter som att vi har ungefär samma problem.

Min läkare tror just att det är på grund av min oregelbundna mens som vi har så svårr att bli gravida, vi har helt enkelt svårt att pricka äl. Därför såg hon mig som idealpersonen att stimulera med pergotime.

Vi har försökt i ca 1 år. Ni då?

Tack, jag hoppas det!!

Kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning