• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Född90

Ja jag har förstått nu att 6 månader är rätt lång tid. De kämns ju väldigt länge när man väntar också :/ Vi utreder i Kristianstad men nästa steg i utredningen är i Malmö. Ja jag vet inte, han sa att han ville träffa sambon. Jag ser att de flesta gjort spolning av äggledarna, de har inte jag fått göra än. Är de nåt de gör på allla under utredning?

• chbw
    Född90 skrev 2015-04-12 11:17:23 följande:

Ja jag har förstått nu att 6 månader är rätt lång tid. De kämns ju väldigt länge när man väntar också :/ Vi utreder i Kristianstad men nästa steg i utredningen är i Malmö. Ja jag vet inte, han sa att han ville träffa sambon. Jag ser att de flesta gjort spolning av äggledarna, de har inte jag fått göra än. Är de nåt de gör på allla under utredning?

Jag vet inte om de gör det uner alla utredningar, men eftersom man bör ha fri passage i äggledarna så borde de kolla upp det. Hör med er ansvarige läkare! =) Jag fick vänta in första mensdagen och sen ringa för att boka tid innan eventuell ägglossning sätter igång. Vet inte hur det fungerar på andra ställen =)
  • Född90

Chbw: Jag vet inte om de gör det uner alla utredningar, men eftersom man bör ha fri passage i äggledarna så borde de kolla upp det. Hör med er ansvarige läkare! =) Jag fick vänta in första mensdagen och sen ringa för att boka tid innan eventuell ägglossning sätter igång. Vet inte hur det fungerar på andra ställen =)

Ja det känns ju som om de redan borde vara gjort så. Får fråga när vi ska dit då. Aha okey,vi får se vad de säger när jag frågar :)

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-11 15:37:38 följande:

Usch! Låter inge kul. hoppas du känner dig bättre snart ! =) 

Okej, låter spännande o vara med på förlossning! Okej, men då verkar det ju som du har chans till tvillingar! 

nej, absolut inget konstigt, jag kan tänka mig att jag hade känt likadant! Har ett eventuellt missfall i bagaget, men jag kollade aldrig upp det så är inte alls säker. 

Haha, ja lite samma här! Är så härligt med barn! 

Ja, det ska bli toppenskönt! Jag har tre katter, alla huskatter =) två är systrar från samma kull, de blev nyligen 1 år, och den tredje en 1.5åring som "adopterade" kattungarna när de flyttade hit =) Så hon är som deras mamma. Myspysiga! Se om jag lyckas få med en bild.. =) 

Detsamma till dig! Hoppas kalaset blir trevligt =) Många kramar! 

Åh vilka söta katter, så gosiga =)

Ingen mens i sikte här, men idag har jag börjat känna att mensen är på väg, lite molande värk, det brukar vara ett säkert tecken, brösten ömmar som bara den nu också. Känns sådär men samtidigt känns det tryggt nu när man har läkare och förhoppningsvis rätt hjälp till ett barn.

Hoppas du hade en mysig helg och ledighet, det måste man unna sig.
    Väntar fortfarande med spänning om brevet med mannens spermier kommer i veckan, eller så får man snällt vänta tills vi träffar läkaren.

Vi hörs snart igen

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-12 21:24:13 följande:
    Åh vilka söta katter, så gosiga =)

Ingen mens i sikte här, men idag har jag börjat känna att mensen är på väg, lite molande värk, det brukar vara ett säkert tecken, brösten ömmar som bara den nu också. Känns sådär men samtidigt känns det tryggt nu när man har läkare och förhoppningsvis rätt hjälp till ett barn.

Hoppas du hade en mysig helg och ledighet, det måste man unna sig.
    Väntar fortfarande med spänning om brevet med mannens spermier kommer i veckan, eller så får man snällt vänta tills vi träffar läkaren.

Vi hörs snart igen

=) de har blivit supergosiga. Tog ett tag, tror inte de blev gosade med så mkt när de var små (innan vi fick hem dem), men nu är de väldigt mysiga! 

Okej. Ja, hoppas det går bra för er! Hade du gjort spolning än? Jag ska enligt min ena app ha ägglossning imorgon, o mens om 2 v. Inga känningar alls. Enligt andra appen ska jag ha mens om en månad+, så får se vilken som är närmst.. hehe =) 

Ja, helgen var skön, bara massa vila, förutom i fredags när jag ordnat födelsedagsmiddag för sambon med två av hans närmsta vänner =) Har du haft en bra helg? =) 
    Okej.. Hoppas ni får hem svaret. Inge kul o gå o vänta hela tiden!

kram

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-13 16:45:48 följande:

=) de har blivit supergosiga. Tog ett tag, tror inte de blev gosade med så mkt när de var små (innan vi fick hem dem), men nu är de väldigt mysiga! 

Okej. Ja, hoppas det går bra för er! Hade du gjort spolning än? Jag ska enligt min ena app ha ägglossning imorgon, o mens om 2 v. Inga känningar alls. Enligt andra appen ska jag ha mens om en månad+, så får se vilken som är närmst.. hehe =) 

Ja, helgen var skön, bara massa vila, förutom i fredags när jag ordnat födelsedagsmiddag för sambon med två av hans närmsta vänner =) Har du haft en bra helg? =) 
    Okej.. Hoppas ni får hem svaret. Inge kul o gå o vänta hela tiden!

kram

Nej jag har inte gjort spolning än, kommer kanske få mer info om det när vi träffar läkaren? Skulle man göra spolningen under mensen?

Hur pass regelbunden är din mens? Min kommer lite som den vill, 28 - 39 dagar, det där med att känna kroppen är lite förvirrande, vissa månader märker jag av ägglossningen (smärtor och flytningar, andra månader inget och PMS-en kan också variera, denna månaden har jag fått en allvarligare variant, både psykiskt och fysiskt, hehe.

Sambons provsvar har inte kommit än, samtidigt som man är livrädd för svaret vill man veta, men jag tror inte jag kommer ringa, får helt enkelt stå ut till läkarbesöket, det är ju mindre än en månad nu.

Min helg var mycket bra, både jobb och barnkalas har jag hunnit med. =)
    Nu väntas lite ledighet, imorgon ska jag träna med syrran och sen passa hennes hund, passar honom ganska ofta nu när hon är gravid.

Hoppas födelsekalaset gick bra, hoppas middagen blev god. =)

Kram

• Missilence
    Född90 skrev 2015-04-12 11:17:23 följande:

Jag har inte gjort mågon spolning eller så. Jag har endast tagit blodprov och gått på en gynundersökning.. Men nu är det ju hos sambon problemet ligger så vi hoppas på det bästa!!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-13 21:06:07 följande:
    Nej jag har inte gjort spolning än, kommer kanske få mer info om det när vi träffar läkaren? Skulle man göra spolningen under mensen?

Hur pass regelbunden är din mens? Min kommer lite som den vill, 28 - 39 dagar, det där med att känna kroppen är lite förvirrande, vissa månader märker jag av ägglossningen (smärtor och flytningar, andra månader inget och PMS-en kan också variera, denna månaden har jag fått en allvarligare variant, både psykiskt och fysiskt, hehe.

Sambons provsvar har inte kommit än, samtidigt som man är livrädd för svaret vill man veta, men jag tror inte jag kommer ringa, får helt enkelt stå ut till läkarbesöket, det är ju mindre än en månad nu.

Min helg var mycket bra, både jobb och barnkalas har jag hunnit med. =)
    Nu väntas lite ledighet, imorgon ska jag träna med syrran och sen passa hennes hund, passar honom ganska ofta nu när hon är gravid.

Hoppas födelsekalaset gick bra, hoppas middagen blev god. =)

Kram
    Okej! Så som jag gjorde så ringde jag första mensdagen och bokade en tid mellan att mensen var slut och nästa ägglossning. Så det ska vara innan äl men efter mensen.. 

Jag hade regelbunden nästan på klockslaget förut, men så i augusti när jag avslutade min endometriosbehandling så vart den så oregelbunden (dock inte pga behandlingen enligt läkarna). Ena månaden 9 dagar sen, andra 44 dagar sen, och nu senast nästan på vanlig tid, så vet inte riktigt hur det står till med den.. Har tidigare alltid känt av ägglossning med både smärta o flytningar, men min endoläkare sa att man kan känna av men ha tomma ägglossningar, iom att jag har pcos också så har jag troligen tomma ägglossningar ibland. jätterörigt, så jag får se vad blodproverna säger om äggen osv.. Har jag tur beror oregelbundenheten på sköldkörteln och då får jag tillbaka min regelbundenhet när sköldkörteln är i balans igen.. Får se hur det går. 

Okej.. ja, skönt att det närmar sig i alla fall!

Vad härligt! =) ja okej! 

ja, det blev lyckat, och en mycket nöjd sambo =) Imorgon på hans riktiga födelsedag ska vi ut o äta med hans mamma, syster o mormor, så det blir mysigt =) 

kram
  • Missilence

Hej alla! Hoppas det går framåt för er :)

Min sambo hade ju väldigt dåliga simmare.. Och han fick göra ett nytt test i fredags (skönt att slippa vänta i tre månader) så nu väntar vi på svar.... Fall det fortfarande visar dåligt resultat så blir det provrörsbefruktning. Då behövs bara EN enda spermie för att det ska fungera tydligen!

Det är tydligen en jäkla process men om det funkar så är det ju värt all väntan!

• chbw
    Missilence skrev 2015-04-14 12:24:05 följande:

Hej alla! Hoppas det går framåt för er :)

Min sambo hade ju väldigt dåliga simmare.. Och han fick göra ett nytt test i fredags (skönt att slippa vänta i tre månader) så nu väntar vi på svar.... Fall det fortfarande visar dåligt resultat så blir det provrörsbefruktning. Då behövs bara EN enda spermie för att det ska fungera tydligen!

Det är tydligen en jäkla process men om det funkar så är det ju värt all väntan!

Skönt att ni slapp vänta 3 månader! Och vad bra att det bara behövs 1 för att ivf ska fungera, om det blir aktuellt! 
    Håller tummarna för att det går bra oavsett svar på provet, och att ni får er bäbis! =)
Svar på tråden Fertilitetsutredning