• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-01 14:32:31 följande:

Hej Tjejer.

Idag fick jag hem mina provsvar och de ska vara helt normala, känns skönt att veta att en av oss fungerar normalt. =)

Nu inväntar vi mannens spermaprov och hoppas på det bästa.

Hur går det för er?

Ha en underbar påsk,

Vad skönt! =) inte bara positivt svar utan att det äntligen kom! Hoppas din mans svar kommer snart!

Mina prover är ju inte tagna än utan inväntar mensen fortfarande, men sambons e taget förra v o hoppas på att svaret på det kommer i nästa v ! Själv ska jag röntga halsen o kika sköldkörteln. O om 3 v nya sköldkörtelprover. O bara vänta på hemska mensen.. =)
    shamani skrev 2015-04-01 14:56:15 följande:

heej hoppas allt är bra med er :)

vi påbörjade vår utredning 17 feb o jag har gjort allt man ska göra tagit prover gjort spolning kollat ägglossning och min man har ftf inte gjort sperma provet o ja har tjatat han säger att han är rädd för svaret o ja har försökt prata med han på olika sätt undrar om jag sj kan få reda på mina svar orkar inte tjata längre o dra ut på tiden

Dina svar ska du ju kunna få reda på ändå! =) jobbigt att han känner så. Förstår iof känslan lite. E själv rädd att det ska vara något mer än min pcos/sköldkörtel/eventuella endometrios som stör fertiliteten hos mig. Är lite läskigt. Men samtidigt ör det ju skönt att få veta och få hjälp om det behövs. Hoppas han kommer över rädslab tillräckligt för att göra provet!
  • Missilence

Glad påsk alla! Jag tog ju prover förra veckan och jag väntar fortfarande på svar.. Sambon väntar också på svar.. Väldans massa vämtande!

Har BIM på lördag men jag antar ju att mensen kommer komma..

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-01 22:22:39 följande:
    Vad skönt! =) inte bara positivt svar utan att det äntligen kom! Hoppas din mans svar kommer snart!

Mina prover är ju inte tagna än utan inväntar mensen fortfarande, men sambons e taget förra v o hoppas på att svaret på det kommer i nästa v ! Själv ska jag röntga halsen o kika sköldkörteln. O om 3 v nya sköldkörtelprover. O bara vänta på hemska mensen.. =)
    shamani skrev 2015-04-01 14:56:15 följande:

heej hoppas allt är bra med er :)

vi påbörjade vår utredning 17 feb o jag har gjort allt man ska göra tagit prover gjort spolning kollat ägglossning och min man har ftf inte gjort sperma provet o ja har tjatat han säger att han är rädd för svaret o ja har försökt prata med han på olika sätt undrar om jag sj kan få reda på mina svar orkar inte tjata längre o dra ut på tiden

Dina svar ska du ju kunna få reda på ändå! =) jobbigt att han känner så. Förstår iof känslan lite. E själv rädd att det ska vara något mer än min pcos/sköldkörtel/eventuella endometrios som stör fertiliteten hos mig. Är lite läskigt. Men samtidigt ör det ju skönt att få veta och få hjälp om det behövs. Hoppas han kommer över rädslab tillräckligt för att göra provet!
    Tack, nu är jag bara orolig över sambons prover, har en känsla att det kan visa negativt eftersom hans storsnusade och levnadssätt, men det är bara till att vänta och se. Lycka till med era prover och röntgen och glad påsk =)

• Tess1984
    Missilence skrev 2015-04-02 23:22:31 följande:

Glad påsk alla! Jag tog ju prover förra veckan och jag väntar fortfarande på svar.. Sambon väntar också på svar.. Väldans massa vämtande!

Har BIM på lördag men jag antar ju att mensen kommer komma..

Då borde de dyka upp i veckan som kommer. för mig tog det lite mer än en vecka, mannens blodprov och dock inte kommit. Väntar nervös på hans prover.
    Spermaprovet vet jag inte hur lång tid det kan ta, kanske också kommer denna veckan. Vi kan ju hoppas så att man slipper denna oro.

Gladpåsk
  • Missilence
    Tess1984 skrev 2015-04-03 08:29:26 följande:

Då borde de dyka upp i veckan som kommer. för mig tog det lite mer än en vecka, mannens blodprov och dock inte kommit. Väntar nervös på hans prover.

Spermaprovet vet jag inte hur lång tid det kan ta, kanske också kommer denna veckan. Vi kan ju hoppas så att man slipper denna oro.

Gladpåsk

Vi hade fått brev igår.. Sambons prover var inte så bra. Han hade ca 2 aktiva simmare, så nu måste han vänta i 3 månader för å ta nya prover!

Jag fick dock samma brev som förra gången, att jag skulle kolla sköldkörteln..? Det var ju det jag gjorde :o
  • Lillagris
    Missilence skrev 2015-04-03 10:50:16 följande:
    Vi hade fått brev igår.. Sambons prover var inte så bra. Han hade ca 2 aktiva simmare, så nu måste han vänta i 3 månader för å ta nya prover!

Jag fick dock samma brev som förra gången, att jag skulle kolla sköldkörteln..? Det var ju det jag gjorde :o
    Förlåt att jag undar men om han har 2 aktiva spermier i en sats så borde det väl va näst intill omöjligt att bli gravida på egen hand??
    En sats ska ju innehålla 40-250 miljoner spermier!

Eller du kanske menar nått helt annat, förlåt isåfall
  • Missilence
    Lillagris skrev 2015-04-03 17:07:11 följande:

Förlåt att jag undar men om han har 2 aktiva spermier i en sats så borde det väl va näst intill omöjligt att bli gravida på egen hand??

En sats ska ju innehålla 40-250 miljoner spermier!

Eller du kanske menar nått helt annat, förlåt isåfall

Det är omöjligt för oss å bli gravida på egen hand fall nästa test visar samma. Han har 2 aktiva nu men det kan vara så att han har ett virus i kroppen.
  • chbw
    Missilence skrev 2015-04-03 10:50:16 följande:

Jobbigt med ännu mer väntan.. :/ hoppas det bara var tillfälligt! Eller att ni får hjälp fort fall nästa prov visar samma..

Konstigt att du fick samma igen? Har du kollat visare på sköldkörteln? Dvs tagit fler prover än bara tsh? (T4, t3, antikroppar?) Jag fick remiss till vårdcentralen för att kolla vidare. Kanske du kan ringa o fråga vad de menar o varför de skickat samma brev till dig två gånger?
  • 89Madeleine

Vill tipsa alla er med facebook att gå med i gruppen "IVF Sverige"

Där kan man dela med sig av sin IVF resa, läsa andras resor eller bara skriva av sig. Den är sluten, så endast medlemmar kan läsa inläggen.

Svar på tråden Fertilitetsutredning