• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Mrs.W

Hur hanterar ni alla känslor? Har ni berättat för någon utomstående eller håller ni det för er själva? 

• Missilence
    Mrs.W skrev 2015-03-19 20:57:34 följande:

Hur hanterar ni alla känslor? Har ni berättat för någon utomstående eller håller ni det för er själva? 

Vi har berättat för ett annat par för vi fick reda på att de gick igenom samma sak. Har inte berättat för familj eller vänner men ibland hade det vart enklare om man kunde berätta! Det känns som det blir för mycket press om alla vet att man försöker skaffa barn
  • chbw

Pratat med två kollegor och en nätvän. Sambon inte berättat för nån vad jag vet. Och min ena syster vet.

Ena kollegan jätteskönt o prata med. Skulle gå under om jag inte kunde prata med nån. Har valt noga vem jag pratat med. Vill inte att för många vet heller. Känner mig redan dålig med en kropp som inte verkar kunna göra/få/behålla barn utan hjälp. Blir ju jobbigare om fler vet o med förväntningar oav.. Försökt prata lite med mamma, egentligen allmänt om att jag vill ha barn ganska snart, men enda ja får höra är "du är så ung vänta minst ett år bla bla bla" . Hjälper ju inte när man längtar så kroppen skriker. O när hon själv var i min ålder var jag 5.

men jag längtar verkligen tills vi kan berätta för svärmor att hon ska bli farmor! Hon o min farmor kommer få veta först =)

Oj. Blev längre än jag menade! Sorry =)

Känslorna/tankar är svåra. Hoppar mellan att "nu fan ska det gå. Ordnar det sig inte av sig självt får vi ju utlovad hjälp" och "kanske bättre o ge upp det kommer ju aldrig gå".. o längtan vet jag inte vad jag ska ta mig till med. Ibland när den slår till ordentligt vet jag inte vart jag ska ta vägen..

Hur tänker du/ni andra? =)
  • Missilence
    chbw skrev 2015-03-19 22:38:37 följande:

Pratat med två kollegor och en nätvän. Sambon inte berättat för nån vad jag vet. Och min ena syster vet.

Ena kollegan jätteskönt o prata med. Skulle gå under om jag inte kunde prata med nån. Har valt noga vem jag pratat med. Vill inte att för många vet heller. Känner mig redan dålig med en kropp som inte verkar kunna göra/få/behålla barn utan hjälp. Blir ju jobbigare om fler vet o med förväntningar oav.. Försökt prata lite med mamma, egentligen allmänt om att jag vill ha barn ganska snart, men enda ja får höra är "du är så ung vänta minst ett år bla bla bla" . Hjälper ju inte när man längtar så kroppen skriker. O när hon själv var i min ålder var jag 5.

men jag längtar verkligen tills vi kan berätta för svärmor att hon ska bli farmor! Hon o min farmor kommer få veta först =)

Oj. Blev längre än jag menade! Sorry =)

Känslorna/tankar är svåra. Hoppar mellan att "nu fan ska det gå. Ordnar det sig inte av sig självt får vi ju utlovad hjälp" och "kanske bättre o ge upp det kommer ju aldrig gå".. o längtan vet jag inte vad jag ska ta mig till med. Ibland när den slår till ordentligt vet jag inte vart jag ska ta vägen..

Hur tänker du/ni andra? =)

Min mamma är helt tvärt om! Hon säger nästan varje dag att hon vill bli mormor och min syster vill bli moster. Har lust å bara skrika "VI JOBBAR PÅ DET!"..
  • Tess1984

De flesta i min närhet vet att vi försökt få barn ett tag, efter våra missfall 2012 blev jag deprimerad och de flesta i min närhet fick reda på det, fick även prata med en kurator som varit till stor hjälp, mina känslor kommer och går men det känns som jag bearbetat mycket sen mina missfall, jag mår sämst dagarna innan mens men det kan ju vara en kombination av PMS och längtan efter att bli gravid igen, värsta är när mensen har varit sen och man inbillat sig att man varit gravid, men slut slut kommer den förbaskade mensen och man blir helt förtvivlad.

Sen har jag bestämt mig för att vi SKA ha barn, det ska minsann komma barn till oss men det får tiden avgöra, kommer aldrig ge upp, med eller utan hjälp ska det gå någon gång.
    Jag har även slutat prata med människor om vår barnlöshet för tillfället, förutom här på familjeliv, jag är så trött på alla dessa korkade råd,"som om att om du slappnar av eller inte tänker på det blir du gravid." dessa ord söker mig. Jag har märkt att jag mår bättre om jag inte älter detta allt för mycket utan försöker hela tiden fokusera på annat i livet.

Har nyss startat upp ett företag och jag och sambon planerar en USA resa i sommar.

• Mrs.W

I början höll vi det för oss själva men med tiden har några nära vänner och en kollega fått veta. Vi berättade för våra familjer när vi visste att att utredningen var igång. Vi kände att det var bättre att de som är nära vet om vi skulle få dåliga besked osv. Vi är nog ganska öppna av oss i allmänhet, eller mest jag kanske, så jag mår bättre av att folk nära mig vet. 

Vi har varit tillsammans länge och gifte oss för snart fyra år sedan så det är ingen "överraskning" för folk att vi försöker. Mina föräldrar var inte förvånade alls, inte min bror eller syster.

Dock har jag svårt för att hantera mina känslor. Det har lagt sig som en inre stress som jag inte vet vad jag ska göra med.

Missilence skrev 2015-03-20 08:07:39 följande:
    Min mamma är helt tvärt om! Hon säger nästan varje dag att hon vill bli mormor och min syster vill bli moster. Har lust å bara skrika "VI JOBBAR PÅ DET!"..
    Åhh, de kommentarerna är så irriterande. En positiv sak som kommit ur denna skit är i alla fall att man själv tänker efter först innan man slänger ur sig en sådan kommentar.

Försöker ni som vanligt under tiden eller har ni "lättat" på kontrollen?
  • Mrs.W
    Tess1984 skrev 2015-03-20 08:12:37 följande:
    De flesta i min närhet vet att vi försökt få barn ett tag, efter våra missfall 2012 blev jag deprimerad och de flesta i min närhet fick reda på det, fick även prata med en kurator som varit till stor hjälp, mina känslor kommer och går men det känns som jag bearbetat mycket sen mina missfall, jag mår sämst dagarna innan mens men det kan ju vara en kombination av PMS och längtan efter att bli gravid igen, värsta är när mensen har varit sen och man inbillat sig att man varit gravid, men slut slut kommer den förbaskade mensen och man blir helt förtvivlad.

Sen har jag bestämt mig för att vi SKA ha barn, det ska minsann komma barn till oss men det får tiden avgöra, kommer aldrig ge upp, med eller utan hjälp ska det gå någon gång.
    Jag har även slutat prata med människor om vår barnlöshet för tillfället, förutom här på familjeliv, jag är så trött på alla dessa korkade råd,"som om att om du slappnar av eller inte tänker på det blir du gravid." dessa ord söker mig. Jag har märkt att jag mår bättre om jag inte älter detta allt för mycket utan försöker hela tiden fokusera på annat i livet.

Har nyss startat upp ett företag och jag och sambon planerar en USA resa i sommar.
    Usch vilken jobbig tid du verkar ha haft... {#emotions_dlg.flower}

Det är klart ni SKA ha barn! Det SKA komma! 

Vad härligt att ni planerar resa, det är så rätt att inte låta tiden stanna utan att man fortsätter leva också! Jag ska försöka ta med mig det :)
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-20 08:07:39 följande:

Usch! Låter inge kul :( min syster säger då o då att hon vill bli moster men det är när jag säger att jag vill bli mamma snart, så det är inget jobbigt =) svärmor hintat lite men inte på ett jobbigt sätt som tur e.

Min pappa frågade mig från ingenting "nu när du är förlovad är det väl dags för barn snart?" Vi ör i te särskilt nära o jag gillar väl inte honom sådär tokmycket. Svarade att jag inte ens vet om jag kan få barn med min sjukdom. Då blev han tyst o har inte yttrat sig mer om saken.

Tycker inte man frågar någon om en sån sak, man vet inte om personen i fråga ens vill ha barn... eller om de inte kan/genomgår utredning/ivf osv. Är ju ett väldigt känsligt ämne för många ...
  • Missilence

PLUS att tre av mina fyra bästa kompisar har tagit abort och de blev gravida efter en gång.. Det är så frustrerande att det inte ska gå för mig när jag är den enda som verkligen vill!

• Tess1984
    Mrs.W skrev 2015-03-20 08:27:59 följande:
    Usch vilken jobbig tid du verkar ha haft... {#emotions_dlg.flower}

Det är klart ni SKA ha barn! Det SKA komma! 

Vad härligt att ni planerar resa, det är så rätt att inte låta tiden stanna utan att man fortsätter leva också! Jag ska försöka ta med mig det :)
    Ja jag vill inte att barnlösheten ska förstöra mig, detta ordspråket brukar jag tänka på när jag har sämre dagar.
    "låt inte sorgen i ditt förflutna och rädslan för framtiden förstöra lyckan i ditt nuvarande"
    Jag har många vänner som också fått kämpa, särskilt min bästa vän som jag har daglig kontakt med, de fick vänta flera år innan deras första mirakel föddes via IVF, hon hade i flera år mått otroligt dåligt och inte levt sitt liv fullt ut som hon önskade, för allt löste ju sig i slutändan och det gör det för oss flesta.

Vad gör ni annars om dagarna i tråden?
    Själv tränar jag en del,  fotograferar mycket, målar, försöker även göra många små utflykter, sist var jag och sambon på en romantisk date på ett Spahotell, kan rekommenderas =)
Svar på tråden Fertilitetsutredning