• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Missilence
    chbw skrev 2015-03-18 22:09:18 följande:

Hoppar in jag med om det är lugnt! Är också mitt i utredning =) ska till vc imorgon för att utreda o förhoppningsvis behandla sköldkörteln då mitt tsh-värde är för högt. Väntar in mens för blodprov tredje mensdagen o sambon ska lämna sitt prov nästa vecka.

Ska också kolla livmoderns väggar (de ska "blåsa upp" livmoder med om det var salt eller sockerlösning??) o spola äggledarna. Rätt orolig för detta då jag är väldigt känslig därikring.

Välkommen! :) jag tycker det är konstigt att det inte har kommit på tal för mig med att blåsa upp livmodern..hur är det med eran äl? Vet ni att ni har ägglossning?
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-18 22:16:23 följande:

Välkommen! :) jag tycker det är konstigt att det inte har kommit på tal för mig med att blåsa upp livmodern..hur är det med eran äl? Vet ni att ni har ägglossning?

Vet inte om jag har men verkar inte så, ialla fall inte regelbundna ägglossningar. Har även pcos. Har haft mens 4 gånger sen augusti. Borde haft 7-8 st. Tog massa prover för sköldkörteln idag så hoppas på att kunna sätta in behandling i nästa v. Har jag tur räcker det för o få igång äl, annars är det prat om äl-stimulerande spruta från fertilitetsmottagningen :)
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-03-18 22:09:18 följande:

Hoppar in jag med om det är lugnt! Är också mitt i utredning =) ska till vc imorgon för att utreda o förhoppningsvis behandla sköldkörteln då mitt tsh-värde är för högt. Väntar in mens för blodprov tredje mensdagen o sambon ska lämna sitt prov nästa vecka.

Ska också kolla livmoderns väggar (de ska "blåsa upp" livmoder med om det var salt eller sockerlösning??) o spola äggledarna. Rätt orolig för detta då jag är väldigt känslig därikring.

Hej.

Jag är också orolig för spolningen men man nog be om extra lugnande och smärtstillande innan, har två kompisar som gjort det och de tyckte inte det var så farligt, ilar och spänner till lite...

Hur länge har ni försökt bli gravida?

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-19 10:39:56 följande:

Hej.

Jag är också orolig för spolningen men man nog be om extra lugnande och smärtstillande innan, har två kompisar som gjort det och de tyckte inte det var så farligt, ilar och spänner till lite...

Hur länge har ni försökt bli gravida?

Hon sa att jag kan ta alvedon innan. Tror inte det hjälper dock. Fick ont vid cellprovet o hade ont hela dagen (det ska ju inte kännas). Får även ont vid vul.. lugnande kanske jag kan få iaf, då lär jag ju inte spänna mig lika mkt. Får fråga :)

Vi har inte försökt så länge, snart 8 månader, men pga endometriosliknande smärtor hos mig (alla symtom i princip men har inte gått att bekräfta trots op) fick vi remiss tidigare (vid 6 månader) då jag helst inte ska stå utan behandling för länge :/ hur länge hade du försökt?
  • Missilence
    chbw skrev 2015-03-19 09:24:30 följande:

Vet inte om jag har men verkar inte så, ialla fall inte regelbundna ägglossningar. Har även pcos. Har haft mens 4 gånger sen augusti. Borde haft 7-8 st. Tog massa prover för sköldkörteln idag så hoppas på att kunna sätta in behandling i nästa v. Har jag tur räcker det för o få igång äl, annars är det prat om äl-stimulerande spruta från fertilitetsmottagningen :)

Jag hoppas att jag får reda på lite mer nästa sjukhusbesök.. Jag är nästan säker på att jag har äl för jag har regelbunden mens och har ont i "tjejmagen" under äl. Hoppas du kommer igång med behandling snart och att det hjälper!
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-19 12:54:19 följande:

Jag hoppas att jag får reda på lite mer nästa sjukhusbesök.. Jag är nästan säker på att jag har äl för jag har regelbunden mens och har ont i "tjejmagen" under äl. Hoppas du kommer igång med behandling snart och att det hjälper!

Okej! =) tack! Hoppas du får reda på mer och att det går bra för er!
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-03-19 10:59:32 följande:
    Hon sa att jag kan ta alvedon innan. Tror inte det hjälper dock. Fick ont vid cellprovet o hade ont hela dagen (det ska ju inte kännas). Får även ont vid vul.. lugnande kanske jag kan få iaf, då lär jag ju inte spänna mig lika mkt. Får fråga :)

Vi har inte försökt så länge, snart 8 månader, men pga endometriosliknande smärtor hos mig (alla symtom i princip men har inte gått att bekräfta trots op) fick vi remiss tidigare (vid 6 månader) då jag helst inte ska stå utan behandling för länge :/ hur länge hade du försökt?
    Ja fråga helt klart efter lugnande om du vet att du brukar få så ont vid undersökningar.
    Låter jobbigt med endometrios, hoppas du snart får den rätta behandlingen.
    Vi har försökt ett år nu men 2012 hade vi vårt senaste missfall, vi valde att ta en liten paus efter andra missfallet men nu är vi igång igen, hade inte räknat med att det skulle ta sådan tid, vi har blivit gravida snabbt de andra gångerna.

Nu får vi se vad proverna visar, jag är lite kluven till om jag har ägglossning varje månad, visa månader kommer mensen 2 veckor senare och jag har knappt mensvärk och blöder smått fler dagar, har även kollat med gravtest och har inte varit gravid, vet ej om mensen sabbas nu när man har varit lite stressad och orolig.

• Missilence
    Tess1984 skrev 2015-03-19 16:21:36 följande:

Ja fråga helt klart efter lugnande om du vet att du brukar få så ont vid undersökningar.

Vi har försökt ett år nu men 2012 hade vi vårt senaste missfall, vi valde att ta en liten paus efter andra missfallet men nu är vi igång igen, hade inte räknat med att det skulle ta sådan tid, vi har blivit gravida snabbt de andra gångerna.

Nu får vi se vad proverna visar, jag är lite kluven till om jag har ägglossning varje månad, visa månader kommer mensen 2 veckor senare och jag har knappt mensvärk och blöder smått fler dagar, har även kollat med gravtest och har inte varit gravid, vet ej om mensen sabbas nu när man har varit lite stressad och orolig.

Läkaren sa att det var möjligt att jag hade endometrios också.. Fast det trodde inte gynekologen :s jag tror att mensen påverkas mycket av stress och oro och man får lite förhoppningar varje gång den är nån dag sen tyvärr
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-19 16:21:36 följande:

Får göra det när jag bokar besöket för undersökningen =) eftersom alvedon inte hjälper nånsin o citodon blir jag så yr av så kan inte gå hemifrån :p jo det är struligt, särskilt som jag är så säker pga alla symtom och endobehandling fungerar, men de kan inte bekräfta trots op :/ men jag håller tummarna för att det är sköldkörteln o eventuellt pcos:n som ställer till det med ägglossningarna, för då går det ändå hyfsat kätt att åtgärda =)

Okej. Jobbigt när mensen bråkar. Jag tror stress och oro kan påverka, men tror också att det krävs ganska mycket av det för att det ska påverka.. hoppas du får svar snart av utredningen och att ni snart får ert + =)
  • Mrs.W

Jag har ganska kraftig mensvärk men det är också det enda "ovanliga". Min mens har kommit punktligt varje månad och har haft ägglossning enligt stickor alla månader utom 1 då jag helt enkelt inte orkade kolla. 

Jag både längtar och bävar inför mötet med läkaren - skönt att vara igång men det är mycket tankar som snurrar runt!

Svar på tråden Fertilitetsutredning