• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-23 20:36:44 följande:

Vet du vad man gör åt sköldkörteln? Har det å göra med att jag inte blir gravid? Hoppas allt går bra så du får ditt plus!

Sköldkörteln får man behandla om de anser att det behövs. Väntar själv på mina nya provsvar då jag hade för högt tsh-värde. Underfunktion i sköldkörteln kan göra att mens/ägglossning uteblir om jag minns helt rätt. Har de sagt något mer till dig om sköldkörteln?

Läste någonstans att det optimala tsh-värdet för att bli gravid är 1. Och rekommendationerna är att värdet ska hållas under 2.5 graviditetens första tre månader, sen under 3 eller om det var under 3.5.
    monn skrev 2015-03-23 18:33:24 följande:

Vi är i nästan samma sits! Har försökt få barn sedan sept 2013. Jag har lite för höga sköldkörtelvärden, mannens spermier ser bra ut, men jag har PCO. Började med Levaxin förra veckan... Skall spola äggledarna nästa vecka, sedan blir det insemination :)

Hur påverkar din pco dig? Har du även hormonrubbningen? Läkaren sa till mig att har jag tur får jag igång äl om sköldkörteln fixas, annars är det även pcos-en som bråkar o isåfall blir det äl-stimulerande sprutor...
  • Missilence
    chbw skrev 2015-03-23 21:09:57 följande:

Sköldkörteln får man behandla om de anser att det behövs. Väntar själv på mina nya provsvar då jag hade för högt tsh-värde. Underfunktion i sköldkörteln kan göra att mens/ägglossning uteblir om jag minns helt rätt. Har de sagt något mer till dig om sköldkörteln

Jag ska ta nya prover på torsdag så jag får veta mer nästa vecka.
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-23 21:31:51 följande:

Jag ska ta nya prover på torsdag så jag får veta mer nästa vecka.

Okej! Hoppas du får svar snabbt! Vet du vad ditt tsh var på proverna de upptäckte att du hade höga värden?
  • monn

Ja, jag har fått Levaxin. Tydligen är det värdet jätteviktigt. Påverkar ägglossningen, jättelätt att få missfall osv om det är förhöjt. Levaxinet tar 4-6 veckor innan det ger effekt, men kan ta längre tid... Lycka till för er med :) har ni fått reda på ngt om din mans spermier?

Missilence skrev 2015-03-23 20:36:44 följande:

Vet du vad man gör åt sköldkörteln? Har det å göra med att jag inte blir gravid? Hoppas allt går bra så du får ditt plus!

• Missilence
    chbw skrev 2015-03-23 21:42:59 följande:

Okej! Hoppas du får svar snabbt! Vet du vad ditt tsh var på proverna de upptäckte att du hade höga värden?

Nej, jag fick bara veta av gynekologen att de var höga och att jag skulle ta nya prover 21-23 dagar efter första mensdag :o
  • Missilence
    monn skrev 2015-03-24 05:41:04 följande:

Ja, jag har fått Levaxin. Tydligen är det värdet jätteviktigt. Påverkar ägglossningen, jättelätt att få missfall osv om det är förhöjt. Levaxinet tar 4-6 veckor innan det ger effekt, men kan ta längre tid... Lycka till för er med :) har ni fått reda på ngt om din mans spermier?

Okej! Då får jag se om jag kommer få det också. Nej, man skulle få hem ett brev inom två veckor och det har inte kommit något än.. Han har tagit proverna i en annan stad och man kan inte få reda på resultatet över telefonen. Men efter första april är det nya regler så vi hoppas att vi kan få svar då! Hela utredningen är som sagt väldigt utspridd och rörig..
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-24 10:24:43 följande:

Nej, jag fick bara veta av gynekologen att de var höga och att jag skulle ta nya prover 21-23 dagar efter första mensdag :o

Okej :o jag tog iof mitt tsh hos min "vanliga" gyn i samband med pcos-proverna. Fick remiss till vc för vidare utredning/behandling. Lustigt att det är så olika. Mitt värde låg på 6.12, referens hos de flesta vc är 3-4 har jag för mig aå mitt värde är inte jättehögt. Sa dock till vc att jag rekommenderats att ha ett värde under 2.5 så hoppas de gör något åt det, har ganska mpnga jobbiga symtom så nått stämmer ju inte. Mest vill jag ju ha igång äl igen så det går o bli gravid iallafall =)
  • Missilence
    chbw skrev 2015-03-24 10:31:36 följande:

Okej :o jag tog iof mitt tsh hos min "vanliga" gyn i samband med pcos-proverna. Fick remiss till vc för vidare utredning/behandling. Lustigt att det är så olika. Mitt värde låg på 6.12, referens hos de flesta vc är 3-4 har jag för mig aå mitt värde är inte jättehögt. Sa dock till vc att jag rekommenderats att ha ett värde under 2.5 så hoppas de gör något åt det, har ganska mpnga jobbiga symtom så nått stämmer ju inte. Mest vill jag ju ha igång äl igen så det går o bli gravid iallafall =)

Jag hoppas att jag får mer svar på torsdag då :) jag har inga symptom för att jag inte skulle ha någon äl och min mens är väldigt regelbunden så det känns som att allt är som det ska.. Men det är det tydligen inte
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-24 11:19:29 följande:

Jag hoppas att jag får mer svar på torsdag då :) jag har inga symptom för att jag inte skulle ha någon äl och min mens är väldigt regelbunden så det känns som att allt är som det ska.. Men det är det tydligen inte

Okej! Håller tummarna att du får svar på torsdag och att du får ert plus snart!! =)
  • chbw

Hej!! =) hur går det för er?

Sambon har nu lämnat sitt prov och jag har fårt påbörja levaxin för sköldkörteln. Konstigt nog hade mitt höga tsh- värde sjunkit till "normalvärde" igen på bara en månad. Men proverna visade att jag har antikroppar mot sköldkörteln (ett värde på över 600 som ska ligga på under 34) så kommer med största sannolikhet utveckla hypotyreos... tsh-värdet ska ligga mrllan 0.4-2.0 för att vara bäst för graviditet så därför fick jag medicin o nya prover ska tas om ca 4 veckor. Nu väntar jag också på mensen så jag kan ta de ansra blodproverna o kika livmoder/spola äggstockar =)

Svar på tråden Fertilitetsutredning