• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-23 19:58:32 följande:

Går allt som det ska åker vi den 22 Juni och kommer hem den 10 Juli, ska ner och bekräfta allt på resebyrån imorgon.

Jag tränar crossfit, sen är jag väldigt aktiv med inlines också, speciellt nu på våren/sommaren. Försöker röra mig så mycket jag bara kan. Tränar mycket själv med min syster, hon är instruktör och gymägare.

Grekland är härligt, glömmer aldrig deras fetaost och yoghurt. Mumsfilibaba.

Löpning är också en perfekt träning nu när det blir bättre väder, man kan träna mycket ute nu vilket är något billigare än att springa på gym. =)

Ni har kanske en trevlig slinga i närheten du brukar springa, jag har turen att ha en fin skog inte alls långt från hemmet.

Kramar i massor

KuL! Bra att röra på sig och skingra tankarna.

Jag var ute på en löprunda ikväll. Så skönt! Ska försöka komma igång ordentligt nu och bli av med mina 5 trivselkilon som jag lagt på mig. Bra att fokusera på något annat än att bara bli gravid.

du kanske har skrivit det innan, men hur länge har du och din kille försökt bli gravida?

Många kramar

Ja vi har hyfsat bra slingor för att vara Sthlm. Det är skönt.
  • Annasofia01
    varningsljus skrev 2015-04-23 21:26:02 följande:

Tack för din pepp!

Jag är jätteglad för er skull att ni äntligen fått plussa. Underbart!

Ska försöka fokusera på att komma igång med träningen och så istället. Må bra helt enkelt och leva i nuet.

Kram på dig!

Låter som en riktigt bra idé kör några roliga pass på gymmet :). Kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-23 20:04:34 följande:

Hittade du några resor inatt? =)

Hehe, jag håller med dig angående foto, jag har nästan med mig kameran överallt och det är verkligen ett måste när man ska utomlands. Jag fundera på att gå en fotokurs men jag hittar ingen bra nere i Helsingborg. Är du självlärd?

Ajdå, tråkigt med mens, hatar verkligen PMS =(

Hoppas du snart mår bättre, kram

Nej...jag glömde kolla haha.fastnade i annat :) vi har pratat lite nu och funderar på Kanarieöarna eller turkiet.. :)

Okej :) ja jag har lärt mig själv. Funderat på fotokurs online på distans (via högskola) men har inte blivit av :) så mest rattat själv på kameran. O nya kamerannu har jag inte lärt mig helt än. Ska sätta mig in i den lite mer nu under våren :) vad har du för kamera?

Ja.. Ingen mens än men känns som den e på g. Hoppas den kommer snart så jag kan ringa o boka tid för sista undersökningen! :)

Många kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-24 01:06:07 följande:
    Nej...jag glömde kolla haha.fastnade i annat :) vi har pratat lite nu och funderar på Kanarieöarna eller turkiet.. :)

Okej :) ja jag har lärt mig själv. Funderat på fotokurs online på distans (via högskola) men har inte blivit av :) så mest rattat själv på kameran. O nya kamerannu har jag inte lärt mig helt än. Ska sätta mig in i den lite mer nu under våren :) vad har du för kamera?

Ja.. Ingen mens än men känns som den e på g. Hoppas den kommer snart så jag kan ringa o boka tid för sista undersökningen! :)

Många kramar
    Jag har en Nikon, men jag skulle vilja byta upp den, vad rekommenderar du för objektiv när man fotar typ äventyrsbilder, semesterbilder osv.?

Nu är min mens över, skönt är det...nu tar vi tag i ägglossningstiden igen. =)
    Ja just ja, du har en undersökning kvar, skulle man göra den några dagar efter mensen börjat?

Jag börjar bli lite smått nervös över vårt läkarbesök, vi vet inget om provsvaren än och sen är jag lite nervös över spolningen, kanske inte nervös över smärtan utan om det ska finnas några fel hos mig.

Nä nu är det Fredag, idag ska resan bokas....sen ska det städas.
    Vad händer i helgen för din del?
    Kramar i massor
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-23 21:30:33 följande:
    KuL! Bra att röra på sig och skingra tankarna.

Jag var ute på en löprunda ikväll. Så skönt! Ska försöka komma igång ordentligt nu och bli av med mina 5 trivselkilon som jag lagt på mig. Bra att fokusera på något annat än att bara bli gravid.

du kanske har skrivit det innan, men hur länge har du och din kille försökt bli gravida?

Många kramar

Ja vi har hyfsat bra slingor för att vara Sthlm. Det är skönt.
    Ja man får hela tiden hitta på saker som får en att sätta tankarna kring bebisverkstaden åt sidan ett tag, så man inte lägger allt för mycket energi på det, man måste leva också. =)
    Kul att du kunnat fokusera lite på annat, jag jobbar som hälsorådgivare/kostrådgivare så behöver du hjälp och tips finns jag här.

Vi hade vårt senaste missfall 2012, efter det har vi inte blivit gravida igen vi har försökt aktivt 1 år nu. Ni då? Nej det är inte lätt att hålla reda på alla här inne, vi är ju en del som skriver nu, jag ställer säkert samma fråga flera gånger, hehe.

Vad händer annars i helgen? Kramar

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-24 09:12:24 följande:
    Jag har en Nikon, men jag skulle vilja byta upp den, vad rekommenderar du för objektiv när man fotar typ äventyrsbilder, semesterbilder osv.?

Nu är min mens över, skönt är det...nu tar vi tag i ägglossningstiden igen. =)
    Ja just ja, du har en undersökning kvar, skulle man göra den några dagar efter mensen börjat?

Jag börjar bli lite smått nervös över vårt läkarbesök, vi vet inget om provsvaren än och sen är jag lite nervös över spolningen, kanske inte nervös över smärtan utan om det ska finnas några fel hos mig.

Nä nu är det Fredag, idag ska resan bokas....sen ska det städas.
    Vad händer i helgen för din del?
    Kramar i massor
    Okej! =) jag har alltid använt mig av ett vanligt standardobjektiv (18-55 har jag för mig det var) och ett objektiv som går att zooma extra långt (55-200 tror jag), men kan tänka mig att ett vidvinkel är bra när det är mycket bakgrund osv, eftersom det ser lite vidare =) i övrigt har jag varit väldigt nöjd med de objektiv som varit med kameran i grunden, förutom när jag vill fota makro =) Det finns ju makrofilter till vissa kameror, som gör att man kan ner och fota riktigt nära, kanske ska införskaffa mig ett sådant om det finns till min =) 

Härligt! skönt det är över för nu! 
    Ja precis. Efter mesen är slut men innan ägglossning som jag förstår det. Så förhoppningsvis inom två veckor! 

Jag förstår det! Håller tummarna för att det går bra! ja. det var nog egentligen det som var jobbigast att inte veta hur det ser ut med äggledare o så..

ååh spännande! 
    Ikväll ska jag ut o käka med några kompisar, och sen blir det jobb lördag natt-tisdag natt =) Så blir jobb bara haha. planera lite inför middag jag ska hålla för kollegorna ! Kika lite mer på resor också haha. 
    många kramar
  • fabi

Min man har nu fått svar från spermaprovet. De sa att de var många vita blodkroppar så de finns bakterier. Han ska käka antibiotika i 10 dar o sen ta nytt prov om 2 månader. Har ni varit med om liknade och vet om de försvårar chansen att bli gravid? Jag har oxå fått tid för spolning nästa tisdag.

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-24 12:59:08 följande:
    Okej! =) jag har alltid använt mig av ett vanligt standardobjektiv (18-55 har jag för mig det var) och ett objektiv som går att zooma extra långt (55-200 tror jag), men kan tänka mig att ett vidvinkel är bra när det är mycket bakgrund osv, eftersom det ser lite vidare =) i övrigt har jag varit väldigt nöjd med de objektiv som varit med kameran i grunden, förutom när jag vill fota makro =) Det finns ju makrofilter till vissa kameror, som gör att man kan ner och fota riktigt nära, kanske ska införskaffa mig ett sådant om det finns till min =) 

Härligt! skönt det är över för nu! 
    Ja precis. Efter mesen är slut men innan ägglossning som jag förstår det. Så förhoppningsvis inom två veckor! 

Jag förstår det! Håller tummarna för att det går bra! ja. det var nog egentligen det som var jobbigast att inte veta hur det ser ut med äggledare o så..

ååh spännande! 
    Ikväll ska jag ut o käka med några kompisar, och sen blir det jobb lördag natt-tisdag natt =) Så blir jobb bara haha. planera lite inför middag jag ska hålla för kollegorna ! Kika lite mer på resor också haha. 
    många kramar
    Tack för tipsen, får se hur jag gör med objektiv inför resan.
    Nu är resan bokad vi åker den 22 juni och kommer hem den 11 juli, nästan tre veckor i USA, lär bli en häftig upplevelse.
    Hehe, vilket mysigt jobb du verkar ha, hur är det att jobba natt? Jag vet inte om jag hade orkat det, jag somnar för lätt på kvällarna, hehe vore kanske inte så bra om man jobbar natt då =)

Imorgon ska jag förmodligen vara barnpassare till 2 små knattar, eventuellt ska lillasyster också vara med, får se vad vi hittar på.
    Ha det nu så bra på jobb i helgen, hoppas snart att din mens kommer igång så alla undersökningar blir klara.

Kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-24 23:07:40 följande:
    Tack för tipsen, får se hur jag gör med objektiv inför resan.
    Nu är resan bokad vi åker den 22 juni och kommer hem den 11 juli, nästan tre veckor i USA, lär bli en häftig upplevelse.
    Hehe, vilket mysigt jobb du verkar ha, hur är det att jobba natt? Jag vet inte om jag hade orkat det, jag somnar för lätt på kvällarna, hehe vore kanske inte så bra om man jobbar natt då =)

Imorgon ska jag förmodligen vara barnpassare till 2 små knattar, eventuellt ska lillasyster också vara med, får se vad vi hittar på.
    Ha det nu så bra på jobb i helgen, hoppas snart att din mens kommer igång så alla undersökningar blir klara.

Kramar
    Åååh spännande!! Du får berätta hur det var sen! Så nyfiken på USA. skulle vilja åka dit jag med =) 

För mig är nattjobb perfekt. Sover bättre på dagtid, så har inga problem att vara vaken =) Är ju personlig assistent, så beror lite på personen vad jag gör under natten, om den sover eller inte. Men oftast kan jag pyssla med lite småsaker o kolla på film eller läsa, sålänge allt är lugnt/okej det vill säga =) 

Okej, mysigt =) hoppas ni får en bra dag!

kramar
  • varningsljus
    Tess1984 skrev 2015-04-24 09:19:24 följande:

Ja man får hela tiden hitta på saker som får en att sätta tankarna kring bebisverkstaden åt sidan ett tag, så man inte lägger allt för mycket energi på det, man måste leva också. =)

Kul att du kunnat fokusera lite på annat, jag jobbar som hälsorådgivare/kostrådgivare så behöver du hjälp och tips finns jag här.

Vi hade vårt senaste missfall 2012, efter det har vi inte blivit gravida igen vi har försökt aktivt 1 år nu. Ni då? Nej det är inte lätt att hålla reda på alla här inne, vi är ju en del som skriver nu, jag ställer säkert samma fråga flera gånger, hehe.

Vad händer annars i helgen? Kramar

Tack vad snällt. Jag måste nog jobba på min karaktär lite.. är så himla glad för mat i alla former, älskar att baka och så. Idag väger jag 62 kg och är 163 lång. Trivs inte alls som det är nu. Vilket spännande job! Vad innebär jobbet, vad gör du om dagarna? Driver du eget?

Ok, beklagar ert missfall... hur långt var du gången?

Vi har försökt "aktivt" i snart ett år. Eller ja, vissa månader mer aktivt än andra. Jag blev gravid i december och hade ett väldigt tidigt missfall därefter, hade iofs bara hunnit till typ vecka 5-6 men hade plussat och så.

Helgen är väldigt lugn. Sambon är iväg på en väns svensexa och jag träffade min kusin i förmiddags och åt brunch. Sen har jag tagit en långpromenad med hunden nu i eftermiddag. Tänkte lyxa till det med sushi ikväll, man får passa på!

Vad gör du i helgen?

Många kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning