Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Jaha okej :) vi ska nog oxå göra Kub. Varför vill ni ej ha hälsosamtal?
Jaha okej :) vi ska nog oxå göra Kub. Varför vill ni ej ha hälsosamtal?
Kub är ett tidigt ultraljud som man kan göra för att upptäcka kromosomavvikelser :) vanligast är att man gör de om man är över 35 tror jag. Ultraljudet tar man mellan v 11-14 och man lämnar även blodprov så får man svar direkt om de är låg eller hög risk att bebisen har down syndrom :)
Jag har inte gjort de innan och Jag är inte över 35 men vill ändå se om allt är ok
Sedan vi planerade att skaffa barn har jag ätit folsyra. Gör det fortfarande! Men tänkte köpa aco gravid.. får jag i mig förmycket folsyra då? eller det kan man inte få?Vad är kub? Gör alla det? :)
Juste i sthlms län är de gratis med kub för alla :)
Kub är ett tidigt ultraljud som man kan göra för att upptäcka kromosomavvikelser :) vanligast är att man gör de om man är över 35 tror jag. Ultraljudet tar man mellan v 11-14 och man lämnar även blodprov så får man svar direkt om de är låg eller hög risk att bebisen har down syndrom :)
Jag har inte gjort de innan och Jag är inte över 35 men vill ändå se om allt är ok
Gick in i vecka 6 igår. Längtar ihjäl mig till magen börjar synas. Just nu är jag bara lite svullen. I övrigt mår jag bra. Har bara lite ont i brösten och känner molvärk ibland. Vad har ni för symtom? Jag har tappat lusten helt till godis, cola och så. Sånt som jag aldrig kunnat klara mig utan en längre tid innan. Antar att kroppen känner av vad man behöver :)
Är såklart som andra orolig över missfall eftersom jag fått 4 MF på ett år. Dock försöker jag tänka på att mina sköldkörtelvärden (TSH) är bra vilket de inte var innan. Så mycket troligt var det de som orsakade missfall.
Har någon annan hört att man ska vara avhållssam sex de första veckorna om man haft missfall innan? Det börjar bli svårt här hemma...
Med ett KUB-test kan de avgöra om det finns några kromosomfel. Man lämnar blodprov + gör ultraljud. Min sambo är lite nojig så han vill gärna göra det och jag vill gärna se pyret lite tidigare än vecka 18-20
Här i Uppsala får alla över 35 göra KUB gratis men alla har får göra det men då kostar det 1500 kr. Som jag förstått så kan man inte göra dessa tester i alla län.
Jag äter aco gravid vitaminer, har gjort sen vi började planera barn. Är bra att få i sig framförallt folsyra i början av graviditeten så börja med det :)
Med ett KUB-test kan de avgöra om det finns några kromosomfel. Man lämnar blodprov + gör ultraljud. Min sambo är lite nojig så han vill gärna göra det och jag vill gärna se pyret lite tidigare än vecka 18-20
Här i Uppsala får alla över 35 göra KUB gratis men alla har får göra det men då kostar det 1500 kr. Som jag förstått så kan man inte göra dessa tester i alla län.
Mirjam91: jag har aldrig hört att man inte skulle kunna ha sex när man är gravid, var har du hört det?