• Nemi89

Vi som börjar med pergotime 2015

Hejsan!

ny på den här sidan men jag tänkte att det kunde vara skönt att prata med människor som är i liknande situation som vi är nu.
    Diskutera hopp, nervositet, läkarbesök och hur det går efter alla behandlingar m.m.

Jag fick veta att jag har PCO när jag var 17 och den läkaren sa även att jag aldrig kommer att få barn. Men ett par år efter det fick jag höra att det finns hormontabletter, sprutor m.m. och att det kommer lösa sig.
    Nu är vi alltså i det läget att vi ska på undersökning tillsammans då jag slutade med p-piller för ett år sedan. Hoppas hoppas att det här kommer att gå bra!
    Har längtat efter barn några år nu...

Finns det fler därute i liknande sits som vill ha någon att prata med???

• Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015
  • Nemi89

Hej!

har fortfarande inte fått någon remiss till karolinska utan kör vidare med folsyra och provera..

Men jag funderar på en sak som jag inte förstår riktigt.... åt ju provera första gången mellan den 16-25 och fick mens den 28 som höll i sig ungefär en vecka, gjorde på larv en uträkning i en ägglossningskalender som påstod att jag kommer att ha ägglossning den 13-14/3 så jag köpte ägglossningstester och har testat mån,tis,ons... ska testa idag också.

har fått utslag på äl-testerna! så det känns kul! hoppas det inte är något spöke utan att det stämmer trots att det känns otroligt!  
    Frågan är då, om jag nu mot all förmodan har äl 13-14 och det faktiskt fungerar, är det inte skadligt för fostret som kanske finns där då att börja med en ny provera omgång på måndag (16/3) för det är ju alldeles för tidigt att göra gravtest...
    hur ska man veta? vill inte skada om det finns en liten chans att det har funkat osv...

Vad tror ni?

• Smurf86

Jag o min sambo försökte bli gravid i nästan 4 år, tre av dom åren åt jag pergotime, jag både dubblade o tripplade dosen men inget funka:( 1 januari i år började jag äta lchf och den 11 februari plussade jag utan pergotime eller nåt:) helt övertygad att det är för lchf:) Lchf är ju hormonreglerande så kan man så e det värt att testa tycker jag:)

• Honeyboney
    Jazzy skrev 2015-03-01 22:57:30 följande:

Eller hur, igentligen vældigt fræckt nær folk som man inte kænner så bra frågar så, tycker oftast de har en ton som næstan kræver en førklaring från dig, som att de tar helt førgivet att du har valt att inte ha barn.

Dakine- vad trist :(

Ja exakt så känns det! Har egentligen bara lust att trycka upp det i facet på dom att alla kanske inte blir gravida bara genom att titta på sin partner, men har kommit till det stadiet att jag ler så fint och bara säger att "allt har sin tid" eller "det blir när det blir", och då får dom nöja sig med det svaret ;)
  • Honeyboney

Hur går det för alla?

Jag är inne på dag 17 nu och tiden går såååå långsamt! Haft spänningar, nästan som träningsvärk, över äggstockarna, hoppas att det tyder på ÄL. Åt en enkelkur Pergo för 3 år sedan också, men då hade jag inte en endaste lite känning och inte heller någon ÄL enligt blodprov.

Rekommendationerna från kk var att man inte borde ligga mer än var 3e dag, men wtf, vi har då gått all in vi, haha! Nu vill vi ha en bebis, eller två. Eller tre! ;)

• Jazzy
    Honeyboney skrev 2015-03-13 00:32:25 följande:

Ja exakt så känns det! Har egentligen bara lust att trycka upp det i facet på dom att alla kanske inte blir gravida bara genom att titta på sin partner, men har kommit till det stadiet att jag ler så fint och bara säger att "allt har sin tid" eller "det blir när det blir", och då får dom nöja sig med det svaret ;)

Säger samma sak haha

Är på dag 35 nu, negativt gravtest, inga symptomer på nått, ska ta ett nytt test på tisdag. Känns mest bara blä just nu, verkar som jag inte fick nån äl på dubbeldos häller. Ska till en ny gyn den 18de, hoppas vi kan lägga upp en bättre slagplan då, är super trött på att inte bli tagen på allvar
  • Dakine

Går på min andra enkelkur pergo. Första kuren kändes jätte bra & jag fick ägglossning. Denna kuren har jag inte känt någonting, varit lite öm vig äggstockarna men har inte fått pos på äl - testerna än... är på dag 16 nu. Fick äl på dag 14 förra gången. Så det känns rätt kört & tråkigt. Förstår inte varför jag inte fick dubbelkur denna gång.... suck.

• Dakine
    Smurf86 skrev 2015-03-12 17:54:56 följande:

Jag o min sambo försökte bli gravid i nästan 4 år, tre av dom åren åt jag pergotime, jag både dubblade o tripplade dosen men inget funka:( 1 januari i år började jag äta lchf och den 11 februari plussade jag utan pergotime eller nåt:) helt övertygad att det är för lchf:) Lchf är ju hormonreglerande så kan man så e det värt att testa tycker jag:)

Jag har funderat på att börja med lchf. Men jag vill gärna gå den enkla vägen! Vad är Big NO NO att äta och vad kan man äta mer av? Hur ska man tänka i helhet? Har du några bra tips? :)
  • Elin1051

Jag hänger på här :)

Har blivit gravid med pergo en gång i december men sluta tyvärr i mf :/ idag fick jag första mensen efter missfallet så på lördag tar jag första tabletten pergo.
    Jag tar mina dag 3-7 i cykeln, någon som vet varför endel tar dom på dag 3-7 och andra på dag 5-9?

Hoppas på ett plus till påskhelgen då jag sist plussade på dag 27 i cykeln :)

Lycka till alla!

• Elin1051

Jag har ätit lchf i flera omgångar och fått mens ganska regelbundet varje gång, jag äter i princip kött, fisk, kyckling, sallad, gurka, paprika, ägg, majonnäs lohmanders sås eller någon sås gjord på grädde, proteinbröd, ost, skyr (smaksatt kvarg utan tillsatt socker) jättegoda enligt mig :) 
    Jag äter egentligen väldigt enkelt när jag äter lchf.
    Sen lämnar jag även bort mjölk, frukt, rotfrukter, nötter, bär.. som jag vet att andra äter.
    En nybörjar-regel är att se på innehållsförteckningen och ha max 5gr kolhydrater/100gr, då är de ganska lätt att följa och man håller kolhydraterna nere :)

En dag för mig kan se ut ungefär såhär

Frukost: 1 proteinsmörgås med pålägg
    Lunch: kött, fisk, kyckling med sallad och sås, är jag inte jätte hungrig så kan de bli bara en skyr och ett ägg te x.
    Middag: kött, fisk, kyckling med sallad och sås :)

Nu var de inte mig du frågade men åsikter och tips att flera är väl alltid uppskattat :D

• Dakine
    Elin1051 skrev 2015-03-19 06:47:02 följande:

Jag har ätit lchf i flera omgångar och fått mens ganska regelbundet varje gång, jag äter i princip kött, fisk, kyckling, sallad, gurka, paprika, ägg, majonnäs lohmanders sås eller någon sås gjord på grädde, proteinbröd, ost, skyr (smaksatt kvarg utan tillsatt socker) jättegoda enligt mig :) 

Jag äter egentligen väldigt enkelt när jag äter lchf.

Sen lämnar jag även bort mjölk, frukt, rotfrukter, nötter, bär.. som jag vet att andra äter.

En nybörjar-regel är att se på innehållsförteckningen och ha max 5gr kolhydrater/100gr, då är de ganska lätt att följa och man håller kolhydraterna nere :)

En dag för mig kan se ut ungefär såhär

Frukost: 1 proteinsmörgås med pålägg

Lunch: kött, fisk, kyckling med sallad och sås, är jag inte jätte hungrig så kan de bli bara en skyr och ett ägg te x.

Middag: kött, fisk, kyckling med sallad och sås :)

Nu var de inte mig du frågade men åsikter och tips att flera är väl alltid uppskattat :D

Okej! Ja alltså det är nog bär och frukt som jag tycker är svårast att vara utan. Sen även morötter...
Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015