• Jazzy

Vi som börjar med pergotime 2015

Hoppar in här jag med om det är ok.

Har försökt få nr 1 sedan augusti 2014, märkte fort att nått inte stämde pga oregelbundna/uteblivna cyklusar. Fick gå övet huvet på min fastläkare (bor i norge) eftersom hon inte ville göra något förens det gått ett år, så jag gick till privat gynekolog och fick konstaterat pcos.

Har nu hunnit med en enkel kur pergotime utan effekt, ingen äl, är nu inne på min första dubbelkur samtidigt som jag äter novofem till dag 16, är på dag 13 nu, och haft positiva äl-test tre dagar i rad så vi får se om något lyckas ramla loss och fastna den här cyklusen.

Kan också säga det att jag är 28 år, normal vikt och visste inte vad pcos var förens två månader sen. Slutade med p-ring i maj förra året efter att ha stått på hormonell prevention sen jag var 15.

• Jazzy
    Nemi89 skrev 2015-01-22 11:25:19 följande:

Hejsan!

ny på den här sidan men jag tänkte att det kunde vara skönt att prata med människor som är i liknande situation som vi är nu.

Diskutera hopp, nervositet, läkarbesök och hur det går efter alla behandlingar m.m.

Jag fick veta att jag har PCO när jag var 17 och den läkaren sa även att jag aldrig kommer att få barn. Men ett par år efter det fick jag höra att det finns hormontabletter, sprutor m.m. och att det kommer lösa sig.

Nu är vi alltså i det läget att vi ska på undersökning tillsammans då jag slutade med p-piller för ett år sedan. Hoppas hoppas att det här kommer att gå bra!

Har längtat efter barn några år nu...

Finns det fler därute i liknande sits som vill ha någon att prata med???

Måste också säga att det den läkaten sa till dig är nog det värsta jag hört! Borde bli av med licensen eller nått, det är ju inte sant heller, det är svårare att bli spontant gravid visst men pco-tjejer är den grupp med bäst resultater vid ivf och det är ofta goda resultater vid pergotime också! :)
  • Jazzy
    Honeyboney skrev 2015-02-26 08:47:10 följande:

Hej hej, jag hoppar in här om det är ok? :)

Jag fick diagnostiserat PCO då jag var 17. Jag och min sambo påbörjade barnresan för snart 4 år sedan. Åt då primolut nor för att sätta igång mens och sen enkeldos pergotime, utan resultat. I samma veva fick jag veta att både min syster och en av mina bästa kompisar var gravida, och hur glad jag än blev för deras skull blev jag hemskt ledsen för min egen, vilket slutade i att jag hamnade i en depression och vi valde att lägga detta på hyllan tills dess att jag började må bättre och kunde ta eventuella bakslag bättre. Nu är vi som sagt på g igen.

Fick min mens igår och börjar alltså med enkelkur pergotime på söndag. Är så ivrig, vill börja nu! ????

Förstår hur du känner, min bror berätta för två veckor sen att han och hans tjej skulle få barn, första i familjen, jag bröt ihop när vi kom hem och blir skitledsen! Sen känner man sig som den värsta människan i världen att man inte bara blev glad av nyheten. Jag kände mig så småaktig att jag vart ledsen att jag inte blev den första i familjen.

Efter att de berätta så skoja de massa om "när kommer kusinerna" kände hur jag bara gallskrek inombords..
  • Jazzy
    Dakine skrev 2015-02-28 22:14:56 följande:

Jag vet inte :( Tyckte att gravtestet i torsdags visade svagt plus. Tog ett fredagen som jag också tyckte visade svagt, dock ännu svagare så nästintill osynligt. Digitala sa "inte gravid". Fick ljusrosa flytningar torsdag kväll & fredag övergick det till bruna flytningar. Idag är det typ ljus rött ibland och rosa ibland. Kommer bara på pappret, behöver inget trosskydd. Mensvärk till och från. Fortfarande ömma bröst. Men det är så konstigt! Jag brukar alltid ha riklig mens med mycket klumpar och få byta trosskydd hela tiden... så jag vet ingenting! Ska ta ett till test på tisdag får vi väl se.

Vilken dag är du på? Jag är på dag 23 nu, har slutat att ta tester innan dag 31.
  • Jazzy
    Honeyboney skrev 2015-03-01 21:48:41 följande:

Ja, det känns som ett slag i magen varje gång någon frågar -borde inte ni skaffa barn snart?

Eller hur, igentligen vældigt fræckt nær folk som man inte kænner så bra frågar så, tycker oftast de har en ton som næstan kræver en førklaring från dig, som att de tar helt førgivet att du har valt att inte ha barn.

Dakine- vad trist :(
  • Jazzy
    Honeyboney skrev 2015-03-13 00:32:25 följande:

Ja exakt så känns det! Har egentligen bara lust att trycka upp det i facet på dom att alla kanske inte blir gravida bara genom att titta på sin partner, men har kommit till det stadiet att jag ler så fint och bara säger att "allt har sin tid" eller "det blir när det blir", och då får dom nöja sig med det svaret ;)

Säger samma sak haha

Är på dag 35 nu, negativt gravtest, inga symptomer på nått, ska ta ett nytt test på tisdag. Känns mest bara blä just nu, verkar som jag inte fick nån äl på dubbeldos häller. Ska till en ny gyn den 18de, hoppas vi kan lägga upp en bättre slagplan då, är super trött på att inte bli tagen på allvar
  • Jazzy

Välkommen alla nya :)

Här borta i Oslo händer äntligen saker, var hos en ny gyn för en vecka sedan och hon har verkligen dragit fram de stora kanonerna :) har tid för äggledarspolning den 10de, skall tas alla blodprover som finns och hon sätter oss i ivf-kön nu vilket tar typ 4 till 6 månader, under tiden kommer vi fortsätta med pergo och kanske ovitrelle.

Den här syklusen blir pausesyklus.

Det lustiga är att hon kunde se att ägglossning antagligen hade skedd en vecka innan, alltså dag 32-34, vi kan lyckas ha träffat den och jag har fortfarande inte fått mens, nu dag 47.. så vem vet kanske det är fixat redan, jag har tönkt att vänta med test tills fredag.

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015