• Nemi89

Vi som börjar med pergotime 2015

Hejsan!

ny på den här sidan men jag tänkte att det kunde vara skönt att prata med människor som är i liknande situation som vi är nu.
    Diskutera hopp, nervositet, läkarbesök och hur det går efter alla behandlingar m.m.

Jag fick veta att jag har PCO när jag var 17 och den läkaren sa även att jag aldrig kommer att få barn. Men ett par år efter det fick jag höra att det finns hormontabletter, sprutor m.m. och att det kommer lösa sig.
    Nu är vi alltså i det läget att vi ska på undersökning tillsammans då jag slutade med p-piller för ett år sedan. Hoppas hoppas att det här kommer att gå bra!
    Har längtat efter barn några år nu...

Finns det fler därute i liknande sits som vill ha någon att prata med???

• Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015
  • Dakine
    Jazzy skrev 2015-03-01 17:47:41 följande:

Vilken dag är du på? Jag är på dag 23 nu, har slutat att ta tester innan dag 31.

Idag är jag på dag 31
  • Dakine

Tror jag fick ett tidigt mf... var på toa nyss och det var det vidrigaste jag någonsin varit med om!

• Honeyboney
    Jazzy skrev 2015-02-26 19:11:36 följande:

Förstår hur du känner, min bror berätta för två veckor sen att han och hans tjej skulle få barn, första i familjen, jag bröt ihop när vi kom hem och blir skitledsen! Sen känner man sig som den värsta människan i världen att man inte bara blev glad av nyheten. Jag kände mig så småaktig att jag vart ledsen att jag inte blev den första i familjen.

Efter att de berätta så skoja de massa om "när kommer kusinerna" kände hur jag bara gallskrek inombords..

Ja, det känns som ett slag i magen varje gång någon frågar -borde inte ni skaffa barn snart?
  • Jazzy
    Honeyboney skrev 2015-03-01 21:48:41 följande:

Ja, det känns som ett slag i magen varje gång någon frågar -borde inte ni skaffa barn snart?

Eller hur, igentligen vældigt fræckt nær folk som man inte kænner så bra frågar så, tycker oftast de har en ton som næstan kræver en førklaring från dig, som att de tar helt førgivet att du har valt att inte ha barn.

Dakine- vad trist :(
  • Nemi89

Dakine vad synd :/

Jo jag tycker den läkaren och många andra man har råkat ut för under åren borde byta jobb :/

Vi är i det läget nu att jag för första gången har ätit provera 10 dagar och fick mensen i lördags, har inte haft den sedan augusti så det är skönt att det funkar nudå samtidigt som det här är den värsta mensvärken jag haft på många år! men det är skönt att vara på gång...

Väntar även spänt på remiss från karolinska som ska hjälpa oss vidare (förmodligen med pergotime antar jag?)
    vill bara att den där remissen ska dimpa ner i brevlådan nu! så vi får veta när vi får komma dit.... om det är ett par veckor väntetid eller ett par månader liksom... vill bara så gärna få börja nu... känns som att varje timme är flera dagar lång om ni förstår hur jag menar, nu när bebispratet verkligen är igång mellan mig och fästmannen som inte riktigt haft samma längtan som jag tyvärr, men han har det nu och det gör nästan att allt känns ännu långsammare

• Tamses

Hej! Hakar på här, fick besked om PCO för ca 3 veckor sedan och idag var vi tillbaks hos läkaren och fick utskrivit pergotime och börjar med första kuren på torsdag! Hur går det för er andra?

Har en son född 2011 men har sen dess försökt få syskon och sökte nu hjälp. Här spelar vikten en roll också så nu ska dom där gamla gravidkilona bort! Någon mer som samtidigt måste bli av med kilo som vill följas åt även med det?

• Dakine
    Tamses skrev 2015-03-03 20:16:06 följande:

Hej! Hakar på här, fick besked om PCO för ca 3 veckor sedan och idag var vi tillbaks hos läkaren och fick utskrivit pergotime och börjar med första kuren på torsdag! Hur går det för er andra?

Har en son född 2011 men har sen dess försökt få syskon och sökte nu hjälp. Här spelar vikten en roll också så nu ska dom där gamla gravidkilona bort! Någon mer som samtidigt måste bli av med kilo som vill följas åt även med det?

Har en son född 2010 som blev till utan någon hjälp på 3e försöket. 
    Har försökt få ett syskon snart i 2 år. 
    Jag kämpar också med vikten. Vill gå ner 15 kg! 

:) 
  • Tamses
    Dakine skrev 2015-03-03 21:00:08 följande:

Har en son född 2010 som blev till utan någon hjälp på 3e försöket. 

Har försökt få ett syskon snart i 2 år. 

Jag kämpar också med vikten. Vill gå ner 15 kg! 

:) 

Åh, då har vi ungefär samma resa ju! Ska också ner ca 15 kilo.. vägde ungefär dom 15 kilona mindre när vi fick första så.. vad gör du får att gå ner? har du påbörjat pergotime?
  • Dakine
    Tamses skrev 2015-03-03 21:06:21 följande:
    Åh, då har vi ungefär samma resa ju! Ska också ner ca 15 kilo.. vägde ungefär dom 15 kilona mindre när vi fick första så.. vad gör du får att gå ner? har du påbörjat pergotime?
    Samma här, vägde 15 kg mindre när våran första blev till! :) 

Jadu, Jag försöker träna regelbundet och äta hälsosamt ;) Promenader varje dag, och sedan styrketräning 2 ggr/vecka. Men har blivit dåligt med styrketräning. Försöker hålla mig till sötsaker endast en gång /vecka, men om det går skippa det oftare :D 

Inte lätt alls.... 

Jo , jag har gått på en enkelkur pergotime. Men blev inget då, så nu inväntar jag svar från läkaren om det blir dubbelkur eller hur vi nu ska gå vidare! 
  • Dakine

Ska ni köra på min andra kur pergotime enkel. 
    Ska köra samma som förra gången, dag 5-9. och blodprov på dag 21 (vilket dock infaller en lördag) så lär väl bli på dag 23. 

Men nu när jag pratat med dem blev jag osäker vilken dag jag ska räkna som dag 5. Idag eller imorgon. 

Min mens kom först igång rikligt och ordentligt natten till söndag. 
    Kom lite rött sent på kvällen på lördagen, men nästan inte ens så att jag behövde binda. Jag antog att jag skulle räkna söndagen som dag 1. 

Torsdag och fredag var det mest ljusrosa flytningar blandat med brunt. 

Hur skulle ni tänka? 

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015