• Dakine

Vi som börjar med pergotime 2015

Hej, 

2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 

Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
  • Dakine
    FruGrävling skrev 2015-01-28 08:38:09 följande:
    Har ätit p-piller i två omgångar. Första gången ca 5 år. Misstänkte PCOS redan då så när jag slutade började jag direkt tempa. Tre något sånär normala cykler med ägglossning dag 17-25 sen ingenting. Efter 90 dagar fick jag Provera utskrivet.

Andra gången åt jag bara p-piller i 6 månader. Även denna gång hade jag två cykler med ägglossning då jag slutade och sen ingenting. Fick äntligen mina misstankar om PCOS bekräftade efter 125 dagar. Pergotime sedan i juli.

Vad jag har hört så är det inte ovanligt att man som PCOS-are får ägglossning nån eller några gånger direkt efter p-piller stopp. Det gäller naturligtvis inte alla men ovanligt är det inte.
    Håller nog med. Jag har fått bekräftat PCOS. Men för lite mer än 4 år sedan föddes min första son och han blev till direkt efter p piller stopp. Nu har vi snart försökt i 2 år med syskon utan resultat. Så jag tror p-piller gjorde susen! :)
  • Dakine
    Ser ni något på detta? (Jag har brutit upp CB:s test för att plastrutan var repig och blev svårt att se. Men annars behållt det precis som det var innuti. 

• Dakine

Nu kom en ljusrosa flytning... antar att mensen kommer imorgon då. 
    Suck. 
    Nu vill jag bara den ska komma igång så jag får köra en ny pergotimekur! 

• Dakine
    Jazzy skrev 2015-02-26 19:11:36 följande:

Förstår hur du känner, min bror berätta för två veckor sen att han och hans tjej skulle få barn, första i familjen, jag bröt ihop när vi kom hem och blir skitledsen! Sen känner man sig som den värsta människan i världen att man inte bara blev glad av nyheten. Jag kände mig så småaktig att jag vart ledsen att jag inte blev den första i familjen.

Efter att de berätta så skoja de massa om "när kommer kusinerna" kände hur jag bara gallskrek inombords..

Den känslan känner jag verkligen igen. Mina två svägerskor och min bror väntar barn nu i vår och sommar! Man vill glädjas men man blir nästan bara arg :(
  • Dakine

Jag vet inte :( Tyckte att gravtestet i torsdags visade svagt plus. Tog ett fredagen som jag också tyckte visade svagt, dock ännu svagare så nästintill osynligt. Digitala sa "inte gravid". Fick ljusrosa flytningar torsdag kväll & fredag övergick det till bruna flytningar. Idag är det typ ljus rött ibland och rosa ibland. Kommer bara på pappret, behöver inget trosskydd. Mensvärk till och från. Fortfarande ömma bröst. Men det är så konstigt! Jag brukar alltid ha riklig mens med mycket klumpar och få byta trosskydd hela tiden... så jag vet ingenting! Ska ta ett till test på tisdag får vi väl se.

• Dakine
    Jazzy skrev 2015-03-01 17:47:41 följande:

Vilken dag är du på? Jag är på dag 23 nu, har slutat att ta tester innan dag 31.

Idag är jag på dag 31
  • Dakine

Tror jag fick ett tidigt mf... var på toa nyss och det var det vidrigaste jag någonsin varit med om!

• Dakine
    Tamses skrev 2015-03-03 20:16:06 följande:

Hej! Hakar på här, fick besked om PCO för ca 3 veckor sedan och idag var vi tillbaks hos läkaren och fick utskrivit pergotime och börjar med första kuren på torsdag! Hur går det för er andra?

Har en son född 2011 men har sen dess försökt få syskon och sökte nu hjälp. Här spelar vikten en roll också så nu ska dom där gamla gravidkilona bort! Någon mer som samtidigt måste bli av med kilo som vill följas åt även med det?

Har en son född 2010 som blev till utan någon hjälp på 3e försöket. 
    Har försökt få ett syskon snart i 2 år. 
    Jag kämpar också med vikten. Vill gå ner 15 kg! 

:) 
  • Dakine
    Tamses skrev 2015-03-03 21:06:21 följande:
    Åh, då har vi ungefär samma resa ju! Ska också ner ca 15 kilo.. vägde ungefär dom 15 kilona mindre när vi fick första så.. vad gör du får att gå ner? har du påbörjat pergotime?
    Samma här, vägde 15 kg mindre när våran första blev till! :) 

Jadu, Jag försöker träna regelbundet och äta hälsosamt ;) Promenader varje dag, och sedan styrketräning 2 ggr/vecka. Men har blivit dåligt med styrketräning. Försöker hålla mig till sötsaker endast en gång /vecka, men om det går skippa det oftare :D 

Inte lätt alls.... 

Jo , jag har gått på en enkelkur pergotime. Men blev inget då, så nu inväntar jag svar från läkaren om det blir dubbelkur eller hur vi nu ska gå vidare! 
  • Dakine

Ska ni köra på min andra kur pergotime enkel. 
    Ska köra samma som förra gången, dag 5-9. och blodprov på dag 21 (vilket dock infaller en lördag) så lär väl bli på dag 23. 

Men nu när jag pratat med dem blev jag osäker vilken dag jag ska räkna som dag 5. Idag eller imorgon. 

Min mens kom först igång rikligt och ordentligt natten till söndag. 
    Kom lite rött sent på kvällen på lördagen, men nästan inte ens så att jag behövde binda. Jag antog att jag skulle räkna söndagen som dag 1. 

Torsdag och fredag var det mest ljusrosa flytningar blandat med brunt. 

Hur skulle ni tänka? 

• Dakine

Går på min andra enkelkur pergo. Första kuren kändes jätte bra & jag fick ägglossning. Denna kuren har jag inte känt någonting, varit lite öm vig äggstockarna men har inte fått pos på äl - testerna än... är på dag 16 nu. Fick äl på dag 14 förra gången. Så det känns rätt kört & tråkigt. Förstår inte varför jag inte fick dubbelkur denna gång.... suck.

• Dakine
    Smurf86 skrev 2015-03-12 17:54:56 följande:

Jag o min sambo försökte bli gravid i nästan 4 år, tre av dom åren åt jag pergotime, jag både dubblade o tripplade dosen men inget funka:( 1 januari i år började jag äta lchf och den 11 februari plussade jag utan pergotime eller nåt:) helt övertygad att det är för lchf:) Lchf är ju hormonreglerande så kan man så e det värt att testa tycker jag:)

Jag har funderat på att börja med lchf. Men jag vill gärna gå den enkla vägen! Vad är Big NO NO att äta och vad kan man äta mer av? Hur ska man tänka i helhet? Har du några bra tips? :)
  • Dakine
    Elin1051 skrev 2015-03-19 06:47:02 följande:

Jag har ätit lchf i flera omgångar och fått mens ganska regelbundet varje gång, jag äter i princip kött, fisk, kyckling, sallad, gurka, paprika, ägg, majonnäs lohmanders sås eller någon sås gjord på grädde, proteinbröd, ost, skyr (smaksatt kvarg utan tillsatt socker) jättegoda enligt mig :) 

Jag äter egentligen väldigt enkelt när jag äter lchf.

Sen lämnar jag även bort mjölk, frukt, rotfrukter, nötter, bär.. som jag vet att andra äter.

En nybörjar-regel är att se på innehållsförteckningen och ha max 5gr kolhydrater/100gr, då är de ganska lätt att följa och man håller kolhydraterna nere :)

En dag för mig kan se ut ungefär såhär

Frukost: 1 proteinsmörgås med pålägg

Lunch: kött, fisk, kyckling med sallad och sås, är jag inte jätte hungrig så kan de bli bara en skyr och ett ägg te x.

Middag: kött, fisk, kyckling med sallad och sås :)

Nu var de inte mig du frågade men åsikter och tips att flera är väl alltid uppskattat :D

Okej! Ja alltså det är nog bär och frukt som jag tycker är svårast att vara utan. Sen även morötter...
  • Dakine
    Jag tror att jag plussat efter 1 år och 8 månader. 
    Jag är helt i chock, och kan inte tro det själv. Testade mig nu ikväll, på äl+12. 
    Ska testa mig imorgon bitti också!
    Har typ inga symtom jag inte haft förut vid mens. Lite ömma bröst, och gasig! 

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015