• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-03 16:19:11 följande:

Johjen - Har Adam haft struligt med sömnen dagtid sista veckan/två veckorna? Lovisa har ju haft svårt att somna på dan inomhus sen hon fick tanden. Började några dar innan hon fick sin tand förra helgen. Har inte kunnat somna vid bröstet på dagtid eller som tidigare i Mamaroon. Nån gång bara om jag gått upp och ammat i vårt sovrum. Funkar jättebra med promenad i vagnen dock eller åka bil. Tänkte att det kan vara nya fasen också som spökar och eftersom Lovisa och Adam är så jämngamla tänkte jag höra om du känner igen dig?

Kram

Hej! Nja tycker inte att sömnen strular dagtid men han sover ganska korta pass nuförtiden. Dock om det är saker omkring som.stör så har han svårt att sova så kanske kan det vara storasyster som är spännande? Somnar vid bröstet och vid promenad men sover nästan aldrig mer än 30 min. Däremot tycker jag att han är mycket mer missnöjd de senaste än innan. Kan knappt vara själv ängre, blir ledsen och vill bli buren. Visst han varit/är förkyld men tycker han är mycket mera gnällig. Ingen tand än dock och börjar fundera på om han blir mätt på bröstmjölken.. Han äter länge och ofta, det har han alltid gjort men trodde det skulle bli något bättre nu när han snart är 5 månader.Händer sällan att han slutar av sig själv utan jag får avbryta efter en stunds snuttande. När börjar nästa fas? Trodde det skulle vara lite lugnt ett tag

Kram
  • Tessie77

Hej tjejer, inte hunnit kommentera något, lill tjejen har varit missnöjd på dagarna den senaste tiden, tuggar frenetiskt på sina fingrar eller vad hon får tag på och dreglar massor, så antagligen är det en tand på gång. Plus lite fisar som inte vill komma ut samt att hon är i eventfasen så det kanske bidrar också!

Härligt Lelle att Alice somnade om själv! Tror inte att du kan skämma bort henne med för mycket närhet dock. Storebror här hade ett jättenärhets behov och sov på mig/bredvid mig hans första 6-7 mån, han ammade dessutom varannan timme på natten också, sen kom det några längre sov pass. Han lyckades inte somna själv innan 2års ålder. Medan lillasyster ligger gladeligen i spjälsängen på natten och sover 3-5 timmars pass, så vi är förvånade här!

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-03 13:29:05 följande:

Bell - tycker att Inotyolsalvan är bäst för lilla babyrumpan smile1.gif sen alvedon suppar, koksalt (t ex renässans pipetter och Physiomer spray). Sen kan man även ge näsdroppar ifrån 2 år, halv dos, till baby. De i pipetter. Om ni får en riktigt jobbig förkylning med jobbig täppa.

Sen har vi kräm och olja ifrån Estelle & Thild, se nedan.

www.estellethild.com/sv/category/baby-care-sv/baby-child-sv

Mildison (mild cortisonkräm med mjukgörande inbyggt) är jättebra utifall bebisen får eksem eller extremt mycket babyprickar som börjar klia. Lovisa fick det och det blev som värmeutslag i dem. Rött och flammigt och hon gned sig och skrek. Kliade säkert som bara den. Lindrades med en gång och gick bort på ett par dar med Mildison men vi trappade ut sakta i ett par dar till.

Och får de skorv så är Borago bra smile1.gif

Var det jag kom på nu!!

Kram

Bell- vill även nämna en mycket bra kräm mot eksem, röda veck, små prickar på kinderna. Det är Eucerins nya märke ato control, acute cream. Alice hade röda veck i halsen som jag smörjde med mildison varje dag i drygt en vecka men det hjälpte inte. Blev bra först när jag använde ato control. De har även badolja etc.

När försvinner skorv? Smörjer med borago en gång om dagen men det försvinner inte :(
  • lelle75

Alice har ett segt snor i näsan, när man drar i det blir det som en lång tråd. Men inte hela tiden, har sett det vid ett par tillfällen nu sedan igår. Men idag kunde hon inte amma för hon blev täppt, men ngn timme senare så gick det bra igen. Det började igår, hon har inte haft så tidigare. Kan det vara en förkylning? RS? Väldigt gnällig idag också.

• glader

Hej tjejer! En liten fråga: Igår och idag hände det efter att Hedda sovit middag på eftermiddagen samma sak - hon vaknade och började illskrika och var otröstligt i några minuter. Hedda skriker ju aldrig särskilt mycket och tystnar alltid när man tar upp henne men inte vid de här tillfällena. Igår trodde jag hon hade rivit sig i ögat och att det gjorde ont men idag var det inte det.

Kan de ha mardrömmar redan eller vad kan det vara? Igår började det innan jag kom in till henne och idag någon minut efter att hon vaknat så hon vaknade inte av det idag.

Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?

• villsågärna38
    glader skrev 2015-03-03 18:31:29 följande:

Hej tjejer! En liten fråga: Igår och idag hände det efter att Hedda sovit middag på eftermiddagen samma sak - hon vaknade och började illskrika och var otröstligt i några minuter. Hedda skriker ju aldrig särskilt mycket och tystnar alltid när man tar upp henne men inte vid de här tillfällena. Igår trodde jag hon hade rivit sig i ögat och att det gjorde ont men idag var det inte det.

Kan de ha mardrömmar redan eller vad kan det vara? Igår började det innan jag kom in till henne och idag någon minut efter att hon vaknat så hon vaknade inte av det idag.

Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?

Lovisa gjorde likadant för en månad sen ungefär. Nog drömmar eller gas på tvären. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-03 17:36:01 följande:

Bell- vill även nämna en mycket bra kräm mot eksem, röda veck, små prickar på kinderna. Det är Eucerins nya märke ato control, acute cream. Alice hade röda veck i halsen som jag smörjde med mildison varje dag i drygt en vecka men det hjälpte inte. Blev bra först när jag använde ato control. De har även badolja etc.

När försvinner skorv? Smörjer med borago en gång om dagen men det försvinner inte :(

Man ska smörja tre ggr per dag. Rikligt. Efter 8-10 dagar ska det försvinna. Kram
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-03-03 17:36:01 följande:

Till Charlies skorv har vi använt Salsy-vase 1%.Har smörjt på kvällen och tvättat på morgonen så är det borta.
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-03 19:19:38 följande:
    Lovisa gjorde likadant för en månad sen ungefär. Nog drömmar eller gas på tvären. Kram
    Okej, inte helt ovanligt då

Tack

Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-03 21:47:49 följande:
    Till Charlies skorv har vi använt Salsy-vase 1%.Har smörjt på kvällen och tvättat på morgonen så är det borta.
    Tvättat håret eller tvättat bort krämen? Är det en enda gång eller kommer skorven tillbaka?
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015