• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75

Alice vill varken somna vid bröstet eller själv ikväll, oj vad man kämpar alltid är det ngt. Tror att mjölken har sinat helt plötsligt, häromdagen kändes brösten sprängfulla och just nu tror jag inte att det kommer ngt. Alice sliter och drar, upp och ner, fram och tillbaka. Det var längesedan hon gjorde så nu. Kanske därför hon inte ens kan somna vid bröstet. Det var inte heller ngn bra ide att försöka få henne att somna själv ikväll då hon verkar vara förkyld. Hon grät ju så att hon blev extra snorig och sen kunde hon inte ens äta. Nu leker hon för fullt och verkar inte vilja sova, tror hon avvaktar mjölken ????

• linnea83
    lelle75 skrev 2015-03-03 22:58:23 följande:
    Tvättat håret eller tvättat bort krämen? Är det en enda gång eller kommer skorven tillbaka?
    Jag har gjort det typ 5 gånger.Men nu är allt borta :).Blev inte 5 kvällar i följd dock.Men det skulle man kunna göra :).Han har inte mycket hår så behövde bara tvätta med lite tvål.Det står instruktioner på tuben :).

Det har inte kommit tillbaka än iaf :).Nu var det nog en vecka sen jag gjorde det sist.
  • johjen

Angående skorv så hade Adam jättemycket för ert tag sedan men smörjde med babyolja i någon vecka och pillade av det sen innan ett bad och sedan smörjde igen efter det. Helt borta och inte behövt andvända någon kräm.

• villsågärna38

Finns ju många sätt att få bort skorv. Att smörja med något fett t ex olja el fet kräm, låta verka några timmar och sen kamma, pilla eller t ex gnugga bort med en torr frottehandduk är en variant. (Tvätta håret sen efteråt såklart alt bara tvätta bort kan också funka ibland.) Skillnaden med Borago är att man inte behöver skrapa eller gnugga och att det behandlar orsaken, inte bara symtomen. Innehåller naturlig boragoolja som har ett ämne man tror saknas i huden då man får skorv. Funkar jättebra så länge som de har lite hår, annars blir det lite kladdigt

• villsågärna38

Hur är det med er idag tjejer?

Helt ok här. Blir lugn dag hemma tror jag med några promenader som vanligt Nu ska jag ta lite kaffe!

Ha en skön dag!

Kramar

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-03 17:13:48 följande:

Hej! Nja tycker inte att sömnen strular dagtid men han sover ganska korta pass nuförtiden. Dock om det är saker omkring som.stör så har han svårt att sova så kanske kan det vara storasyster som är spännande? Somnar vid bröstet och vid promenad men sover nästan aldrig mer än 30 min. Däremot tycker jag att han är mycket mer missnöjd de senaste än innan. Kan knappt vara själv ängre, blir ledsen och vill bli buren. Visst han varit/är förkyld men tycker han är mycket mera gnällig. Ingen tand än dock och börjar fundera på om han blir mätt på bröstmjölken.. Han äter länge och ofta, det har han alltid gjort men trodde det skulle bli något bättre nu när han snart är 5 månader.Händer sällan att han slutar av sig själv utan jag får avbryta efter en stunds snuttande. När börjar nästa fas? Trodde det skulle vara lite lugnt ett tag

Kram

Eller hur!! Lugnt enligt appen men stämmer inte alls för oss iaf Lovisa sover länge när hon somnar men helst i vagnen. Jo storasyster och annat spännande påverkar men hon är ju på dagis och strular då iaf. Får väl se om det är övergående. Köpt krämen som ska lindra vid tandsprickning idag iaf. Bättre sent än aldrig!

Har du sovit mer i natt? Hur mår Adam? Att han ammar mkt kan nog ha att göra med förkylningen tror jag. Kan ju ha ont i halsen.

Ha en bra dag!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-04 08:24:20 följande:

Finns ju många sätt att få bort skorv. Att smörja med något fett t ex olja el fet kräm, låta verka några timmar och sen kamma, pilla eller t ex gnugga bort med en torr frottehandduk är en variant. (Tvätta håret sen efteråt såklart alt bara tvätta bort kan också funka ibland.) Skillnaden med Borago är att man inte behöver skrapa eller gnugga och att det behandlar orsaken, inte bara symtomen. Innehåller naturlig boragoolja som har ett ämne man tror saknas i huden då man får skorv. Funkar jättebra så länge som de har lite hår, annars blir det lite kladdigt smile5.gif

Har smörjt med Borago varje dag ca två månader (men bara en gång om dagen) men det verkar inte funka. Dags att pröva ngt nytt.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-03-04 09:54:06 följande:

Eller hur!! Lugnt enligt appen men stämmer inte alls för oss iaf Lovisa sover länge när hon somnar men helst i vagnen. Jo storasyster och annat spännande påverkar men hon är ju på dagis och strular då iaf. Får väl se om det är övergående. Köpt krämen som ska lindra vid tandsprickning idag iaf. Bättre sent än aldrig!

Har du sovit mer i natt? Hur mår Adam? Att han ammar mkt kan nog ha att göra med förkylningen tror jag. Kan ju ha ont i halsen.

Ha en bra dag!

Kram

Usch ja idag är det en prövning att vara förälder.. Vaknade i natt och hade svinont i halsen som inte ville ge sig här på morgonen, botar med massor av vatten, te och ingefära. Pms är också i full blom känner jag, tvättmaskinen sönder oxh vi ska åka bort i helgen, huset ser ut som een knarkarkvart ja listan kan göras lång.. Adam verkar inte vara nöjd alls gnäller mest hela tiden och känner mig förtvivlad över att jag inte kan hjälpa honom. Enda gången han verkar nöjd är när han ammar, länge, eller precis vaknat. Han verkar inte ha ont i magen, bajset ser fint ut, tanden har inte kommit fram, smörjer med samma salva som dig, han har sovit bra i natt, hälften i sin säng och hälften i min. Jag har sovit ok, först ett 4 h pass och sen 2 h. Gick upp innan Adam vaknat och röjde lite för jag tänkte att jag skulle bara skulle vara med Adam idag och inte hinna med en massa hushållsarbete men även om jag är med honom är han inte nöjd. Gnäller när jag byter blöja, bär honom och har jag honom i famnen ålar han runt. Enda gången han är något nöjd är när han sitter mellan mina ben i fällfällknivs position men det vill man ju inte att han ska göra för länge. Han har ingen feber heller så kanske är det så att har ont i halsen men det skulle han i så fall haft ett tag nu.. Jaja bara ge honom den närhet han behöver och antar att det blir mycket amning idag.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-04 09:49:30 följande:

Hur är det med er idag tjejer?

Helt ok här. Blir lugn dag hemma tror jag med några promenader som vanligt smile1.gif Nu ska jag ta lite kaffe!

Ha en skön dag!

Kramar

Haft en bättre natt, troligtvis för att Alice somnade så sent. Sovit 3 x 2 timmar och jag sov hyfsat bra. Vid första passet väckte Alice mig och då kände jag hur djupt jag sov. Så himla sköööönt. Lillskruttan sover fortfarande på mitt bröst, hon är så trött nu då hon somnade så sent. Hon somnade nyss om på mitt bröst med sin lilla tumme i munnen. Så himla skönt att hon börjat ta tummen som kan söva henne. Eller kan det vara en nackdel att ta tummen så tidigt? Suger era små på tummen och hur tidigt började dem?
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-04 10:34:10 följande:

Usch ja idag är det en prövning att vara förälder.. Vaknade i natt och hade svinont i halsen som inte ville ge sig här på morgonen, botar med massor av vatten, te och ingefära. Pms är också i full blom känner jag, tvättmaskinen sönder oxh vi ska åka bort i helgen, huset ser ut som een knarkarkvart ja listan kan göras lång.. Adam verkar inte vara nöjd alls gnäller mest hela tiden och känner mig förtvivlad över att jag inte kan hjälpa honom. Enda gången han verkar nöjd är när han ammar, länge, eller precis vaknat. Han verkar inte ha ont i magen, bajset ser fint ut, tanden har inte kommit fram, smörjer med samma salva som dig, han har sovit bra i natt, hälften i sin säng och hälften i min. Jag har sovit ok, först ett 4 h pass och sen 2 h. Gick upp innan Adam vaknat och röjde lite för jag tänkte att jag skulle bara skulle vara med Adam idag och inte hinna med en massa hushållsarbete men även om jag är med honom är han inte nöjd. Gnäller när jag byter blöja, bär honom och har jag honom i famnen ålar han runt. Enda gången han är något nöjd är när han sitter mellan mina ben i fällfällknivs position men det vill man ju inte att han ska göra för länge. Han har ingen feber heller så kanske är det så att har ont i halsen men det skulle han i så fall haft ett tag nu.. Jaja bara ge honom den närhet han behöver och antar att det blir mycket amning idag.

Kram

Usch ha jobbigt!! En sån dag med andra ord, ingen hit direkt Jobbigt med tvättmaskinen också. Hu!!

Är han förkyld är det säkert det som spökar. Får de feber brukar de mest sova. Vanlig förkylning är gnälligare enligt min erfarenhet. Kan ju hålla på i ett par veckor tyvärr Du kan ju testa att ge honom en alvedon och se om det blir bättre? Då märker du ju om han har ont nånstans eller om han gnäller pga en fas. Man får ju alltid vara lite uppmärksam på öronen då de är förkylda. (Då gör det ont när de ligger ner men lättar då de sitter upp, vill amma mkt som tröst. ) Tander brukar vara jobbigast dagarna innan det spricker och precis då det gör det så vem vet?

Hoppas du snart mår bättre!!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015