• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-03-02 10:53:15 följande:
    Letat också en vecka nu efter Physiomer, verkar vara slut, hur ska jag klara mig utan. Ska jaga mer idag!
    Maila mig jag har som jag kan skicka :).

Kram
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 12:10:45 följande:
    Ha, ha!! Känner igen det där. Halva grejen är ju att sitta med då ni äter. Då blir det ju roligare sen på sikt. Har ni testat med stol vid bordet ännu? Lovisa sitter med även om hon inte äter. Hon älskar det Vi kör Ikeas plaststolmed bricka och ett inlägg/dyna för bebisar i tyg så hon inte sitter så snett. Kram
    Vi har också Ikea-stolen med bord och Hedda bara älskar att sitta där! Hon kommer ju upp en bit och får vara med och har dessutom roliga leksaker på bordet som är kul att kasta ner Riktigt bra stol det där!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-02 10:58:49 följande:
    Ska läsa på lite mer. Men Alice gnäller tills hon får komma till bröstet. Har försökt att låta henne ligga kvar men det funkar inte. Det är ju ganska kallt i rummet eftersom att vi har öppet fönster, kanske vill hon ha min kroppsvärme också..
    Jag tror verkligen inte att det handlar om att hon skulle frysa.

Nu menade jag mer, enligt dina frågor, att de flesta spädbarn gnäller och "pratar" i sömmen, och att det kan bli en ond cirkel om man tar upp de hela tiden, fast de egentligen sov. Då lär man dem det beteendet till slut.

Det är jättesvårt att ge tips, när man inte själv upplever det, inte det enklaste att beskriva via nätet tyvärr.

Jag vet inte hur du gör, men jag har ibland lämnat Victor själv när han har gnällt en stund, eller "pratat" och han varit noga att inte ta upp honom så fort han sa pip, speciellt om han hade just ätit, och var ombytt. Ibland har han gnällt i 2-3 min, och sedan kunde han börja leka med sina leksaker i babygymmet t.e.

Om han gnällde i sovrummet när vi hade nattat, så lät vi det vara först och nästan alltid tystnade han efter en kort stund (3-4 min). Tilltog det i stället, då gick jag in och la en hand på magen för att lugna. När detta har hänt (väldigt sällan dock) har det varit pga att han var övertrött, och det blir värre om jag tar upp honom då det enda han vill är att komma till ro.

Vad jag menar är att vi har absolut låtit honom gnälla ibland. 
    Det enda anledning till att jag skrev detta tidigare är för att jag tycker det är omänskligt hur du har det med sömnen, och eftersom du själv skriver att du har svårt att gå sova i ett annat rum osv, så ville ja bara tipsa om detta med de olika sömnfaserna, så du inte "väcker" henne i onödan för att du tror att hon gnäller. Men som sagt, det är väldigt svårt att ge tips när man bara läser om vad som sker på nätet.

Jag beundrar din styrka och tålamod, jag hade inte orkat som du gör.

Kram
  • Judda

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.

Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:

1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?

2. Hur gammalt var barnet då?

3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?

4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?

5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?

6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?

7. Hur lång tid tog uttrappningen?

Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju.

• villsågärna38
    Judda skrev 2015-03-02 13:13:45 följande:

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.

Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:

1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?

2. Hur gammalt var barnet då?

3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?

4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?

5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?

6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?

7. Hur lång tid tog uttrappningen?

Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju.

Jag är inte rätt person att svara här då vi bara körde ersättning de första två veckorna och liksom trappade ut med en gång. Men ville ge dig ett glatt tillrop och heja på dig. Vilken kämpe du är. Oavsett hur det här går är du världens bästa mamma - ta med dig det!!

Kram

Ps. Ring Amningshjälpen och be om en hjälpmamma där istället. De är mkt bättre på amning än Bvc.

www.amningshjalpen.se/kontakta-oss/kontakta-en-hjalpmamma
  • glader
    Irma01 skrev 2015-03-02 12:48:54 följande:
    Jag tror verkligen inte att det handlar om att hon skulle frysa.

Nu menade jag mer, enligt dina frågor, att de flesta spädbarn gnäller och "pratar" i sömmen, och att det kan bli en ond cirkel om man tar upp de hela tiden, fast de egentligen sov. Då lär man dem det beteendet till slut.

Det är jättesvårt att ge tips, när man inte själv upplever det, inte det enklaste att beskriva via nätet tyvärr.

Jag vet inte hur du gör, men jag har ibland lämnat Victor själv när han har gnällt en stund, eller "pratat" och han varit noga att inte ta upp honom så fort han sa pip, speciellt om han hade just ätit, och var ombytt. Ibland har han gnällt i 2-3 min, och sedan kunde han börja leka med sina leksaker i babygymmet t.e.

Om han gnällde i sovrummet när vi hade nattat, så lät vi det vara först och nästan alltid tystnade han efter en kort stund (3-4 min). Tilltog det i stället, då gick jag in och la en hand på magen för att lugna. När detta har hänt (väldigt sällan dock) har det varit pga att han var övertrött, och det blir värre om jag tar upp honom då det enda han vill är att komma till ro.

Vad jag menar är att vi har absolut låtit honom gnälla ibland. 
    Det enda anledning till att jag skrev detta tidigare är för att jag tycker det är omänskligt hur du har det med sömnen, och eftersom du själv skriver att du har svårt att gå sova i ett annat rum osv, så ville ja bara tipsa om detta med de olika sömnfaserna, så du inte "väcker" henne i onödan för att du tror att hon gnäller. Men som sagt, det är väldigt svårt att ge tips när man bara läser om vad som sker på nätet.

Jag beundrar din styrka och tålamod, jag hade inte orkat som du gör.

Kram
    Måste också instämma här. Hedda gnäller/skriker alltid när hon är trött men det är ju fullt naturligt, hon är inte hungrig, ledsen eller missnöjd förutom att hon är trött och då måste vi lämna henne själv för att hon ska somna, annars håller hon sig vaken, hur trött hon än är. Varje gång när jag lägger henne för att sova middag på dagen gnäller/skriker hon 3-5 minuter men somnar sen alltid. På kvällen kan hon gnälla och skrika i upp till en timme men då går vi såklart in till henne då och då, sjunger lite, klappar om , ger nappen eller tröstar lite. Till slut somnar hon. Någon enstaka gång som tex igår kom hon aldrig till ro utan vi fick mata henne en gång till innan hon somnade.
    Men håller helt klart med Irma, gnälla och skrika kommer de alltid att göra när de ska sova, det är av trötthet och fullt naturligt. Sen ska man givetvis inte låta dem ligga och gallskrika och givetvis trösta då och då.

Måste också säga att jag verkligen beundrar dig som orkar med detta Lelle. Igår när mannen klagade lite över att Hedda inte ville somna på en timme påminde jag honom barkst om att många har det tusen gånger värre och detta är faktiskt extremt lindrigt, tänkte på dig då!

Kram
  • villsågärna38

Hej!

Tänkte bara flika in lite ang sömn osv att det är ju skillnad på barn och barn. Alla barn kommer inte till ro lika lätt, de kan ha olika närhetsbehov. Det är ofta skillnad om man ammar och inte osv. Många sover djupare och hårdare på ersättning. Här får man vara lyhörd, en metod Fubkar inte för alla och oftast inte över tid heller.

Många kör ju femminutersmetoden för att lära barnet somna själv dvs låta barnet skrika och gå in var femte minut och lugna men utan att ta upp och trösta. Det har inte varit vår grej men full respekt för om man vill köra den varianten. Det man ska tänka på då är att den inte rekommenderas före fem månaders ålder. (Vill man veta mer om den finns broschyrer att beställa på nätet.)

Personligen tycker jag kvällsrutin är toppen men låter bara Lovisa skrika korta stunder. Hon är fortfarande så liten och jag vill inte att hon skriker sig till sömns i ensamhet. Funkar inte hos oss heller för då kan inte storasyster somna. Just nu har hon problem att somna på dan. Hon har svårt att komma till ro och somna inne så jag söver henne i vagnen istället. Ser det som att jag får anpassa mig efter hennes behov. Kansle en tand till å g? Om en vecka eller två kan allt vara tillbaka på normalen igen och hon somna inomhus på dan som hon gjorde tidigare.( Sen skriker hon också om hon blir övertrött. Inget konstigt med det men lägger jaf henne i tid så slipper vi det vilket ju är skönt. ) just nu blir det promenad (alt bil) 9, 12/13 och 15 beroende på hur länge hon sover resp gång. Om inte blir hon övertrött och gnällig/skrikig på eftermiddagen. Gissar att vi är inne i nya utvecklingsfasen nu!!

Kramar till er alla supermammor

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 14:41:26 följande:

Hej!

Tänkte bara flika in lite ang sömn osv att det är ju skillnad på barn och barn. Alla barn kommer inte till ro lika lätt, de kan ha olika närhetsbehov. Det är ofta skillnad om man ammar och inte osv. Många sover djupare och hårdare på ersättning. Här får man vara lyhörd, en metod Fubkar inte för alla och oftast inte över tid heller.

Många kör ju femminutersmetoden för att lära barnet somna själv dvs låta barnet skrika och gå in var femte minut och lugna men utan att ta upp och trösta. Det har inte varit vår grej men full respekt för om man vill köra den varianten. Det man ska tänka på då är att den inte rekommenderas före fem månaders ålder. (Vill man veta mer om den finns broschyrer att beställa på nätet.)

Personligen tycker jag kvällsrutin är toppen men låter bara Lovisa skrika korta stunder. Hon är fortfarande så liten och jag vill inte att hon skriker sig till sömns i ensamhet. Funkar inte hos oss heller för då kan inte storasyster somna. Just nu har hon problem att somna på dan. Hon har svårt att komma till ro och somna inne så jag söver henne i vagnen istället. Ser det som att jag får anpassa mig efter hennes behov. Kansle en tand till å g? Om en vecka eller två kan allt vara tillbaka på normalen igen och hon somna inomhus på dan som hon gjorde tidigare.( Sen skriker hon också om hon blir övertrött. Inget konstigt med det men lägger jaf henne i tid så slipper vi det vilket ju är skönt. ) just nu blir det promenad (alt bil) 9, 12/13 och 15 beroende på hur länge hon sover resp gång. Om inte blir hon övertrött och gnällig/skrikig på eftermiddagen. Gissar att vi är inne i nya utvecklingsfasen nu!! smile5.gif

Kramar till er alla supermammor smile1.gif

Håller helt med om att alla barn är olika. Vi kör t.e inte 5 min metod här alls. Det är som du säger skillnad, och vi har lärt oss tyda hans olika "skrik". Vad jag menade i mitt inlägg var mer detta med att ta upp barnet för minsta pip, och kanske då väcka barnet som egentligen sov, samt att de flesta små kan "prata" en del innan de somnar om de inte somnar direkt.

Försökte hjälpa lite då jag verkligen tycker att Lelle har det så jobbigt med just sömnen.

Svårt att nyansera på mötet och hoppas ingen tog illa upp för det var absolut inte min mening att kritisera!

Vet vilken tur vi har haft utan allergi, kolik osv.

Kram!
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-02 16:12:32 följande:

Håller helt med om att alla barn är olika. Vi kör t.e inte 5 min metod här alls. Det är som du säger skillnad, och vi har lärt oss tyda hans olika "skrik". Vad jag menade i mitt inlägg var mer detta med att ta upp barnet för minsta pip, och kanske då väcka barnet som egentligen sov, samt att de flesta små kan "prata" en del innan de somnar om de inte somnar direkt.

Försökte hjälpa lite då jag verkligen tycker att Lelle har det så jobbigt med just sömnen.

Svårt att nyansera på mötet och hoppas ingen tog illa upp för det var absolut inte min mening att kritisera!

Vet vilken tur vi har haft utan allergi, kolik osv.

Kram!

Håller helt med dig Irma, menade inte att ni körde femminutersmetoden Ville bara nämna den då det ju är en metod som många använder för att få barn att somna själva. Bra att isf veta att den är från fem månader isf.

Vi tar inte heller upp för minsta pip och kan höra skillnad på skriken som du skriver. Däremot helt klart skillnad mellan Lovisa och hennes storasyster. Mkt lättare att lägga Lovisa på kvällarna (då hon inte är förkyld ). Vid tre månaders ålder kan det ju fort vara tufft med sömnen och alla barn fixar inte att somna själva trots rutiner osv men har man tålamod kommer det längre fram. Och om det funkar får man vara innerligt tacksam för det Kram
  • Danisen

Idag har Maja fått smaka på lite gröt, hon gillade det så det kommer vi fortsätta med att ge lite på en sked varje dag och givetvis andra smaker

LuLigger och ammar nu, håll tummarna för att denna natten blir lite bättre.

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015