• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 22:06:14 följande:
    Tycker din Bvc låter okunniga. Ingen av de bebisar jag känner med mp har eksem. En i min mammagrupp har uteslutit både mjölk och ägg nu och fått göra pricktest. Visade sig vara båda allergierna för dem. Hon har en helt ny bebis nu tre veckor senare. Hade knappt sovit innan. Håll ut och stå på dig!!

Kram
    Vet du från vilken månad man kan göra pricktest?

Är det vanligt att de små ligger och sprattlar, flaxar med armarna etc, att de inte ligger still, börjar undra om Alice typ har ADHD eller liknande :)
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-28 22:54:38 följande:

Är det vanligt att de små ligger och sprattlar, flaxar med armarna etc, att de inte ligger still, börjar undra om Alice typ har ADHD eller liknande :)

Den lille killen är 3 månader.

Ja det är vanligt. Har inget med adhd att göra (som är en diagnos man brukar kunna sätta då de är runt sju år om det är aktuellt

). Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-01 01:25:17 följande:
    Den lille killen är 3 månader.

Ja det är vanligt. Har inget med adhd att göra (som är en diagnos man brukar kunna sätta då de är runt sju år om det är aktuellt

smile5.gif ). Kram
    Till mig sa de att det inte gick att kolla allergier nu. Får kolla upp detta igen då.

Var mest ett skämt om ADHD :) men ser ju att jag uttrycker mig så konstigt.

Men hon rör sig mycket och visste inte riktigt hur jag ska förklara, men kom på nu att det är nog också för att hon kämpar med att få ut gaserna. Flax med armar och ben ser naturligt ut. Men hon ligger liksom och vrider sig med kroppen, hennes huvud åker fram och tillbaka. Hon kunde inte riktigt somna om inatt. Men som sagt, kan vara att hon kämpar med gaserna.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-28 22:10:13 följande:
    Inte förvånad över Svaret från bvc. Som jag skrev tidigare hade en tjej i min mammagrupp samma problem (och barnet hade mycket eksem o utslag) och till slut fick hon bra hjälpnödiga hon kom till Astrid Lindgrens barnsjukhus! Men fick kämpa själv i 4 månader...

När det gäller dina svärisar får du be din man att vara tydlig med sina föräldrar om vikten att utesluta MP för er dessa två veckor.

Och att du är inte intresserad att höra deras egna slutsatser. Att ni känner er bebis bäst. Att du är trött och behöver hjälp inte kritik.

Hoppas du får litenhet sömn under veckan, så du orkar med dem.

Kram!
    Ha ha, tack Irma. Jo tack, sömn behövs verkligen för att orka med dem och för att kunna ha ett bra humör. De är verkligen så galet inskränkta, de ifrågasatte tom varför vi köpte färdigblandad ersättning (då vi gav det) och de tyckte minsann att vi kunde blanda själva för det gjorde man ju på deras tid. De ifrågasätter minsta lilla grej. Men jag sa faktiskt ifrån nyligen på ett bra sätt, men då lekte farmor storken, hon kunde inte minnas eller ville kännas vid att de hade ifrågasatt ngt överhuvudtaget. Det bästa är nog att bara vara tyst när de säger ngt, de är så tröga så att de fattar inte ändå när man förklarar ngt. Det finns så klart mycket positivt med dem också så jag tycker om dem ändå, men en aning krävande är det ändå..

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-03-01 04:40:33 följande:
    Ha ha, tack Irma. Jo tack, sömn behövs verkligen för att orka med dem och för att kunna ha ett bra humör. De är verkligen så galet inskränkta, de ifrågasatte tom varför vi köpte färdigblandad ersättning (då vi gav det) och de tyckte minsann att vi kunde blanda själva för det gjorde man ju på deras tid. De ifrågasätter minsta lilla grej. Men jag sa faktiskt ifrån nyligen på ett bra sätt, men då lekte farmor storken, hon kunde inte minnas eller ville kännas vid att de hade ifrågasatt ngt överhuvudtaget. Det bästa är nog att bara vara tyst när de säger ngt, de är så tröga så att de fattar inte ändå när man förklarar ngt. Det finns så klart mycket positivt med dem också så jag tycker om dem ändå, men en aning krävande är det ändå..

Kram
    Har varit vaken sedan 2:30. Alice somnar om fort men oroligt. Hon ligger och skruvar på sig och nu vaknade stackaren till av en massa pruttar men som tur var släppte det snabbt. Herregud, om jag bara visste vad det är som orsakar allt detta. Åt salami igårkväll (vart lite trött på skinka som jag ätit varje dag i två veckor). Vsg, blev lite inspirerad av dig då du skrev att du hittade ngn mild salami. Kanske är det vitlökspulver som hon inte tål.. det finns ju lite av det i det mesta..

Så jobbigt att hon ska behöva vakna av gaserna, alltid är det nått. Nu verkar hon inte vara täppt i varje fall men det kommer väl det också snart. Herrejösses, nu har jag snart varit vaken i tre timmar..
  • villsågärna38

Lelle - om du ätit mjölk kan det ju spöka i flera dagar så behöver inte vara nät nytt men vitlökspulver hade jag hållit mig ifrån iofs. Den salamin jag hittade var jättemild, utan starks kryddor. En italiensk med smak av prosciutto.

Kan ju vara att hon övar på att vända sig. Var ju vid tre månader Lovisa gjorde det första gången och då övade hon vissa dar jämt då hon var vaken och blev arg då det inte gick. Normalt att en bebis inte ligger still iaf.mot morgonen sover Lovisa alltid lite oroligare. Får sova bredvid mig då eftersom hon blir lugnare och vi får några timmars sömn till på det sättet. Hon var vaken 03.30 men somnade om bredvid mig till nu som tur är!!

Usch va jobbigt med sånna svärföräldrar. Kan inte din sambo säga ifrån? Det ska ju inte du behöva göra tycker jag.

Hoppas du fick sova lite sen!

Kram

• villsågärna38

Hur har det gått för dig Danisen? Jag har inte haft en lika bra natt som förra natten men hon sov fem timmar i sträck på kvällen iaf. Ammade 19.30 och 20.30, 01.30, 03.30 och så nu 06.30.

Kram

• linnea83
    lelle75 skrev 2015-02-28 22:54:38 följande:

Charlie sprattlar också mycket på dagarna,det är väl träning så dom lär sig använda sin kropp :).Vissa kvällar kommer dock "rycken" som jag kallar det.Armar och ben dras uppåt snabbt och synkat.Har kommit fram till att han har lite ont i magen dessa kvällar.Även om jag såklart tycker synd om honom ser det verkligen jätteroligt ut..Jag har inte gjort nåt åt detta (testat minfom utan verkan och bytte d-dropparna till sempers men rycken kommer ändå).Han somnar alltid ändå och sover ju nätterna igenom med undantag för en matning.Jag hoppas verkligen att du fått sova inatt <3.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015