• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 05:54:12 följande:

Sömn! Underbart! smile1.gif Ammat 19.30, 23.30 och nu - 05.30!! Vi är tillbaka i våra gamla vanor igen. Som det var innan sista förkylningen och tanden. Hoppas det dröjer länge till nästa tand och att hon slipper förkylningar på ett bra tag.

Så glad att jag pumpade ur i förrgår kväll för stt komma ifrån ammandet varannan timme på natten. Inte kul med för mycket mjölk heller. Hoppas nu innerligt att detta håller i sig ett tag!

Hur har ni haft det i natt tjejer?

Kram

Åh, så skönt för dig! Du är bra på att lösa dina problem!

Alice äter inte lika ofta längre och mina bröst känns väldigt sprängfulla hela tiden. Om jag pumpar ur, ökar man inte produktionen då? Ngt tips på hur jag kan göra?

Inatt har det varit hyfsat, ingen ond mage och ingen täppa ännu (förutom vid läggdags som släppte).

Andra passet från ca 1:00-3:00 sover hon väldigt oroligt. Kan det vara att hon är hungrig? Hon äter inte så mycket mellan första och andra passet då hon somnar så fort. Eller kan det vara blöjan? Bvc sa att man inte behöver byta den på natten, hur gör ni andra? Problemet är ju att de vaknar till liv om man tar upp dem eller ger dem ett bröst till. Tyckte inte att hon sov så oroligt tidigare, fast då vaknade hon av nästäppan. Kan det vara så att hennes sömn blivit störd då hon var så van vid att vakna av täppan..? Eller så är det som du säger vsg, att de deras sömn bara är orolig helt enkelt, men är det samma med Lovisa redan från 1:00-3:00?

Kram

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-02 06:01:28 följande:

Ingen bra natt!! Så ttrött.... varannan timme. Trots amning från 1 bröst hela natten. Bytte nyss...

skönt att det funkar för er igen . Jag har bokat träff med en kompis idag som med har en liten. TveKsamt att jag orkar

Usch va jobbigt!! Stackars dig! Testa att blockamma på natten också tycker jag. T ex fyratimmarspass. Är ju risk annars att du får ökad produktion i det bröst du ammar hela natten och sen blir det andra sprängfullt med jättemycket förmjölk när hon väl ska äta från det. Kan bli ond cirkel. Hoppas du kan vila under dan. Så jobbigt att vara så trött! Kram
  • linnea83

Angående blöjbyte på natten så gör jag det ibland.När vi kom hem från bb gjorde jag det varje natt.Men tog sån tid att komma till ro igen att jag inte gör det längre.Dom gångerna jag gör det är för att jag tror han bajsat eller har en full blöja.Vilket aldrig är fallet :).Så känns onödigt att väcka honom i onödan :).

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-02 06:14:48 följande:

Åh, så skönt för dig! Du är bra på att lösa dina problem!

Alice äter inte lika ofta längre och mina bröst känns väldigt sprängfulla hela tiden. Om jag pumpar ur, ökar man inte produktionen då? Ngt tips på hur jag kan göra?

Inatt har det varit hyfsat, ingen ond mage och ingen täppa ännu (förutom vid läggdags som släppte).

Andra passet från ca 1:00-3:00 sover hon väldigt oroligt. Kan det vara att hon är hungrig? Hon äter inte så mycket mellan första och andra passet då hon somnar så fort. Eller kan det vara blöjan? Bvc sa att man inte behöver byta den på natten, hur gör ni andra? Problemet är ju att de vaknar till liv om man tar upp dem eller ger dem ett bröst till. Tyckte inte att hon sov så oroligt tidigare, fast då vaknade hon av nästäppan. Kan det vara så att hennes sömn blivit störd då hon var så van vid att vakna av täppan..? Eller så är det som du säger vsg, att de deras sömn bara är orolig helt enkelt, men är det samma med Lovisa redan från 1:00-3:00?

Kram

Kram

Pumpa inte om du inte behöver. Ammar hon mer sällan brukar brösten ställa om sig på någon dag. Hur ofta ammar hon på natten nu? Somnar hon om?

Små bebisar har ju inte djupsömn som vuxna och mycket kortare sömncykler. I sin motsvarighet till drömsömn rör de på sig och ger intryck av stt sova oroligt. Det är helt normalt. Så länge hon sover - lägg dig ner och sov du med Tänk inte mer på detta! Kanske ska du lägga dig i ett annat rum om du inte kan slappna av? Om Lovisa bökar runt i sängen men sover så lägger jag mig och sover med. Försöker ta alla tillfällen som bjuds i att sova och rida på vågen efter amningen då man har mkt avslappnande hormoner i kroppen.

Jag byter en blöja på natten. Gör det i sängen innan amning. Tar en minut och funkar hur smidigt som helst. Har ju lite ledbelysning på natten i sovrummet och det räcker. Lägger den nya blöjan under den gamla, drar undan den gamla och vips har man bytt utan stt riskera sängen. Hon kanske vaknar till lite men somnar sen alltid gå jag ammar efteråt så inga problem. Bajsar de på natten måste man ju byta (om man märker att de bajsat, kollar alltid innan amning) men det gör inte Lovisa längre. Då hon var nyfödd och i början bytte jag vid varje amning eftersom hon bajsade så ofta.

Hoppas att du sovit skönt några timmar nu!

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 06:23:35 följande:

Usch va jobbigt!! Stackars dig! Testa att blockamma på natten också tycker jag. T ex fyratimmarspass. Är ju risk annars att du får ökad produktion i det bröst du ammar hela natten och sen blir det andra sprängfullt med jättemycket förmjölk när hon väl ska äta från det. Kan bli ond cirkel. Hoppas du kan vila under dan. Så jobbigt att vara så trött! Kram

Har ingen koll på tiden på natten, jag kollar och tror att jag har koll men icke. Ska försöka få till det.

Ja, man känner sig förkyld och bakis på samma gång .

Jag ska till bvc idag meD. Ska prata med henne.

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-02 07:08:20 följande:

Har ingen koll på tiden på natten, jag kollar och tror att jag har koll men icke. Ska försöka få till det.

Ja, man känner sig förkyld och bakis på samma gång .

Jag ska till bvc idag meD. Ska prata med henne.

Kram

Usch, förstår precis vad du menar. Man blir helt borta sånna nätter. Det är ju inte klockslagen som är viktiga eg men kanske försöka att bara amma två ggr per bröst och sen byta så inte ett blir "överbelastat" Hoppas du får bra stöd på Bvc! Kram
  • villsågärna38

Ang det där med blöjbyte på natten kanske ska tilläggas att Lovisa brukar bajsa en monsterbajs då hon vaknar vid 06/07. Om jag inte bytt blöja på natten utan den är helt kissig så finns det inte plats för bajsen utan det svämmar över. Mindre kul! Om jag bytt på natten däremot så funkar det bra Man lär sig sina knep!!

• johjen

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 05:54:12 följande:

Sömn! Underbart! smile1.gif Ammat 19.30, 23.30 och nu - 05.30!! Vi är tillbaka i våra gamla vanor igen. Som det var innan sista förkylningen och tanden. Hoppas det dröjer länge till nästa tand och att hon slipper förkylningar på ett bra tag.

Så glad att jag pumpade ur i förrgår kväll för stt komma ifrån ammandet varannan timme på natten. Inte kul med för mycket mjölk heller. Hoppas nu innerligt att detta håller i sig ett tag!

Hur har ni haft det i natt tjejer?

Kram

Härligt vsg! Håller tummarna att det håller ett bra tag

Helt ok natt, Victor var ju iväg med pappa, de var borta nästan 5 timmar och det gick jättebra. Men märkte att han var trött tidigt igår kväll, så kl 18 var det dags att somna för att inte bli övertrött. Han sov till 23, sedan vaknade halv halv tre och halv fem.

Nu är vi igång, först 6 månaderskontrollen på BVC och sedan gymmet idag .

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-03-02 07:46:41 följande:

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. smile4.gif Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

Usch! Vilken jobbig natt, det där med förkylningar är verkligen irriterande, men man jan inte göra så mycket mer än att ge koksalt och vänta tills det går över...om du inte hittar Physiomer kolla på apotea.se, kanske det går att hitta den där?

Skickar stora styrkekramar!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015