• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38

Hej på er!

Här ammas det Lovisa somnade 20 igår och ammade 02 så bra natt igen. Skönt!

Hoppas ni fått sova lite bättre inatt Danisen och Lelle!!

Lelle - Om det är vid 03 det blir mycket amning (en gång i timmen är ju jättetufft) så hoppas jag att du hade möjlighet att lägga dig tidigt. Om hon ammar så ofta från 03 kan det ju även står för närhetsbehov. Testa liggamma och sova med henne bredvid kanske? Eller har du kanske som jag hade, för mkt mjölk, så hon blir mätt på förmjölken och inte tillräckligt trött? Bara några tankar. Låter så jobbigt!!

Kram

• Kelsson1

Jag är in och smygläser i tråden o vill flika in angående tvättlappar att jag själv är väldigt känslig i underlivet o testade torka mig med baby tvättlappar (varianten som är blöta färdigt) och testade många olika sorter o tyckte att alla kändes lite obehagliga. Därför har jag bestämt mig för att den här gången använda de bara i undantagsfall, om vi är på resande fot och inte har tillgång till vatten.

• linnea83
    Kelsson1 skrev 2015-03-03 06:22:43 följande:

Jag är in och smygläser i tråden o vill flika in angående tvättlappar att jag själv är väldigt känslig i underlivet o testade torka mig med baby tvättlappar (varianten som är blöta färdigt) och testade många olika sorter o tyckte att alla kändes lite obehagliga. Därför har jag bestämt mig för att den här gången använda de bara i undantagsfall, om vi är på resande fot och inte har tillgång till vatten.

Ja våtservetter kan vi inte använda här.Använde bvc:s och han blev röd direkt!Så samma här.Bara undantagsfall.
  • linnea83

Charlie sov från 19-05 :).Trodde han ville upp då men han fick mat och så la jag honom igen.Och efter lite bök somnade han om och sover än.Va nog en fis på tvären :D.

• johjen

Äntligen lite mer sömn här fast Adam vägrade ligga i sin säng utan sov bredvid mig hela natten. Sover inte så bra då men fick i allafall sova några timmar. Känner mig typ jetleggad nu och skulle vilja dra täcket över huvudet och sova ett dygn typ. Men solen skiner här idag och det blir eventuellt en promenad med en annan mamma från öppna förskolan.

Hoppas ni andra får en fin dag!

Kram

• glader
    lelle75 skrev 2015-03-02 22:13:01 följande:
    Gulligt av dig. Tror dessvärre att jag lite satt mig i denna sits själv. Men då det har varit mycket skrik här pga av ond mage och trötthet (även trötthet på dagen då hon sover dåligt på natten pga av täppan) så orkar man bara inte med mer skrik så har nog låtit henne att vara för mycket vid bröstet vilket hon vant sig vid. Och är liksom för trött för art orka göra annorlunda, man testar ibland men ger upp för fort tror jag.

Kram
    Fullt förståeligt att du valt att göra så, jag skulle inte heller klara av att lyssna på skriket, särskilt när man är helt totalt slut, då gör man ju det som hjälper, vad det än är! Visst kan hon vänja sig vid det men det finns ju knappast något annat att göra i det läget du är. Med Hedda var det annorlunda för även när hon skrek hela tiden och hade ont i magen blev hon aldrig nöjdare av att ligga på bröstet utan lugnade sig nästan bättre i sin säng. Men det är ju så olka...
    När det lättar för er kommer du ju säkert att kunna pröva lite nya metoder och det blir lättare.

Hoppas du fått sova något inatt. Kram!
  • johjen
    Judda skrev 2015-03-02 13:13:45 följande:

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.

Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:

1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?

2. Hur gammalt var barnet då?

3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?

4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?

5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?

6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?

7. Hur lång tid tog uttrappningen?

Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju.

Hej! Känner så igen mig. Skillnaden var dock att jag hade ett bra stöd från bvc och utan det förstår jag att det är tufft. Ska försöka svara så gott det går.

1, Först o främst ska bebis gå upp i vikt som den ska. Sen tyckte jag att han verkade mer och mer nöjd då vågade jag trappa ner.

2, Strax under 2 månader

3, ibörjan erbjöds det ersättning efter varje amning började trappa ner den var det 3-4 ggr per dag, till slut bara innan nattning. Erbjöd alltid 100 ml men han åt allt från 10-90 ml.

4, se fråga 3.

5, ammade ofta! Varannan timme ibland varje! Ca 15 min per bröst.

6 typ en månad.

Hinner inte skriva mer nu men hör gärna av dig om du vill veta mer!

Lycka till och stor kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-02 22:05:00 följande:
    Tack vad gullig du är! Är så trött idag och känner att jag måste läsa ditt inlägg imorgon igen så att jag kan ta in allt. Det snurrar just nu i huvudet.

Känner också att jag är lite snurrig när jag skriver mina inlägg så ibland minns jag inte ens vad jag har skrivit.

På natten är det som en tät dimma och jag bör nog försöka att inspektera Alice och kolla om hon sover eller inte. Är nog lite rädd för att hon ska skrika på natten så att hon väcker pappa så kan hända att jag tar upp henne lite för fort, men vet knappt. Hon gallskriker så ofta så man är väl rädd för det.

På dagen tar jag aldrig upp när hon gnäller, försöker att avleda och sätter på musik som hon gillar och då kan hon sitta själv ett tag till, ganska länge dessutom, så börjar få mer och mer tid på dagen :)

Kram
    Hej vännen,

Vad skönt att läsa att det går bättre och bättre under dagen för er.

Precis som Glader skriver, så förstår jag verkligen att du gör som du gör under nätterna då det enda man fokuserar på är att få slut på skrikandet. Det är helt naturligt! Jag känner så för dig då jag kan inte föreställa mig hur det måste vara att lida av så mycket sömnbrist. Kan du passa på att vila lite under dagen nu när Alice är nöjd? Hur är det med hennes mage nu? Fortfarande mycket pruttar? Visst är hon "bara" tre månader? Hur är det med täppan? Vaknar hon fortfarande av den?

Skulle t.e din man kunna vara hemma en dag, om nu Alice börjar bli nöjdare så att du kan ta och försöka sova åtminstone en hel förmiddag? Eller ammar du i samma takt på dagen också?

Glöm inte att du är en fantastisk mamma och att även om det inte känns så så kommer det verkligen att bli bättre.

Stora kramar!
  • Irma01
    linnea83 skrev 2015-03-03 06:48:12 följande:

Charlie sov från 19-05 :).Trodde han ville upp då men han fick mat och så la jag honom igen.Och efter lite bök somnade han om och sover än.Va nog en fis på tvären :D.

Grattis! Så skönt, bara att njuta
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015