• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • johjen
    linnea83 skrev 2015-03-02 10:26:58 följande:

Jag har det hemma som jag skulle kunna skicka till dig!Jag tycker den funkar mycket sämre än vanliga koksaltet så jag använder den ändå inte :).Maila mig isf till linnea-83@hotmail.com

Kram

Tack snälla du! Jag har fått tag på en via en kompis som hade en i reserv så behövs inte just nu. Använder också koksalt i spray och droppar och han verkar något bättre nu. Tack återigen!

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-02 07:46:41 följande:

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. smile4.gif Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

Letat också en vecka nu efter Physiomer, verkar vara slut, hur ska jag klara mig utan. Ska jaga mer idag!
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-02 08:03:33 följande:
    Hej Lelle,

Jag tror verkligen att du ska läsa om de olika sömnfaser. Det är helt normalt för spädbarn att röra på sig och låta under natten. Jag vaknar också av det men somnar om direkt, och där är det ju en fördel att inte ligga jättenära bebisen. Du måste ju försöka släppa lite på oron, för du behöver verkligen sova! Speciellt med tanke på Alice magbekymmer och hennes täppa. Om du dessutom vaknar och inte kan somna om för minsta av hennes ljud eller rörelser så får du ju aldrig någon djup sömn. Sedan finns det inte alltid en anledning till just en viss typ av rörelse eller ljud, och man behöver inte alltid försöka hitta en förklaring. Jag tror att det kanske skulle göra livet lite lite enklare.

När det gäller blöjbyte så byter vi inte på natten om det inte har hänt en rejäl bajsblöja vilket händer nästan aldrig.

Hoppas verkligen täppan släpper snart nu.

Stora kramar!
    Ska läsa på lite mer. Men Alice gnäller tills hon får komma till bröstet. Har försökt att låta henne ligga kvar men det funkar inte. Det är ju ganska kallt i rummet eftersom att vi har öppet fönster, kanske vill hon ha min kroppsvärme också..
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-02 09:25:58 följande:

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! smile1.gif Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor) smile2.gif

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls smile5.gif Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt smile2.gif Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er! Hjärta

Undrade också om man ska torka efter kiss, ja det ska man. Men inte ned våtservetter. Vi använder "torrt" papper från Ica Basic som vi blöter med vatten (eller olja om det är hårt bajs)

Ha ha, darth vader, låter himla kul!

Kram
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 10:13:53 följande:
    Hej!

Den här tråden är ju inte bara till om man har jobbigt. Klart du ska skriva ändå om du vill. Jag har det för det mesta toppenbra men skriver iaf Har haft drömnatt i natt, Lovisa är harmonisk och sover i vagnen sen en timme. Storasyster frisk och på dagis. Jag dricker kaffe och läser tidningen just nu

Smakisar är ju just det. En möjlighet att prova på olika smaker, det är ju inte meningen att de ska börja äta så mycket ännu. Hedda föddes ju även för tidigt så kan absolut dröja längre då också. Vi provar en smak om dagen vid lunch. Serverar efter hon sovit och innan hon ammar. Andra kör en och samma smak en vecka i taget. Här kan man göra lite som man vill. Det är nån liten sked som går ner. Många barn börjar inte äta några mängder förrän vid 6-8 månader, andra ännu senare. Kan dröja uppåt året. Känn ingen panik här utan låt hennes intresse styra. Hon är nog inte redo eller så har hon inte fått nåt som hon tyckt varit riktigt gott ännu. Vad brukar du ge? Vi har än så länge bara testat avocado, banan, äpple, potatispuré och morotspure. Förutom nåt litet finger i grädde, yoghurt eller sås osv. Ersättning ska du ju fortsätta ge till hon är året, det är ju huvudfödan en lång tid framöver.

Jag torkar kiss med tvättlappar och vatten eller inte alls. Beror på hur länge sen jag bytte blöjan. Tvättservetter bara vid bajs och bara Liberos som funkar för oss. Torkar alltid torrt efteråt och smörjer med inytiol. Helt rätt att de kan bli irriterade av för mycket rengörande.

Lovisa har alla mjöliga ljud för sig. Inget konstigt. Det kommer att gå i perioder det där. Bry dig inte om det

Kram

Javisst du har ju rätt, tråden är till för både positiva och negativa saker det är bara en känsla jag har... Ska försöka komma över den!
    Och underbart att ni har det bra förstås! Det har ju vi också vilket jag är supertacksam för.

Tack för tips om smakisar, kanske jag som är lite otålig Jag har bara testat banan, morot och avokado. Avokado hatade hon men jag tror det var för att det fastnade i gommen och hon klöktes hela tiden

Kram

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 10:17:09 följande:

Glader - har du fått den här broschyren av Bvc? Riktiga smakportioner rekommenderas ju från 6 månader. Fram till dess är det små smakprov, smaksensationer, man talar om så inget konstigt alls med Hedda!! Och är hon inte intresserad alls - vänta ett tag till!!

www.slv.se/spadbarn

Tack vsg! Har läst den innan men det var bra att fräscha upp kunskaperna! Känns som en låååång process att introducera mat och det är såklart viktigt att det sker successivt, det är bara jag som är otålig
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-03-02 11:33:15 följande:

Tack vsg! Har läst den innan men det var bra att fräscha upp kunskaperna! Känns som en låååång process att introducera mat och det är såklart viktigt att det sker successivt, det är bara jag som är otålig

Ha, ha!! Känner igen det där. Halva grejen är ju att sitta med då ni äter. Då blir det ju roligare sen på sikt. Har ni testat med stol vid bordet ännu? Lovisa sitter med även om hon inte äter. Hon älskar det Vi kör Ikeas plaststolmed bricka och ett inlägg/dyna för bebisar i tyg så hon inte sitter så snett. Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-03-02 10:53:15 följande:

Letat också en vecka nu efter Physiomer, verkar vara slut, hur ska jag klara mig utan. Ska jaga mer idag!

Kolla med linnea83 lite längre upp i tråden!
  • johjen

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er!

Ser att du fått svar på dina frågor men vill bara instämma att denna tråd är för alla och alla stadier och erfarenheter av bebistiden! Jag hade en för mig tuff start med Adam och kämpade med amningen i två månader men sedan dess tycker jag att det har gått rätt bra! Har själv haft lite krämpor med karpatunnelssyndtom och hormonell obalans men mår mycket bättre nu och ser fram emot en härlig mammaledig vår och sommar! Visst tufft och jobbigt med sömnbristen ibland och just nu är Adam sjuk så behöver gnälla av mig lite men för det mesta tycker jag att den värsta chocken lagt sig .

Kram
  • Irma01

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

Kramar och trevlig måndag på er! Hjärta

Hej Glader!

Klart du får skriva vad du villl, ibland behöver man också höra att det kommer harmoni och att det går bra

När det gällt smakportioner då är Victor 6 månader på lördag, och han äter nu med glädje av de olika puré men det tar sin stund, speciellt när en ny smak introduceras. Men han älskar det och bara man tar sin tid (måste ta upp det som kommer ut och ge igen flera ggr) så äter han kanske 3-4 skedar per gång. Vi ger vid lunch och vid middag, och kompletterar naturligtvis med amning.

Var på 6 mpånaderskontroll idag, och BVC tyckte att ju tidigare man börjar, desto bättre, då det kan vara svårare ju längre man väntar, så jag skulle fortsätta som du gör, och ha tålamod! Som vsg skriver också, så är ju Hedda född tidigare så det kanske också spelar roll.

När det gäller ljud, så brukar Victor göra prutt ljud med munnen och göra bubblor...ser rätt komiskt ut. Ingen Darth Vader alltså, men en liten pruttkudde

Blöjbyte, jag tvättar när det är bajsblöja, annars bara med lite vatten.

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015