• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-02 06:14:48 följande:
    Åh, så skönt för dig! Du är bra på att lösa dina problem!

Alice äter inte lika ofta längre och mina bröst känns väldigt sprängfulla hela tiden. Om jag pumpar ur, ökar man inte produktionen då? Ngt tips på hur jag kan göra?

Inatt har det varit hyfsat, ingen ond mage och ingen täppa ännu (förutom vid läggdags som släppte).

Andra passet från ca 1:00-3:00 sover hon väldigt oroligt. Kan det vara att hon är hungrig? Hon äter inte så mycket mellan första och andra passet då hon somnar så fort. Eller kan det vara blöjan? Bvc sa att man inte behöver byta den på natten, hur gör ni andra? Problemet är ju att de vaknar till liv om man tar upp dem eller ger dem ett bröst till. Tyckte inte att hon sov så oroligt tidigare, fast då vaknade hon av nästäppan. Kan det vara så att hennes sömn blivit störd då hon var så van vid att vakna av täppan..? Eller så är det som du säger vsg, att de deras sömn bara är orolig helt enkelt, men är det samma med Lovisa redan från 1:00-3:00?

Kram

Kram
    Hej Lelle,

Jag tror verkligen att du ska läsa om de olika sömnfaser. Det är helt normalt för spädbarn att röra på sig och låta under natten. Jag vaknar också av det men somnar om direkt, och där är det ju en fördel att inte ligga jättenära bebisen. Du måste ju försöka släppa lite på oron, för du behöver verkligen sova! Speciellt med tanke på Alice magbekymmer och hennes täppa. Om du dessutom vaknar och inte kan somna om för minsta av hennes ljud eller rörelser så får du ju aldrig någon djup sömn. Sedan finns det inte alltid en anledning till just en viss typ av rörelse eller ljud, och man behöver inte alltid försöka hitta en förklaring. Jag tror att det kanske skulle göra livet lite lite enklare.

När det gäller blöjbyte så byter vi inte på natten om det inte har hänt en rejäl bajsblöja vilket händer nästan aldrig.

Hoppas verkligen täppan släpper snart nu.

Stora kramar!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-03-02 07:53:49 följande:

Usch! Vilken jobbig natt, det där med förkylningar är verkligen irriterande, men man jan inte göra så mycket mer än att ge koksalt och vänta tills det går över...om du inte hittar Physiomer kolla på apotea.se, kanske det går att hitta den där?

Skickar stora styrkekramar!

Har kollat på apotea.se men de verkar slut på lager?!

Kul med sexmånaders kontroll, hoppas det går bra! Vet du vad de kollar då? Adam blir ju 5 månader om en vecka och snart dags för andra vaccinet. Ha en bra dag på gymmet!

Kram
  • johjen

Jag gör som Irma, byter inte blöja på natten om inte Adam bajsat vilket han sällan gör.

• glader

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er! Hjärta

• lelle75
    Danisen skrev 2015-03-02 06:01:28 följande:
    Ingen bra natt!! Så ttrött.... varannan timme. Trots amning från 1 bröst hela natten. Bytte nyss...

skönt att det funkar för er igen smile1.gif . Jag har bokat träff med en kompis idag som med har en liten. TveKsamt att jag orkar smile4.gif
    Stackare, kanske har Maja vant sig vid den rytmen också? Är du säker på att hon är hungrig varje gång? Alla bebisar vaknar väl efter ca 30 min, men kanske har Maja svårare att somna om själv. Skriker hon när hon vaknar? Har du prövat att stoppa in napp/lillfingret och pröva att lägga en hand på magen istället för att se om hon somnar om? Alice kan ju äta hur mycket som helst om jag lägger henne vid bröstet så äter hon alltid men det har även hänt att hon somnar om själv med hand på bröstet.

Kanske kan vara ett sätt att bryta matningen med. Jag spånar bara lite. Du vet säkert bäst själv och har säkert prövat allt.

Hoppas att det blir bättre för oss snart!

Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-03-02 09:25:58 följande:

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er!

Hej!

Den här tråden är ju inte bara till om man har jobbigt. Klart du ska skriva ändå om du vill. Jag har det för det mesta toppenbra men skriver iaf Har haft drömnatt i natt, Lovisa är harmonisk och sover i vagnen sen en timme. Storasyster frisk och på dagis. Jag dricker kaffe och läser tidningen just nu

Smakisar är ju just det. En möjlighet att prova på olika smaker, det är ju inte meningen att de ska börja äta så mycket ännu. Hedda föddes ju även för tidigt så kan absolut dröja längre då också. Vi provar en smak om dagen vid lunch. Serverar efter hon sovit och innan hon ammar. Andra kör en och samma smak en vecka i taget. Här kan man göra lite som man vill. Det är nån liten sked som går ner. Många barn börjar inte äta några mängder förrän vid 6-8 månader, andra ännu senare. Kan dröja uppåt året. Känn ingen panik här utan låt hennes intresse styra. Hon är nog inte redo eller så har hon inte fått nåt som hon tyckt varit riktigt gott ännu. Vad brukar du ge? Vi har än så länge bara testat avocado, banan, äpple, potatispuré och morotspure. Förutom nåt litet finger i grädde, yoghurt eller sås osv. Ersättning ska du ju fortsätta ge till hon är året, det är ju huvudfödan en lång tid framöver.

Jag torkar kiss med tvättlappar och vatten eller inte alls. Beror på hur länge sen jag bytte blöjan. Tvättservetter bara vid bajs och bara Liberos som funkar för oss. Torkar alltid torrt efteråt och smörjer med inytiol. Helt rätt att de kan bli irriterade av för mycket rengörande.

Lovisa har alla mjöliga ljud för sig. Inget konstigt. Det kommer att gå i perioder det där. Bry dig inte om det

Kram
  • villsågärna38

Glader - har du fått den här broschyren av Bvc? Riktiga smakportioner rekommenderas ju från 6 månader. Fram till dess är det små smakprov, smaksensationer, man talar om så inget konstigt alls med Hedda!! Och är hon inte intresserad alls - vänta ett tag till!!

www.slv.se/spadbarn

• Danisen
    lelle75 skrev 2015-03-02 09:54:30 följande:

Stackare, kanske har Maja vant sig vid den rytmen också? Är du säker på att hon är hungrig varje gång? Alla bebisar vaknar väl efter ca 30 min, men kanske har Maja svårare att somna om själv. Skriker hon när hon vaknar? Har du prövat att stoppa in napp/lillfingret och pröva att lägga en hand på magen istället för att se om hon somnar om? Alice kan ju äta hur mycket som helst om jag lägger henne vid bröstet så äter hon alltid men det har även hänt att hon somnar om själv med hand på bröstet.

Kanske kan vara ett sätt att bryta matningen med. Jag spånar bara lite. Du vet säkert bäst själv och har säkert prövat allt.

Hoppas att det blir bättre för oss snart!

Kram

det är riktigt tufft att inte få sova mer. Annars är hon hur snäll som helst.

Tack för tipsen, i förrgår kväll somnade hon om själv efter lite snicksnack och lite gnäll. Lät henne vara bara. Provade nappen i början men då skrek hon hysteriskt. Sen slutade hon igen när jag tog bort den. Sen gick jag ut så somnade hon om själv. försökte göra likadant igår kväll men då blev hon riktigt ledsen efter en stund. Så fick ta upp henne. Sen fick hon somna i sin pappas famn sen låg hon där tills vi gick la oss. Sen sov hon 1h i sin säng haha... vet egentligen inte om hon är hungrig eller det är närhet hon vill ha. lagt ner henne efter varje amning i natt det har funkat bra. Önskar bara att hon sover längre pass... allt annat funkar så bra så! Vi har dock bytt rum nu när vi ska renovera vårt sovrum så kanske att hon inte känner sig trygg där inne just nu? Hur gör ni? Sover Alice själv i spjälsäng? I ert rum om jag fattat rätt?

Tänkte göra likadant ikväll å se om hon kan somna om själv om hon vaknar hehe. Även på natten å prova napp å se som du skrev.

I lördags smakade Maja på gurka, på det mjuka i mitten. Hon t.om sög på deN. Ska till bvc nu 11.15 4 månaders kontroll å lite sånt om mat . Har ni provat något (minns inte hur gammal hon är ).

Hoppas att du fått sova.

Kram
  • linnea83
    johjen skrev 2015-03-02 07:46:41 följande:

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. smile4.gif Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

Jag har det hemma som jag skulle kunna skicka till dig!Jag tycker den funkar mycket sämre än vanliga koksaltet så jag använder den ändå inte :).Maila mig isf till linnea-83@hotmail.com

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015