glader skrev 2015-03-02 09:25:58 följande:
Hej tjejer!
Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...
Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)
- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?
- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!
- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?
Kramar och trevlig måndag på er!
Hej!
Den här tråden är ju inte bara till om man har jobbigt. Klart du ska skriva ändå om du vill. Jag har det för det mesta toppenbra men skriver iaf
Har haft drömnatt i natt, Lovisa är harmonisk och sover i vagnen sen en timme. Storasyster frisk och på dagis. Jag dricker kaffe och läser tidningen just nu
Smakisar är ju just det. En möjlighet att prova på olika smaker, det är ju inte meningen att de ska börja äta så mycket ännu. Hedda föddes ju även för tidigt så kan absolut dröja längre då också. Vi provar en smak om dagen vid lunch. Serverar efter hon sovit och innan hon ammar. Andra kör en och samma smak en vecka i taget. Här kan man göra lite som man vill. Det är nån liten sked som går ner. Många barn börjar inte äta några mängder förrän vid 6-8 månader, andra ännu senare. Kan dröja uppåt året. Känn ingen panik här utan låt hennes intresse styra. Hon är nog inte redo eller så har hon inte fått nåt som hon tyckt varit riktigt gott ännu. Vad brukar du ge? Vi har än så länge bara testat avocado, banan, äpple, potatispuré och morotspure. Förutom nåt litet finger i grädde, yoghurt eller sås osv. Ersättning ska du ju fortsätta ge till hon är året, det är ju huvudfödan en lång tid framöver.
Jag torkar kiss med tvättlappar och vatten eller inte alls. Beror på hur länge sen jag bytte blöjan. Tvättservetter bara vid bajs och bara Liberos som funkar för oss. Torkar alltid torrt efteråt och smörjer med inytiol. Helt rätt att de kan bli irriterade av för mycket rengörande.
Lovisa har alla mjöliga ljud för sig. Inget konstigt. Det kommer att gå i perioder det där. Bry dig inte om det
Kram