• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-27 21:10:38 följande:

Det jag skulle vilja göra allra mest nu är att sova!!!! Men det blir väl inte förrän jag är gammal... phu!! Vilka nätter. ..

Usch va jobbigt!! Hur har natten varit? Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-28 08:31:18 följande:

Aha ok bra att det funkade! Behöver inte amma så ofta på natten utan då kan de gå 4-5 h mellan amningarna.

Kram

Va skönt! 4-6 tim mellan brukar ju vi ha med och nu verkar vi vara tillbaka i det normala igen. Hon har nog levt på "sockervatten" senaste dagarna. Inte konstigt hon varit gasig och haft svårt att sova. Nu har hon precis somnat efter amning utan problem. Inget strul,mjölk hon sätter i halsen, frustar och blir ledsen. Utan precis som det brukar vara igen. Såå skönt!! Verkligen inte kul när amningen strular. Så tacksam att det finns råd att få. Ibland är Google bra att ha

Jobbigt med din mamma. Energikrävande med sånna människor helt enkelt. Men roligt att din pappa verkar varade gullig. Mina föräldrar orkar inte lika mkt som förr, blivit 70 år båda två nu, men ber jag om hjälp så hjälper de såklart till när de är nere och hälsar på. Var barnvakter sist en halvdag då jag var iväg till frisör mm. Men då min syster fick barn för 10 år sen orkade de så mkt mer. Då kom mamma ner och tog deras största en hel vecka när syrran jobbade osv. Finns inte på kartan nu tyvärr. Svärmor som är mycket yngre är vår klippa. Även om hon bor långt borta. Skåne känns som Frankrike ibland

Kram och hoppas ni får en bra dag idag!
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 08:50:33 följande:

Usch va jobbigt!! Hur har natten varit? Kram

Rent mög....!! Varje timme flera gånger och varannan. (Undra om hon är törstig ibland "bara") ammat ca 5-10 min vissa av gångerna. Vissa 20min.

Jag läste att du pumpat ur. Va det på kvällen då, hur tätt inpå amningen? Asså de här med blockamma, jag kör 3 amningar per bröst ungefär. Men det kanske är fel? Att man kör amning på ett bröst 3-4h blir ju inte många amningar trots matning ofta? Jag är nog trög efter sömnbristen... fattar inte hur jag ska göra?!
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-28 10:01:19 följande:

Rent mög....!! Varje timme flera gånger och varannan. (Undra om hon är törstig ibland "bara") ammat ca 5-10 min vissa av gångerna. Vissa 20min.

Jag läste att du pumpat ur. Va det på kvällen då, hur tätt inpå amningen? Asså de här med blockamma, jag kör 3 amningar per bröst ungefär. Men det kanske är fel? Att man kör amning på ett bröst 3-4h blir ju inte många amningar trots matning ofta? Jag är nog trög efter sömnbristen... fattar inte hur jag ska göra?!

Usch va jobbigt din stackare!! Jag pumpade ut fem minuter innan läggning dvs precis innan hon skulle äta, sen ammade hon i 20 minuter och däckade (då hon släppte bröst bytte jag och sen en gång till dvs man ska låta dem amma från båda så många ggr de vill då). Sov 5 timmar till nästa gång då hon ammade 10 min från ett bröst. Sen sov hon fyra timmar till och då fick hon amma från nästa bröst. Blev också ca 10 min. Har du kvar artikeln eller ska jag leta åt dig? Vet hur det är då man är så trött. Inget konstigt att bara amma 5-10 min men om hon bara får förmjölk så står hon sig ju inte. Kan vara värt att testa iaf.

Nä det blir det inte men det viktigaste är ju att ett bröst får vila några timmar åt gången så att uppehållen blir längre. Speciellt på natten då det ju bidrar mest till att öka produktionen. Tyvärr tar det ju ett tag att minska mjölken om man bara blockammar. Får man längre uppehåll sen så blir det ju att man byter varje gång men vara ammar ett bröst. När kroppen ställer in sig på det så funkar det som bäst tycker jag. Funkade inte med bara blockamning för mig tyckte jag. Det här var mkt bättre. Nu har hon sovit 2 tim på fm. Var nog helt slut från igår.

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 11:23:22 följande:

Usch va jobbigt din stackare!! Jag pumpade ut fem minuter innan läggning dvs precis innan hon skulle äta, sen ammade hon i 20 minuter och däckade (då hon släppte bröst bytte jag och sen en gång till dvs man ska låta dem amma från båda så många ggr de vill då). Sov 5 timmar till nästa gång då hon ammade 10 min från ett bröst. Sen sov hon fyra timmar till och då fick hon amma från nästa bröst. Blev också ca 10 min. Har du kvar artikeln eller ska jag leta åt dig? Vet hur det är då man är så trött. Inget konstigt att bara amma 5-10 min men om hon bara får förmjölk så står hon sig ju inte. Kan vara värt att testa iaf.

Nä det blir det inte men det viktigaste är ju att ett bröst får vila några timmar åt gången så att uppehållen blir längre. Speciellt på natten då det ju bidrar mest till att öka produktionen. Tyvärr tar det ju ett tag att minska mjölken om man bara blockammar. Får man längre uppehåll sen så blir det ju att man byter varje gång men vara ammar ett bröst. När kroppen ställer in sig på det så funkar det som bäst tycker jag. Funkade inte med bara blockamning för mig tyckte jag. Det här var mkt bättre. Nu har hon sovit 2 tim på fm. Var nog helt slut från igår.

Kram

Okej! Tack...

Men jag ammar från samma bröst nästan hela natten. Brukar byta bröst tidigt på morgonen (då det börjat spränga) så då förstår jag att hon får förmjölk bara (eller mycket iaf) . så egentligen fattar jag inte att hon blir hungrig och vaknar av det. Hon ammar jätte länge vid läggdags och jag hoppas varje gång att hon ska stå sig längre på det då. Men icke... . Tror att jag skrev ut artikeln sist T.om. så snäll du är <3.

Kram kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-28 13:13:03 följande:

Okej! Tack...

Men jag ammar från samma bröst nästan hela natten. Brukar byta bröst tidigt på morgonen (då det börjat spränga) så då förstår jag att hon får förmjölk bara (eller mycket iaf) . så egentligen fattar jag inte att hon blir hungrig och vaknar av det. Hon ammar jätte länge vid läggdags och jag hoppas varje gång att hon ska stå sig längre på det då. Men icke... . Tror att jag skrev ut artikeln sist T.om. så snäll du är <3.

Kram kram

Ja det är ju en svår balans det där. Jag tycker amningen funkar bäst när brösten liksom är inställda på att leverera det bebisen vill ha dvs aldrig blir hårda eller spränger utan känns rätt mjuka hela tiden. Lätt att tro att man inte har mjölk då men det har man - precis lagom testa det jag gjorde igår och se om det blir skillnad!! Håller tummen!! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-28 08:32:46 följande:

Skönt!! Känns som att ni har fått tillräckligt elände på ett tag iaf.

Här har natten varit OK, fortfarande ingen tand i sikte.

Önskar er en härlig helg!

Kram

Hade ni en bra dag? Lugn och mysig dag här. Har varit hemma. Inne och myst och ute på tomten och lekt. Storasyster fortfarande lite trött och ingen matlust men inte dålig längre, inget ßen i torsdags kväll. Gått 48 tim nu så imorgon kan vi träffa folk igen. Ingen mer sjuk heller. Skönt!

Stora kramar
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 19:03:01 följande:
    Hade ni en bra dag? Lugn och mysig dag här. Har varit hemma. Inne och myst och ute på tomten och lekt. Storasyster fortfarande lite trött och ingen matlust men inte dålig längre, inget ßen i torsdags kväll. Gått 48 tim nu så imorgon kan vi träffa folk igen. Ingen mer sjuk heller. Skönt! smile1.gif

Stora kramar
    Tack, vi har haft en bra dag. Åkte en sväng till Fredells för att titta på tapet till Victors rum, och var hemma för att följa tre milen från soffan. Dessutom har vi bakat bullar och gått promenad med vovven. Victor har varit på gott humör och sover nu. Han har bjudit på många skratt idag <3.

En rätt lugn dag här med alltså! Skönt att storasystern är på bättringsvägen .

I morgon är jag bjuden på brunch, så lyxigt

Ha en härlig lördag kväll!

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 14:18:44 följande:

Ja det är ju en svår balans det där. Jag tycker amningen funkar bäst när brösten liksom är inställda på att leverera det bebisen vill ha dvs aldrig blir hårda eller spränger utan känns rätt mjuka hela tiden. Lätt att tro att man inte har mjölk då men det har man - precis lagom testa det jag gjorde igår och se om det blir skillnad!! Håller tummen!! Kram

Jag har pumpat nu ikväll. 30ml på ena (som det kom gräddmjölk ifrån eftersom jag ammat 1h innan från det) andra bröstet blev betydligt mer på, jäklar med förmjölK jag har kom nästan 70ml av det. Sen pumpade jag typ 10 ml till så det verkligen kom gräddmjölk där med. Hoppas att jag gjorde rätt? Nu ammar jag, håll tummarna för att hon sover bättre i natt. Om hon gör det, ska jag göra likadant imorgon igen då?

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015