• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38

Morgonamning här! Hur har natten varit för er tjejer? Här har jag iaf fått ett fyratimmarspass i natt, plus 2+2 så jag känner mig riktigt utvilad Man blir lite mör av de där sova 1,5 tim i stöten-nätterna så det var på tiden.

Irma - hur är det med magen? Johjen - hur mår du nu? Danisen - hoppas magsjukan är över!

Hoppas ni alla får en bra dag!

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-26 06:29:58 följande:

Morgonamning här! Hur har natten varit för er tjejer? Här har jag iaf fått ett fyratimmarspass i natt, plus 2+2 så jag känner mig riktigt utvilad Man blir lite mör av de där sova 1,5 tim i stöten-nätterna så det var på tiden.

Irma - hur är det med magen? Johjen - hur mår du nu? Danisen - hoppas magsjukan är över!

Kram

Hej! Haft två sämre nätter och som en zombie idag.. Adam vaknat ofta, jag svårt att somna in och hunden varit orolig på nätterna. I går var jag hos en.mammaledig kompis i Göteborg och precis som du beskriver kunde Adam inte komma till ro när hennes barn, 1 och 4 år röjde runt. Jag fick gå in o ett annat rum och amma och gå ut och gå för att han skulle sova. Tror han sov max 2 h på hela dagen igår och han brukar sova 3-4 h. Vi åkte dessutom bil i två timmar och inte ens detta kunde söva honom! Som du säger så händer det jättemycket nu och igår när vi åt middag satt Adam o sin barnstol och tittade förundrat på oss i 15 min! Innan har han klarat några min innan han började gnälla.

Jag mår bra men väldigt trött. Ska på babymassage idag på öppna förskolan så kan inte sova mer nu utan hoppas på en eftermiddagslur. Vad har ni för planer idag?

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-26 07:46:33 följande:

Hej! Haft två sämre nätter och som en zombie idag.. Adam vaknat ofta, jag svårt att somna in och hunden varit orolig på nätterna. I går var jag hos en.mammaledig kompis i Göteborg och precis som du beskriver kunde Adam inte komma till ro när hennes barn, 1 och 4 år röjde runt. Jag fick gå in o ett annat rum och amma och gå ut och gå för att han skulle sova. Tror han sov max 2 h på hela dagen igår och han brukar sova 3-4 h. Vi åkte dessutom bil i två timmar och inte ens detta kunde söva honom! Som du säger så händer det jättemycket nu och igår när vi åt middag satt Adam o sin barnstol och tittade förundrat på oss i 15 min! Innan har han klarat några min innan han började gnälla.

Jag mår bra men väldigt trött. Ska på babymassage idag på öppna förskolan så kan inte sova mer nu utan hoppas på en eftermiddagslur. Vad har ni för planer idag?

Kram

Usch va jobbigt! Låter som du är som jag var igår. Hoppas du kan vila i em. Ja visst händer det mkt nu. Lovisa sov 20 min nu på morgonen Vaknade 06 och sov vid 08 så nu är det gnälligt. Ska bli underhållen men vill inte äta och somnade inte vid lämning. Hur mår Adam idag?

Ja när jag ammar på morgon och em då storasyster är hemma så får hon "leka lugnt" som vi säger. Pyssla el kolla film med lågt ljud på paddan för annars kan inte Lovisa äta och jag kan ju inte stänga in mig i ett annat rum när hon är hemma. Det funkar oftast bra. Man får hitta sina rutiner. När de är hemma båda och ska sova så får jag söva båda i dubbelvagnen eller så ammar jag i en fåtölj bredvid storasysters säng när hon ska somna om de ska sova inne (storasyster sover ju fort på dan ung en timme). Förhoppningsvis sover de båda då en stund så man får lite egen tid gäller att försöka tima så de sover samtidigt. Är ju intensivt med 2,5 åring som emellanåt är trotsig och så bebis på det så räcker gott att vara ensam med dem en dag i veckan tycker jag

Sköt om er!! Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-26 06:29:58 följande:

Kram

Tack, magen är bättre om än inte riktigt som den ska, men har inte haft ont iaf. Natten var Ok, vaknade 23, 2 och sedan 5 så inte riktigt fått den där efterlängtade 4 timmarspass, men känner mig ändå helt OK.
    Vi har varit och stor handlat, så roligt att titta på allt tycker Victor. Han sitter utåt i babybjörnen, och det är en perfekt tid, bara pensionärer och vi

Just nu sover han, sedan blir det dags för lunch, morotspuré på menyn idag. tänker titta på stafett idag och sedan ta en promenad i solskenet!
    I morgon är hunden hemma, då blir det en lång promenad samt lite träning på tomten. 

Ingen babysim på lördag, eftersom det är sportlov, och vi har inget annat på schemat. På söndag ska jag äta brunch med tjejgänget, så pappa får ta hand om Victor. (som tur är är jag bara 300 m bort in case of emergency )

Otroligt hur mycket piggare man blir av solen! Är väldigt glad att Victor är född under hösten, då man ändå är mer sliten efter nästan 6 månader utan en enda hel natt, och det skulle bli så mycket svårare om det blev mörkare nu. Men det är som sagt så mycket enklare att gå upp på morgonen när det är ljust i rummet. Längtar så efter att sitta den där första dagen på altanen med en kopp kaffe och känna hur solstrålarna värmer...Inte långt kvar nu!

Igår ringde min mamma, glad som en lärka och berättade att hon hade ordnat så att hon skulle hälsa på min bror två dagar innan jag landar i Paris och möta mig på flygplatsen så att vi kunde köra ner tillsammans sedan. Blev väldigt glad då det ändå är trevligare att ha sällskap under en 5 timmars bilresa

På måndag är det redan dags för 6 månaders kontroll! Fattar inte hur tiden kan gå så fort...

Hoppas ni får en skön dag, kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-26 07:46:33 följande:

Kram
    Blä, inte kul...Nej, det där med att de blir så mycket mer medvetna om det som händer runt omkring är verkligen en stor förändring. Från att bara haft fokus på maten till att inte kunna amma för att något är mer intressant...men man vänjer sig och hittar sitt sätt. 
    Hoppas iaf att du hinner vila en bra stund idag, för det där känslan när man har haft flera sådana nätter i följd är verkligen jobbig.

Kul med babymassage.

Kram!
  • villsågärna38

Himmel vilken dag!! Lovisa har sovit tre halvtimmar på hela dan trots både promenad och biltur plus amning, amning och amning. Varit gnällig emellanåt och jätteglad emellanåt. Superlynnig med andra ord och svårt för mig att få nåt gjort. Nog tanden iaf. Nu har hon äntligen somnat så vi pustar ut lite. Maken sen idag just denna dag av alla dagar. Typiskt!! Men kommer hem till 19 iaf. Blev fil, müsli och smörgåsar till middag här idag för mig och storasyster. Nu ska vi käka popcorn, kolla på film och pusta ut en stund

Kram på er!!!

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-26 18:02:59 följande:

Himmel vilken dag!! Lovisa har sovit tre halvtimmar på hela dan trots både promenad och biltur plus amning, amning och amning. Varit gnällig emellanåt och jätteglad emellanåt. Superlynnig med andra ord och svårt för mig att få nåt gjort. Nog tanden iaf. Nu har hon äntligen somnat så vi pustar ut lite. Maken sen idag just denna dag av alla dagar. Typiskt!! Men kommer hem till 19 iaf. Blev fil, müsli och smörgåsar till middag här idag för mig och storasyster. Nu ska vi käka popcorn, kolla på film och pusta ut en stund smile1.gif

Kram på er!!!

Oj! Hoppas ni fick en lugn stund när hon hade somnat!

Ja, det är ett helt annat tempo med humör växlingar just nu...dock har Victor varit en riktig solstråle idag, och har skrattat mycket och gett mamma oerhört mycket energi ! Vi får se hur natten blir och morgondagen. I kväll när han åt sin puré så började han gallskrika och tog sig i munnen, dessutom dreglar han mycket och gör bubbel ljud ned munnen, så jag tror absolut att det är en tand på gång...

Hoppas ni får en lugnare natt!

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-26 20:05:40 följande:

Oj! Hoppas ni fick en lugn stund när hon hade somnat!

Ja, det är ett helt annat tempo med humör växlingar just nu...dock har Victor varit en riktig solstråle idag, och har skrattat mycket och gett mamma oerhört mycket energi ! Vi får se hur natten blir och morgondagen. I kväll när han åt sin puré så började han gallskrika och tog sig i munnen, dessutom dreglar han mycket och gör bubbel ljud ned munnen, så jag tror absolut att det är en tand på gång...

Hoppas ni får en lugnare natt!

Kram

Lovisas storasyster kräktes precis Håll tummarna att det inte blir mer och aktiv klarar oss. Fast jag är nog smittade hon kräktes på mig Blääääää!!!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-26 20:18:17 följande:
    Lovisas storasyster kräktes precis smile4.gif Håll tummarna att det inte blir mer och aktiv klarar oss. Fast jag är nog smittade hon kräktes på mig smile4.gif Blääääää!!!!
    Neeeejjjj! Men vilken otur alltså! Håller alla tummar & tassar att det INTE är kräksjuka...

Styrkekramar vännen <3.
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-26 21:07:42 följande:

Neeeejjjj! Men vilken otur alltså! Håller alla tummar & tassar att det INTE är kräksjuka...

Styrkekramar vännen <3.

Tack!! Är nog nåt hon fått på dagis tyvärr Var nån där som blev sjuk igår men hade bara kräkts en gång så vi hoppas på det. Är ju oerhört lindrigt isf. Ska visst vara ett ovanligt jobbigt år i år när det gäller kräksjuka ska en förälder hört av en barnläkare.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015