• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01

Godmorgon tjejer,

Hur mår ni? Hur har natten varit?

Vsg, hoppas verkligen att storasystern mår ok och inte har fått kräksjuka.

Kram

• glader
    Irma01 skrev 2015-02-27 07:33:40 följande:

Godmorgon tjejer,

Kram

God morgon!

Okej natt här förutom att jag återigen har svårt att sova. Katterna har också härjat ovanligt mycket inatt. Men nu är det fredag!

Håller också mina tummar för dig och familjen vsg, hoppas verkligen ni slipper kräkeländet!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-26 20:18:17 följande:

Lovisas storasyster kräktes precis Håll tummarna att det inte blir mer och aktiv klarar oss. Fast jag är nog smittade hon kräktes på mig Blääääää!!!!

Oj hur mår ni?!!! Hoppas det var något övergående!

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-27 07:33:40 följande:

Godmorgon tjejer,

Kram

Hej!

Nåt kräksjukevirus är det. Hon kräktes tre gånger igår kväll men sen inte mer och mkt piggare idag. Går nåt på dagis just nu, varit likadant för de flesta, kräks 1-3 ggr och sen inget mer förutom feber för en del.

Det jobbigaste just nu är att Lovisa är supergnällig och har svårt att komma till ro och sova. Vill bli buren el underhållen konstant. Ammar igen nu och hoppas hon somnar snart. Jobbigt att inte hinna gosa och mysa med sjuklingen i den utsträckning jag skulle vilja. Hade velat vara själv med henne idag men, men... Inget att göra år. Bara göra det bästa av situationen.

Kram
  • johjen

Hej vänner!

Oj vilken skillnad det är när man får sova lite bättre. I natt fick jag sova ett 4 h pass och några 1,5 h pass så säkerligen fått 7 h sammanlagt. Just att få 4 h i ett sträck gör susen!

Idag är det en vecka sedan vi började ordentligt med veckoplanering och matschema samt att jag nu äter mjölkfritt, undviker socker och för mycket gluten och försöker äta mer protein och grönt och mår mycket bättre. Ställde mig på vågen imorse och gått ner 1,2 kg! Det första jag gått ner sedan efter förlossningen! Så glad och återigen visar det att det är så viktigt med rätt kost och att röra på sig (gått promenader också). Känner mig inspirerad att forsätta och främst för att jag mår bättre men givetvis kan jag gå ner några kg på kuppen blir jag ju inte ledsen! Kommer få en del besök i helgen och nästa helg åker vi på weekendresa till ett mysigt ställe i Skåne så det blir en del utmaningar att hålla sig till detta. Maten är inget problem, här hemma serverar jag den kost vi äter nu och till efterrätt blir det färska bär med havregrädde (och socker för dem som vill!) men det blir värre när vi är borta..

Idag kommer min mamma och hennes man hit och hoppas de kan underhålla Adam lite så jag kan göra något annat. Sambon ska träffa några vänner efter jobbet, unnar honom verkligen det första gången sedan Adam kom, och hunden är hemma med oss så vi får alla ta oss en promenad under dagen trots regn och blåst. Vad ska ni andra göra idag?

Irma, hur har natten varit? Har Victor fått någon tand ännu?

Kram

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-27 10:07:31 följande:
    Hej!

Nåt kräksjukevirus är det. Hon kräktes tre gånger igår kväll men sen inte mer och mkt piggare idag. Går nåt på dagis just nu, varit likadant för de flesta, kräks 1-3 ggr och sen inget mer förutom feber för en del.

Det jobbigaste just nu är att Lovisa är supergnällig och har svårt att komma till ro och sova. Vill bli buren el underhållen konstant. Ammar igen nu och hoppas hon somnar snart. Jobbigt att inte hinna gosa och mysa med sjuklingen i den utsträckning jag skulle vilja. Hade velat vara själv med henne idag men, men... Inget att göra år. Bara göra det bästa av situationen.

Kram
    Typiskt att allt händer samtidigt...men du gör ju ditt bästa och dina tjejer har är verkligen lyckligt lottade att ha en sådan mamma! Stora kramar, hoppas allt lugnar ner sig snart.
    johjen skrev 2015-02-27 10:24:35 följande:

Hej vänner!

Oj vilken skillnad det är när man får sova lite bättre. I natt fick jag sova ett 4 h pass och några 1,5 h pass så säkerligen fått 7 h sammanlagt. Just att få 4 h i ett sträck gör susen!

Idag är det en vecka sedan vi började ordentligt med veckoplanering och matschema samt att jag nu äter mjölkfritt, undviker socker och för mycket gluten och försöker äta mer protein och grönt och mår mycket bättre. Ställde mig på vågen imorse och gått ner 1,2 kg! Det första jag gått ner sedan efter förlossningen! Så glad och återigen visar det att det är så viktigt med rätt kost och att röra på sig (gått promenader också). Känner mig inspirerad att forsätta och främst för att jag mår bättre men givetvis kan jag gå ner några kg på kuppen blir jag ju inte ledsen! Kommer få en del besök i helgen och nästa helg åker vi på weekendresa till ett mysigt ställe i Skåne så det blir en del utmaningar att hålla sig till detta. Maten är inget problem, här hemma serverar jag den kost vi äter nu och till efterrätt blir det färska bär med havregrädde (och socker för dem som vill!) men det blir värre när vi är borta..

Idag kommer min mamma och hennes man hit och hoppas de kan underhålla Adam lite så jag kan göra något annat. Sambon ska träffa några vänner efter jobbet, unnar honom verkligen det första gången sedan Adam kom, och hunden är hemma med oss så vi får alla ta oss en promenad under dagen trots regn och blåst. Vad ska ni andra göra idag?

Irma, hur har natten varit? Har Victor fått någon tand ännu?

Kram

Nej, ingen tand här ännu! Just hemkommen från promenaden, Victor har fått sin lunch (broccoli och potatis puré idag), och vi ska ta det rätt lugnt resten av dagen. Natten var Ok, fick sova från kl 2 till kl 6, så känner mig rätt utvilad!

Matschemat brukar vara en stor hjälp då man undviker "snabba" beslut som ofta blir sämre lösningar. Underbart att du mår bättre och känner dig piggare, grattis till viktnedgången, men det viktigaste är som du skriver att du mår bättre!

Låter härligt med helgplanen, hoppas ni får det mysigt!

Kram
    glader skrev 2015-02-27 08:34:08 följande:
    God morgon!

Okej natt här förutom att jag återigen har svårt att sova. Katterna har också härjat ovanligt mycket inatt. Men nu är det fredag!

Håller också mina tummar för dig och familjen vsg, hoppas verkligen ni slipper kräkeländet!

Kram

Tänk att något ska det alltid vara! Härligt med fredag verkligen

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-27 10:24:35 följande:

Hej vänner!

Idag är det en vecka sedan vi började ordentligt med veckoplanering och matschema samt att jag nu äter mjölkfritt, undviker socker och för mycket gluten och försöker äta mer protein och grönt och mår mycket bättre. Ställde mig på vågen imorse och gått ner 1,2 kg! Det första jag gått ner sedan efter förlossningen! Så glad och återigen visar det att det är så viktigt med rätt kost och att röra på sig (gått promenader också). Känner mig inspirerad att forsätta och främst för att jag mår bättre men givetvis kan jag gå ner några kg på kuppen blir jag ju inte ledsen! smile1.gif Kommer få en del besök i helgen och nästa helg åker vi på weekendresa till ett mysigt ställe i Skåne så det blir en del utmaningar att hålla sig till detta. Maten är inget problem, här hemma serverar jag den kost vi äter nu och till efterrätt blir det färska bär med havregrädde (och socker för dem som vill!) men det blir värre när vi är borta..

Irma, hur har natten varit? Har Victor fått någon tand ännu? smile1.gif

Kram

Har också gått ner av att äta mjölkfritt, eftersom att jag inte kan äta choklad och kakor samt grädde. Havregrädden är helt ok mem creme fraiche är blää tycker jag. På måndag har det gått två veckor sedan jag uteslöt MP, Alice mage är fortfarande inte bra tyvärr, verkar komma och gå. Åt räkor häromkvällen som jag tror att hon reagerade på dagen efter. Hon har haft lite ont idag också, åt champinjoner igår, kan barn reagera på det?

Finns det några frysta grönsaker som spädisar kan äta utan risk för gaser? Brukar äta broccoli, blomkål, ärtor, haricots verts men nu äter jag inget alls förutom tomat, gurka, sallad, spenat och morötter. Vet ni om det finns ngt annat nyttigt?

Min natt var så förfärlig när det gäller sömn för min del så orkar inte ens berätta..

Vsg, tråkigt med magsjuka, hoppas att den är över nu!

Trevlig helg!
  • villsågärna38

Hej igen!

Skönt att du fått sova! Hoppas ni får bra hjälp av din mamma idag Johjen! Kul med maten och vikten Om du fuskarnån gång (dvs på er weekend) är der ju ingen fara. Det är ju vardagen som räknas. Så resonerar iaf jag

Skönt att du fick sova bättre. Hur har ni haft det idag Irma? Är magen ok?

Usch va jobbigt Lelle! Måste vara hemskt att ha det så tufft hela tide. Stackars dig och lilla Alice!

Här går det helt ok. Haft mycket mys och god med tjejerna under dan. Storasyster har fått en sjukpresent, en by bok vi läst flera ggr Hon har sovit 2,5 idag och är mkt piggare nu.

Lovisa däremot sover knappt alls. Hon somnade 10.15 och sov 1,5 tim. Sövde henne i vagnen i garaget Men sen har hon varit vaken till 16.15!!! Helt galet!! Hon har gnällt i omgångar (säkert tanden) men även varit glad, iaf då hon fått uppmärksamhet Jag har tyvärr fått jättemycket mjölk pga senaste veckans konstanta ammande (pga tanden). Brösten läcker ibland och mjölken sprutar så hon frustar, sätter i halsen och ibland gråter i början då hon ska äta. Inte kul Lovisa har blivit pruttig i magen också så lite ond cirkel just nu tror jag. Har blockammar ett par dar men ska testa pumpa båda brösten ikväll innan nattamningen. Den holländska metoden ni vet. Hoppas det får bukt på det hela. Tror Lovisa ibland blir mätt på förmjölken nu så hon står sig inte lika länge plus att hon blir gasig. Nåväl, rapporterar imorgon hur det utvecklar sig. Ingen mer magsjuka här iaf. Der är vi innerligt tacksamma för. Och ikväll är det fredag Underbart!!!

Trevlig helg alla!!

Kram

• Danisen

Det jag skulle vilja göra allra mest nu är att sova!!!! Men det blir väl inte förrän jag är gammal... phu!! Vilka nätter. ..

• johjen
    lelle75 skrev 2015-02-27 16:17:04 följande:

Har också gått ner av att äta mjölkfritt, eftersom att jag inte kan äta choklad och kakor samt grädde. Havregrädden är helt ok mem creme fraiche är blää tycker jag. På måndag har det gått två veckor sedan jag uteslöt MP, Alice mage är fortfarande inte bra tyvärr, verkar komma och gå. Åt räkor häromkvällen som jag tror att hon reagerade på dagen efter. Hon har haft lite ont idag också, åt champinjoner igår, kan barn reagera på det?

Finns det några frysta grönsaker som spädisar kan äta utan risk för gaser? Brukar äta broccoli, blomkål, ärtor, haricots verts men nu äter jag inget alls förutom tomat, gurka, sallad, spenat och morötter. Vet ni om det finns ngt annat nyttigt?

Min natt var så förfärlig när det gäller sömn för min del så orkar inte ens berätta..

Vsg, tråkigt med magsjuka, hoppas att den är över nu!

Trevlig helg!

Lustigt jag tycker havre cream fraichen är godast!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015