• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 19:03:01 följande:

Hade ni en bra dag? Lugn och mysig dag här. Har varit hemma. Inne och myst och ute på tomten och lekt. Storasyster fortfarande lite trött och ingen matlust men inte dålig längre, inget ßen i torsdags kväll. Gått 48 tim nu så imorgon kan vi träffa folk igen. Ingen mer sjuk heller. Skönt!

Stora kramar

Låter ändå som ni haft en lugn och skön dag trots att storasyster inte varit helt i form. Skönt att det inte blev värre! Kram
    Irma01 skrev 2015-02-28 19:51:16 följande:

Tack, vi har haft en bra dag. Åkte en sväng till Fredells för att titta på tapet till Victors rum, och var hemma för att följa tre milen från soffan. Dessutom har vi bakat bullar och gått promenad med vovven. Victor har varit på gott humör och sover nu. Han har bjudit på många skratt idag <3.

En rätt lugn dag här med alltså! Skönt att storasystern är på bättringsvägen .

I morgon är jag bjuden på brunch, så lyxigt

Ha en härlig lördag kväll!

Kram

För att ha haft en lugn dag så verkar det ändå som ni hunnit med en hel del! Mysigt med brunch, blir det utan Victor då? Hoppas ni får trevligt. Kram

Vi har haft en bra dag med besök från Stockholm. Adam har varit lite gnällig idag med men gillar ju när det händer saker och att man håller på med honom så det gick ändå rätt bra. Min väninna som var här är van hon har själv tre barn, två i livet och ett i himlen, så hon är rätt härdad mot bebisgnäll.

Ikväll testar vi om Adams pappa kan natta honom. Jag ammade precis utanför sovrummet i en fåtölj och gick in och la honom i hans säng medan sambon låg i min säng strax bredvid och sjunger sakta för honom. Hör tyvärr gnäll från sovrummet nu så vi får väl se hur det går.. några tips hur man ska få den icke ammade partnern att kunna lägga bebisen?

Kram på er!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 09:02:32 följande:

Va skönt! 4-6 tim mellan brukar ju vi ha med och nu verkar vi vara tillbaka i det normala igen. Hon har nog levt på "sockervatten" senaste dagarna. Inte konstigt hon varit gasig och haft svårt att sova. Nu har hon precis somnat efter amning utan problem. Inget strul,mjölk hon sätter i halsen, frustar och blir ledsen. Utan precis som det brukar vara igen. Såå skönt!! Verkligen inte kul när amningen strular. Så tacksam att det finns råd att få. Ibland är Google bra att ha

Jobbigt med din mamma. Energikrävande med sånna människor helt enkelt. Men roligt att din pappa verkar varade gullig. Mina föräldrar orkar inte lika mkt som förr, blivit 70 år båda två nu, men ber jag om hjälp så hjälper de såklart till när de är nere och hälsar på. Var barnvakter sist en halvdag då jag var iväg till frisör mm. Men då min syster fick barn för 10 år sen orkade de så mkt mer. Då kom mamma ner och tog deras största en hel vecka när syrran jobbade osv. Finns inte på kartan nu tyvärr. Svärmor som är mycket yngre är vår klippa. Även om hon bor långt borta. Skåne känns som Frankrike ibland

Kram och hoppas ni får en bra dag idag!

Ja min mamma är ju bara 65 men tyvärr överviktig, rökare och tar inte riktigt hand om sig så orkar inte så mycket. Försökte prata med henne förr men hon slår dövörat till och som jag skrivit förut är vi väldigt olika. När jag berättade för henne om mina problem såsom karpatunnelssyndtom, sömnbristen och hormonell obalans tycker hon att jag ska sluta amma och ge välling istället! Hon har ju ingen koll.. Svärmor dock är 70 men pigg och framåt och håller på och bygger sitt drömhus.. Pappa är bra men kanske inte så bra med spädbarn men Adams äldre kusiner älskar honom. Man får ta dem som dem är!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 06:16:53 följande:
    Dels kan ju köttet vara stekt i smör eller vanligt margarin såklart men bea görs ju på smör och äggulor så det var nog framförallt såsen. Hoppas iaf att du fick lite sömn sen. Kram
    Men åhhh neeej, tänkte att bea var som majo, asså vad klantig jag är. Pm kag hade tänkt efter så visste jag det mycket väääl... Ni måste tro att jag är superblåst (vilket jag inte alls är i vanliga fall). Men har känt mig extremt korkad på sista tiden, troligtvis pga av den långvariga sömnbristen. Dessutom är ju det här med barn ett område som jag inte alls har koll på.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-28 21:05:21 följande:
    Låter ändå som ni haft en lugn och skön dag trots att storasyster inte varit helt i form. Skönt att det inte blev värre! Kram
    Irma01 skrev 2015-02-28 19:51:16 följande:

Tack, vi har haft en bra dag. Åkte en sväng till Fredells för att titta på tapet till Victors rum, och var hemma för att följa tre milen från soffan. Dessutom har vi bakat bullar och gått promenad med vovven. Victor har varit på gott humör och sover nu. Han har bjudit på många skratt idag <3.

En rätt lugn dag här med alltså! Skönt att storasystern är på bättringsvägen .

I morgon är jag bjuden på brunch, så lyxigt

Ha en härlig lördag kväll!

Kram

För att ha haft en lugn dag så verkar det ändå som ni hunnit med en hel del! Mysigt med brunch, blir det utan Victor då? Hoppas ni får trevligt. Kram

Vi har haft en bra dag med besök från Stockholm. Adam har varit lite gnällig idag med men gillar ju när det händer saker och att man håller på med honom så det gick ändå rätt bra. Min väninna som var här är van hon har själv tre barn, två i livet och ett i himlen, så hon är rätt härdad mot bebisgnäll. smile1.gif

Ikväll testar vi om Adams pappa kan natta honom. Jag ammade precis utanför sovrummet i en fåtölj och gick in och la honom i hans säng medan sambon låg i min säng strax bredvid och sjunger sakta för honom. Hör tyvärr gnäll från sovrummet nu så vi får väl se hur det går.. några tips hur man ska få den icke ammade partnern att kunna lägga bebisen?

Kram på er!
    Ja, brunchen är hos en granne men Victor ska iväg med sin pappa till stan och träffa farfar. Det brukar fungera fint att vara ifrån mig 4 timmar och nu när han äter puré också så ska det nog gå bra. Viktigt för pappan att få egen tid med Victor, och skönt för mig att kunna äta brunch utan små fingrar som greppar allt

Har inga bra tips, vi vände på rutinen, amning först, sedan upp och bada (varannan dag) och pyjamas som då maken tar hand om och det gick utan stora problem. Ni får ge det några dagar, det kan ta en stund för Adam att vänja sig. Håller tummarna!

När det gäller din mamma förstår jag verkligen hur du känner. När man berättar om jobbiga saker vill man gärna ha stöd, inte den typ av svar du fick...tyvärr kan man inte göra mycket åt saken, ibland behöver man distansera sig helt enkelt!

Hoppas att nattning gick ok, kram.
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-28 20:55:27 följande:

Jag har pumpat nu ikväll. 30ml på ena (som det kom gräddmjölk ifrån eftersom jag ammat 1h innan från det) andra bröstet blev betydligt mer på, jäklar med förmjölK jag har kom nästan 70ml av det. Sen pumpade jag typ 10 ml till så det verkligen kom gräddmjölk där med. Hoppas att jag gjorde rätt? Nu ammar jag, håll tummarna för att hon sover bättre i natt. Om hon gör det, ska jag göra likadant imorgon igen då?

Kram

Jag håller tummarna!! Wow va mycket det kom.

Nä en gång ska räcka. Det är liksom en kickstart som ska hjälpa dig att minska mjölkvolymen i kombination med blockamning.

Stora kramar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-28 21:12:19 följande:

Ja min mamma är ju bara 65 men tyvärr överviktig, rökare och tar inte riktigt hand om sig så orkar inte så mycket. Försökte prata med henne förr men hon slår dövörat till och som jag skrivit förut är vi väldigt olika. När jag berättade för henne om mina problem såsom karpatunnelssyndtom, sömnbristen och hormonell obalans tycker hon att jag ska sluta amma och ge välling istället! Hon har ju ingen koll.. Svärmor dock är 70 men pigg och framåt och håller på och bygger sitt drömhus.. Pappa är bra men kanske inte så bra med spädbarn men Adams äldre kusiner älskar honom. Man får ta dem som dem är!

Kram

Men du, vilket svar. Det var inte mycket till empati och förståelse. Härligt med svärmor och din pappa iaf. Ja man får ta dem som de är. Är det nåt man måste inse så är det att man inte kan göra om andra människor utan bara välja hur man ska förhålla sig till hur de är.

Hoppas läggningen gick bra. Lite gnäll och att det tar längre tid får man räkna med. Ge det några dar som Irma skriver. Pappa måste ju också kunna lugna och lägga. Det ger sig på sikt tror jag. Kram
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-28 07:53:24 följande:
    Mp i bea:n tyvärr, så det kan nog förklara natt pruttarna. Tyvärr får du börja om från början, dvs två nya veckor, men det kan vara en indikation på att det är MP, vad säger Bvc? Jag fick erbjudande om att träffa en dietist efter mina 2v MP fritt för lite råd.

Kämpa på!
    Bvc tyckte inte att jag behövde pröva ens eftersom att Alice har sådan fin hy, inga utslag alls. Men jag har sagt att jag har börjat ändå och de sa inte emot, de förstår att jag vill det. Guu så segt att jag missade bean, känner mig så oerhört korkad.

Det värsta är att svärisarna kommer nästa helg och de är så inskränkta så de tror absolut inte att det beror på mjölk, de själva dricker mjölk flera ggr om dagen och skulle aldrig kunna vara utan. Däremot så tror de att det är äpplejos för det tål inte farmor själv, hur kan de vara så fruktansvärta inskränkta. Det brukar vara farmor som lagar mat, så det blir ju lite jobbigt då, pust..
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-28 21:57:38 följande:

Bvc tyckte inte att jag behövde pröva ens eftersom att Alice har sådan fin hy, inga utslag alls. Men jag har sagt att jag har börjat ändå och de sa inte emot, de förstår att jag vill det. Guu så segt att jag missade bean, känner mig så oerhört korkad.

Det värsta är att svärisarna kommer nästa helg och de är så inskränkta så de tror absolut inte att det beror på mjölk, de själva dricker mjölk flera ggr om dagen och skulle aldrig kunna vara utan. Däremot så tror de att det är äpplejos för det tål inte farmor själv, hur kan de vara så fruktansvärta inskränkta. Det brukar vara farmor som lagar mat, så det blir ju lite jobbigt då, pust..

Tycker din Bvc låter okunniga. Ingen av de bebisar jag känner med mp har eksem. En i min mammagrupp har uteslutit både mjölk och ägg nu och fått göra pricktest. Visade sig vara båda allergierna för dem. Hon har en helt ny bebis nu tre veckor senare. Hade knappt sovit innan. Håll ut och stå på dig!!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-28 21:57:38 följande:

Inte förvånad över Svaret från bvc. Som jag skrev tidigare hade en tjej i min mammagrupp samma problem (och barnet hade mycket eksem o utslag) och till slut fick hon bra hjälpnödiga hon kom till Astrid Lindgrens barnsjukhus! Men fick kämpa själv i 4 månader...

När det gäller dina svärisar får du be din man att vara tydlig med sina föräldrar om vikten att utesluta MP för er dessa två veckor.

Och att du är inte intresserad att höra deras egna slutsatser. Att ni känner er bebis bäst. Att du är trött och behöver hjälp inte kritik.

Hoppas du får litenhet sömn under veckan, så du orkar med dem.

Kram!
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-02-28 20:55:27 följande:
    Jag har pumpat nu ikväll. 30ml på ena (som det kom gräddmjölk ifrån eftersom jag ammat 1h innan från det) andra bröstet blev betydligt mer på, jäklar med förmjölK jag har kom nästan 70ml av det. Sen pumpade jag typ 10 ml till så det verkligen kom gräddmjölk där med. Hoppas att jag gjorde rätt? Nu ammar jag, håll tummarna för att hon sover bättre i natt. Om hon gör det, ska jag göra likadant imorgon igen då?

Kram
    Jag håller tummarna för dig! Nu borde det få vara vår tur att sova!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015