• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Primolut88

Hej alla

Har hittat den här tråden idag och tänkte haka på. Vi gjorde ivf i maj förra året. Lyckades på första försöket med ett ägg som vid Rul visade sig bli två bebisar och den 23/1 föddes våra prinsessor Lelia och Tilda i v.26+5 efter igångsättning. Tyvärr va det bara Lelia som kom ut den vanliga vägen och Tilda fick komma ut via urakut kejsarsnitt men vi mår alla bra och vi börjar så smått komma in i det här med att vara föräldrar

• lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-24 10:02:27 följande:
    Härligt Lelle! Visst var det så att du uteslutit mjölkprotein? Kan det ha hjälpt?

Vi har också problem med nästäppa på natten, väldigt skumt. Hon är inte täppt på dagen alls och inge snorig, men så fort hon ligger ner en längre stund (som på natten) så blir hon täppt. Vi har hög läge på spjälsängen så det hjälper en del. Jag brukar ge henne bröstmjölk i näsan el saltlösning i förebyggande syfte innan läggdax och det hjälper också. Bvc sa om det inte gått bort när hon är 6 mån så borde vi träffa en läkare. Innan dess gör de ingenting åt det.
    Stämmer, uteslutit MP sedan förra måndagen. Efter det vart hon bra ett par dagar men sen kom det tillbaka igen. Ikväll vart hon lite ledsen igen av pruttar men bara skrik korta stunder tack och lov. Så vet faktiskt inte vad som hjälper.

Störs hon av nästäppan också så att hon inte kan sova? Alice slog tidigare på näsan och vart jättearg när hon blev täppt så det har verkligen varit besvärligt.

Vad gör de åt saken när de är 6 månader?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-24 20:07:47 följande:
    Hej Lelle,

Jag brukar aldrig ge båda bröst på natten, Victor äter från den ena och brukar sluta själv och då lägger jag honom igen.

Vaknar Alice snabbt igen om du bara ge ena bröstet per gång?

Kram
    Hon somnar om fort om hon bara får ena bröstet (men jag har givit båda för att hon ska bli riktigt mätt). Men jag kör nog bara på ena bröstet fortsättningsvis.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-24 20:07:47 följande:
    Hej Lelle,

Jag brukar aldrig ge båda bröst på natten, Victor äter från den ena och brukar sluta själv och då lägger jag honom igen.

Vaknar Alice snabbt igen om du bara ge ena bröstet per gång?

Kram
    Nu förstod jag din fråga. Är så trött och borta på natten så har glömt att kolla på klockan så har inte tänkt på det, men ska försöka att kolla inatt.

Kram
  • lelle75
    Primolut88 skrev 2015-02-24 20:35:48 följande:

Hej alla

Har hittat den här tråden idag och tänkte haka på. Vi gjorde ivf i maj förra året. Lyckades på första försöket med ett ägg som vid Rul visade sig bli två bebisar och den 23/1 föddes våra prinsessor Lelia och Tilda i v.26+5 efter igångsättning. Tyvärr va det bara Lelia som kom ut den vanliga vägen och Tilda fick komma ut via urakut kejsarsnitt men vi mår alla bra och vi börjar så smått komma in i det här med att vara föräldrar smile1.gif

Stort grattis till dina sessor och välkommen hit
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-24 20:52:46 följande:
    Nu förstod jag din fråga. Är så trött och borta på natten så har glömt att kolla på klockan så har inte tänkt på det, men ska försöka att kolla inatt.

Kram
    Ja, det är nästan det värsta med tröttheten, att man blir rätt trög i hjärnan

Som du skriver, prova bara ge den ena några ggr nu, och se om tiden förändrats. Håller tummarna att du får en bra natt!

Kram
  • Irma01

Hej alla

Har hittat den här tråden idag och tänkte haka på. Vi gjorde ivf i maj förra året. Lyckades på första försöket med ett ägg som vid Rul visade sig bli två bebisar och den 23/1 föddes våra prinsessor Lelia och Tilda i v.26+5 efter igångsättning. Tyvärr va det bara Lelia som kom ut den vanliga vägen och Tilda fick komma ut via urakut kejsarsnitt men vi mår alla bra och vi börjar så smått komma in i det här med att vara föräldrar smile1.gif

Stort grattis till dina tjejer och varmt välkommen till tråden
  • johjen

Hej alla

Har hittat den här tråden idag och tänkte haka på. Vi gjorde ivf i maj förra året. Lyckades på första försöket med ett ägg som vid Rul visade sig bli två bebisar och den 23/1 föddes våra prinsessor Lelia och Tilda i v.26+5 efter igångsättning. Tyvärr va det bara Lelia som kom ut den vanliga vägen och Tilda fick komma ut via urakut kejsarsnitt men vi mår alla bra och vi börjar så smått komma in i det här med att vara föräldrar

Stort grattis och välkommen hit! Hur har första tiden varit för er?
  • Irma01

God morgon tjejer!

Hur har natten varit för er?

Här har det gått fint, vi smörjde lite Alvedon på tandköttet på Victor innan läggning, då vi misstänker att gnällandet gäller en tand som är på väg.

Han somnade kl 19, vaknade 01.30 och sedan 06.40 underbart!

Synd för mig att magen krånglade och att jag fick besöka badrummet mitt i natten när han sov så bra men men...mår fint nu iaf!

Blir spännande idag, har tid hos frisören...hoppas att han inte är gnällig då

Kram på er!

• Primolut88
    johjen skrev 2015-02-24 21:40:20 följande:

Stort grattis och välkommen hit! Hur har första tiden varit för er?

Tack tack

Den har varit och är fortfarande väldigt intensiv. Vi började med två veckor på neo för att dom föddes lite tidigt och för att Tilda har ett hjärtfel som ska fixas till troligtvis någon gång under sommaren. Så vi är på ultraljud varannan vecka och ska dit idag. Men annars så är det mat sömn och blöjbyten som gäller här än så länge
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015