• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-02-23 11:23:36 följande:

Jättebra läsning  läser kostdoktorn då min äldsta dotter har diabetes typ 1. Han skriver vettigt och börjar man tänka lite så är det ju bara logik i det han säger. Det han skriver skiljer sig ju en del från det som sjukvården förespråkar. 

Precis! Visste inte att din dotter hade diabetes. Tufft!! Men extra viktigt hur man äter då. Märker ni av hur kosten påverkar? Kram
  • villsågärna38

Får nog vara glad att Lovisa sover mkt idag. Hon har sovit 4 tim sen hon gick upp vid 07. Grymt missnöjd och gnällig då hon är vaken. Absolut inte kolikskrik så allt är ju såklart relativt men brölar och gnäller och är allmänt frustrerad. Säkert tanden!

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-23 04:17:20 följande:

Wow, kommer de så tidigt :) Eller hur gammal är Lovisa nu? Gissar ca 4,5 månader? Blir det besvärligt och gör det ont länge för dem?

Jo 4,5 mån. Hon är lite tidig, brukar komma runt 6 mån ca men en del barn föds ju t o m med tänder Tror det är jätteolika från barn till barn. Vi upplevde att det var olika beroende på vilka tänder det var också. Kindtänderna var värst. Storasyster hade alla tänder då hon var 1,5 år, fick alla fyra kindtänder under en och samma vecka då hon var drygt 1, den veckan var lite jobbig För vissa tar det upp till 3 år innan de fått alla 20 mjölktänder så väldigt varierande. Kram

www.folktandvardenstockholm.se/fakta-rad/fakta-om-tander/tandernas-utveckling/
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 14:31:56 följande:

Får nog vara glad att Lovisa sover mkt idag. Hon har sovit 4 tim sen hon gick upp vid 07. Grymt missnöjd och gnällig då hon är vaken. Absolut inte kolikskrik så allt är ju såklart relativt smile5.gif men brölar och gnäller och är allmänt frustrerad. Säkert tanden!

Här har jag inte sett någon tand och känner inget heller men vad gnällig han här. Skriker och är mest missnöjd hela tiden...säkert en tand som spökar ändå!

Han var som tur är snäll på gymmet, men ingen solstråle sedan vi kom hem

Nåväl, man kan inte jämnt vara på topp!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 14:31:56 följande:

Får nog vara glad att Lovisa sover mkt idag. Hon har sovit 4 tim sen hon gick upp vid 07. Grymt missnöjd och gnällig då hon är vaken. Absolut inte kolikskrik så allt är ju såklart relativt men brölar och gnäller och är allmänt frustrerad. Säkert tanden!

Adam också gnällig idag och några dagar tillbaka men ska ju ha lämnat Eventfasen bakom sig? Kanske är tänderna som spökar här med? Han vill inte ligga länge i babygymmet och vill helst att jag bär på honom eller att han får sitta i min famn. Babysittern funkar en liten stund men då måste jag gulla med honom emellanåt . Han har ju varit ganska självständig det senaste och jag har kunnat fixa med annat mellan amningarna men nu gnäller han så fort han inte ser mig.. Lite frustrerande men samtidigt är jag just föräldraledig för att ta hand om honom så tvätt, plock och eventuellt matlagning får vänta! Han sover ok på nätterna och vaknar mellan 1-3 ggr från att han somnar mellan 20-22 till han vaknar mellan 7-9.

Jag mår mycket bättre efter ha vilat mycket och ätit bra i helgen! Kost och sömn är ju a och o för att fungera och må bra men tyvärr har jag en tendens att slarva med kosten när jag är trött vilket leder till att jag blir mer och mer dränerad på energi. I går kväll satt sambon och jag och skrev matschema för hela veckan och imorse efter jag lämnat prover för mitt kommande läkarbesök för sköldkörteln, handlade jag veckans mat. Säkert vad ni andra alltid gör men nytt för mig! Kör mjölkfritt och frossar i grönsaker och protein men har inte slutat helt med gluten men dragit ner. Sambon och jag har sagt inget socker på minst en månad så det får vi allt hålla!

Hoppas Lovisa är lite gladare nu!

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-02-23 15:06:04 följande:

Här har jag inte sett någon tand och känner inget heller men vad gnällig han här. Skriker och är mest missnöjd hela tiden...säkert en tand som spökar ändå!

Han var som tur är snäll på gymmet, men ingen solstråle sedan vi kom hem

Nåväl, man kan inte jämnt vara på topp!

Kram

Verkar vara en allmän gnälldag idag! Skönt gymmet, var det mammajympa du var på?

Kram
  • johjen

Vad säger ni om att ha era bebisar framför tvn? I alla fall vi som har lite större barn som börjar bli mer medvetna? Jag försöker undvika att Adam sitter framför tvn men händer ju ibland ändå. Finns forskning som visar att exponeras små barn för tv kan det ge sämre koncentrationsförmåga när de blir äldre...

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 14:28:02 följande:
    Precis! Visste inte att din dotter hade diabetes. Tufft!! Men extra viktigt hur man äter då. Märker ni av hur kosten påverkar? Kram
    Hon fick diabetes när hon var 6 år, i onsdags fyllde hon 13 år så vi har fått in vanan så att säga. Klart jag önskar att hon sluppit sin sjukdom men vi har accepterat den och det är en del av vardagen. Det var kaos när hon fick diagnosen, visste ju ingenting och trodde hon skulle dö. Jag bodde med henne på sjukhuset under 4 v, hennes lillasyster var 2,5 år och det var bara svårt och väldigt mycket tårar.

Kosten är en viktig del i hur hon mår och vi äter nyttigt i veckorna och unnar oss lite "sämre" mat till helgen. Älskar pommes frites, coca cola t ex men sådan mat är ju rena döden egentligen.

Nu när hon är tonåring så är det så klart en del diskussioner om mc donalds med kompisar i veckorna och godispapper jag hittar i hennes väska, men så har nog alla tonårsföräldrar det.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-23 15:23:15 följande:
    Verkar vara en allmän gnälldag idag! Skönt gymmet, var det mammajympa du var på?

Kram
    Ja, lite roligt att de alla tre är gnälliga idag

Ja, mammapass var vi på, värsta lyxen då vi bara var 5 stycken (sportlov)!

När det gäller TV så händer det absolut att Victor ser den en oftast om jag tittar på något så vänder jag babysittern så han tittar på mig i stället.

Kram
  • villsågärna38

Johjen och Irma, ja lite komiskt att de är gnälliga alla tre Här går det iaf att trösta genom att underhålla, bli buren, äta och sova man får tänka så när det är gnälligt. Allt går bra så länge de inte har kolik el magsjuka (bland det jobbigaste jag vet). Det där otröstliga kolikskriket som pågår timme ut och timme in och inte går att trösta el lugna med bröstet är ju olidligt också så en lite frustrerad eller orolig dag ibland kan man ju leva med I vårt fall var hon nog lite uttråkad för hon blev jätteglad då hon såg barnen på dagis vid hämtning och speciellt storasyster

Vi hoppas på bättre humör imorgon!!

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015