• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    Judda skrev 2015-02-21 15:29:21 följande:

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. Hoppas det blir bättre snart. Kram

Själv känner jag känner mig helt knäckt. ???? Har ju kämpat som en tok med amningen sen förra helgen nu. Trappat ner ersättningen ganska mkt vilket resulterat i att Doris legat vid bröstet timme efter timme, framför allt på kvällarna. Känner att mjölken ökat, (brösten spänner.) kanske mina 4-5 koppar amningste om dan har hjälpt. Men Doris bara somnar (tack för era tips, men jag har redan testat allt) eller blir frustrerad och rycker och sliter och kastar med huvudet. Jag känner mig värdelös som inte kan få det att funka och har gråtit i tre dagar nu. ????

Fick nog och bokade ny tid på amningsmott igår och som jag befarade har hon börjat gå ner i vikt igen. ????

Tycker så fruktansvärt synd om henne. Känner mig hemsk som svälter henne bara för att jag vill amma.

Vägde henne före o efter amning också och efter 25 min (ovanligt vaken) amning hade hon bara gått upp 15 g.

BM sa att jag gör allt jag kan, Doris har bra tag och BM tyckte att hon jobbade rätt när hon suger men det finns ju inget jag eller ngn annan kan göra för att få henne att ta i mer.

Så BM sa att vi inte har ngt val. Vi måste ge henne ersättning regelbundet igen och så får jag ställa in mig på att "hobbyamma" som hon sa. Amma utan press när det känns bra och avslappnat. Jag bröt ihop. ????

Pumpa går inget vidare heller. Jag är väl en sån som har svårt att släppa mjölk till pumpen. Så det är väl "bara" att försöka ställa in sig på att hon kommer att bli en ersättningsbebis och amma för mysets skull bara och om polletten helt plötsligt trillar ner för henne en dag så gör den det. Känns som det totala misslyckandet. ???? Vill kunna njuta av att äntligen vara mamma men just nu känner jag mig bara deppig.

Låter jobbigt, men om det nu är så att det finns ingen annan sätt så är det ju absolut inte en sämre mamma för att du måste ge Doris ersättning! Jag förstår att du är ledsen för att du så gärna ville amma, men du ska verkligen inte känna dig misslyckad. Det är sådant som händer och det går utmärkt att växa upp med ersättning också. Kanske som du skriver trillar polletten ner för henne men det viktigaste nu är att hon går upp i vikt.

Du kan inte göra så mycket mer än vad du har gjort, med tanke på att du har kontakt med amningshjälpen. 

Jag vet att det bara är en klen tröst med tänk på att det finns vissa fördelar med ersättning också, som t.e att pappan kan engagera sig mer och tidigare på ett annat sätt, och att du kan få mer avlastning. Doris kommer att behöva ha närhet oavsett, så även om hon inte ammas kan ni så klart ha många mysiga stunder hud mot hud osv iaf. 

Det kanske är lätt att säga när man själv inte ha haft några bekymmer med amningen, men jag var från början inställd på "vi får se" och skulle absolut inte ha fått dåligt samvete om amningen inte hade fungerat. Man kan bara göra sitt bästa och ibland fungerar det helt enkelt inte. Du är fortfarande den viktigaste person i Doris liv, och den bästa mamma hon kan ha.

Kram!
  • glader

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. Hoppas det blir bättre snart. Kram

Själv känner jag känner mig helt knäckt. ???? Har ju kämpat som en tok med amningen sen förra helgen nu. Trappat ner ersättningen ganska mkt vilket resulterat i att Doris legat vid bröstet timme efter timme, framför allt på kvällarna. Känner att mjölken ökat, (brösten spänner.) kanske mina 4-5 koppar amningste om dan har hjälpt. Men Doris bara somnar (tack för era tips, men jag har redan testat allt) eller blir frustrerad och rycker och sliter och kastar med huvudet. Jag känner mig värdelös som inte kan få det att funka och har gråtit i tre dagar nu. ????

Fick nog och bokade ny tid på amningsmott igår och som jag befarade har hon börjat gå ner i vikt igen. ????

Tycker så fruktansvärt synd om henne. Känner mig hemsk som svälter henne bara för att jag vill amma.

Vägde henne före o efter amning också och efter 25 min (ovanligt vaken) amning hade hon bara gått upp 15 g.

BM sa att jag gör allt jag kan, Doris har bra tag och BM tyckte att hon jobbade rätt när hon suger men det finns ju inget jag eller ngn annan kan göra för att få henne att ta i mer.

Så BM sa att vi inte har ngt val. Vi måste ge henne ersättning regelbundet igen och så får jag ställa in mig på att "hobbyamma" som hon sa. Amma utan press när det känns bra och avslappnat. Jag bröt ihop. ????

Pumpa går inget vidare heller. Jag är väl en sån som har svårt att släppa mjölk till pumpen. Så det är väl "bara" att försöka ställa in sig på att hon kommer att bli en ersättningsbebis och amma för mysets skull bara och om polletten helt plötsligt trillar ner för henne en dag så gör den det. Känns som det totala misslyckandet. ???? Vill kunna njuta av att äntligen vara mamma men just nu känner jag mig bara deppig.

Att inte kunna amma är inte det värsta som kan hända. Jag kunde amma två månader sedan funkade det inte längre och jag var inte beredd att offra mitt välmående, min sömn, mitt psyke och min möjlighet att ta hand om mitt barn. Är jag en dålig mamma då? Det tror jag inte du tycker Jag är faktiskt världens bästa mamma sedan jag slutade amma

Du har gjort allt du kunnat, vad mer kan man begära? Är det viktigast att hon och du mår bra eller att du kan amma till varje pris? Jag förstår att man vill amma men jag förstår inte att man tycker det är så fruktansvärt att inte kunna amma. Vi har olika förutsättningar men älskar våra barn lika mycket och vi är de bösta mammorna till våra barn.

Det finns faktiskt också en hel del fördelar med att ge ersättning:
    - Pappan kan också mata och får mycket kvalitetstid med barnet och mamman blir inte så uppbunden hela tiden.
    - De sover oftast längre på nätterna och mer sammanhängande.
    - Du blir en bättre mamma av att inte ha ångest över amningen hela tiden. (Jag var ett vrak för att jag slet med amningen dygnet runt)
    - Du får lika mycket närhet och kontakt med barnet
    - Även andra kan mata om man vill, tex har min Hedda och hennes mormor fått en jättefin kontakt och barnvaktat henne när vi varit ute och käkat middag

Som sagt, det är ingen katastrof att inte kunna amma. För mig var det det bästa som kunde hända.

• Tessie77
    Judda skrev 2015-02-21 16:02:14 följande:

Härligt, grattis till dottern! Välkommen! Hur går allt för er?

Tack! Allt har gått jättebra med henne förutom att hon har kolik, den har blivit mycket bättre sedan hon passerade 3 mån, men inte helt borta ännu. Tuff start på livet för henne, har varit väldigt jobbigt att se henne ha så ont.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-21 10:55:35 följande:

Usch och fy Lelle! Gud så jobbigt. Låter ju onekligen som att nåt verkligen är fel om hon skriker mkt även dagtid och alltid skriker då hon ska äta. Som att hon får ont i magen som du skriver. Jag hade slutat med ägg också om du inte redan gjort det (då även majonnäs, bullar och kakor med ägg, maträtter med ägg osv) och ja övriga gasbildande som kaffe (även om du verkligen hade behövt det), choklad, juice, jordgubbar, kål, lök, starka kryddor osv.

Ja du vet och har säkert redan slutat med allt det. Och lägger det sig inte på några dar så måste du få hjälp av Bvc. Hon är ju tre månader och ska ju inte skrika dygnet runt. Stackars, stackars er!!

Kan hon sova på dan? Hur funkar det?

Kram

Majo är det enda jag äter nu av det du skriver. Hon sover på bra på dagen och på natten. Det är just vid amning som hon skriker och ibland ett bra tag efter det. Konstigt nog så hade hon bara ont i morse och resten av dagen har varit ok, lite gnäll i samvand med pruttar.

Funderar på om det kan vara så att hon får för mycket minifom (har läst om de som gav 60 droppar vid varje tillfälle) så jag tänkte att det kanske inte är så noga. Har sprutar direkt i munnen på henne då mycket hamnar utanför (men är aldrig säker på hur många droppar) Men sen igår började jag att dosera på sked istället, undra om detta kan ha haft ngn betydelse. De tillfällen hon har mått bra i magen så kanske hon har fått "rätt" dos då. Vad tror ni andra?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-21 15:05:48 följande:
    Det påverkar säkert inte mycket men vi sover alltid med fönstret lite öppet, då det blir alldeles för varmt annars.

När det gäller att hon skriker direkt när hon börjar äta, om hon gör det varje gång kan man undra om det är något med tarmarna?

Har hon fortfarande gaser?

Är hon glupsk? Får hon i sig mycket luft när hon äter? Det låter kanske helt galet men du kanske ska prova mata henne med sked i början bara för att se om hon också får ont då? (Alltså bröstmjölk som du har på en sked). Bara för att utesluta att det är t.e att hon äter för fort. Det är ju jättesvårt att veta vad det beror på.

Jag kan bara säga att vi blev tvungna att ändra lite på våra rutiner då Victor blev för trött/upp i varv efter badet för att äta. Nu ammar jag honom innan vi går upp och byter om till pyjamas. Funkar bra. Det hände när han började bli mer medveten om sin omgivning, då fick han svårare att bara koncentrera sig på bröstet! Det gäller att anpassa rutiner också med deras utveckling, inte helt lätt!

Bara spånar lite, förmodar att ni har testat det mesta.

Hoppas hon har skrikit mindre idag.

Kram!
    Har också börjat med öppet fönster nu när det inte är minusgrader. Första natten igår. Hon blev täppt ändå tyvärr.
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-21 15:05:48 följande:
    Det påverkar säkert inte mycket men vi sover alltid med fönstret lite öppet, då det blir alldeles för varmt annars.

När det gäller att hon skriker direkt när hon börjar äta, om hon gör det varje gång kan man undra om det är något med tarmarna?

Har hon fortfarande gaser?

Är hon glupsk? Får hon i sig mycket luft när hon äter? Det låter kanske helt galet men du kanske ska prova mata henne med sked i början bara för att se om hon också får ont då? (Alltså bröstmjölk som du har på en sked). Bara för att utesluta att det är t.e att hon äter för fort. Det är ju jättesvårt att veta vad det beror på.

Jag kan bara säga att vi blev tvungna att ändra lite på våra rutiner då Victor blev för trött/upp i varv efter badet för att äta. Nu ammar jag honom innan vi går upp och byter om till pyjamas. Funkar bra. Det hände när han började bli mer medveten om sin omgivning, då fick han svårare att bara koncentrera sig på bröstet! Det gäller att anpassa rutiner också med deras utveckling, inte helt lätt!

Bara spånar lite, förmodar att ni har testat det mesta.

Hoppas hon har skrikit mindre idag.

Kram!
    Tycker att det låter som en bra ide det där med skeden för att kolla om hon blir bättre. Men det är ju inte varje gång hon äter som hon får ont så då blir det ändå svårt att veta..

Tycker inte att det verkar som om att hon får luft i sig men hur vet man det egentligen?

Tack och lov så har inte haft ngt mer ont sedan imorse.

Tänk om det är feldosering av minifomem spm orsakar detta, så dålig man känner sug i sådana fall..
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-21 21:29:23 följande:
    Majo är det enda jag äter nu av det du skriver. Hon sover på bra på dagen och på natten. Det är just vid amning som hon skriker och ibland ett bra tag efter det. Konstigt nog så hade hon bara ont i morse och resten av dagen har varit ok, lite gnäll i samvand med pruttar.

Funderar på om det kan vara så att hon får för mycket minifom (har läst om de som gav 60 droppar vid varje tillfälle) så jag tänkte att det kanske inte är så noga. Har sprutar direkt i munnen på henne då mycket hamnar utanför (men är aldrig säker på hur många droppar) Men sen igår började jag att dosera på sked istället, undra om detta kan ha haft ngn betydelse. De tillfällen hon har mått bra i magen så kanske hon har fått "rätt" dos då. Vad tror ni andra?
    Detta har du säkert redan läst Lelle?

www.amningshjalpen.se/19-har-far-du-hjalp/tidigare-fragor-och-svar/174-tidigare-fragor-skrik-vid-amning

Vi gav också minifom direkt i munnen, det gick precis lika bra så det är säkert inte det
  • lelle75

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. smile4.gif Hoppas det blir bättre snart. Kram

Tycker inte att du ska ge upp redan. Det var precis samma med Alice i början, hon gick ner i vikt och sen plötsligt vände det. Hon somnade också vid bröstet och det var svårt att väcka henne. Och på kvällen när mjölken sinade slet hon i brösten och gnällde. Du kanske bara ska ge mer ersättning på kvällen?
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-21 15:32:16 följande:

Hej tjejer

Får man hoppa in här? Har en 3,5 mån tjej som vi fick på 3:e IVF försöket. Jag kikade lite på er gravid tråd men vågade aldrig hoppa in, har missfall och MA i bagaget, så ville inte jinxa något... Men nu är hon här!

Välkommen Tessie!

Hur yttrade sig koliken? Skrek hon vid amning som min Alice gör? Testade du minifom?
  • lelle75
    glader skrev 2015-02-21 21:45:13 följande:
    Detta har du säkert redan läst Lelle?

www.amningshjalpen.se/19-har-far-du-hjalp/tidigare-fragor-och-svar/174-tidigare-fragor-skrik-vid-amning

Vi gav också minifom direkt i munnen, det gick precis lika bra så det är säkert inte det smile1.gif
    Hade inte läst denna , tack glader. Det som händer är att hon skriker precis innan hon pruttar. Hört att minifom kan ge mer gaser, kanske är hon extra känslig. Kan också vara så att hon ibland får för mycket mjölk då hon sätter i halsen och ibland för lite och blir arg för det (och då tror man automatiskt att hon har ont).
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015