• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • johjen

Judda, instämmer med Irma, glader och Villsågärna mfl - du är absolut ingen dålig mamma för att du inte ammar. Du anstränger ju dig till det yttersta och gör allt du kan och är den bästa mamman Doris kan få! Om du vill kan du ju fortfarande amma varje gång innan du ger ersättning och se om det lossnar annars är ju ersättningen väldigt bra idag och finns en del fördelar med den. Stor kram till dig!

• johjen
    Jenkis skrev 2015-02-22 09:06:39 följande:

Hej!

Sådär 500 olästa inlägg... Typ, så jag är inte med i matchen.

MEN jag håller med om ersättning/amning som Glader skriver.

Minifom innehåller konserveringsmedel Lelle, så det kan hon också reagera på. Särskilt om man ger stora mängder.

Vi ger smakportioner här. Han är så intresserad av mat, så därför har vi börjat. Dessutom vägrar han ta flaska numera, så det enda sambon och ev. barnvakt kan mata med är gröt... Har provat olika flaskor, nappar, sked, kopp och pipmugg. Så det får väl vara så just nu. Han äter ju 99 % tutte.

Vet inte om man skulle kunna blanda ersättning till grötkonsistens i stället? Har inte vågat då det står att det är supernoga med proportionerna vatten/pulver.

Hoppas ni andra mår bra!

Kul att höra från dig! Så William gillar sina smakisar? Adam har fått lite smaksensationerna, dvs lite sås mm på fingret men har nu sedan en vecka tillbaka fått en tesked banan i samband med att vi äter frukost och även fått smaka på avokado. Kommer testa lite andra puréer när han blir lite äldre. Annars är ju tutten fortfarande bäst!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-22 10:53:00 följande:
    Tack för din omtanke Irma! Mår bättre men känner mig fortfarande risig. Sambon kom hem till lunch på fredagen och fick sova några timmar då och tog Adam mycket igår så jag kunde vila. Känner mig dock jetleggad och som jag kan sova hur mycket som helst! Huden är något bättre, kört mjölkfritt sedan i fredags och tycker även Adam spyr mindre men det kan vara en tillfällighet. Adam har inte heller varit i form, gnällig och klängig samt lite hostig. Sambon ska gå långpromenad med hunden och Adam idag så jag kan få sova ostört idag med.

Mysigt med utflykt! Kakslottet låter ju underbart!

Kram
    ja, i allt elände är det iaf skönt att det är helg och att du verkligen kan få avlastning! Vad skönt att Adam spyr mindre, det verkar som att det går åt rätt håll åtminstone. Hoppas du får en lång och ostörd vila idag och att du känner dig piggare i morgon. 

Kram!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 10:58:10 följande:

Va roligt att höra ifrån dig!! Skönt att du mår lite bättre. Vila allt du kan och krya på dig! Kram

Tack vännen! Hur mår ni hela familjen? Är alla friska? Kram
  • Irma01
    Tessie77 skrev 2015-02-22 10:55:41 följande:

Hej alla

Vad gulliga ni är här! Mysigt att läsa era inlägg!

Koliken har varit kämpig, när det var som värst skrek hon em/kväll i ca 5 tim nästan varje kväll. Men vissa dagar kunde det starta redan på eftermiddagen. Hon har ont när hon ska fisa, så mycket gaser i magen. Oftast hade Tyvärr har inte miniform hjäpt alls, snarare ännu värre. Vi ger henne Semper magdroppar. Det enda som har hjälp är strikt diet för min del plus mycket sjal/bärsele så raparna kommer upp. Jag har även bara ammat henne liggande, då kommer mjölken saktare, hon sväljer mindre luft och sen dubbel rapat henne.

Det låter mycket som en tjej i min mammagrupp. Barnet gillar mest bärselen/babybjörnen, skrek mycket tills hon insåg att det var allergi då hon också fick eksem. Nu har hon uteslutit alla spännmål, och barnet är som förbytt! Antar att det är den typen av diet du har? Hoppas verkligen ni snart slipper det!

Kram,
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 09:24:09 följande:
    Hej vännen!

Kul att höra från dig!! Hoppas allt är bra Lovisa testar också små smakisar nu. Banan och avocado ligger i topp Gluten däremot kommer vi att vänta länge med. Vet inte om du såg länken som Danisen postade härom dagen? Men finns ju majsbaserad gröt också om man vill ge tidigt tror jag. Lovisa är inte heller så förtjust i flaska, jag kan absolut inte ge henne från den men har funkat att ge lite bröstmjölk då jag varit borta men hon kan även vara ifrån mig ca tre timmar utan mat om maken kör mkt bärsele el vagn så funkar bra iaf för oss iaf. Är ju bara nån månad till nu innan hon börjar äta mat tänker jag.

Ersättning ska man absolut inte blanda som gröt. Kan ge riktigt jobbig förstoppning så där måste man hålla sig till proportionerna.

Hur är allt annars? Hur stor är han nu er lille kille? Lovisa var 63 cm och vägde 6,7 kg härom dan! Hjälp vad det går fort!!

Ha en skön dag!!

Kram
    Han tar ju inte bröstmjölk i flaska, sked, mugg o.s.v. det är problemet.

Ha testat med ersättning också och samma där. Har dock inte testat att blanda i banan i ersättningen, bara i gröten som han tar utan att blinka.

Gluten har vi kört innan eftersom han får smaka vår mat. Jag brukar köra den i mixern, så han har typ smakat på allt redan. Jag vet dock att man skall vara försiktig och det har vi varit. Vi började innan fyra månader dessutom, med stöd av "bästa barnläkarbloggen". Hon skriver att man kan börja mellan 3-4 månader och att man kan ge av sin egen mat. Han gillar mat och får kanske en tesked per dag av mat. Jag vet att det är mycket för en fyramånaders, men han ammar i lika hög grad som innan, så jag tycker det är ok för honom.

På tisdag skall han mätas och vägas. Har mätt och vägt hemma för drygt en vecka sedan och då vägde han drygt ca 7,2 kg och var ca 65 cm lång. Han följer ganska exakt +1-kurvan för pojkar, så det blir nog ca 7,5 kg och 66 cm på tisdag skulle jag tro.
  • Jenkis

Likväl som sambon kan ge gröt i nödfall kan han ge vanlig mat, men på något sätt tar det emot att ge så mycket vanlig mat. Det är han ju inte van vid. Gröten påminner mer om ersättning i mitt huvud, men det kanske skulle vara bättre att peta i honom vanlig mat i stället?

• Jenkis

Ser att både gröten och ersättningen mest består av skummjölk. Ersättningen är såklart glutenfri, medan gröten innehåller lite gluten. Det är ytterst lite vete i gröten. I övrigt är det havre och ris och det är ju väldigt lite gluten i havre och inget i ris.

Näringsmässigt är energivärdet marginellt högre i ersättningen, lite mer fett, men lite mer protein i gröten. Kolhydratmässigt är gröten något rikare och ersättningen har högre andel sockerarter (består av laktos).

Så jag skulle nog säga att det går på ett ut att ge en portion gröt i ställer för ersättning i nödfall. Skönt!

• Tessie77
    Irma01 skrev 2015-02-22 11:24:19 följande:

Det låter mycket som en tjej i min mammagrupp. Barnet gillar mest bärselen/babybjörnen, skrek mycket tills hon insåg att det var allergi då hon också fick eksem. Nu har hon uteslutit alla spännmål, och barnet är som förbytt! Antar att det är den typen av diet du har? Hoppas verkligen ni snart slipper det!

Kram,

Jag har uteslutit mjölkprotein i 10v, doktorn som vi gick till sa att det tar 2v innan mp lämnar min kropp sedan 2v för hennes tarmar att läka om hon nu hade allergi, vi märkte ingen skillnad dock men jag uteslöt det ett tag till, kändes inte värt att testa eftersom hon hade så mkt kolik iaf. I princip åt jag bara ren mat, kött, fisk, kyckling, pasta, potatis, ris, bulgur, banan, sallad, gurka, avokado samt havre produkter, typ havremjölk, kryddade bara med salt & peppar. Allt annat reagerade hon på, jag testade också 2v utan spannmål men märkte ingen skillnad, däremot så kan jag bara äta vitt bröd, fullkorn reagerar hon fortfarande på.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015