• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-21 07:12:56 följande:
    Ja barn är ju så olika. Lovisa har ju varit jättetäppt då hon varit förkyld men kämpat på med ätningen. Hon pausar och andas och äter igen osv men hon har ätit mindre då överlag vilket ju inte är konstigt då man är sjuk, man blir mindre hungrig. Funderar lite över om Alice däremot kan vara hungrg på kvällarna? Får hon i sig tillräckligt om hon har svårt att andas? Alla barn kan ju krångla vid bröstet i perioder men för Lovisa räcker det t ex att jag går upp i sovrummet och dimrar ner ljuset. Hade jag suttit i vardagsrummet på kvällen med andra människor och kanske tv på så krånglar och skriker hon, kommer inte till ro. Hon är så stor och medveten nu ovh nyfiken. Igår började hon gnälla redan vid 18 ( är ju fort förkyld) så jag gick upp och ammade vid 18.30 och en kvart senare sov hon. Förra veckan somnade hon runt 20 så infektionen gör sitt. Men om Alice en lång period inte kunnat äta ordentligt kanske hon på kvällen även är så superhungrig att det liksom slår slint? Bara en tanke. Har hon svårt att suga kan ju t ex koppmatning som komplement vara en idé? Braimstormar lite, vet att jag hade testat allt i din sits. Kram
    Det har bara varit på två mornar där hon inte kunnat äta pga av täppan. Inatt sov vi med en glipa öppet fönster, kanske blev näsan ngt bättre av det, hon kunde äta i varje fall till slut. Verkar som om att hon får mest ont i magen precis när hon börjar äta..

Kram
  • villsågärna38

Usch och fy Lelle! Gud så jobbigt. Låter ju onekligen som att nåt verkligen är fel om hon skriker mkt även dagtid och alltid skriker då hon ska äta. Som att hon får ont i magen som du skriver. Jag hade slutat med ägg också om du inte redan gjort det (då även majonnäs, bullar och kakor med ägg, maträtter med ägg osv) och ja övriga gasbildande som kaffe (även om du verkligen hade behövt det), choklad, juice, jordgubbar, kål, lök, starka kryddor osv.

Ja du vet och har säkert redan slutat med allt det. Och lägger det sig inte på några dar så måste du få hjälp av Bvc. Hon är ju tre månader och ska ju inte skrika dygnet runt. Stackars, stackars er!!

Kan hon sova på dan? Hur funkar det?

Kram

• villsågärna38

Här hade vi bra natt. Lovisa sov 18.45-21 och 21-03 och sen till 06. Har svärföräldrarna på besök också så i helgen får vi mycket hjälp. Underbart!!

Ha en skön helg alla!!

Kram

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-21 10:57:30 följande:

Här hade vi bra natt. Lovisa sov 18.45-21 och 21-03 och sen till 06. Har svärföräldrarna på besök också så i helgen får vi mycket hjälp. Underbart!!

Ha en skön helg alla!!

Kram

Låter härligt! Ha en skön helg

Vi var på babysim och Victor tycker bara att det är roligare för varje gång . Dyk igen idag och oj vad det gick bra!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-21 09:57:17 följande:
    Det har bara varit på två mornar där hon inte kunnat äta pga av täppan. Inatt sov vi med en glipa öppet fönster, kanske blev näsan ngt bättre av det, hon kunde äta i varje fall till slut. Verkar som om att hon får mest ont i magen precis när hon börjar äta..

Kram
    Det påverkar säkert inte mycket men vi sover alltid med fönstret lite öppet, då det blir alldeles för varmt annars.

När det gäller att hon skriker direkt när hon börjar äta, om hon gör det varje gång kan man undra om det är något med tarmarna?

Har hon fortfarande gaser?

Är hon glupsk? Får hon i sig mycket luft när hon äter? Det låter kanske helt galet men du kanske ska prova mata henne med sked i början bara för att se om hon också får ont då? (Alltså bröstmjölk som du har på en sked). Bara för att utesluta att det är t.e att hon äter för fort. Det är ju jättesvårt att veta vad det beror på.

Jag kan bara säga att vi blev tvungna att ändra lite på våra rutiner då Victor blev för trött/upp i varv efter badet för att äta. Nu ammar jag honom innan vi går upp och byter om till pyjamas. Funkar bra. Det hände när han började bli mer medveten om sin omgivning, då fick han svårare att bara koncentrera sig på bröstet! Det gäller att anpassa rutiner också med deras utveckling, inte helt lätt!

Bara spånar lite, förmodar att ni har testat det mesta.

Hoppas hon har skrikit mindre idag.

Kram!
  • Judda

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. Hoppas det blir bättre snart. Kram

Själv känner jag känner mig helt knäckt. ???? Har ju kämpat som en tok med amningen sen förra helgen nu. Trappat ner ersättningen ganska mkt vilket resulterat i att Doris legat vid bröstet timme efter timme, framför allt på kvällarna. Känner att mjölken ökat, (brösten spänner.) kanske mina 4-5 koppar amningste om dan har hjälpt. Men Doris bara somnar (tack för era tips, men jag har redan testat allt) eller blir frustrerad och rycker och sliter och kastar med huvudet. Jag känner mig värdelös som inte kan få det att funka och har gråtit i tre dagar nu. ????

Fick nog och bokade ny tid på amningsmott igår och som jag befarade har hon börjat gå ner i vikt igen. ????

Tycker så fruktansvärt synd om henne. Känner mig hemsk som svälter henne bara för att jag vill amma.

Vägde henne före o efter amning också och efter 25 min (ovanligt vaken) amning hade hon bara gått upp 15 g.

BM sa att jag gör allt jag kan, Doris har bra tag och BM tyckte att hon jobbade rätt när hon suger men det finns ju inget jag eller ngn annan kan göra för att få henne att ta i mer.

Så BM sa att vi inte har ngt val. Vi måste ge henne ersättning regelbundet igen och så får jag ställa in mig på att "hobbyamma" som hon sa. Amma utan press när det känns bra och avslappnat. Jag bröt ihop. ????

Pumpa går inget vidare heller. Jag är väl en sån som har svårt att släppa mjölk till pumpen. Så det är väl "bara" att försöka ställa in sig på att hon kommer att bli en ersättningsbebis och amma för mysets skull bara och om polletten helt plötsligt trillar ner för henne en dag så gör den det. Känns som det totala misslyckandet. ???? Vill kunna njuta av att äntligen vara mamma men just nu känner jag mig bara deppig.

• Tessie77

Hej tjejer

Får man hoppa in här? Har en 3,5 mån tjej som vi fick på 3:e IVF försöket. Jag kikade lite på er gravid tråd men vågade aldrig hoppa in, har missfall och MA i bagaget, så ville inte jinxa något... Men nu är hon här!

• Irma01
    Tessie77 skrev 2015-02-21 15:32:16 följande:

Hej tjejer

Får man hoppa in här? Har en 3,5 mån tjej som vi fick på 3:e IVF försöket. Jag kikade lite på er gravid tråd men vågade aldrig hoppa in, har missfall och MA i bagaget, så ville inte jinxa något... Men nu är hon här!

Grattis till dottern o välkommen hit!
  • Judda
    Tessie77 skrev 2015-02-21 15:32:16 följande:

Hej tjejer

Härligt, grattis till dottern! Välkommen! Hur går allt för er?
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015