• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    Tessie77 skrev 2015-02-22 15:10:15 följande:

Jag har uteslutit mjölkprotein i 10v, doktorn som vi gick till sa att det tar 2v innan mp lämnar min kropp sedan 2v för hennes tarmar att läka om hon nu hade allergi, vi märkte ingen skillnad dock men jag uteslöt det ett tag till, kändes inte värt att testa eftersom hon hade så mkt kolik iaf. I princip åt jag bara ren mat, kött, fisk, kyckling, pasta, potatis, ris, bulgur, banan, sallad, gurka, avokado samt havre produkter, typ havremjölk, kryddade bara med salt & peppar. Allt annat reagerade hon på, jag testade också 2v utan spannmål men märkte ingen skillnad, däremot så kan jag bara äta vitt bröd, fullkorn reagerar hon fortfarande på.

Usch, måste ha varit jättejobbigt. Hur mår hon nu den lilla? Mjölk och ägg är ju de vanligaste födoämnesallergierna så jag testade även ägg och i vårt fall var det boven. Kan kanske också vara värt att pröva om ni fortfarande har det jobbigt.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-22 10:29:46 följande:

I natt fick vi en härlig långpass från kl 22 till kl 04. Så skönt! Pigg o glad runt halv sju och snackade en halv timme själv i sin säng. Lät riktigt roligt smile5.gif

Idag ska vi träffa några kompisar på "kakslottet" aka Taxinge slott, perfekt utflykt med detta tråkigt väder!

Hoppas ni får alla en bra dag!

Johjen, hur mår du? Är det bättre med huden?

Lelle, hur sov ni i natt? Tror att Glader har rätt, det låter mer som om Alice är arg o frustrerad och inte att hon har ont. Vad säger de på Amningshjälpen?

Vsg, hoppas ni har en härlig helg med svärisarna.

Kram alla mammor!

Rätt bra natt, hon blev riktigt täppt först vid 6-tiden, kanske det öppna fönstret som hjälper lite, öppnade lite mer i natt.

Ja, hon har nog inte alltid ont i magen och just idag har det varit bra i magen. Ger mindre minifom nu, tror att det är problemet att hon har fått för mycket vissa ggr och då kommer pruttar hastigt och det gör ont.

Kram
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-22 10:55:41 följande:

Hej alla

Vad gulliga ni är här! Mysigt att läsa era inlägg!

Koliken har varit kämpig, när det var som värst skrek hon em/kväll i ca 5 tim nästan varje kväll. Men vissa dagar kunde det starta redan på eftermiddagen. Hon har ont när hon ska fisa, så mycket gaser i magen. Oftast hade Tyvärr har inte miniform hjäpt alls, snarare ännu värre. Vi ger henne Semper magdroppar. Det enda som har hjälp är strikt diet för min del plus mycket sjal/bärsele så raparna kommer upp. Jag har även bara ammat henne liggande, då kommer mjölken saktare, hon sväljer mindre luft och sen dubbel rapat henne.

Hur mycket minifom gav du när du testade?

Hur ammade du henne liggande, låg ni båda på sidan mot varandra?

Har en känsla av att detta hjälper för Alice, att det gör inte lika ont när hon får tryck på magen (då hon ligger mer på mig)

Hur var din kost, uteslöt du även mjölkprotein?
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-22 15:10:15 följande:
    Jag har uteslutit mjölkprotein i 10v, doktorn som vi gick till sa att det tar 2v innan mp lämnar min kropp sedan 2v för hennes tarmar att läka om hon nu hade allergi, vi märkte ingen skillnad dock men jag uteslöt det ett tag till, kändes inte värt att testa eftersom hon hade så mkt kolik iaf. I princip åt jag bara ren mat, kött, fisk, kyckling, pasta, potatis, ris, bulgur, banan, sallad, gurka, avokado samt havre produkter, typ havremjölk, kryddade bara med salt & peppar. Allt annat reagerade hon på, jag testade också 2v utan spannmål men märkte ingen skillnad, däremot så kan jag bara äta vitt bröd, fullkorn reagerar hon fortfarande på.
    Såg ditt inlägg om kosten nu :) Skönt att höra det där om fullkorn, tror att Alice reagerar på det också samt knäckebröd. Så jag äter bara vitt bröd jag med. Tror också att hon har kolik men att minifom hjälper (i liten dos)
  • Tessie77
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 16:13:12 följande:

Usch, måste ha varit jättejobbigt. Hur mår hon nu den lilla? Mjölk och ägg är ju de vanligaste födoämnesallergierna så jag testade även ägg och i vårt fall var det boven. Kan kanske också vara värt att pröva om ni fortfarande har det jobbigt.

Kram

Åt inte ägg heller alls under de 10v jag uteslöt mjölkprotein, men ingen skillnad. Nu är hon mycket bättre, hon är fortfarande väldigt känslig, men mycket kortare skrik episoder och många dagar emellan. Så det känns som om det nästan är över.
  • Tessie77
    lelle75 skrev 2015-02-22 16:52:02 följande:

Hur mycket minifom gav du när du testade?

Hur ammade du henne liggande, låg ni båda på sidan mot varandra?

Har en känsla av att detta hjälper för Alice, att det gör inte lika ont när hon får tryck på magen (då hon ligger mer på mig)

Hur var din kost, uteslöt du även mjölkprotein?

Gav mellan 5-20 droppar, vi testade lite olika men det gav inget resultat.

Vi ligger på sidan mage mot mage, att amma/suga hjälper henne också att prutta. Annars har det hjälpt att lägga henne med magen ner över mina ben, också ett bra sätt att få ut fisar ????.

Hur gammal är din Alice?
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 19:34:02 följande:

Stor dag idag, Lovisa har fått sin första tand smile1.gif

Nej men oj! Stora tjejen
  • villsågärna38

Stor dag idag, Lovisa har fått sin första tand

Ja, stora tjejen!! En liten gadd har brutit igenom i underkäken. Hon har varit orolig och lite gnällig idag och ammade mkt i natt. Misstänkte att det kanske var nåt på g då hon stoppade fingret i munnen, bet till och började storgråta. Och mycket riktigt, där var den första tanden så hon har fått alvedon till kvällen nu. Var lite orolig under middagen men somnade lugnt sen vid 20 så hoppas på lugnare natt i natt. Ammade varannan timme förra natten

Är det bra med er? Kram
  • johjen

Stor dag idag, Lovisa har fått sin första tand

Ojojoj! Verkligen stora tjejen! Grattis! Adam har en på gång i överkäken, kommer nog snart.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015