• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Bell13
    Längtar12345 skrev 2015-02-23 22:34:12 följande:

Ligger i sängen och bredvid mig ligger min fina dotter och sover lugnt. Jag kan inte fatta att hon är här. Tänk att vi lyckades tillslut. Någonstans trodde jag nog aldrig att det skulle gå vägen. Känner mig så lycklig och ödmjuk!

Även när vi har det tufft och jobbigt och är trötta så är vi så lyckligt lottade.

Kram och godnatt. Hoppas vi alla får några timmar sömn i natt

Vad fint skrivet. Ibland tänker jag samma sak på kvällen när jag sitter i soffan och jag känner hans sparkar. Tänk att han ville stanna och utvecklas och snart är han här och en del av vår familj på riktigt. Tycker trots att jag har två barn sedan tidigare att det är lite overkligt att det faktiskt är ett barn där inne och att det faktiskt är jag som ska föda fram honom snart Skrattande 
  • Tessie77
    lelle75 skrev 2015-02-24 01:52:30 följande:

Mycket fint skrivet! För min del är det så lätt att glömma bort denna lyckan då det har varit så kämpigt men den finns där långt inne och det börjar nog rätta till sig. Alice har inte haft ont i magen sedan i lördags morse och lärt sig att sova på sidan samt att fönstret ger mindre täppa så det börjar bli bättre allt nu :)

Dock sover hon fortfarande inte så bra på morgonen, kanske har hon blivit van vid att vakna stup i kvarten. Hoppas att det rättar till sig och att även jag kan sova de stunder som erbjuds, inte alltid så lätt när man har jour.

Kram

Härligt Lelle! Visst var det så att du uteslutit mjölkprotein? Kan det ha hjälpt?

Vi har också problem med nästäppa på natten, väldigt skumt. Hon är inte täppt på dagen alls och inge snorig, men så fort hon ligger ner en längre stund (som på natten) så blir hon täppt. Vi har hög läge på spjälsängen så det hjälper en del. Jag brukar ge henne bröstmjölk i näsan el saltlösning i förebyggande syfte innan läggdax och det hjälper också. Bvc sa om det inte gått bort när hon är 6 mån så borde vi träffa en läkare. Innan dess gör de ingenting åt det.
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-24 08:13:39 följande:

Oj vilken natt.. Adam somnade kl 21 och jag kom inte i säng förrän kl 22;30. Kl 22:45 började hunden hulka och jag fick släppa ut honom då han mådde dåligt. Sen hade vår käre hund svårt att komma till ro, han tassade runt på parketten, grejade i sin säng, min säng, sambons säng tills han äntligen kom till ro kl 01. Kl 02 vaknar Adam och vill äta. Liggammar honom i min säng och slumrar till kl 03 vaknar jag av att jag ligger intryckt mellan min och Adams säng. Lägger över Adam i sin säng och kl 03:45 vaknar han till och jag lägger handen på honom en stu så han somnar om. Kl 04 somnar jag och vaknar kl 07 att Adam vill äta! Han vill inte somna om efter denna amning så dags att gå upp! Blir till att sova någon gång med Adam under dagen..

Ha en fin dag alla!

Kram

Usch, stackars dig! Hoppas du får sova lite idag. Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-24 08:13:39 följande:

Oj vilken natt.. Adam somnade kl 21 och jag kom inte i säng förrän kl 22;30. Kl 22:45 började hunden hulka och jag fick släppa ut honom då han mådde dåligt. Sen hade vår käre hund svårt att komma till ro, han tassade runt på parketten, grejade i sin säng, min säng, sambons säng tills han äntligen kom till ro kl 01. Kl 02 vaknar Adam och vill äta. Liggammar honom i min säng och slumrar till kl 03 vaknar jag av att jag ligger intryckt mellan min och Adams säng. Lägger över Adam i sin säng och kl 03:45 vaknar han till och jag lägger handen på honom en stu så han somnar om. Kl 04 somnar jag och vaknar kl 07 att Adam vill äta! smile1.gif Han vill inte somna om efter denna amning så dags att gå upp! Blir till att sova någon gång med Adam under dagen..

Ha en fin dag alla!

Kram

Det där med hunden som blir dålig under natten är verkligen inte kul

Hoppas den kryar på sig så du slipper behöva ta dig till veterinären också!

Är också rätt trött idag, har dock varit ute med både vagn o hund och ska iväg och träna vovven senare (killen har börjat skälla vid hundmöte och jag vill verkligen lösa problemet). Nu sitter jag med Victor som har somnat i min famn efter att ha ätit och tittar på VM! Hoppas det går bra för Kalla idag.

Vi får hoppas att natten blir bättre än de senaste!

Kram.
  • johjen

Vi tittar också på skidorna här! Adam ligger vid bröstet och vi fått sova en stund på förmiddagen, väldigt skönt. Hunden mår bra tack och var ute och sprang en mil med sin husse i morse så verkar vara helt återställd.

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-24 13:39:16 följande:

Det där med hunden som blir dålig under natten är verkligen inte kul

Hoppas den kryar på sig så du slipper behöva ta dig till veterinären också!

Är också rätt trött idag, har dock varit ute med både vagn o hund och ska iväg och träna vovven senare (killen har börjat skälla vid hundmöte och jag vill verkligen lösa problemet). Nu sitter jag med Victor som har somnat i min famn efter att ha ätit och tittar på VM! Hoppas det går bra för Kalla idag.

Vi får hoppas att natten blir bättre än de senaste!

Kram.

Hoppas att det går bra på hundträningen. Har inte hund själv men mina föräldrar har, låter smart att lösa det med en gång om vovven börjar skälla vid hundmöte. Han kanske skyddar/vaktar Victor?

Här har det varit gnällig madam idag med som bara sov ett par halvtimmar (vaknade 07) tills hon däckade vid 14.30 i vagnen då jag gick till dagis. Sover ännu Skönt det!! Slappar i soffan en stund nu medan storasyster leker själv. Hon är sån stor tjej nu, leker med sitt Pippihus och små dockor. Vi har haft mysstund och fika sen hon kom hem. "Mammatid" som hon säger lilla hjärtat!! Men nu längtar vi båda tills Lovisa vaknar . Hur har Victor varit idag, lugnare?

Ha en skön kväll!!

Kram
  • Bell13

Får jag fråga er mammor om ni hade problem med humörsvängningar sista tiden?

Jag pendlar mellan raseri, hysterisk gråt till att tycka att det är rätt ok.

Har ont i ryggen hela tiden det är knappt så jag kan stå ibland. Foglossningen är tillbaka och jag har stora problem att gå. Jag svettas ibland så det rinner, kan komma när som helst. Får yrsel flera gånger om dagen och kan varken sitta eller ligga då. Är oerhört törstig hela tiden och har börjat få problem med huvudvärk. Allt detta gör att jag känner mig som en usel människa, orkade inte ens åka skridskor med min dotter idag eller gå med henne till skridskobanan rättare sagt. Jag orkar sällan vara glad. Har också börjat känna mig orolig inombords nästan ängslig. Är i v 34+4 idag drömmer mardrömmar och kissar mig genom nätterna och är ständigt trött men har så svårt att sova dagtid, somnar liksom inte.

Har också ett tryck neråt och magen har sjunkit känns som jag försöker hålla inne en kokosnöt och det ilar neråt nästan som jag får stötar. Vill bara bli igångsatt nu helst vet inte hur jag ska orka hela tiden ut och dessutom kanske gå över tiden.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-24 06:55:47 följande:
    Men va fantastiskt att hon inte har ont i magen längre. Njut av det Lelle!! Det är ju något oerhört positivt. Och att täppan är lite bättre. Underbart!! Bra jobbat mamma Lelle smile1.gif

Nog många som sover lite mer oroligt mot morgonen. Lovisa med. Jag ammade vid 03.30 (vi liggammar alltid i sängen på natten) och sen fick hon sova kvar hos mig. Då sover hon bra på morgonen och jag med. Ammade igen 05.30 men hon somnade om med en gång. Sen brukar hon sova till 07 ca. Vi hade en lite bättre natt i natt. Hon sov 20-23.30 innan dess och sen till 03.30. Bara ammat 10-15 minuterspass på natten.

Ang läggning så brukar det ta ca 30 minuter. Jag ammar och lägger ner henne. Nu då hon haft sin tand eller då hon varit dunderförkyld tidigare har hon velat amma längre. Nog en timme istället. I vanliga fall brukar jag amma ena bröstet i soffan en stund innan. Byta blöja och till pyjamas och sen liggamma andra bröstet i sängen i vårt sovrum. Sen lägga ner henne i hennes säng. Ibland sover hon, ibland inte, men är hon mätt och trött då somnar hon i sin säng. Har hon ont el är dunderförkyld så funkar det dock inte riktigt så utan brukar bli en timmers amning ist innan hon kommer till ro.

Kram
    Tack tack, det känns verkligen jättebra. Idag har hon varit en liten solstråle och det märks att hon är tre månader nu. Hon har dessutom börjat suga på tummen, såå gulligt.

Jaha, så alla barn sover lite oroligt på morgonkvisten, det visste jag inte. När brukar det bli bättre?

Märkt att när jag liggammar så hamnar tutten mot hennes näsa så att hon knappt får luft, så känner mig lite orolig över att amma så, vår säng är så mjuk så det går inte så enkelt i den. Men prövat i en annan säng som det är enklare att liggamma i, men där kan vi inte sova tyvärr. Dessutom somnar jag lätt när jag liggammar och har ingen kontroll på lillan då. Är du inte orolig över att Lovisa ska vända sig på magen eller lägger du ngt i vägen?

Har ett litet dilemma på natten. Alice brukar amma ena bröstet och då somnar hon väldigt fort om och det går lätt att lägga ner henne själv på en gång. Men om jag ger henne andra bröstet så verkar hon vakna till liv och då brukar det ta ngn timme innan hon somnar om igen. Vad tycker ni att jag ska göra? Räcker det att amma bara ena bröstet? Risken finns kanske att hon vaknar tidigare istället för att hon blir hungrig fortare, funkar det så? Är så galet trött på natten så glömmer att "ta tiden".

Kram

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-24 16:31:42 följande:
    Hoppas att det går bra på hundträningen. Har inte hund själv men mina föräldrar har, låter smart att lösa det med en gång om vovven börjar skälla vid hundmöte. Han kanske skyddar/vaktar Victor?

Här har det varit gnällig madam idag med som bara sov ett par halvtimmar (vaknade 07) tills hon däckade vid 14.30 i vagnen då jag gick till dagis. Sover ännu smile1.gif Skönt det!! Slappar i soffan en stund nu medan storasyster leker själv. Hon är sån stor tjej nu, leker med sitt Pippihus och små dockor. Vi har haft mysstund och fika sen hon kom hem. "Mammatid" som hon säger lilla hjärtat!! Men nu längtar vi båda tills Lovisa vaknar smile1.gif . Hur har Victor varit idag, lugnare?

Ha en skön kväll!!

Kram
    Tack, det gick fint . Han är bara såå glad, så jag tror inte alls att det är aggression och det trodde inte experten heller...nu har vi fått läxa till nästa gång!

Victor har varit lite gladare idag men när han är arg då är han jättearg...han äter som en häst av sina puréer, och blir förbannad när nästa sked inte kommer tillräckligt snabbt

Härligt med "mammatid" <3.

Hoppas natten blir bra!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-24 19:02:42 följande:
    Tack tack, det känns verkligen jättebra. Idag har hon varit en liten solstråle och det märks att hon är tre månader nu. Hon har dessutom börjat suga på tummen, såå gulligt.

Jaha, så alla barn sover lite oroligt på morgonkvisten, det visste jag inte. När brukar det bli bättre?

Märkt att när jag liggammar så hamnar tutten mot hennes näsa så att hon knappt får luft, så känner mig lite orolig över att amma så, vår säng är så mjuk så det går inte så enkelt i den. Men prövat i en annan säng som det är enklare att liggamma i, men där kan vi inte sova tyvärr. Dessutom somnar jag lätt när jag liggammar och har ingen kontroll på lillan då. Är du inte orolig över att Lovisa ska vända sig på magen eller lägger du ngt i vägen?

Har ett litet dilemma på natten. Alice brukar amma ena bröstet och då somnar hon väldigt fort om och det går lätt att lägga ner henne själv på en gång. Men om jag ger henne andra bröstet så verkar hon vakna till liv och då brukar det ta ngn timme innan hon somnar om igen. Vad tycker ni att jag ska göra? Räcker det att amma bara ena bröstet? Risken finns kanske att hon vaknar tidigare istället för att hon blir hungrig fortare, funkar det så? Är så galet trött på natten så glömmer att "ta tiden".

Kram

Kram
    Hej Lelle,

Jag brukar aldrig ge båda bröst på natten, Victor äter från den ena och brukar sluta själv och då lägger jag honom igen.

Vaknar Alice snabbt igen om du bara ge ena bröstet per gång?

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015