• Tessie77

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej tjejer

Får man hoppa in här? Har en 3,5 mån tjej som vi fick på 3:e IVF försöket. Jag kikade lite på er gravid tråd men vågade aldrig hoppa in, har missfall och MA i bagaget, så ville inte jinxa något... Men nu är hon här!

• Tessie77
    Judda skrev 2015-02-21 16:02:14 följande:

Härligt, grattis till dottern! Välkommen! Hur går allt för er?

Tack! Allt har gått jättebra med henne förutom att hon har kolik, den har blivit mycket bättre sedan hon passerade 3 mån, men inte helt borta ännu. Tuff start på livet för henne, har varit väldigt jobbigt att se henne ha så ont.
  • Tessie77

Hej alla

Vad gulliga ni är här! Mysigt att läsa era inlägg!

Koliken har varit kämpig, när det var som värst skrek hon em/kväll i ca 5 tim nästan varje kväll. Men vissa dagar kunde det starta redan på eftermiddagen. Hon har ont när hon ska fisa, så mycket gaser i magen. Oftast hade Tyvärr har inte miniform hjäpt alls, snarare ännu värre. Vi ger henne Semper magdroppar. Det enda som har hjälp är strikt diet för min del plus mycket sjal/bärsele så raparna kommer upp. Jag har även bara ammat henne liggande, då kommer mjölken saktare, hon sväljer mindre luft och sen dubbel rapat henne.

• Tessie77
    Irma01 skrev 2015-02-22 11:24:19 följande:

Det låter mycket som en tjej i min mammagrupp. Barnet gillar mest bärselen/babybjörnen, skrek mycket tills hon insåg att det var allergi då hon också fick eksem. Nu har hon uteslutit alla spännmål, och barnet är som förbytt! Antar att det är den typen av diet du har? Hoppas verkligen ni snart slipper det!

Kram,

Jag har uteslutit mjölkprotein i 10v, doktorn som vi gick till sa att det tar 2v innan mp lämnar min kropp sedan 2v för hennes tarmar att läka om hon nu hade allergi, vi märkte ingen skillnad dock men jag uteslöt det ett tag till, kändes inte värt att testa eftersom hon hade så mkt kolik iaf. I princip åt jag bara ren mat, kött, fisk, kyckling, pasta, potatis, ris, bulgur, banan, sallad, gurka, avokado samt havre produkter, typ havremjölk, kryddade bara med salt & peppar. Allt annat reagerade hon på, jag testade också 2v utan spannmål men märkte ingen skillnad, däremot så kan jag bara äta vitt bröd, fullkorn reagerar hon fortfarande på.
  • Tessie77
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 16:13:12 följande:

Usch, måste ha varit jättejobbigt. Hur mår hon nu den lilla? Mjölk och ägg är ju de vanligaste födoämnesallergierna så jag testade även ägg och i vårt fall var det boven. Kan kanske också vara värt att pröva om ni fortfarande har det jobbigt.

Kram

Åt inte ägg heller alls under de 10v jag uteslöt mjölkprotein, men ingen skillnad. Nu är hon mycket bättre, hon är fortfarande väldigt känslig, men mycket kortare skrik episoder och många dagar emellan. Så det känns som om det nästan är över.
  • Tessie77
    lelle75 skrev 2015-02-22 16:52:02 följande:

Hur mycket minifom gav du när du testade?

Hur ammade du henne liggande, låg ni båda på sidan mot varandra?

Har en känsla av att detta hjälper för Alice, att det gör inte lika ont när hon får tryck på magen (då hon ligger mer på mig)

Hur var din kost, uteslöt du även mjölkprotein?

Gav mellan 5-20 droppar, vi testade lite olika men det gav inget resultat.

Vi ligger på sidan mage mot mage, att amma/suga hjälper henne också att prutta. Annars har det hjälpt att lägga henne med magen ner över mina ben, också ett bra sätt att få ut fisar ????.

Hur gammal är din Alice?
  • Tessie77
    lelle75 skrev 2015-02-23 04:23:31 följande:

Hur lade du henne då? Med huvudet riktat mot fötterna eller mot ditt huvud, eller tvärs över med huvudet så att det hamnar i sängen/soffan. Har prövat det sistnämnda men hon blir bara ledsen av att ha huvudet ner mot soffan.

När hon var riktigt lite la jag henne tvärs över låren, men nu när hon är större så ligger hon med huvudet mot mina knän och fötterna mot min mage, det funkar en liten stund, iaf tillräckligt länge för att få ut några pruttar.
  • Tessie77
    lelle75 skrev 2015-02-24 01:52:30 följande:

Mycket fint skrivet! För min del är det så lätt att glömma bort denna lyckan då det har varit så kämpigt men den finns där långt inne och det börjar nog rätta till sig. Alice har inte haft ont i magen sedan i lördags morse och lärt sig att sova på sidan samt att fönstret ger mindre täppa så det börjar bli bättre allt nu :)

Dock sover hon fortfarande inte så bra på morgonen, kanske har hon blivit van vid att vakna stup i kvarten. Hoppas att det rättar till sig och att även jag kan sova de stunder som erbjuds, inte alltid så lätt när man har jour.

Kram

Härligt Lelle! Visst var det så att du uteslutit mjölkprotein? Kan det ha hjälpt?

Vi har också problem med nästäppa på natten, väldigt skumt. Hon är inte täppt på dagen alls och inge snorig, men så fort hon ligger ner en längre stund (som på natten) så blir hon täppt. Vi har hög läge på spjälsängen så det hjälper en del. Jag brukar ge henne bröstmjölk i näsan el saltlösning i förebyggande syfte innan läggdax och det hjälper också. Bvc sa om det inte gått bort när hon är 6 mån så borde vi träffa en läkare. Innan dess gör de ingenting åt det.
  • Tessie77
    lelle75 skrev 2015-02-24 20:46:19 följande:

Stämmer, uteslutit MP sedan förra måndagen. Efter det vart hon bra ett par dagar men sen kom det tillbaka igen. Ikväll vart hon lite ledsen igen av pruttar men bara skrik korta stunder tack och lov. Så vet faktiskt inte vad som hjälper.

Störs hon av nästäppan också så att hon inte kan sova? Alice slog tidigare på näsan och vart jättearg när hon blev täppt så det har verkligen varit besvärligt.

Vad gör de åt saken när de är 6 månader?

Enligt vår barnläkare så tar det 2v innan mp är ute ur din kropp samt ytterligare 2v innan tarmen har läkt så ge inte upp ännu :)

Hon störs av nästäppan under senare delen av natten, vrider o vänder på sig och slår på näsan stackarn. Vid 6 mån ska de ha vuxit så pass då det är värt att göra en undersökning enligt Bvc damen.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015