Hur bär ni er åt för att bli så tjocka?
Läser i en tråd att folk har BMI på 38, 40 ja till och med 53 och undrar... HUR blir man så fet?
Märker man inte när det börjar gå åt fel håll?
Hur kan man tillåta sig själv att bli en (förlåt) val???
Läser i en tråd att folk har BMI på 38, 40 ja till och med 53 och undrar... HUR blir man så fet?
Märker man inte när det börjar gå åt fel håll?
Hur kan man tillåta sig själv att bli en (förlåt) val???
Jag undrar hur många som faktiskt förstår att det inte handlar om att sitta och vräka i sig chips, godis, glass, bakelser, läsk och snabbmat.
Det handlar (allt som oftast) om dåligt mående och psykisk ohälsa, dåliga rutiner kring mat och motion etc..
Jag går ner i vikt när jag äter regelbundet och tränar regelbundet även fast det inte är något extremt åt något håll.
Jag går upp i vikt när jag mår dåligt, inte följer mina rutiner kring mat och träning.
Och då handlar det inte om att jag springer och småäter.
Jag äter bra, MEN det kanske sker 1- 2 ggr per dag.. Jag behöver göra det MINST 4 ggr per dag. Det går kanske 8-10 timmar ibland mellan måltiderna...
Men mår man inte bra psykiskt.. hur ska man må bra fysiskt? När man inte klarar av att sköta vardagliga saker som att städa, tvätta, laga mat och arbeta/plugga.. hur ska man då orka annat?
Tänk ett steg längre innan ni dömer någon, ni vet inget om deras liv...
Fast det är väl inte så svårt att fatta. Man äter för mkt och rör sig för lite. Sen orsaken är ju olika. Oftast mår personen inte så bra psykiskt. Detta är ju det folk i allmänhet har svårt att förstå. Dessa (vi) personer kämpar oftast med så mkt mer än övervikt. Men visst håna överviktiga och säg att de är lata, äckliga osv. Men håna en smal person som är trasig i själen..det gör man ju inte, det är ju fel!
Fast det är väl inte så svårt att fatta. Man äter för mkt och rör sig för lite. Sen orsaken är ju olika. Oftast mår personen inte så bra psykiskt. Detta är ju det folk i allmänhet har svårt att förstå. Dessa (vi) personer kämpar oftast med så mkt mer än övervikt. Men visst håna överviktiga och säg att de är lata, äckliga osv. Men håna en smal person som är trasig i själen..det gör man ju inte, det är ju fel!
Vem har sagt något om ful och äcklig?
På mitt jobb (vi är ca 250 personer) ser jag så tydligt hur det hänger ihop.
De normalviktiga och smala har matlåda modell mindre, äter frukt och grönt. Går ut en promenad på lunchen och motionerar på fritiden.
De överviktiga har gigantiska matlådor, ofta med pasta och olika såser. Äter mycket vitt bröd, ingen eller lite frukt och grönt och går bara mellan kontoret och matsalen.
Eller går och går... en del vaggar fram.
På mitt jobb (vi är ca 250 personer) ser jag så tydligt hur det hänger ihop.
De normalviktiga och smala har matlåda modell mindre, äter frukt och grönt. Går ut en promenad på lunchen och motionerar på fritiden.
De överviktiga har gigantiska matlådor, ofta med pasta och olika såser. Äter mycket vitt bröd, ingen eller lite frukt och grönt och går bara mellan kontoret och matsalen.
Eller går och går... en del vaggar fram.