Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

rosali84 skrev 2015-02-19 08:54:58 följande:

Om lite drygt 2 h är det dags för KUB-ultraljudet! Lite nervös nu faktiskt. Håll tummarna för mig!

Lycka till! Vi har kub imorgon, också lite nervig... Men i de allra flesta fall går det ju bra. Så måste en tänka! :)
  • sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-02-18 11:27:04 följande:

Grattis till sopp och 1smn härligt att se att allt ser bra ut:)

Ja, härligt att det såg så bra ut för er båda! Roligt med lyckliga ultraljud :)
  • sagofröken
    89an, trist att vara så sjuk, hoppas du får svar! Hosta KAN ju vara hemskt långdraget utan att vara lunginflammation, men det bästa är ju att få ett svar...

Stort grattis Rosali84!
    Har mitt KUB imorgon. Så jävla nervös.

Jag har mått bättre några veckor och fick en dipp igen tisdag-onsdag, (kräkts mer, supertrött, huvudvärk). Blev rätt deppig att det skulle börja om igen. Men så vaknade jag imorse med feber och svullen hals, så säkert kan det ha med allmäntillståndet att göra! Har också insett att jag mår mycket bättre om jag sovit ordentligt. Oavsett när jag somnar vaknar jag runt kl 3.00-4.00 (varför?!?) och efter det blir det ingen vidare sömn. Så om jag lägger mig senast 21.00 är chansen större att jag kommer att må bra dagen efter. 
  • sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-02-19 22:14:13 följande:

Lycka till imorgon sagofröken! Jag fick lov att vara hemma med magsjuka barn idag dessutom sken solen och det var 10*varmt lurig vårkänsla man får för dom har lovat -10 på söndag.

Tack! Vi har resonerat fram och tillbaka om att avboka kub:et men ändå kommit fram till att vi ska göra det. Bara önskar så hårt att den här lilla filuren är frisk.

Trist med magsjuka barn :( var bor ni, in huvudstaden är vi lovade vår till helgen!
  • sagofröken

Puh, KUB avklarat, fick "låg risk" på allt, 1:1750 på DS och 1:200000 på de andra trisomierna. Hon tittade också ganska noga på babyn, så den hade alla delar, kunde till och med se att den hade fem fingrar på varje hand <3 Dick samma datering igen, 31 augusti, men går väl över två veckor igen :)

Men vi var helt oförberedda på att se 3D-bilder! Superläskigt! Den som är rädd för mardrömmar får blunda nu.

• sagofröken

Och jag vet att 1:1750 inte ser lika fint ut som 1:200000, men det är fortfarande väldigt låg risk och vi kan tänka oss många värre saker än DS, så vi nöjer oss och är lugna av detta resultat :)

• sagofröken
    Emeralda skrev 2015-02-20 15:57:07 följande:

Hur lång tid efter blodprovet brukar ul göras vid kub? Jag behövde inte meddela om jag ville göra kub eller ej förrän jag har tid för inskrivning hos BM. Då tas även blodprovet. Men jag börjar fundera på om det brukar gå till så att man bokar in ul:et så tätt inpå när det ska utföras. Jag tänker på hur pressad sjukvården är här... Tänk om det inte finns tid för mig inom "rätt" tidsperiod för mitt kub...?

Från 1177: "Blodprovet kan lämnas efter graviditetsvecka 9 och undersökningen med ultraljud ska göras i vecka 11-14."
    Jag hade 11 dagar mellan blodprov och ultraljud. 

Lider med er som mår illa och är trötta, idag mår jag mkt bättre igen och är "bara" förkyld! Dock sjukt obehagligt att kräkas med svullen hals, har jag erfarit nu. Småäter därför konstant för att slippa göra det mer...
  • sagofröken
    detfannsingetanvändarnamnkvar skrev 2015-02-21 07:31:57 följande:

Grattis till alla som har gjort lyckade kub test och fått se era små liv. Otroligt häftigt, men förstår samtidigt läskigt att se i 3D, vart gör man det?

Är det någon här som inte tänker göra kub eller tidigt ul? Här erbjuds man inget förrän v 18 rutinultraljud. Jag tror vi kommer vänta på det men vi har inte bestämt än. Har försökt ringa runt lite vart man kan få göra men vi har ganska långt till de klinikerna. .

Jag går på mama mia söder i Sthlm, tydligen har de nuförtiden 3D på "vanliga maskinen" för att kunna se bättre. Sköterskan switschade till och från mellan 2D och 3D. Nu låg fostret och sov (och suger på tummen!) annars blir väl bilderna ännu mer utsmetade, men det läskigaste är ju att det ser ut som att den inte har ögon...brrrr... Svårt att inte fascineras ändå, när alla detaljer syns så där. Maskinen var jättebra, sköterskan hittade och mätte också mitt myom och en cysta (kanske samma som vi trodde var borta) som de ska kolla upp igen på RUL så att de inte växer för mkt.

Jag tycker det är vansinnigt orättvist hur olika det är i olika landsting. På en del ställen har man ett tidigt ultraljud som standard vid inskrivning, på en del ställen får man slåss för att få ultraljud ens när det FINNS medicinska skäl... Jag är jättetacksam över att vi fått se att allt ser ok ut med graviditeten nu i v.13, nu kan vi njuta mer av graviditeten och se fram emot RUL i vecka 20 istället för att bara oroa oss. 
  • sagofröken
    MrsHeinerborg skrev 2015-02-22 08:42:42 följande:

Nån annan som känt ngt? Jag har känt lilla bebben, oftast på kvällen.

Jag har åtminstone inbillat mig att jag känt bubbel/fladder från livmodern, men är inte alls säker på vad det är. Min känsla är iaf att jag kommer känna tidigare denna gång, förra graviditeten kände jag bara något enstaka fladder fram till v20 någonting. Hade moderkakan i framvägg då, nu sitter den lite mer på sidan.

Ang ultraljud/doppler så är det just sambandet med lite ökad "risk" för vänsterhänthet som man känner till (än så länge). Men man vet inte vad det beror på. Många ul tyder ju oftast på en riskgraviditet av nån anledning. En del gravida måste ju göra ul varannan vecka, av medicinska orsaker. Då tycker man att en risk uppväger en annan. Ultraljud sänker ju också en massa risker, det är därför vi alla i Sverige har möjlighet till 1-2 ultraljud under en graviditet. Räddar både mammor och barn i många fall. Allt handlar ju om överväganden i sjukvård, Mediciner har biverkningar osv. Extrem oro kan ju också påverka en blivande mammas hälsa, så jag vet att extrem oro kan ses som medicinskt skäl.

Jag har hittills gjort 4 ultraljud denna graviditet, 3 av medicinska skäl + Kub. För mig personligen känner jag mig lugn med att ha gjort så många, men hoppas förstås att jag slipper fler än ett till (RUL) under graviditeten. Skulle det behövas fler så kommer jag känna mig lugn med det också. Och även om jag inte skulle skaffa en egen doppler kommer jag inte tacka nej när min BM vill lyssna på hjärtat, jag litar på att hon inte gör det i onödan och att riskerna med att inte upptäcka ett fel på barnet/mig är större än att mitt barn blir vänsterhänt. Men jag har full förståelse för föräldrar som väljer att avstå från undersökningarna och tycker det är viktigt att informationen finns så att vi föräldrar kan ta välinformerade beslut.
Svar på tråden BF september 2015!